1
Vraag
2
Reacties
Brampie

Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

Hoe houd je IMAP mappen zo goed mogelijk op orde?

Ik heb de volgende ervaring met IMAP:
Als je bij 1 povider (Ziggo) een tijdje op je pc en mobiele aparaten met verschillende e-mail apps werkt, dan wordt de mappenstructuur een zootje. En dat kan tot behoorlijke storingen leiden. Dezer tijd wilde ik bijvoorbeeld een submap aanmaken, maar dat mislukte, omdat op de gewenste plek al een map met dezelfde map zou zijn. Maar die zag ik niet in de mail app die ik gebruikte (Mozilla Thunderbird) en ook niet bij Ziggo Mail. Ziggo Mail kon de map wel maken, maar dan met een 1 erachter. Na veel gezoek ontdekte ik de app in de app Mail van Windows.

Hoe houd je de IMAP mappen wat op orde?
Misschien door mappen en submappen altijd via de Webmail (Ziggo Mail) te maken en niet vanuit de mail-apps die je gebruikt?

(Of overgaan op Gmail).

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Diverse email programma's en de webmail werken niet helemaal lekker samen.

Het werkt wel als je de mappen aanmaakt in de webmail en daarna kun je mails in die mappen plaatsen in de diverse mailprogramma's en dan lijkt het wel goed te gaan.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Diverse email programma's en de webmail werken niet helemaal lekker samen.

Het werkt wel als je de mappen aanmaakt in de webmail en daarna kun je mails in die mappen plaatsen in de diverse mailprogramma's en dan lijkt het wel goed te gaan.

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

Dat was ook mijn gedachte.
Ik zal dus voortaan nieuwe mappen aanmaken via Webmail.
Vreemd dat niet veel meer op deze vraag is gereageerd. Ik denk dat iedereen hier tegenaan loopt. Deze handelwijze zou duidelijk aanbevolen moeten worden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Brampie Het wordt al vaak vermeld in diverse topics op dit forum en ik vermoed, dat als iemand zoekt via Google, meestal op een topic terecht komt, waar dat vermeld wordt en dan hoeft er geen nieuw topic aangemaakt te worden of een reactie in een bestaand topic.

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Bert  Bedankt. Heb je een voorbeeld? Ik vond het zo gauw nog niet aangekaart.

Ik bedoel overigens geen nieuw topic, maar een belangrijke tip als je van POP naar  Imap gaat.

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Bert  Geweldig! Ik ben blijkbaar slecht in zoeken. Ik ga alles goed bestuderen. Hartelijk dank.

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Bert Nogmaals dank voor de voorbeelden. Ik heb ze nu nagelopen.
Interessant is o.a. de optie:

Webmail>Instellingen>E-mail>Wijzig imap abonnementen.

Uh, wat kun je daar allemaal mee? Zou ik daarmee de wanorde in mijn e-mailcliënten  ongedaan kunnen maken?

 

En.., wat bedoelt men met mappen  "op het hoogste niveau"? Direct onder het e-mailadres?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Brampie "Webmail>Instellingen>E-mail>Wijzig imap abonnementen."

Daarmee kun je aangeven welke mappen een mailprogramma met IMAP mag zien, in ICT taal, waar hij op mag abonneren om te synchroniseren.

 

"En.., wat bedoelt men met mappen  "op het hoogste niveau"? Direct onder het e-mailadres?"

Geen idee, waar staat dat precies?

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Bert 
In de tweede link die je stuurde heeft jonathan-458 het over submappen op het hoogste niveau.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Hoogste niveau mappen zijn de hoogste mappen die je ziet zoals Inbox Verzonden en waar je submappen onder kunt maken.

Die submappen moet in in de webmail maken en niet in een mailprogramma, vanuit een mailprogramma worden die submappen niet altijd goed overgenomen en/of doorgegeven aan de mailserver.

 

Maak je submappen in de webmail, dan worden ze direct op de mailserver gemaakt en dan worden die overgenomen door een mailprogramma met IMAP.

De mails die in een submap geplaatst worden in een mailprogramma, komen dan ook op de mailserver en in de webmail te zien.

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Bert  wederom bedankt Nu voor de uitleg over de aanmaak mappen op het hoogste niveau.
Dus als je met IMAP werkt is het verstandig om nieuwe submappen altijd via webmail te maken. Ik denk dat dat als eerst tip benadrukt zou moeten worden.

 

Een beetje nieuwe vraag:

kan het kwaad om in een e-mailprogramma/app een submap te verwijderen waarin nooit wat komt? Maar je moet het waarschijnlijk wel zeker weten dat die map geen functie heeft.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Brampie Hoe mappen verwijderen het best werkt, geen idee.

Bij twijfel, zou ik dat ook altijd via de webmail doen.

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Bert Wederom bedankt.
Toch vreemd dat er over goed gebruik van IMAP heel wat eenvoudige vragen zijn.
Bij de webmail van Ziggo is wel een zeer uitgebreide handleiding, maar voor mij te uitgebreid.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Brampie Alles lijkt simpel als iets in 1 keer werkt, maar als er problemen zijn, dan zit er een hele wereld achter.

Het duurt jaren studie en ervaring voordat een ICTer de achterliggende werking kent van allerlei systeemsoftware als de Windows versies en achterliggende instellingen, allerlei programma's, netwerken en verbindingen en protocollen en servers die de mail gebruikt enz. en raakt nooit uitgeleerd.

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Bert Alles lijkt simpel als iets in 1 keer werkt, maar als er problemen zijn, dan zit er een hele wereld achter.

 

Zo is het. Bedankt voor de reactie.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic