1
Vraag
2
Reageer en help mee
EricWebsite

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoe kom ik van het spamfilter af?

Hallo,

Sinds ca 2 weken komt er in de spambox vrijwel niets meer binnen. Blijkbaar heeft Ziggo het spamfilter aangepast. Goed.

Maar een heleboel andere zaken zoals als nieuwsbrieven komen HELEMAAL niet meer binnen. Niet eens in de spambox. Die berichten worden kennelijk aan de poort al geweigerd. Heel slecht!!!

Het lijkt erop dat je Ziggo's spamfilter niet kunt instellen en niet kunt uitschakelen. Ik heb in ieder geval niet gevonden waar. Dat is toch heel slecht, of kijk ik er overheen?

17 Reacties 17
Tjeerd85

Level 11
Expert
  • 553Posts
  • 50Oplossingen
  • 295Likes

Een spamfilter zal mail niet helemaal niet binnen laten komen, het hoort wel in je spambox te staan, hoe bekijk je je mail? Zie je het in de webmail wel?

EricWebsite
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nee, in webmail zie je ze ook niet. Het is wel degelijk gangbaar om mail helemaal tegen te houden. Als Er iets niet klopt met SPF of DKIM in het DNS gebeurt dat standaard. En dat is goed. Dit is niet goed.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 66725Posts
  • 4686Oplossingen
  • 18457Likes

De spamfilter blokt sowieso al heel veel mails die niet in de spam map te vinden zijn, omdat al vanaf het begin van deze eeuw 85% van de mails, die over het internet gingen, spam was en dan lijkt de laatste jaren terug gebracht te zijn tot 50% door internationale blokkeringen van spamservers.

En dat 85% klopt, heb een 10 tal jaren een eigen domein gehad met een mailbox zonder spam filter en 6 van de 7 mails waren spam.

Dus heel veel spam mails zie je niet in de spam map.

Als je zeker weet dat je mails mist, mail dan naar abuse@ziggo.nl , met zoveel mogelijk informatie over de verzender, zij beheren de spamfilter.

EricWebsite
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Bert  schreef:

Als je zeker weet dat je mails mist, mail dan naar abuse@ziggo.nl , met zoveel mogelijk informatie over de verzender, zij beheren de spamfilter.

Ik vind dat heel slecht. Het is misschien mijn IT achtergrond, maar ik wil zelf controle over het spamfilter voor mijn mailbox en dat lijkt dus helemaal niet te kunnen.

En hoe groot is de kans dat er iets wordt aangepast omdat 1 persoon het vraagt? Onwaarchijnlijk, toch?

Bert

Level 21
Super Expert
  • 66725Posts
  • 4686Oplossingen
  • 18457Likes

@EricWebsite  schreef:

@Bert  schreef:

Ik vind dat heel slecht. Het is misschien mijn IT achtergrond, maar ik wil zelf controle over het spamfilter voor mijn mailbox en dat lijkt dus helemaal niet te kunnen.

En hoe groot is de kans dat er iets wordt aangepast omdat 1 persoon het vraagt? Onwaarchijnlijk, toch?

Ik snap dat iemand met een IT achtergrond de eigen spamfilter graag beheerst, alleen dat gaat allang niet meer zoals vroeger, toen je bepaalde emailadressen en domeinen kon blokken en dan was je van een deel van de spam af.

Nu hebben spam mails continu andere afzenders en afzender domeinen met al die spamservers en kunnen alleen spamfilters die DKIM SPF DMARC beheersen de hoeveelheid spam nog blokken.

Ik kan je garanderen dat de afdeling abuse ook op individuele gevallen waar de spamfilter te los staat en waar de spam filter te strak staat, vrijwel altijd, reageert of je merkt na een poosje aan de binnenkomende mail dat het opgelost is, weet ik uit eigen ervaring en uit opgeloste issues die op dit forum beschreven zijn, met de oplossing wat later gemeld door de topic starter.

De spamfilter van Ziggo werkt voor alle mailadressen, dus als er met bepaalde domeinen iets fout gaat, wordt dat altijd opgepakt, want dan gaat het voor iedereen fout met dat domein.

EricWebsite
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ga het proberen. Maar ik moet zeggen dat, nu er net in Zwijndrecht glasvezel wordt aangelegd door Delta, dat ineens opnieuw weer een stuk aantrekkelijker wordt.

Gigabit internet, niet alleen download maar ook upload (Ziggo: 350/35 Mb). Wel een instelbaar spamfilter.

EricWebsite
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

En nog maar te zwijgen van de prijs: Delta is voor 2x gigabit goedkoper dan mijn huidige 350/35 Mb pakket, en vergelijken met Ziggo Gigabit gaat al helemaal niet want dat is 1Gb/100Mb down/up (en nog veel duurder).

puppie

Level 16
Expert
  • 2095Posts
  • 55Oplossingen
  • 870Likes

Het gras bij de buren is altijd groener.....
Ga je alleen met internet over of ook met TV?

Heeft delta wel een instelbaar spamfilter?

