We hebben nu nog een Hitron staan met intern ip op 192.168.1.1, DHCP uit, en vele regels voor port forwarding oa voor VPN voor buitendienst. DHCP / Wifi ed wordt door interne servers gerealiseerd voor mobiele apparaten, servers, clients, printers en meer. Dit werkt.
In het verleden werd ons een nieuw modem toegestuurd en mochten we volgens klantenservice weigeren. Paar keer storing gehad, monteur langs geweest. Niets mis met modem, anders dan oud, kan nog wel een paar jaar gebruikt worden. Afgelopen week ook het geval, klantenservice gebeld, mag geweigerd worden.
Voorbereidend op een moment dat Hitron defect raakt en nieuw modem moet accepteren, heb ik half jaar terug een poging gedaan om er een router tussen ons netwerk en modem te plaatsen. Alleen modem veroorzaakt soms een conflict die de router al zijn instellingen kwijt doet raken. Dat helpt niet voor stabiel internet en dus router er maar weer tussen uit gehaald.
Deze week, 1 persoon van klantenservice die ons gebeld heeft, wij mogen nieuw modem Sagemcom F3896LG niet meer weigeren, moeten het accepteren, want anders worden we afgesloten. Bel ik terug en spreek ik andere collega's van klantenservice dan krijg ik te horen dat Hitron nog gewoon gebruikt kan blijven worden. Hmmm...
We willen niet risico hebben dat we afgesloten worden, dus moeten we nieuwe modem maar accepteren.
Nu probeer ik me voor te bereiden om zo'n kort mogelijke downtime te hebben wanneer nieuwe modem aangesloten gaat worden. Echter ik vind geen handleiding die geavanceerde instellingen beschrijft. Alleen oppervlakkig alsof modem voor thuisgebruik bedoeld is, om een laptop aan Wifi te hangen.
Bel ik klantenservice over geavanceerde instellingen, dan krijg ik te horen, dat zij en collega's het niet weten, dus zal het wel niet kunnen. Als het daadwerkelijk niet kan, dan heeft dat het zelfde gevolg als afgesloten worden: bedrijf met kleine 40 medewerkers plat, want geen internet.
Maar hun laatste suggestie, misschien dat ze het bij de community weten. Dus hier ben ik dan.
In de ideale situatie voor kortste downtime wil ik nieuwe modem geisoleerd van internet aan laptop oid verbinden, en configuratie doen:
* intern ip van 192.168.178.1 naar 192.168.1.1
* DHCP uit
* Wifi uit
* port forwarding regels instellen
* eventueel ipv6 uit
* backup van instellingen maken
Daarna pas Hitron voor Sagemcom verwisselen.
Graag zou ik een geavanceerde handleiding van de Sagemcom F3896LG willen ontvangen, of screenshots / uitleg hoe die configuratie te realiseren is.
Alvast bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Met een eigen DHCPv4-server (en uiteraard DHCPv4 op de modemrouter uitgeschakeld) heb je de beperking die MR_CHIP noemde omzeild. Moderne besturingssystemen geven de voorkeur aan IPv6 boven IPv4, dit heeft niets met de modemrouter te maken.
De Hitron had ipv6 uit staan.
We hebben een eigen DHCP server die intern ipv4 DNS adres doorgeeft, echter ondersteunt deze het niet om het ipv6 adres van de interne DNS server door te geven.
DHCP staat uit op de Sagemcom, maar als gateway doet het 'stiekem' de ipv6 DNS voorkeuren uitdelen en op die manier de interne FQDNs issues veroorzaken.
De enige workaround die ik nu zie, is of ipv6 als protocol op devices uit te zetten (liever niet), of het ipv6 adres van DNS server 'handmatig' bij devices te gaan instellen.
Zijn er nog andere opties?
De IPv6 DNS-servers worden door DHCPv6 en RDNSS toegewezen, niet door DHCPv4, daar is niets 'stiekem' aan. Je moet het het GUA (global unicast address, begint bij Ziggo met 2001 of 2a02 voor particulier en MKB) van de eigen DNS-server als IPv6 DNS kunnen instellen in de webinterface. Zorg er wel voor dat je geen temporary address gebruikt.
Om in de webinterface eigen DNS-server als IPv6 DNS te kunnen instellen, moet ik ook de IPv4 DNS instellen. Daar neergezet wat eerder bij Beheer > Informatie vermeld stond. Als ik na doorvoeren wederom bij Beheer > Informatie kijk, dan zie ik daar nog de 2 Ziggo IPv6 DNS adressen (beginnend met 2001) vermeld staan.
Op eigen machine via command prompt [ipconfig /all] dan staat daar nu zowel de 2 Ziggo IPv6 DNS adressen + nog 2x maar dan een verkorte notatie en dan IPv4 en IPv6 adres van eigen DNS.
