oedenavond allemaal,
Heb m'n Connectbox al paar jaar als bridge staan, toen kon je deze nog zelf instellen.
Achter de box heb ik een Fritz!4040 als router, wordt gebruikt voor zowel
Lan als Wlan.
Nu na verbouwing wil ik de box van bridge af, maar Wifi uit.
Ivm verplaatsing van de box heb ik de Lan poorten nodig.
De Fritz! staat een stuk verder en zijn Lan poorten zijn in gebruik.
"Vroeger" kon je makkelijk in de box komen, maar nu in bridge mode kan ik
alleen maar inloggen met 192.168.100.1 waarbij ik enkel wat info zie.
Onderstaande andere adressen werken niet:
192.168.1.1
192.168.0.1
192.168.178.1
Heb laptop rechtstreeks bekabeld aan de box.
Mijn vraag: Als ik de box door Ziggo in gewone mode laat zetten,
dus modem/router, kan ik dan weer in de box komen om zelf de wifi uit te schakelen?
Als info, de Fritz! wordt dan omgezet als access point.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Enige wat (aanvankelijk) een probleem kan zijn is dat de FRITZ!Box in standaardconfiguratie ook 192.168.178.0/24 als LAN-subnet gebruikt. Beste is dus om dit subnet van tevoren aan te passen naar bijvoorbeeld 192.168.0.0/24 voordat je router mode aanvraagt. Zodra je daarna inlogt op de FRITZ!Box via 192.168.0.1 of fritz.box en deze als IP client instelt komt dit subnet weer te vervallen en blijft alleen 192.168.178.0/24 van de modemrouter over.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Tot begin 2022 konden klanten in voormalig UPC-gebied inderdaad nog zelf bridge/router mode configureren. Sinds de boot files zijn omgezet naar de fZiggo-standaard als onderdeel van project Prime Time is dit niet meer mogelijk.
Bij bridge mode is het modem in principe alleen via 192.168.100.1 bereikbaar, een uitzondering daargelaten, dat is normaal. Ook de beperkte instellingen zijn normaal omdat de eRouter met firewall + NAT en Wi-Fi uitgeschakeld zijn. Bij router mode kun je het modem weer via 192.168.178.1 bereiken en Wi-Fi uitschakelen.
Om router mode aan te vragen kun je contact opnemen met de klantenservice, zij kunnen dit per direct in orde maken.
Tobias, bedankt voor je reactie.
Idd zat ik bij UPC en als ik, zoals jij zegt, na bridge uitschakelen zelf de wifi kan uitzetten zou dat perfect zijn.
Ik zal Ziggo vragen het om te zetten.
Bedankt voor je snelle reactie.
Enige wat (aanvankelijk) een probleem kan zijn is dat de FRITZ!Box in standaardconfiguratie ook 192.168.178.0/24 als LAN-subnet gebruikt. Beste is dus om dit subnet van tevoren aan te passen naar bijvoorbeeld 192.168.0.0/24 voordat je router mode aanvraagt. Zodra je daarna inlogt op de FRITZ!Box via 192.168.0.1 of fritz.box en deze als IP client instelt komt dit subnet weer te vervallen en blijft alleen 192.168.178.0/24 van de modemrouter over.
Maandag gaat aanvraag naar Ziggo voor omzetten Bridge.
Als ik een tijdelijk ip adres opgeef bv 192.168.0.11, hoe zit het dan met subnet mask, en de rest?
(Zie bijlage)
Kan ik na een reset van de connectbox door Ziggo niet beter zowel de box als de Fritz loskoppelen en apart van elkaar mbv bekabeld laptop en 192.168.178.1 de aanpassingen doen?
Sorry, maar ben echt een "oude" noob in netwerk.
De FRITZ!Box moet pas als 'IP client' geconfigureerd nadat het modem in router mode is geconfigureerd. Je zou in eerste instantie het LAN moeten aanpassen van 192.168.178.0/24 naar 192.168.0.0/24. Nadat het modem in router mode is geconfigureerd, kun je 'Internet router' naar 'IP client' aanpassen. Een statisch IP-adres instellen is hierbij niet nodig, je kunt de optie 'Obtain the IP address automatically (DHCP)' blijven gebruiken.
De andere optie (router mode voor modem aanvragen, PC op ontkoppelde FRITZ!Box aansluiten en als 'IP client' configureren) is inderdaad ook mogelijk.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.