Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
RP3
Level 1

Hoe kan ik de bekabelde snelheid via Deco M4 verbeteren?

Beste allen,

Ik heb een Giganet abbo met een 3 tal M4 Deco's. Deze zijn bedraad aangesloten, Deco's in Accesspoint modes.

/ Deco slave ---> PC (300Mbps??)

Modem --- Hoofd Deco --- switch --- /

\  

\ Deco slave

Wifi haal ik zo'n 400Mbps met speedtest, maar kakt al snel in naar 280Mbps - dit is een matige snelheid. Bekabeld aan de slave Deco op mijn thuiskantoor haal ik maar 300Mbps. 

Ook als ik rechtstreeks de UTP kabel in de Hoofd Deco steek dan kom ik niet hoger dan 300Mbps. Als ik deze rechtstreeks in het SmartWifi modem van Ziggo steek haal ik wel bijna de 1000Mbps. Het lijkt er dus op dat de switches in de Deco de snelheid 'knijpen'? Dit lijkt ook bij de wifi het geval.

Ik heb alles bekabeld met goede Cat6 UTP kabels, ook heb ik deze gewisseld om te kijken of er misschien een slechte tussen zit, geen resultaat. Verder heb ik ook nog de Deco's gewisseld, ook daar geen verschil.

Alles is dus eigelijk ideaal aangesloten op de manier zoals het zou moeten, maar de snelheid is gewoon niet goed.

Iemand een idee wat ik nog meer kan proberen?

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De aansluitwijze is goed. Eventueel kun je alle Deco's parallel op de switch aansluiten c.q. de eerste Deco en switch verwisselen. Bij router mode moet alle apparatuur achter de eerste Deco aangesloten worden, bij AP mode is dit geen vereiste.

De Deco M4's zijn ongeschikt voor gigabit snelheden, deze geven ~400 Mbps door onder reguliere omstandigheden. Het zwarte SmartWifi modem (Sagemcom F3896) beschikt i.t.t. de Deco M4's over Wi-Fi 6 (802.11ax). Voor hogere snelheden zou je naar bijvoorbeeld de Deco X50's moeten kijken, deze beschikken wel over Wi-Fi 6.

Welk type switch gebruik je? Welke downloadsnelheid haal je achter de eerste Deco?

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
13 Reacties 13
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De aansluitwijze is goed. Eventueel kun je alle Deco's parallel op de switch aansluiten c.q. de eerste Deco en switch verwisselen. Bij router mode moet alle apparatuur achter de eerste Deco aangesloten worden, bij AP mode is dit geen vereiste.

De Deco M4's zijn ongeschikt voor gigabit snelheden, deze geven ~400 Mbps door onder reguliere omstandigheden. Het zwarte SmartWifi modem (Sagemcom F3896) beschikt i.t.t. de Deco M4's over Wi-Fi 6 (802.11ax). Voor hogere snelheden zou je naar bijvoorbeeld de Deco X50's moeten kijken, deze beschikken wel over Wi-Fi 6.

Welk type switch gebruik je? Welke downloadsnelheid haal je achter de eerste Deco?

0 Kudos
Ga naar reactie
RP3
Level 1
Topicstarter

Beste Tobias,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een Netgear GS105 Switch. 

Modem --- Hoofd Deco

\

\                 / Slave Deco

\ Switch

\ Slave Deco

Als ik de opstelling maak zoals hier boven, dan zijn mijn Wifi snelheden veel stabieler, zo rond de 500Mpbs. Dus de Hoofd Deco op het Ziggo modem en de switch ook op het Ziggo modem, de Slaves dan weer op de switch. Maar ik ben bang  dat de mesh functie dan niet goed werkt?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De Netgear GS105 is prima. Je kunt het beste alle Deco's inclusief de master op de switch aansluiten. Meshing zou overigens nog steeds naar behoren moeten werken met de huidige aansluitwijze.

0 Kudos
RP3
Level 1
Topicstarter

Dankje. Ik heb nu alle Deco's en Master op de Switch aangesloten zoals je aangeeft, de wifi is nu stabiel 500Mbps. De PC die aangesloten is middels een UTP kabel op de Deco Slave is iets sneller, zo'n 560Mbps. Vind dit nog steeds vreemd daar die switch in de Deco een Gigabit verbinding zou moeten maken en dan vervolgens 1000Mbps zou moeten doorgeven?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Fijn om te lezen dat het aanpassen van de aansluitwijze een verbetering heeft opgeleverd.

