Ik heb onlangs een Sonos Beam aangeschaft en het lukt mij niet om deze met wifi te verbinden.
In de Community heb ik begrepen dat het een veel voorkomend probleem is maar het is mij nog niet duidelijk waar het probleem ligt.
Op de SmartWifi app is de Sonos speaker zichtbaar en de verbinding is 'goed'.
Op de Sonos app kan kan ik echter niet verbinden met de speaker.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hoi @Yw, geen probleem. voor het meedenken zijn we hier.
Ik zag hier een vergelijkbaar probleem.
Daar is het opgelost om de beam tijdelijk voor de installatie bekabeld aan te sluiten. Na installatie is het niet meer nodig.
Verder staan mogelijk hier nog wat tips:
https://support.sonos.com/nl-nl/article/sonos-system-requirements
** Moderator: bericht aangevuld **
@Jos P Held! Tijdelijk bekabelen voor installatie was de oplossing. Na installatie kan de kabel eruit, vervolgens zal de Sonos app het netwerk weer niet herkennen maar kan nu wel verbinding gemaakt worden met wifi.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Yw als nieuw is overleg dan even met de leverancier of neem contact op met Sonos die helpen je graag met een diagnose van je systeem.
https://support.sonos.com/nl-nl/home daar staan de contactgegevens
Contact opgenomen met Sonos en het blijkt dat de Ziggo Connect Box niet compatible is. Erg jammer en 'vreemd', iedereen met deze router zou dus geen Sonos kunnen gebruiken.
@Yw schreef:Contact opgenomen met Sonos en het blijkt dat de Ziggo Connect Box niet compatible is. Erg jammer en 'vreemd', iedereen met deze router zou dus geen Sonos kunnen gebruiken.
We lezen hier inderdaad meer vragen/problemen over Sonos i.s.m. Ziggo. Dat dit, zoals Sonos zelf zegt aan de ConnectBox ligt, dan is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien dit soort problemen blijkbaar alleen bij Ziggo voorkomen, zou dat best zo eens kunnen zijn.
Van Ziggo hoeft u overigens weinig ( geen ) hulp verwachten, dus is het te hopen dat een mede klant u de juiste tips kan geven.
Ik heb ( gelukkig ? ) geen Sonos, dus kan ik u verder niet helpen....
@Yw is er geen mogelijkheid om de Beam bekabeld aan te sluiten (bijvoorbeeld via een switch)? Dan ben je overal vanaf. De Sonos bouwt dan een eigen netwerk op. Mocht je in de toekomst bijvoorbeeld surroundspeakers plaatsen dan werkt dat feilloos.
Hier maak ik voor wifi gebruik van de TP-Link Deco X60 (5400) en dit werkt perfect, maar dat is niet echt een oplossing voor jou probleem het kan het overwegen waard zijn om dat ook aan te schaffen (Deco) maar bekabeld zou het wel moeten werken.
Voor zover ik weet heeft de Sonos beam geen ethernet aansluiting.
Sonos heeft wel verschillende typen Beam als er een ethernet aansluiting aanwezig is zeker de moeite waard om te proberen.
Misschien is er nog een mogelijkheid om dit via een adapter aan te sluiten maar welk type Beam het is staat er niet bij.
Zou op moderator @Ziggo wachten misschien ander modem de beste oplossing
Waarschijnlijk zit het deels in het betrekkelijk nieuwe kanaal optimalisatie.
Door het achterliggende systeem kan het gebeuren dat de Sonos op kanaal xx verbind en de smartfoon of tablet met de Sonos app op kanaal yy. Dan is de kans behoorlijk groot dat de app de beam niet 'ziet'.
@Yw staat er een vinkje bij kanaaloptimalisatie?
@Edje040 @CobusR @Sjaqie Het betreft een Sonos Beam Gen 2. Ik ben niet heel technisch maar het heeft volgens mij wel een netwerkkabel aansluiting echter staan de connect box en de Beam op een andere plek en heb ik geen netwerkkabel doorgetrokken.
Begrijp ik het goed in het geval de Beam verplaatst wordt de kabel ook weer doorgetrokken moet worden?
@Garihd Hier heb ik ook naar gekeken, dit stond op kanaaloptimalisatie. Ik heb begrepen dat de Sonos Beam op 2.4 ghz werkt en heb 5ghz uitgezet maar helaas werkt dit ook niet.
Ik sta op het punt van provider te wisselen omdat ik vaak storingen en slechte verbindingen ervaar.
@Yw schreef:@Edje040 @CobusR @Sjaqie Het betreft een Sonos Beam Gen 2. Ik ben niet heel technisch maar het heeft volgens mij wel een netwerkkabel aansluiting echter staan de connect box en de Beam op een andere plek en heb ik geen netwerkkabel doorgetrokken.
Begrijp ik het goed in het geval de Beam verplaatst wordt de kabel ook weer doorgetrokken moet worden?
Nee dat lijkt me niet, zou moeten werken. Kabel was alleen een extra optie geweest om het te "testen" of oplossing.
@YwMisschien goed om nog even terug naar de basis te gaan.
1. Is het je uberhaupt al gelukt om in de sonos app op je telefoon de beam in te stellen? Eerste setup staat namelijk los van ziggo wifi en gaat via bluetooth of wifi van de beam. Tijdens de eerste setup maakt de beam zelf even een wifi accesspoint waar je telefoon mee moet verbinden. Dit werkt niet als je VPN op je telefoon aan hebt staan.
2. heb je de beam al eens helemaal gereset? Ik heb zelf het probleem eens met een symfonisk speaker gehad die "nieuw" was maar pas na een reset van fabrieksinstellingen zijn eerste setup pas goed ging doorlopen.
@Jos P Het verbinden van de sonos app met Beam is wel gelukt, na het afspelen van de Audio Pin geeft de app aan dat de Beam is verbonden. Echter zoals jij ook al aangeeft is dit nog geen verbinding met wifi. In de app zie ik daarom ook een wifi icoontje met rood uitroepteken met omschrijving dat het apparaat niet verbonden is.
Een reset heb ik ook geprobeerd helaas zonder resultaat.
Bedankt voor het meedenken!
Hoi @Yw, geen probleem. voor het meedenken zijn we hier.
Ik zag hier een vergelijkbaar probleem.
Daar is het opgelost om de beam tijdelijk voor de installatie bekabeld aan te sluiten. Na installatie is het niet meer nodig.
Verder staan mogelijk hier nog wat tips:
https://support.sonos.com/nl-nl/article/sonos-system-requirements
** Moderator: bericht aangevuld **
@Jos P Held! Tijdelijk bekabelen voor installatie was de oplossing. Na installatie kan de kabel eruit, vervolgens zal de Sonos app het netwerk weer niet herkennen maar kan nu wel verbinding gemaakt worden met wifi.
Dat laatste blijf ik toch vreemd vinden. Ik heb meerdere speakers thuis en bij familie met diverse ziggo modems en nergens een vergelijkbaar probleem.
Ik neem aan dat je de 2,4Ghz en 5Ghz gewoon op 1 SSID hebt draaien en dat de telefoon geen VPN aan heeft staan en op hetzelfde netwerk SSID zit toch?
Verder geen gebruik van extenders?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.