Hallo Ziggo Community,
Ik heb een vraag over de witte SmartWifi modem van Ziggo. Ik probeer het 5GHz wifi-netwerk uit te schakelen, maar wil het 2.4GHz netwerk actief houden. Tot nu toe heb ik deze optie niet kunnen vinden in de Web/MijnZiggo instellingen. Is het mogelijk om enkel het 5GHz netwerk uit te schakelen zonder het gehele wifi-signaal te deactiveren?
Daarnaast vraag ik me af of het uitschakelen van het 5GHz netwerk invloed heeft op de functionaliteit van de SmartWifi pods. Zijn deze pods afhankelijk van het 5GHz netwerk, of kunnen ze ook uitsluitend met het 2.4GHz netwerk functioneren?
Mocht het uitschakelen van het 5GHz netwerk niet mogelijk zijn op de SmartWifi modem, dan overweeg ik om over te stappen op een eigen WiFi router/systeem. Echter, ik ben erg tevreden met de huidige setup, inclusief de twee WiFi pods, dus ik zou het liefst geen grote veranderingen doorvoeren. Alle hulp of informatie over hoe ik dit het beste kan aanpakken, zou zeer gewaardeerd worden.
Bedankt voor jullie tijd en hulp.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Via de webinterface zijn meer instellingen beschikbaar dan SmartWifi web.
5G is niet hetzelfde als 5 GHz. Ik zou 5 GHz zeker ingeschakeld laten.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Waarom wil je 5 GHz uitschakelen? Via 2,4 GHz is de downloadsnelheid gelimiteerd tot ~70 Mbps.
Bij actieve SmartWifi pods worden de radio-instellingen automatisch bepaald. Als deze handmatig worden aangepast (via de webinterface, niet mogelijk via SmartWifi web), dan werken de pods niet meer naar behoren.
Voor verbinden van een apparaat dat alleen 2,4 GHz ondersteunt, volg onderstaande stappen:
Je moet onder Draadloos kanaal optimalisatie uitzetten dan kan het wel.
De Pods zullen volgens mij niet goed meer werken maar dat weten andere personen beter als ik want heb deze namelijk niet.
Waarom wil je 5 GHz uit willen zetten?
Want dat is de wifi band die 10 keer zo snel is als de 2,4 GHz.
Er is een mogelijkheid om hem tijdelijk uit te zetten om een 2,4 GHz apparaat verbinding te laten maken.
Hartelijk dank iedereen voor de nuttige tips en informatie!
Ik was in de veronderstelling dat ik meer instellingen kon aanpassen via MijnZiggo/SmartWifi web dan via het lokale IP-adres, maar mijn pogingen waren tot nu toe beperkt tot mijn telefoon. Niet ideaal, ik weet het. Probeerde net met mijn laptop in te loggen, maar blijkbaar was mijn telefoon me voor - loyaliteit aan apparaten is tegenwoordig ver te zoeken!
Ik ga morgen nog een poging wagen met de laptop. Hopelijk is het modem (en mijn telefoon) dan wat meer bereid tot samenwerking en krijgt de laptop z'n beurt.
Wat betreft het uitschakelen van het 5GHz netwerk: ik had zo het idee dat voor mijn huis-tuin-en-keuken gebruik (muziek streamen, Netflix, wat surfen op het web), het verschil in snelheid tussen 2.4GHz en 5GHz niet enorm zou zijn. De TV is toch bekabeld, dus daar geen zorgen. En, nu komt het grappige deel, er zijn nogal wat 'interessante' theorieën over 5GHz en gezondheid. Dus dacht ik: waarom niet eens proberen zonder die geheimzinnige 5G golven? Misschien word ik dan wel minder aangetrokken tot aluminium hoedjes...
Nogmaals bedankt voor de hulp, jullie zijn geweldig!
Via de webinterface zijn meer instellingen beschikbaar dan SmartWifi web.
5G is niet hetzelfde als 5 GHz. Ik zou 5 GHz zeker ingeschakeld laten.
Ter info:
5G (mobiele telefonie) zit op 700 megahertz (MHz), 3,5 gigahertz (GHz) en 26 GHz.
5GHz (wifi) zit grofweg vanaf 5000 - 6000 MHz.
