De DHCP van mijn nieuwe CBN Ziggo kabelmodem begon na stroomuitval ineens ip-adressen in een 169.*-reeks uit te delen, terwijl dat normaal gesproken en volgens de instellingen in de range 192.168.178.* zit. Heel irritant, want zo had ik ineens op een aantal apparaten geen internetverbinding. Na een paar keer herstarten zijn alle adressen weer hersteld. Hoe kan dit gebeuren, en hoe voorkom ik dat het nog eens voorkomt?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Als in een netwerk uitgevallen is, dan zou ik alles uitzetten en het modem/router als eerste op laten starten en dan de switches en dan de rest.
Als apparaten hun IP verbinding kwijt zijn, doordat de DHCP server is uitgevallen, gaan ze een eigen IP aanmaken en dat gaat vaak pas weg als ze opnieuw opstarten en weer opnieuw een IP adres opvragen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Deze adressen (APIPA/zeroconf) worden niet door de DHCP-server toegewezen, apparaten wijzen deze aan zichzelf toe wanneer de DHCP-server onbereikbaar is of niet reageert.
Maak je gebruik van IoT-apparaten of domotica?
Er zit van alles in mijn netwerk: een switch met een aantal kabels naar onder meer een WiFi router en een aantal bekabelde pc's en NAS'en, en via de WiFi een paar slimme stekkers, mobiele apparatuur en een paar Particle IoT devices. Voor een aantal van deze apparaten heb ik met DHCP op basis van mac-adressen vaste ip-adressen geconfigureerd. Normaal zit alles in de 192.168.178.*-reeks. Wat jij zegt is dat het fout kan gaan als de DHCP-server van mijn kabelmodem niet beschikbaar is. En waarom zou dat het geval kunnen zijn?
Als in een netwerk uitgevallen is, dan zou ik alles uitzetten en het modem/router als eerste op laten starten en dan de switches en dan de rest.
Als apparaten hun IP verbinding kwijt zijn, doordat de DHCP server is uitgevallen, gaan ze een eigen IP aanmaken en dat gaat vaak pas weg als ze opnieuw opstarten en weer opnieuw een IP adres opvragen.
Je kunt ook kijken of het verschil maakt als je de statische leases c.q. reserveringen tijdelijk verwijdert.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.