Hoi, ik krijg het niet voor elkaar om mijn m4 pods alledrie bedraad aangesloten te krijgen. Heb veel gelezen hier, met name de handleiding van pasi maar ik kom er niet uit. Wat is het geval. Ik heb in huis een bedraad systeem. Sinds een paar dagen overgestapt naar ziggo internet elite. Nieuw modem en drie m4 deco pods. Eerst main deco geïnstalleerd en vervolgens de andere 2. Gekozen voor standaard basis instellingen. Wel wifi op modem uitgezet. Alle drie bekabeld aangesloten. Toch blijft 1 enkel via wifi communiceren. Zie plaatje, wie weet raad.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Siggy reële kans dat het daar aan licht. Probeer eens een bekabelde snelheidstest via de Deco Slaapkamer. Als je dan de max snelheid haalt dan weet je dat het goed is en dat de fout in de app zit.
Maar ga de Deco's niet inzetten als router. Gewoon als AP en het modem laten routeren. Dat doe ik hier ook (modem is een Fritzbox 6690).
Ik haal wifi-snelheden rond de 980 Mbps (Ookla speedtest op een Elite verbinding).
ook als de deco's niet up-to-date zijn pakken ze de utp niet is mijn ervaring
Hoi Allemaal, update. Ben 1 stap verder. Ik heb de hoofddeco verplaatst (helaas meterkast). Rechtstreeks aan kabelmodem aangesloten en vervolgens hoofddeco aangesloten op switch waar de andere 2 deco’s achter zitten.
van het weekend eens kijken naar AP en DHCP. Ook ivm bereikbaarheid NAS.
@Siggy schreef:
...Ik heb de hoofddeco verplaatst (helaas meterkast). Rechtstreeks aan kabelmodem aangesloten en vervolgens hoofddeco aangesloten op switch waar de andere 2 deco’s achter zitten.
...
??
De master Deco is dát station, die als eerste én m.b.v. een netwerkkabel aangesloten wordt. Alle andere Deco stations, zijn ... wifi-punten/stations/....
Maar de netwerkkabel voor de master ( <> Ziggo Modem/Router ) kan/mag natuurlijk wel langer zijn, dan de kabel die door TP-Link is geleverd. Dus als b.v. een 10m kabel beter uitkomt omdat de master dan centraler staat, dan vooral dat doen.
De wijziging van Wifi-Router naar AP verhelpt veel problemen, omdat de Wifi-Router mode juist bedoeld is, om het Deco wifi netwerk te scheiden van andere netwerken.
Ik had eerst de master deco inderdaad met een 10 meter lange kabel op de 1e aansluiting van de ZMR ingeprikt en vervolgens een kort kabeltje van plek 3 van de ZMR naar de switch (beiden in de meterkast). Maar dat wekte dus niet, rara. Bleef met een deco configuratie zitten zoals in het 1e plaatje. Master -> deco1 met wifi ->deco 2 met kabel.
en om 2x 10 meter kabel in het zicht te leggen, dus heen naar de master deco en van daaruit terug naar de switch werd mijn ega niet echt gelukkig.
nu nog DHCP aanpakken want mijn NAS zit op de IP range van het ZMR en de rest op die van Deco.
Zoals eerder aangegeven:
In router mode moeten Deco's 2 + 3 achter Deco 1 aangesloten worden (al of niet via een switch) en kun je niet meerdere Deco's 'parallel' op de switchpoorten van het modem aansluiten. De situatie van je eerste screenshot (Deco via Wi-Fi verbonden ondanks uplink via ethernet) is hierbij zoals verwacht.
Met AP mode is van deze beperking geen sprake meer en kun je je vorige aansluitwijze herstellen. Je hoeft hierbij ook niets aan DHCP aan te passen, met AP mode worden apparaten achter de Deco's automatisch onderdeel van het LAN van de modemrouter, is geen sprake meer van een tweede LAN en is de DHCP-server op Deco 1 niet meer actief.
Ok, dankje en ook anderen weer. Als ik het goed begrijp kan ik beter de deco’s in AP zetten dan de dhcp in het modem uitzetten? Waarbij in huis het mesh principe overeind blijft en de wifi en bekabelde snelheid ook maximaal blijft. En kan ik beide poorten op elke deco gebruiken. Klopt deze conclusie?
toch stukje nieuwsgierigheid, wat is de inhoudelijke argumentatie van deze keuze ipv andersom, dus dchp uit op modem en aan in deco. Zelf dacht ik gelezen te hebben dat dan maar 1 poort beschikbaar is op het modem ipv 4? En heeft dat invloed als ik van buitenaf bv op mijn NAS wil komen?
Bij AP mode wordt de DHCP-server op de modemrouter de enige DHCP-server en die moet dus ingeschakeld blijven. Je kunt inderdaad beide poorten op de Deco's blijven gebruiken. Alleen met het modem in bridge mode is slechts een poort op het modem te gebruiken. In dat geval moeten de Deco's in router mode geconfigureerd zijn. Voor de meeste situaties is modem in router mode + Deco's in AP mode echter de beste keuze. Port forwarding rules die je voor de NAS hebt ingesteld op de modemrouter blijven intact en werken zoals je gewend bebt.
Allemaal, AP aangezet, na een korte test lijkt alles naar behoren te werken. Kan mijn NAS weer benaderen. Morgen wat meer dingen uittesten.
welterusten 🙏
Mocht je op het modem dhcp reserveringen hebben gemaakt, dan dient op de deco (indien de optie aanwezig is, verschild per revisie) smart dhcp uitgezet te worden onder geavanceerd
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.