Mr.internet23

Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Hoe deco m4 installeren

Hallo,

 

is er een "beste" manier om je deco's m4 te installeren en op welke manier hebben jullie deze geinstalleerd?

 

acces point of in router modus?

 

 

Enige reden waarom ik meer naar router modus neig omdat ik dan de hele DNS kan wijzigen naar die van cloudflare & dus niet die van ziggo zelf hoe te gebruiken & geen router achter router heb. Alleen is het dan wel zo dat stel in heb problemen ziggo zelf mij volgensmij niet kan helpen omdat dan de connectbox in bridge modus staat.

 

waar de hoofddeco staat heb ik maar 1 utp poort nodig en dat is voor de next mini, voor de rest heb in daar geen utp poorten nodig.

 

Voorheen had ik ze altijd in accespoint maar dat was nooit echt heel stabiel. Paar dagen geleden een upgrade gedaan van 150mbps naar 300mbps maar mijn ping is omhoog gegaan van gemiddeld 20 naar nu rond de 25 (wifi) + via deco 2 & 3 (mesh) krijg ik maar max 150mbps (wel 298mbps bedraad via de pc op deco 2) terwijl dat voorheen 140mbps was met het 150mbps abonnement en ook de speedtest zelf hapert altijd een beetje (via deco 1 dus de hoofddeco krijg ik wel langzaam maar zeker de volle 300mbps)

 

Gisteren contact gehad via live chat en krijg nu een nieuwe set (misschien iets met de set die ik nu heb vandaar de lage snelheid via deco 2 & 3) en een nieuwe coax kabel maar als ik ze ga instellen wil ik ze gelijk in de goeie modus hebben dus wat raden jullie aan

 

acces point of router modus?

 

 

Uitgelicht
Pasi

Level 18
  • 9855Reacties
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als u de Deco's hebt gekozen voor het verbeteren van wifi, dan altijd : AccessPoint mode

Als u 1 of 2 Deco stations m.b.v. wifi koppelt ( dus m.b.v. wifi onderling verbindt ), dan +/- halveert de maximale data doorvoer.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staat daar nog wat in, wat u niet weet.

120 Reacties 120
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Eigenlijk beantwoord u de vraag zelf.

Er is geen 'beste' manier dit is echt afhankelijk van de wensen en eisen. Voor uw doel Router modus dat lijkt mij duidelijk.

 

Wat de snelheid betreft, in mijn beleving is dat normaal als unit 2 en 3 niet bedraad zijn verbonden.

 

Die 150 Mbps kan ook aan de specificaties liggen van het apparaat waarmee u test. 

Met het protocol 802.11 n is dat een goed resultaat te noemen.

 

Ziggo is verantwoordelijk tot en met de Connectbox, vanaf dat punt is het eigen verantwoording. Vervangt u de connectbox voor een eigen kabelmodem dan stopt Ziggo's verantwoording bij het AOP.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als u de Deco's hebt gekozen voor het verbeteren van wifi, dan altijd : AccessPoint mode

Als u 1 of 2 Deco stations m.b.v. wifi koppelt ( dus m.b.v. wifi onderling verbindt ), dan +/- halveert de maximale data doorvoer.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staat daar nog wat in, wat u niet weet.

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Naja het is eigenlijk meer zo. Eerst had ik een 150mbps abonnement en toen haalde ik met alle deco's waar ik ook was in huis minimaal 140mbps. alleen als er aardig wat tv's, telefoons, playstation online waren ging het gewoon allemaal wat stroef vandaar dat ik er gewoon een upgrade van had gemaakt naar 300mbps "beter te veel dan te weinig in dit geval" maar dus nu sinds die upgrade (niks aan de setup veranderd) kwam bleef ik eigenlijk dezelfde snelheid halen via deco 2 en 3 dan voorheen. 150mbps: max 10% loss nu met de 300mbps is het minimaal 40% loss😬 hopelijk dat het dan zometeen beter gaat met de nieuwe set maar was wel benieuwd hoe en wat.

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Misschien dat er iets met mijn up of downstreams is wat voor een sloom opstartende wifi zorgt als ik een speedtest doe

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Oei dat zijn wel heel veel T3 en de cijfers op de andere afbeelding is ook niet zo best.

 

Wifi is zo goed of slecht als de verbinding naar buiten. Hoewel ik intern hogere snelheden haal dan naar buiten.