De switch van de Deco's is gigabit ethernet, met fast ethernet (100 Mbps linksnelheid) zou je in de praktijk maximaal ~90 Mbps halen. De overige hardware/chipset in de Deco's is de bottleneck. Voor hogere snelheden zou je naar bijvoorbeeld de Deco X50's moeten kijken, deze beschikken net als de Sagemcom F3896 over Wi-Fi 6.

0 Kudos
RP3
Level 1
Topicstarter

Beste Tobias, bedankt, dan heb ik nu eigenlijk alles in orde, maar is de set min of meer de bottleneck. Wellicht dat ik dan in mijn kantoor nog een Netgear switch plaats, daar de Deco slave op aansluit en de PC. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Graag gedaan. Een tweede switch plaatsen achter de eerste switch is inderdaad een optie.

jansmarcel
Level 16

Iets vergelijkbaars is mij tijdens testen ook al opgevallen, hetzij dan draadloos omdat het mij hierom te doen was. Ik heb de 2e deco niet bedraad maar draadloos verbonden (vanwege de bewuste test). Snelheid bij test is wel stabiel, maar iets meer dan de snelheid die ik normaal op de FritzBox rechtstreeks haal (400 Mbit/s down), via de Deco's zit dit tussen 220-270 Mbit/s.

0 Kudos
BAM
Level 13

hoi @tobiastheebe,

Die X50 heeft, naast WiFi 6, ook link aggregation 😁 

Mochten er niet zoveel wensen zijn is de TP Link C80 een heerlijk speeltje.

2,4 Ghz 600 Mbit, 5 Ghz 1300 Mbit, dus redelijk vlot.

Ze zijn ook Easymesh en met Ethernet Backhaul uitgerust.

Met de Beta software, WiFi op eigen netwerk ,een IOT WiFi netwerk en een Gast netwerk 😎

Vriendelijke groet,

Bam

0 Kudos
Sjotelsplak
Level 1

Hoi, sorry dat ik hier even inbreek. Maar dit is dus de juiste aansluiting als alle decos bedraad zijn? 

Met switch. Of kunnen ze ook alle 3 rechtstreeks in het modem zonder switch. Wat is beter en waarom?

Sagemcom                 

\

\                 / Slave Deco

\ Switch  -- Hoofd Deco

\ Slave Deco

0 Kudos
Edje040
Level 7

Op zich zal dat niet veel uitmaken maar je kunt het testen of het beter werkt.

Ik heb hier zelf eerst als test een drietal Deco 4 gehad (AP-mode) gekoppeld aan een eigen modem (Fritzbox 6690). Mijn snelheden kwamen ook niet veel hoger dan die van jou. 3 weken geleden een setje X50 gekocht. Snelheden zijn nu behoorlijk maar 1000mbits is vaak een utopie en draadloos is van zoveel factoren afhankelijk.

Alle Deco's zitten hier bekabeld achter één of zelfs meerdere switches (Netgear GS205E, GS10E, 2x GC110 en een GS908E). Draadloos zit ik nu rond de 600 met uitschieters naar boven maar dat is ook afhankelijk van het device waarmee je test (i.v.m. Wifi 6). Maar met draadloze snelheden van 500+ doe je het gewoon prima en zal je nergens last van hebben. Enige wat bij die Deco's niet echt lekker werkt zijn de poorten. Als ik doorlus via die poorten (met daarachter 2 switches, een X50 en diverse bekabelde apparaten) werkt het niet lekker. 

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag,

wat jammer dat er de afgelopen dagen niemand is langsgeweest ter support.

Nu zie ik ook dat jullie allebei reageren in een topic uit 2023. Niet heel handig 🙂

Voor het vervolg het advies om zelf een eigen topic aan te maken. Ik haak ook @tobiastheebe  aan die met een schuin oog kan meekijken.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

TP-Link raadt af om de Deco's direct op de switchpoorten van het modem aan te sluiten. Bij de Arris TG2492 veroorzaakt(e) dit problemen. Bij andere typen modems zou het wel naar behoren moeten werken, maar heb ik ook negatieve ervaringen gelezen. Ik zou de huidige aansluitwijze dus behouden, voor AP mode is deze prima.

0 Kudos