We hebben nu nog een Hitron staan met intern ip op 192.168.1.1, DHCP uit, en vele regels voor port forwarding oa voor VPN voor buitendienst. DHCP / Wifi ed wordt door interne servers gerealiseerd voor mobiele apparaten, servers, clients, printers en meer. Dit werkt.
In het verleden werd ons een nieuw modem toegestuurd en mochten we volgens klantenservice weigeren. Paar keer storing gehad, monteur langs geweest. Niets mis met modem, anders dan oud, kan nog wel een paar jaar gebruikt worden. Afgelopen week ook het geval, klantenservice gebeld, mag geweigerd worden.
Voorbereidend op een moment dat Hitron defect raakt en nieuw modem moet accepteren, heb ik half jaar terug een poging gedaan om er een router tussen ons netwerk en modem te plaatsen. Alleen modem veroorzaakt soms een conflict die de router al zijn instellingen kwijt doet raken. Dat helpt niet voor stabiel internet en dus router er maar weer tussen uit gehaald.
Deze week, 1 persoon van klantenservice die ons gebeld heeft, wij mogen nieuw modem Sagemcom F3896LG niet meer weigeren, moeten het accepteren, want anders worden we afgesloten. Bel ik terug en spreek ik andere collega's van klantenservice dan krijg ik te horen dat Hitron nog gewoon gebruikt kan blijven worden. Hmmm...
We willen niet risico hebben dat we afgesloten worden, dus moeten we nieuwe modem maar accepteren.
Nu probeer ik me voor te bereiden om zo'n kort mogelijke downtime te hebben wanneer nieuwe modem aangesloten gaat worden. Echter ik vind geen handleiding die geavanceerde instellingen beschrijft. Alleen oppervlakkig alsof modem voor thuisgebruik bedoeld is, om een laptop aan Wifi te hangen.
Bel ik klantenservice over geavanceerde instellingen, dan krijg ik te horen, dat zij en collega's het niet weten, dus zal het wel niet kunnen. Als het daadwerkelijk niet kan, dan heeft dat het zelfde gevolg als afgesloten worden: bedrijf met kleine 40 medewerkers plat, want geen internet.
Maar hun laatste suggestie, misschien dat ze het bij de community weten. Dus hier ben ik dan.
In de ideale situatie voor kortste downtime wil ik nieuwe modem geisoleerd van internet aan laptop oid verbinden, en configuratie doen:
* intern ip van 192.168.178.1 naar 192.168.1.1
* DHCP uit
* Wifi uit
* port forwarding regels instellen
* eventueel ipv6 uit
* backup van instellingen maken
Daarna pas Hitron voor Sagemcom verwisselen.
Graag zou ik een geavanceerde handleiding van de Sagemcom F3896LG willen ontvangen, of screenshots / uitleg hoe die configuratie te realiseren is.
Alvast bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Sinds de introductie van de Connectbox in 2016 brengt Ziggo geen uitgebreide handleiding voor modems meer uit. Hierbij wel een handleiding voor de Connectbox Giga van UPC/Sunrise in Zwitserland, deze gebruikt een interface welke erg vergelijkbaar is met de Sagemcom F3896 omdat Ziggo en UPC/Sunrise beide onder Liberty Global vallen.
Ga naar de pagina Geavanceerde instellingen → DHCP en wijzig het startadres van de DHCP pool van 192.168.178.10 naar 192.168.1.10. Daarmee wordt het subnet automatisch aangepast naar 192.168.1.0/24 met 192.168.1.1 als intern IP-adres voor de modemrouter. Wijzigen van het subnet is mogelijk sinds firmware 5.7.36, uitgebracht in juni 2023. Het modem moet online zijn zodat de laatste firmware (momenteel 8.10.26) gedownload kan worden.
* DHCP uit
Blijf op de pagina Geavanceerde instellingen → DHCP en schakel de DHCPv4-server uit.
* Wifi uit
Ga naar pagina Geavanceerde instellingen → Draadloos → Draadloos signaal en schakel 2,4 + 5 GHz uit.
Zie de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Poort-forwarding. Hiervoor is tevens een aparte handleiding beschikbaar.