 

Hoe ziet het AOP en de bekabeling eruit? Het lijkt erop dat daar wel een opfris beurt nodig is.

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Oei dat is dan denk geen goed nieuws, of misschien wel want dat is dan misschien ook de reden waarom eigenlijk meestal de wifi heel onstabiel is.
die is een aantal jaar geleden nog vervangen/opgefrist door een monteur, groene kabel, gaat naar een witte kabel, die witte kabel komt op een coax contactdoos de woonkamer binnen en op die contactdoos in de woonkamer zit een witte coax aangesloten die direct naar de ziggo connectbox gaat "voorheen zat er altijd een splitter op omdat we pas sinds eigenlijk een paar weken de next mini hebben en daarvoor altijd de mediabox xl. Dus toen in de next mini binnen kreeg (25mei) gelijk de overbodige splitter verwijderd. Ik zou morgen wel wat fotos kunnen maken als dat meer duidelijkheid geeft

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat plaatjes kan zeker helpen.

@tobiastheebe wil je jouw licht over die cijfers laten schijnen. Over de 100 T3 time-outs en behoorlijk wat T4 kan nooit goed zijn.  Dan dat extreem grote na Rs fouten op kanaal 1 en 2 is ook apart. Maar jij weet daar meer van.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De hoge aantallen T3 en T4 timeouts zijn inderdaad opvallend en houden waarschijnlijk verband met de hoge CER (RS errors) op een aantal DS-kanalen. Dit lijkt instraling van Digitenne en 4G. 'Fouten na RS' zijn uncorrectable errors en zouden 0 moeten zijn, dit geldt ook voor de T4 timeouts. Er is recent in elk geval een periode van volledige uitval geweest. Voor modem direct op AOP, zonder splitter, is het DS-vermogen aan de lage kant.

 

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van het AOP.

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Die fotos die ik stuurde waren van afgelopen donderdag. vrijdag na de live chat ging ik inloggen op mijn moden en stond alles op 0. Nu net log ik in om te kijken en nu is er dit veranderd "zie fotos" misschien dat het jullie meer helpt wat er in die kleine 24uur is gebeurt want eerst stond alles op 0 "waarschijnlijk vervest of gereset door de live chat medewerker

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Mr.internet23 eventueel nog de netwerk historie.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dit ziet er al een stuk 'schoner' uit, er is inderdaad een reset geweest. Wel zie ik opnieuw de uncorrectable errors oplopen op een viertal kanalen met 4G- en 5G-overlap.

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Hierbij de fotos van de netwerk historie. Ga zo toch wel ff kijken of ik wat duidelijke fotos kan maken van de AOP 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik zie drie resets op 2-6 14:43 en 3-6 3:39 + 17:50 en kanaaluitval downstream op 4-6 5:20.

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes


hier de fotos van hoe alles is aangesloten. Mocht u wat duidelijkere fotos van bepaalde dingen willen. laat het me maar weten want wist niet precies van wat ik allemaal een foto moest maken

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dat ziet er prima uit, echter wordt geadviseerd om het modem op het AOP aan te sluiten.

 

Heb je de mogelijkheid om het modem in de meterkast aan te sluiten?

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes


nee want daar is geen stroompunt😬 enige wat er nu dus tussen zit is eigenlijk een wandcontactdoos. Wat als die er zegmaar tussen uit kan en ik hem wel via maar 1 coax kabel direct op de aop kan aansluiten? Want nu is het dus zo: groene kabel, op de aop (als in het goed heb), comtactdoos en dan via een coax naar de connectbox want denk dat nu die wandcontactdoos dan overbodig is lijkt mij

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De einddoos in de woonkamer is geen probleem, deze veroorzaakt nagenoeg geen demping.

 

In de downstream was instraling zichtbaar en het vermogen is vrij laag, dit terwijl er geen splitter aanwezig is. Daarnaast is een slope van 6,5 dBmV zichtbaar. De oorzaak hiervan ligt mogelijk buitenshuis.

 

Wat is de geschatte lengte kabel tussen meterkast en woonkamer?

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Als u bedoelt die uit de AOP naar de woonkamer (einddoos) gaat is 1.5m

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Die lengte is in elk geval het probleem niet.

 

Zou je later vanavond nog eens de downstream-gegevens kunnen plaatsen? Ik ben voornamelijk benieuwd of de uncorrectable RS errors blijven toenemen.

Uitgelicht topic