De 4 Ziggo IPv6 DNS adressen kunnen die op een of andere manier geforceerd uit machine gehaald worden, of is het wachten tot cache of lease verlopen is?
Ik had via command prompt [ipconfig /renew] geprobeerd, maar dat leek (nog) niet te helpen.
De instellingen voor IPv4 DNS hebben geen effect meer gezien DHCPv4 is uitgeschakeld. Op de pagina Beheer → Informatie vind je de de DNS-servers welke zijn toegewezen aan de WAN-interface van de modemrouter, deze kun je inderdaad niet aanpassen en staan los van de DNS-severs welke binnen het LAN worden verspreid.
Je zou in ipconfig geen andere servers moeten zien dan de servers die je hebt opgegeven in de webinterface. Mogelijk worden de DNS-servers van Ziggo nog via ofwel DHCPv6 of RDNSS doorgegeven. Kun je ipconfig /release6 + ipconfig /renew6 proberen? Voor de zekerheid kun je ook het modem opnieuw opstarten.
Op modem staat DHCPv4 inderdaad uit, en dat het geen effect zou hebben was ook mijn logische redenatie. Maar de webinterface verplicht je om dan IPv4 ook in te vullen, dus dan voor de zekerheid maar de originele waardes invullen. (-;
DHCPv6 op Stateless (SLAAC) wat geloof ik de standaard instelling is, dit is wat je met RDNSS bedoelt toch?
De ipconfig commando's geprobeerd, maar leken niet te helpen.
Modem herstarten doe ik eventueel na 17:00 wel proberen, nu te veel VPN gebruikers verbonden.
En ja, het is WAN info, had ik moeten beseffen. Ik gooi het maar even op vermoeidheid.
Bedankt voor de aanvullende informatie.
RDNSS wordt via NDP/RA doorgegeven, waar SLAAC ook gebruik van maakt.
Bij de Sagemcom F3886 welke ik op 12-8 had geïnstalleerd had ik Cloudflare + Google IPv4 + IPv6 DNS ingesteld, na controle via ipconfig waren deze direct goed ingesteld, geen DNS-servers van Ziggo zichtbaar.
voor zakelijke doeleinden kun je het beste de modem in bridge mode laten zetten en een eigen router in de meterkast plaatsen
Zou ik ook doen. Ziggo routers zijn simpele routers, niet echt bedoeld voor wat complexere configuraties.
Ik zou hier een Fritz!box 4060 aanraden. Dat is geen kabelrouter, maar een ethernet router. Hij heeft echter een zeer krachtige CPU, en dat komt van pas bij VPN.
Eigenschappen:
Kijk er maar naar, en bedenk of het iets voor je is.
Bridge modus is geen optie op dit moment, zie mijn eerdere reactie daarover:
Qua router moet het vooral de basis zaken ondersteunen en multi wan. De rest van de genoemde eigenschappen zijn niet nodig, die worden door (interne) servers en devices al geregeld.
@TiN schreef:
Bridge modus is geen optie op dit moment, zie mijn eerdere reactie daarover:
Qua router moet het vooral de basis zaken ondersteunen en multi wan. De rest van de genoemde eigenschappen zijn niet nodig, die worden door (interne) servers en devices al geregeld.
tsja er zit weinig anders qua mogelijkheden in
tsja er zit weinig anders qua mogelijkheden in
mijn vermoeden was sterk wat betreft die beperkte Sagemcom mogelijkheden.
mijn hoop was dat we Hitron konden blijven gebruiken tot onze verbouwing en niet extra tijd kwijt zouden zijn met Sagemcom geneuzel.
pindakaas
Dat je die andere zaken al op andere apparaten hebt draaien was mij wel duidelijk. Echter, het wordt veel overzichtelijk als je je ze kunt consolideren op één apparaat.
Een Fritz!box heeft een automatische omschakeling naar GSM. Ik heb daarvoor een mobiele telefoon met G5 in gebruikt die op een USB poort van de Fritz!box is aangesloten. Valt de internet verbinding uit, dan schakelt de Fritz!box na korte tijd automatisch over naar de telefoon.
Geavanceerde instellingen en Ziggo modem/routers, dat zijn twee tegenstrijdigheden. Ziggo spullen bevatten uitsluitend het uiterst noodzakelijk qua instellingen, nooit meer.
Overigens kun je middels een appje ook met een mobiele telefoon via WiFi gebruik maken van de interne telefooncentrale van de Fritz!box, en je kunt er ook nog mee faxen, als dat van pas komt.
Ik raad zelf juist af om alle applicaties/services te consolideren op één apparaat i.v.m. single point of failure.
De vraag is hoe waarschijnlijk dat is, hoe vaak valt een apparaat uit. Als hij daar echt bang voor is, dan koopt hij twee Fritz!boxen en zet er ééntje als spare in de kast. De volledige configuratie van een Fritz!box kun je opslaan op een PC, en downloaden naar een nieuwe Fritz!box.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.