Vraag
Reacties
Oplossing
bwitteman2
Level 1

Hoe kan ik een verkeerde DHCP toewijzing oplossen?

De DHCP van mijn nieuwe CBN Ziggo kabelmodem begon na stroomuitval ineens ip-adressen in een 169.*-reeks uit te delen, terwijl dat normaal gesproken en volgens de instellingen in de range 192.168.178.* zit. Heel irritant, want zo had ik ineens op een aantal apparaten geen internetverbinding. Na een paar keer herstarten zijn alle adressen weer hersteld. Hoe kan dit gebeuren, en hoe voorkom ik dat het nog eens voorkomt?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Als in een netwerk uitgevallen is, dan zou ik alles uitzetten en het modem/router als eerste op laten starten en dan de switches en dan de rest.

Als apparaten hun IP verbinding kwijt zijn, doordat de DHCP server is uitgevallen, gaan ze een eigen IP aanmaken en dat gaat vaak pas weg als ze opnieuw opstarten en weer opnieuw een IP adres opvragen.

Bekijk in context

4 Reacties 4
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Deze adressen (APIPA/zeroconf) worden niet door de DHCP-server toegewezen, apparaten wijzen deze aan zichzelf toe wanneer de DHCP-server onbereikbaar is of niet reageert.

Maak je gebruik van IoT-apparaten of domotica?

0 Kudos
bwitteman2
Level 1
Topicstarter

Er zit van alles in mijn netwerk: een switch met een aantal kabels naar onder meer een WiFi router en een aantal bekabelde pc's en NAS'en, en via de WiFi een paar slimme stekkers, mobiele apparatuur en een paar Particle IoT devices. Voor een aantal van deze apparaten heb ik met DHCP op basis van mac-adressen vaste ip-adressen geconfigureerd. Normaal zit alles in de 192.168.178.*-reeks. Wat jij zegt is dat het fout kan gaan als de DHCP-server van mijn kabelmodem niet beschikbaar is. En waarom zou dat het geval kunnen zijn?

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Als in een netwerk uitgevallen is, dan zou ik alles uitzetten en het modem/router als eerste op laten starten en dan de switches en dan de rest.

Als apparaten hun IP verbinding kwijt zijn, doordat de DHCP server is uitgevallen, gaan ze een eigen IP aanmaken en dat gaat vaak pas weg als ze opnieuw opstarten en weer opnieuw een IP adres opvragen.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je kunt ook kijken of het verschil maakt als je de statische leases c.q. reserveringen tijdelijk verwijdert.

0 Kudos