* eventueel ipv6 uit
Niet mogelijk en ook niet nodig.
Zie de pagina Geavanceerde instellingen → Beheer → Opnieuw opstarten.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Sinds de introductie van de Connectbox in 2016 brengt Ziggo geen uitgebreide handleiding voor modems meer uit. Hierbij wel een handleiding voor de Connectbox Giga van UPC/Sunrise in Zwitserland, deze gebruikt een interface welke erg vergelijkbaar is met de Sagemcom F3896 omdat Ziggo en UPC/Sunrise beide onder Liberty Global vallen.
Ga naar de pagina Geavanceerde instellingen → DHCP en wijzig het startadres van de DHCP pool van 192.168.178.10 naar 192.168.1.10. Daarmee wordt het subnet automatisch aangepast naar 192.168.1.0/24 met 192.168.1.1 als intern IP-adres voor de modemrouter. Wijzigen van het subnet is mogelijk sinds firmware 5.7.36, uitgebracht in juni 2023. Het modem moet online zijn zodat de laatste firmware (momenteel 8.10.26) gedownload kan worden.
* DHCP uit
Blijf op de pagina Geavanceerde instellingen → DHCP en schakel de DHCPv4-server uit.
* Wifi uit
Ga naar pagina Geavanceerde instellingen → Draadloos → Draadloos signaal en schakel 2,4 + 5 GHz uit.
Zie de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Poort-forwarding. Hiervoor is tevens een aparte handleiding beschikbaar.
* eventueel ipv6 uit
Niet mogelijk en ook niet nodig.
Zie de pagina Geavanceerde instellingen → Beheer → Opnieuw opstarten.
Bedankt voor dit snelle antwoord.
Als minimaal firmware 5.7.36 al op geleverde modem aanwezig is, kan dan de configuratie geisoleerd gedaan worden? Of moet het modem ook echt online zijn met coax aangesloten om configuratie te kunnen doen?
Indien offline / geisoleerd mogelijk, blijven de instellingen bewaard wanneer de firmware online bijgewerkt wordt naar 8.10.26?
De Sagemcom moet eerst online zijn voordat hij de laatste updates ophaalt en een goede verbinding maakt, dus eerst configureren gaat niet werken.
In dit soort gevallen zocht ik als ICT'er voor bedrijven altijd een tijd b.v. zaterdag of zondag om zoiets uit te voeren en dan wel op een tijd dat de helpdesk te bereiken was.
* eventueel ipv6 uit - gaat ook niet lukken, want die staat aan en blijft aan.
Een geavanceerde handleiding van de Sagemcom F3896LG bestaat niet.
De enige richtlijnen staan op de Ziggo Zakelijk website: Wifi-instellingen aanpassen | Klantenservice | Ziggo Zakelijk
Port forwarding op het SmartWifi modem (voorheen C... - Ziggo Community
Heel vreemd dat de Ziggo Zakelijk helpdesk je niet kan ondersteunen.
Want zij schrijven op hun website: Ziggo Zakelijk | Internet & TV | Een partner die je begrijpt
Altijd een pakket dat bij jouw onderneming past. Standaard met:
Als onderdeel van de omzetting doen we kosteloos een check van de apparatuur die je van Ziggo gebruikt. Is je huidige modem of mediabox niet meer geschikt voor je nieuwe abonnement? Dan krijg je een nieuwe. Uiteraard inclusief de garantie dat wij het kosteloos voor je installeren wanneer je er niet helemaal uit komt.
Het modem ontvangt automatisch een factory reset command via SNMP wanneer het voor het eerst online komt. Eerder toegepaste instellingen (met modem offline c.q. ontkoppeld van coax) gaan daarbij dus verloren.
Ik vind het ook vreemd dat ik geen ondersteuning krijg over geavanceerde instellingen die ik voor zakelijk gebruik zou verwachten. Het voelt aan alsof er geen kennis van de materie is, vanaf een script gewerkt wordt en er geen technisch personeel meer aanwezig is, anders dan monteurs die je pas kan spreken wanneer die op locatie aanwezig zijn.