EricWebsite
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@puppie  schreef:

Het gras bij de buren is altijd groener.....
Ga je alleen met internet over of ook met TV?

Heeft delta wel een instelbaar spamfilter?

@puppie Als ik overga uiteraard compleet. En ja, zoals ik zei in mijn vorig bericht heeft Delta een individueel instelbaar spamfilter ipv eenheidsworst, zie https://www.delta.nl/internet/veilig-internet/spamfilter-e-mailscan/spamfilter-instellen/

Wil je de tarieven zien? Doe dan https://www.delta.nl/flexpakket/ en gebruik postcode/huisnr 3335 BE/97 en je komt uit op € 67 voor 1 Gb internet, 50 TV zenders en bellen. En je krijgt ook nog € 5 combi korting voor mobiel bellen via T-mobile.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 66725Posts
  • 4686Oplossingen
  • 18457Likes

@EricWebsite Ik vermoed dat je bij Delta niet de volledige spamfilter uit kunt zetten en alles zelf kunt regelen vanwege de kop van die website:

Ontvang je nog steeds (te)veel spamberichten? Of wordt gewenste e-mail als spam gemarkeerd?

Ik zie namelijk geen groot verschil tussen de Ziggo instellingsmogelijkheden en de Delta mogelijkheden, behalve de rapporten:

• Wachtwoord aanmaken en wijzigen
  • E-mail aanmerken als “geen spam”
  • Rapporten aanmaken, aanpassen en uitschakelen en instellen hoe vaak je rapportages wilt ontvangen van de opgevangen spam-berichten.
  • Aanmaken, bijwerken en bijhouden van Black en Whitelisten.
  • Gebruik maken van “train spam” en “train geen spam”.

Blokkeren en deblokkeren, wel spam geen spam, lijst is mogelijk, naar de spam map verplaatsen en naar de inbox verplaatsen is gelijk aan train spam.

EricWebsite
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Bert Beste Bert, als je het grote verschil niet ziet dan raad ik je dringend aan eens een bezoek aan de opticiën te brengen, want dan ben je hard aan een (nieuwe) bril toe!

Bert

Level 21
Super Expert
  • 66725Posts
  • 4686Oplossingen
  • 18457Likes

@EricWebsite Het enige verschil wat ik zie met mijn uitstekende bril, zijn alleen de rapporten, de rest van de functies is hetzelfde, het wordt alleen anders genoemd.

Als je de werkwijze, in de diverse forums, leest over de spamfilter van Delta, dan zie je de overeenkomst.

puppie

Level 16
Expert
  • 2095Posts
  • 55Oplossingen
  • 870Likes

@Bert waar vind ik de spam instellingen van ziggo?

Bert

Level 21
Super Expert
  • 66725Posts
  • 4686Oplossingen
  • 18457Likes

@puppie Zie de instellingsmogelijkheden die je in de webmail hebt.

• Wachtwoord aanmaken en wijzigen = in Mijn Ziggo
  • E-mail aanmerken als “geen spam” = verplaatsen naar de inbox of aangeven Niet ongewenst
  • Rapporten aanmaken, aanpassen en uitschakelen en instellen hoe vaak je rapportages wilt ontvangen van de opgevangen spam-berichten = niet bij Ziggo
  • Aanmaken, bijwerken en bijhouden van Black en Whitelisten = Geblokkeerde verzenders.
  • Gebruik maken van “train spam” en “train geen spam”. = bij Ziggo is er altijd train spam door spam berichten te verplaatsen of te slepen in de webmail of met IMAP van inbox naar spam map of vide versa.
puppie

Level 16
Expert
  • 2095Posts
  • 55Oplossingen
  • 870Likes

zo leer je weer....ik gebruik webmail eigenlijk nooit maar zal er mij eens in verdiepen.

Bedankt.

EricWebsite
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Bert  Nou, dat klopt toch niet echt.

• Het Ziggo filter is eenheidsworst (voor iedereen hetzelfde) met alleen een persoonlijke blacklist.
  • bij Delta is het indivdueel
  • Whitelists = doorlaten: afwezig bij Ziggo. Je kunt dus minder doorlaten maar niet meer.
  • 'E-mail aanmerken als “geen spam” = verplaatsen naar de inbox of aangeven Niet ongewenst':
    kan je doen maar dan moet het a) wel eerst binnenkomen en b) maakt niks uit
  • 'bij Ziggo is er altijd train spam': en je kunt 'trainen' tot je een ons weegt, effect heeft het niet.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 66725Posts
  • 4686Oplossingen
  • 18457Likes

@EricWebsite "'bij Ziggo is er altijd train spam': en je kunt 'trainen' tot je een ons weegt, effect heeft het niet."

Als het geen effect zou hebben, dan zou iedereen bij Ziggo nu omkomen in de spam en het zijn er de afgelopen week hier maar 4 spam berichten met 17 @ Home en Ziggo email adressen.

Ben benieuwd of je alle 50-80% spam binnenkrijgt in je inbox als je de spamfilter bij Delta uitzet.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat is je favoriete seizoen?

Uitgelicht topic