Hebben een nw modem smart wifi Sagemcom maar camera’s doen het nu niet meer omdat die op 2.4 werken. Nu las ik dat je de 5 ghz tijdelijk uit kunt zetten en de apparaten op2.4 aan kunt sluiten.
Hoe moet je dat doen en heb je daarna nog gewoon de 5 ghz snelheid
@Caroline4 Zie mijn eerste reactie in dit topic. Zodra je 5 GHz weer inschakelt kun je weer van de volledige snelheid daarvan gebruik maken.
Inderdaad is 5G niet nodig, doe al jaren zonder, bovendien reikt 2.4 G verder in je huis door dan 5G, de hogere frequenties maakt snellere overdracht zonder obstakels, maar door de kortere golflengte is 5G eerder van slag als het door een muur heen moet en om omstakels heen, met als gevolg dat na ongeveer twee muren, 2.4G juist sneller is dan 5G omdat 5G teveel verstoord is. Ook is er enige interferentie tussen signalen, wat inhoud dat de throughput (doorstroomsnelheid) van de verbinding omlaag gaat als er: 1 andere routers op hetzelfde kanaal zitten (van de buren bijvoorbeeld) maar ook als je tegelijk 2.4 en 5G gebruikt, naast het feit dat het apparaat dan 2x zo veel CPU verbruikt. Daarom kijk ik altijd het liefst naar welke snelheid het beste werkt (je kan ook spelen met slechts b of b/g of b/g/n toestaan: als de snelste toch niet zo snel werkt als ie optimaal kan, dan werkt juist de langzamere modus beter (omdat ie dan niet telkens probeert naar de snellere over te schakelen, en faalt en dan weer terugschakeld!) Al met al: de automatische manier van optimaliseren werkt hedentendage best ok: (automatisch kijkt ie welke signalen de buren gebruiken, en probeert vrij kanaal te kiezen, en automatisch schakelt ie tussen b,g,en n modus, en automatisch schakelt ie tussen 2.4 of 5G etc etc. en voor de meeste mensen de moeite niet waard handmatig te doen. 5G werkt goed bij weinig obstakels, en wanneer de buren het niet gebruiken. nu alle buren 5G gebruiken werkt juist 2.4 G soms beter dus! Hetzelfde geld binnen je eigen huis: als je veel veschillende apparaten tegelijk hebt kan het juist wel beter zijn om sommige apparaten over 2.4G (die veraf staan) en sommige (die dichtbij de router staan) over 5G te verbinden, omdat of het nou de buren zijn of je eigen apparaten, als je een bepaald kanaal moet delen dan wordt de snelheid ook gedeeld door het aantal apparaten of erger omdat er geschakeld moet worden tussen de data stromen. Er zijn per frequentie ongeveer 5-7 kanalen beschikbaar, dus in een rijtjeshuis hoef je over de buren geen zorgen te maken, dan vind de router zelf wel een leeg kanaal, in een flatgebouw met meer dan 5 andere routers in de buurt wel. er zijn apps die aangeven op welke snelheid jouw telefoon met de router verbind (dus de maximum snelheid van dat moment) Wi-FiSweetSpots op iOS is er zo een, Wifiman is uitgebreider. Dan loop je met je telefoon door je huis en kan je de snelheid meten waarop je telefoon met de router verbonden is op verschillende plekken en over de tijd heen, en krijg je een indruk van of het signaal stabiel is of niet.
Het nadeel van handmatig instellen is natuurlijk dat als omstandigheden wijzigen, de verbinding niet automatisch naar een hogere snelheid springt, of extra/andere verbinding gebruikt die vrij is. Eneh: ik heb ook liever geen straling als ie niet nodig is. Net zoiets als het licht: dat doe je ook uit als je het niet gebruikt. Daarbij heb ik wel de indruk dat GSM signalen erger het lichaam storen, ikzelf kan het verschil voelen als mijn gsm in mijn achterzak staat of hij op vliegtuig stand staat of niet. als ik hem vergeet in vliegtuigstand te zetten, en zo dicht op mijn lichaam: dan binnen 20-30 minuten irriteert het mij, ik doe hem dan ook liever in een tas, maarja soms heb ik die niet bij me. En snachts op vliegtuigstand naast mijn bed.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.