> Persoonlijke zakelijke service met één vast aanspreekpunt
Dit is absoluut niet het geval, iedere keer iemand anders aan de lijn.
Jullie hebben me in korte tijd veel meer nuttige informatie gegeven dan de 5 verschillende personen die ik in de afgelopen anderhalve week gesproken heb.
Jammer, dat die instellingen verloren gaan.
Maar misschien dat ik toch een geisoleerde opstelling probeer, zodat ik daarmee in ieder geval de ip wijziging kan testen. Daarnaast zie hoe snel en gemakkelijk de andere configuraties gedaan kunnen worden, om een reeele inschatting te maken voor de downtime. Die ideaal na kantoortijd zal plaats vinden, zodat enkel de VPN gebruikers in het buitenland er hinder van kunnen hebben.
Ik heb op 12-8 nog een Sagemcom F3896 geïnstalleerd bij een familielid. Alleen voor aanpassen van de DHCP pool was een reboot vereist, dit duurt een paar minuten. Andere instellingen (in mijn geval aangepaste IPv4 + IPv6 LAN DNS, IPv4 port forwarding rule voor SSH naar AP, extra IPv4 firewall-opties uit, IPv6 firewall allow rule voor ICMPv6 naar AP, Wi-Fi uit) gingen allemaal direct. Reken op circa 20 minuten downtime in totaal.
Ik zou lekker het modem in bridge mode zetten, dan kan je ipv6 zelf uit zetten
Bridge mode is op korte termijn geen optie:
Ik was zojuist offline aan het testen, met de intentie het vanavond na kantoortijd echt / opnieuw te doen.
* intern ip van 192.168.178.1 naar 192.168.1.1Ga naar de pagina Geavanceerde instellingen → DHCP en wijzig het startadres van de DHCP pool van 192.168.178.10 naar 192.168.1.10. Daarmee wordt het subnet automatisch aangepast naar 192.168.1.0/24 met 192.168.1.1 als intern IP-adres voor de modemrouter. Wijzigen van het subnet is mogelijk sinds firmware 5.7.36, uitgebracht in juni 2023. Het modem moet online zijn zodat de laatste firmware (momenteel 8.10.26) gedownload kan worden.
Op het modem staat firmware LG_RDK_7.6.15-2306.5, zeer waarschijnlijk dus in het kort 7.6.15 en dus hoger dan genoemde 5.7.36. Echter met poging het subnet aan te passen via DHCP komt de melding dat het een ongeldige subnet is en die niet opgeslagen mag worden. Het ip adres wijzigen naar 192.168.1.1 is dus niet mogelijk.
Hopelijk dat het vanavond in de online situatie wel werkt, nadat het de laatste firmware heeft gehad, maar dit geeft al wel wat twijfels of het meteen gaat werken.
* port forwarding regels instellenZie de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Poort-forwarding. Hiervoor is tevens een aparte handleiding beschikbaar.
Ik heb meerdere machines in het netwerk die via zelfde (lokale) poortnummers benaderd moeten worden, in de Hitron hebben ze verschillende (externe) poortnummers. In de Hitron heeft de config het over public, private ports en local ip. In de Sagemcom: local ip, local port, external port.
Zoals ik de gelinkte handleiding interpreteer, en eigenlijk alleen maar logisch lijkt, is de private port bij Hitron config wat local port bij Sagemcom config is, en dus public gelijk aan external.
Zodra ik de 2e machine een regel probeer te geven, krijg ik melding dat het overlappend is en niet opgeslagen mag worden. Vreemd!
Andersom heb ik nog niet geprobeerd, want het voelt raar als ze met lokale ip de machine in het netwerk bedoelen, maar vervolgens lokale poort de Sagemcom.
Erg jammer ook in de Sagemcom interface is:
Wat allemaal dus wel in de Hitron mogelijk is. Modem wisselen voelt meer als achter- dan vooruitgang.
Je kunt het interne IP-adres niet handmatig/direct wijzigen, alleen impliciet door het startadres van de DHCP pool naar een adres binnen het gewenste subnet (in jouw geval bijvoorbeeld 192.168.1.10) te wijzigen, dan wordt het IP-adres automatisch aangepast naar 192.168.1.1.
