Vraag
Reacties
Oplossing
Siggy
Level 4

Hoe kan ik de TP Link Deco M4 bedraad aansluiten?

Hoi, ik krijg het niet voor elkaar om mijn m4 pods alledrie bedraad aangesloten te krijgen. Heb veel gelezen hier, met name de handleiding van pasi maar ik kom er niet uit. Wat is het geval. Ik heb in huis een bedraad systeem. Sinds een paar dagen overgestapt naar ziggo internet elite. Nieuw modem en drie m4 deco pods. Eerst main deco geïnstalleerd en vervolgens de andere 2. Gekozen voor standaard basis instellingen. Wel wifi op modem uitgezet. Alle drie bekabeld aangesloten. Toch blijft 1 enkel via wifi communiceren. Zie plaatje,  wie weet raad. 

IMG_5528.jpeg

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Zoals eerder aangegeven:

In router mode moeten Deco's 2 + 3 achter Deco 1 aangesloten worden (al of niet via een switch) en kun je niet meerdere Deco's 'parallel' op de switchpoorten van het modem aansluiten. De situatie van je eerste screenshot (Deco via Wi-Fi verbonden ondanks uplink via ethernet) is hierbij zoals verwacht.

Met AP mode is van deze beperking geen sprake meer en kun je je vorige aansluitwijze herstellen. Je hoeft hierbij ook niets aan DHCP aan te passen, met AP mode worden apparaten achter de Deco's automatisch onderdeel van het LAN van de modemrouter, is geen sprake meer van een tweede LAN en is de DHCP-server op Deco 1 niet meer actief.

Bekijk in context

29 Reacties 29
nspoor
Level 16

Wellicht helpt het om Deco Studeerkamer nog eens te factory resetten en opnieuw te koppelen direct naast de Deco Woonkamer.

Ook de laatste firmware al geinstalleerd? 

Andere tips

* Wat ik bij de Deco vaak instel is een nachtelijke herstart om bijvoorbeeld 3 uur

* Schakel Smart-DHCP uit, anders gaat iedere deco zelf dhcp uitdelen en werken reservations niet.

* Snelle roaming ingeschakeld

* Led Control altijd uit

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Als een Deco wireless backhaul blijft gebruiken ondanks aangesloten UTP-kabel, dan duidt dat meestal op een defecte kabel.

Pasi
Level 19

@Siggy  schreef:

Hoi, ik krijg het niet voor elkaar om mijn m4 pods alledrie bedraad aangesloten te krijgen. Heb veel gelezen hier, met name de handleiding van pasi maar ik kom er niet uit....

Hallo,

Hebt u de netwerkkabel naar de Deco in de studeerkamer gecontroleerd ?

"...Gekozen voor standaard basis instellingen..."

In welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).

Als u de Deco's alleen heeft voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en zo geheel opgaan in de rest van uw netwerk

In AP mode kan men de set ook aansluiten zoals men wil, waardoor b.v. het serieel aansluiten van de station ( = alles achter de master ), niet nodig is.

Mocht de set al in AP staan, dan misschien een algehele reset en aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een volledige reset van de Deco's is vaak snel gedaan :

-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.

Installeer de Deco's als volgt :
-Zet wifi op de Ziggo Modem/Router uit.
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu het nieuwe Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan, wacht op de blauwe knipper led en voeg dan het station vanaf de master toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

Leest u dit ( nog ) eens: Leidraad voor TP-Link DECO. Het is dan wel een bijna 4 jaar oud 'document', maar...

Siggy
Level 4
Topicstarter

Hoi allemaal, dankjewel, ik ga als ik thuis ben bovengenoemde tips doornemen en uitproberen.

Ter info, kabel is in orde; printer aangesloten werkt. Had eerst Deco x20 van delta, toen werkte het ook. echter delta kwam ergens anders binnen en was de aansluiting van de bekabeling net iets anders. 
Firmware is up-to-date. DHCP zowel in deco als modem aan. 

Mijn streven is zoveel mogelijk bekabeld aansluiten. Pc, printer, hue, alarm, 2tv’s, mediabox next. Via wifi; Telefoons, tablet, keukenapparatuur

als ik voor AP kies op deco’s en deze bekabeld aansluit en de extra aansluiting gebruik voor een switch of printer haal ik dan het maximale eruit qua snelheid en stabiliteit?

