Vraag
Reacties
Oplossing
dlonra
Level 3

Hoe hef ik een e-mail blokkade op?

Hoe kan ik het snelste weer een blokkade van mijn mail verwijderen?

Er loopt een virusscan. WW mijn ziggo en welmail etc zijn veranderd. 

Ik kan via een VPN gewoon bij mijn webmail komen en idem mijn mailbox via mobielinternet

Anton

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
dlonra
Level 3
Topicstarter

Na 24 uur IP automatisch weer vrijgegeven net als in de jaren ervoor .

1. Vreemd dat nog steeds geen enkel bericht of uitleg aan de klant Wordt gegeven per mail of klantbericht op mijn Ziggo

2. Vreemd dat de klantenservice ook niet snel kan zien of terugvinden in de systemen wat er aan de hand is.

3. Vreemd dat er online ook geen checklist is terug te vinden hoe te handelen (zowel door klant al medewerker)

Mijn tip:

a. gebruik je mobiel als op je pc je (web)mail geblokkeerd is of vice versa. Of installeer gewoon tijdelijk even een gratis vpn app (android) of programma (windows pc) op je apparaat. 

b. Overweeg het wachtwoord voor je mail veranderen voor de zekerheid op mijn Ziggo.

Bekijk in context

0 Kudos
7 Reacties 7
Bert
Level 21

Het kan een periode duren voordat de blokkade is opgeheven.

Laat morgenvroeg hier weten of je wel of niet kunt mailen vanaf je Ziggo IP adres.

0 Kudos
dlonra
Level 3
Topicstarter

Nog steeds blokkade.

0 Kudos
Bert
Level 21

Blokkades gaan na een bepaalde periode, het hangt ervan af wat er allemaal gebeurd is hoelang dit duurt.

Dat de blokkade nu nog actief is, wil zeggen dat er veel spam of virussen of malware verstuurt is.

Welk systeem gebruik je met welk antivirus?

Mogelijk kun je met deze losse safety scanner wel iets vinden of duidelijk aantonen dat er niets is, deze installeert niet, draait los van alles en kun je daarna weggooien, want telkens zit er bij de download de nieuwste anti virus/malware software.

Microsoft Safety Scanner Download - Microsoft Defender for Endpoint | Microsoft Learn

0 Kudos
dlonra
Level 3
Topicstarter

Het ligt niet aan het emailprogramma want Bluemail zowel als thunderbird hebben hetzelfde probleem. Via Firefox kan ik gewoon op Mijn Ziggo komen na inlog met het nieuwe wachtwoord én sms code (tweetraps)

PC: Via Chrome met een VPN extensie kan ik wel op de Ziggo webmail komen. Zonder VPN niet (ip blokkade wegens misbruik).

GSM met Android: Via de android Bluemail app via wifi vanaf huisadres (zelfde IP adres): mailserver weigert  connectie, maar schakel ik de wifi uit op mijn mobiel en gebruik ik mobiel internet van Youfone (ander IP adres) dan kan ik gewoon wel de mail ophalen/lezen.

Via  https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx? kom ik na invullen op een blacklist check met een listing op Spamhaus Zen, maar hoe deze daarop komt is onbekend. Idem staat mijn IP op geen van de andere 30 organisaties met een lijst.

Noch de Windows virusscanner kan iets vinden als de ESET online scanner.

Conclusie: kennelijk gebruikt Ziggo de Spamhaus Zen lijst om te blokkeren maar is het volstrekt onduidelijk hoe je daar opkomt en hoe je daar weer afkomt.

Maar Ziggo is verantwoordelijk lijkt mij om dit af te handelen (ketenaansprakelijkheid) , op te heffen en hierover uitleg te geven richting klant én om die blokkade weer of te heffen. Niet deze onderneming.

0 Kudos
Steefb
Level 20

@dlonra  schreef:

Via  https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx? kom ik na invullen op een blacklist check met een listing op Spamhaus Zen

Conclusie: kennelijk gebruikt Ziggo de Spamhaus Zen lijst om te blokkeren maar is het volstrekt onduidelijk hoe je daar opkomt en hoe je daar weer afkomt.

Vrijwel alle dynamische ip adressen staan daarop (o.a. ziggo,kpn) dit is heel normaal. En niet de reden van je blokkade.

0 Kudos
dlonra
Level 3
Topicstarter

Toch wordt specifiek mijn Ziggo IP adres geblokkeerd op hun mailserver, niet mijn mail of Ziggo account.

Ik heb dit de afgelopen 15-20 jaar wel vaker gehad. Vaak op vakantie als je rondreisde in het buitenland en dan steeds vanaf een andere wifi verbinding (=ander IP adres) inlogde terwijl thuis de hoofd PC ook nog standby stond en af en toe de mail ophaalde. Maar dat is nu niet het geval.

Met de helpdesk kom je niet veel verder bij gebrek aan specifieke kennis. Iemand ervaringen mee?

0 Kudos
dlonra
Level 3
Topicstarter

Na 24 uur IP automatisch weer vrijgegeven net als in de jaren ervoor .

1. Vreemd dat nog steeds geen enkel bericht of uitleg aan de klant Wordt gegeven per mail of klantbericht op mijn Ziggo

2. Vreemd dat de klantenservice ook niet snel kan zien of terugvinden in de systemen wat er aan de hand is.

3. Vreemd dat er online ook geen checklist is terug te vinden hoe te handelen (zowel door klant al medewerker)

Mijn tip:

a. gebruik je mobiel als op je pc je (web)mail geblokkeerd is of vice versa. Of installeer gewoon tijdelijk even een gratis vpn app (android) of programma (windows pc) op je apparaat. 

b. Overweeg het wachtwoord voor je mail veranderen voor de zekerheid op mijn Ziggo.

0 Kudos