'Overlappende poortnummers' bij meerdere apparaten met hetzelfde interne/lokale poortnummer is een bug die in de huidige/nieuwste firmware 8.10.26 is opgelost.
Ik had ook de jouw beschreven methode gehanteerd.
DHCP van 192.168.178.10 naar 192.168.1.10
En dat geeft dus melding dat het een niet geldige subnet is en niet opgeslagen mag worden.
Ik ben nu net even een herstart van Sagemcom aan het doen, om "have you tried turning it off and back on again" te kunnen afvinken. (-;
Op die manier zou het wel moeten werken, vermoedelijk nu nog niet omdat het modem nog offline is.
Herstart heeft iig niet geholpen, hopelijk online brengen vanavond wel. 🤞
Zo ja, dan zet ik je originele bericht weer als oplossing.
Ik kreeg namelijk de indruk dat er niet meer gereageerd mocht worden door derden, wanneer een topic op opgelost staat.
Oh en off topic, irritant dat een reactie eerst als voorbeeld getoond moet worden om te kunnen plaatsen. Lijkt momenteel de enige optie te zijn om de onzin melding "Je bericht is gewijzigd omdat er ongeldige HTML in de hoofdtekst is gevonden. De ongeldige HTML is verwijderd. Controleer het bericht en dien het opnieuw in wanneer je tevreden bent met het resultaat." te omzeilen.
Reageren blijft mogelijk tot het topic gearchiveerd wordt, reageren nadat een reactie als oplossing is gemarkeerd is geen probleem. De genoemde foutmelding heb ik zelf verder al lange tijd niet meer gezien, maar komt wel eens voor als bepaalde tekst van een andere locatie wordt gekopieerd en in een reactie wordt geplakt.
Ik krijg de melding standaard iedere keer, terwijl ik alle tekst telkens handmatig in typ.
Misschien is het een browser add-on die te proactief bezig is. Nou ja, niet belangrijk.
De IP wijziging via DHCP pool werkte uiteindelijk, nadat Sagemcom online was gebracht en de laatste firmware binnen had gehaald.
Het enige wat wat frustraties gaf, was dat je van de firmware update proces geen status in de interface krijgt. Dus ik deed pogingen die niet werkte, werd er uiteindelijk uitgegooid en toen werkte het spontaan wel na opnieuw inloggen. Een melding die aangeeft dat firmware bijgewerkt wordt en dat wijzigingen momenteel geen zin hebben, zou dan wel fijn zijn.
Maar goed, het merendeel werkt op dit moment, echter zijn er nog een paar dingen die nog opgelost moeten worden.
Grootste euvel is dat onze interne DNS server genegeerd lijkt te worden en daarmee alle interne FQDNs niet consistent te werken. Ik denk dat bij sommigen FQDNs nog in hun cache staat.
Ik dacht dan maar voor zekerheid in Sagemcom onze interne DNS als primair DNS server op te geven, maar dan krijg ik de melding dat het interne IP adres geen geldig IP-adres is volgens de modem.
@TiN schreef:De IP wijziging via DHCP pool werkte uiteindelijk, nadat Sagemcom online was gebracht en de laatste firmware binnen had gehaald.
Het merendeel werkt op dit moment, echter zijn er nog een paar dingen die nog opgelost moeten worden.
Grootste euvel is dat onze interne DNS server genegeerd lijkt te worden en daarmee alle interne FQDNs niet meer werken.
Ik dacht dan maar in Sagemcom als primair DNS server onze interne DNS op te geven, maar dan krijg ik de melding dat het interne IP adres geen geldig IP-adres is volgens de modem.
Dat klopt het ziggo modem bied niet de mogelijkheid om zelf een intern ip als dns te gebruiken
Inconsistentie van werking DNS vermoedelijk achterhaald: onze interne DNS wordt toegewezen als ipv4 voorkeur, maar de DNS voorkeur instellingen van het modem wordt als ipv6 voorkeur toegewezen binnen het netwerk.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.