0 Kudos
Siggy
Level 4
Topicstarter

Die heb ik zeker gelezen!! Waarvoor dank. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

AP mode voorkomt router achter router + dubbele NAT en kan inderdaad de stabiliteit + snelheid ten goede komen. In dit geval zijn er ook geen dubbele subnets + DHCP-servers meer en worden de Deco's (en daarmee verbonden apparaten) onderdeel van het LAN van de modemrouter.

nspoor
Level 16

@tobiastheebe 

Voorkomen meerdere dhcp servers vereist wel uitschakelen Smart-DHCP op de Deco anders zal iedere Deco zelf DHCP uitdelen

Dit zelf ervaren doordat reservations van het modem niet werden toegekend aan bijv de printer.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Helaas is Smart DHCP lang niet altijd beschikbaar als instelling, afhankelijk van de hardware/firmware-versie(s) van de Deco's. Deze functie zou in het geheel niet actief moeten worden zolang de DHCP-server van de modemrouter operationeel is.

Jos P
Level 10

@Siggy  schreef:

Hoi allemaal, dankjewel, ik ga als ik thuis ben bovengenoemde tips doornemen en uitproberen.

Ter info, kabel is in orde; printer aangesloten werkt. Had eerst Deco x20 van delta, toen werkte het ook. echter delta kwam ergens anders binnen en was de aansluiting van de bekabeling net iets anders. 
Firmware is up-to-date. DHCP zowel in deco als modem aan. 

Mijn streven is zoveel mogelijk bekabeld aansluiten. Pc, printer, hue, alarm, 2tv’s, mediabox next. Via wifi; Telefoons, tablet, keukenapparatuur

als ik voor AP kies op deco’s en deze bekabeld aansluit en de extra aansluiting gebruik voor een switch of printer haal ik dan het maximale eruit qua snelheid en stabiliteit?

Ik zou het probleem toch nog steeds in de kabel zoeken of in de netwerkaansluiting van de deco zelf.

Ruil de Deco slaapkamer eens om met de deco studeerkamer. of nog beter pak even een losse netwerkkabel en sluit hem gewoon aan op de deco woonkamer om dit te testen.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@nspoor  schreef:

@tobiastheebe 

....vereist wel uitschakelen Smart-DHCP op de Deco anders zal iedere Deco zelf DHCP uitdelen

Dit zelf ervaren doordat reservations van het modem niet werden toegekend aan bijv de printer.

Smart-DHCP op een Deco wordt pas actief, als de DHCP in de Ziggo Modem/Router dienst weigert. Maar ...

...omdat de Deco IP range anders is dan de IP range van de ZMR, heeft Smart-DHCP helaas hetzelfde resultaat als "...reservations van het modem niet werden toegekend...", namelijk een apparaat wat geen verbinding heeft en/of niet bereikbaar is.

0 Kudos
Edje040
Level 9

Je moet de Deco's echt instellen als AccesPoint en dus niet as router. Dat routeren (en dus ook DHCP verzorgen) doet het Ziggo modem

Wifi op Ziggo modem uitschakelen.

Extra check: zijn de Deco's rechtstreeks op het modem aangesloten of heb je er ergens een switch tussen hangen? Zo ja, welk merk en type?

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het is inderdaad ook mogelijk dat de Deco's 'Woonkamer' en 'Studeerkamer' ieder op een andere switchpoort op het modem aangesloten zijn, dat werkt alleen met AP mode.

0 Kudos
Edje040
Level 9

Dat is zeker mogelijk en dat heb ik hier ook. Echter..hoe de app het weergeeft is o.a. afhankelijk van het merk switch. 

Hier staan 3 Deco X50's allen bekabeld aangesloten. Met Netgear switches gaf de app regelmatig aan dat ze draadloos waren verbonden (terwijl speedtest duidelijk maakten dat ze bekabeld aangesloten waren). Ik heb nu alle switches (5 stuks) vervangen door switches van TP-Link. NU wordt alles goed weergeven. Het is dus niet dat het met andere meren niet werk maar de weergave in de app kan dus manco zijn.

0 Kudos
Siggy
Level 4
Topicstarter

Ook hier netgear switches

0 Kudos
Siggy
Level 4
Topicstarter

Is het instellen van 2 gelijke IP ranges een oplossing?

0 Kudos
Siggy
Level 4
Topicstarter

Netgear

0 Kudos
Siggy
Level 4
Topicstarter

Ga ik proberen. 

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Siggy  schreef:

Is het instellen van 2 gelijke IP ranges een oplossing?

2 Dhcp's met dezelfde IP range, dat zou kunnen, maar dan geen overlap. B.v. één pool van xxx.xxx.xxx.10-130 en de andere pool van 131-254.

Dus wil men smart-Dhcp zo instellen dat dit goed werkt, dan moet het zo.

Maar volgens mij is dit een heel ander probleem !

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Edje040  schreef:

hoe de app het weergeeft is o.a. afhankelijk van het merk switch....

Dit zou u bij TP-Link kunnen melden, het kan een bug zijn.

0 Kudos