1
Vraag
2
Reacties
Rm2

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

High latency en package loss UniFi

Beste Community,

Ik ervaar al enige tijd problemen met mijn internet.

Vanuit mijn Unifi portaal krijg ik regelmatig de melding 'Your primary internet Ziggo was temporary disconnected and has been restored' of 'Primary internet is experiencing high latency. Please restart the modem or contact the ISP if this persists' en 'Primary internet is experiencing packet loss. Please restart the modem or contact the ISP if this persists'. Modem staat in bridge en is ook meerdere keren herstarten. 

Producten van UniFi: Cloud Gateway Ultra, USW Lite 8 PoE en 3 x U6+ Acces Points, alle apparaten zijn bedraad aangesloten. Ik heb hiervoor de Express gehad waarbij dezelfde meldingen kwamen. Hierdoor doe ik zelf de aanname dat het aan de kant van Ziggo ligt.

Heeft iemand hier ervaring mee? 

40 Reacties 40
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes
  • Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?
  • Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?
Rm2
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Tobias,

Sorry voor mijn late reactie, ik had geen mail gekregen over je bericht.

Hopelijk zijn de foto's duidelijk genoeg!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

AOP (btv 1 IEC-NL), splitter (POA-254) en F/F-kabel rood/rood zijn prima en up-to-date.

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed. Ik mis alleen nog de gegevens van het tabblad 'Netwerk historie', kun je die ook plaatsen, bij voorkeur als tekstbestand?

Rm2
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hierbij de 'Netwerk historie'

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

In de historie is op meerdere momenten (12-6 20:39, 9-7 12:02, 12-7 16:39, 21-7 16:15) uitval van het OFDMA-kanaal zichtbaar. Op 18-7 3:38~3:56 is een firmware update op het modem geïnstalleerd. Op 2-7 22:07 zijn tenslotte signaalonderbrekingen zichtbaar, heb jij toen iets aan de coaxinstallatie aangepast? Qua tijdstippen komt alles overeen met de event log van jouw router.

Verder onderzoek vanuit Ziggo is de volgende stap vanwege de uitval van het OFDMA-kanaal. Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnenkort langs in dit topic.

Rm2
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Tobias,

Bedankt voor het uitlezen van de logs!

Bedoel je met coaxinstallatie als in iets met het kastje of kabels? dan is dat niet het geval. Ik heb twee dagen geleden contact gehad met de klantenservice en die hebben een monteur afspraak ingepland 01/08/2024 tussen 08:00-12:00 om dit verder te bekijken. Klantenservice gaf heel duidelijk aan wij zien niks vanaf onze kant dus dit zal kosten met zich meebrengen. Vanuit eerdere topics zag ik als je een topic star en er word vanuit hier een monteur ingepland dat het kosteloos zou zijn. Wat is jouw advies nu; de afspraak van 1 augustus annuleren of wachten tot dat een moderator bij deze topic komt?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Ik bedoelde inderdaad AOP/splitter/kabel. Het modem kan overigens direct op het AOP aangesloten worden met een IEC/F-kabel groen/rood, de splitter komt dan te vervallen.

De monteursafspraak zou ik voorlopig laten staan. Ik denk dat het onderzoek van de klantenservice niet uitgebreid genoeg was en niet naar de historische signaalgegevens is gekeken. Bij een oorzaak buitenshuis (waar hier vrijwel zeker sprake van is) worden geen kosten in rekening gebracht.

Dennis
Community Moderator
Community Moderator
  • 338Posts
  • 63Oplossingen
  • 201Likes

Hi @Rm2 !

Je bent bij @tobiastheebe in goede handen! Op zijn advies heb ik een signaalmeting gedaan op het modem, met een focus op de OFDMA-kanalen. De waarden vallen binnen blauwdruk, alleen zijn wel aan de zwakke kant. Tx Pwr stabiel op 40.0 en Rx Pwr stabiel op -6.0. CER en CCER beiden 0%. Verder geen opvallendheden. Kom je hier verder mee? 

Terugkomend op je eerdere bericht, vanuit de Community werken we met dezelfde voorwaarden voor monteurs. Een afspraak is kosteloos wanneer de oorzaak geheel te wijten valt aan ons signaal op de woning, de hoofdaansluiting of onze apparatuur. Denk daarbij aan het modem, mediaboxen, wifipods en dergelijke. 

Zoals al genoemd, het is zeer waarschijnlijk dat de oorzaak buitenhuis ligt. Dan rekenen we geen kosten voor de afspraak. Alleen die garantie kan ik niet bieden, dat is iets wat de monteur constateert. Wacht die afspraak voor nu af! Ter overzicht, deze voorwaarden zijn van toepassing!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

@Dennis Het modem van Rm2 rapporteerde gistermiddag een Rx van 3~6 dBmV, dus ik ben benieuwd waar jij -6 dBmV ziet, of fluctueert de Rx enorm? OFDMA Tx is inderdaad wel 40 dBmV. Zoals eerder aangegeven valt OFDMA echter met enige regelmaat uit (16 consecutive T3 timeouts).

Dennis
Community Moderator
Community Moderator
  • 338Posts
  • 63Oplossingen
  • 201Likes

Heb voor de zekerheid een tweede meting gedaan @tobiastheebe . Op OFDMA blijft Rx Pwer -6.0. Wanneer ik de laatste 14 dagen terugkijk, dan zijn er twee uitschieters met een afwijking van 0,3 en verder stabiel -6.0

Wanneer ik de meting alleen doe op OFDM dan is de waarde stabiel  Rx Pwr 2.3. De OFDMA Tx Power fluctueert een beetje over 14 dagen. Tussen de 39.8 en 40.2. 

Gaande de T3 meldingen de afgelopen 14 dagen. Ik zie daar twee uitschieters die overeen komen met de uitschietes van de Rx Pwr. De eerste is 19 T3 time-outs op zaterdag 12-7 tussen 16:15 en 18:00. De tweede uitschieter is zondag 21-7, 18 T3 meldingen tussen 16:19 en 18:00. Daarbuitenom geen T3 meldingen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Ik dacht dat je de DS Rx op het modem bedoelde, maar jij bedoelt dus de US Rx op het CMTS. Volgens de door Ziggo gestelde drempelwaarden zou de OFDMA Rx tussen -6 en -7 dBmV moeten liggen, 6 dBmV lager dan ATDMA, dus -6 dBmV is prima. Wellicht ten overvloede, de US Rx op het CMTS is een verzamelwaarde voor de hele wijk/node en niet voor een specifiek modem. Een uitschieter hiervan naar 0,3 dBmV is heel vreemd, het lijkt wel alsof er dan iets tussen node en CMTS misgaat. De tijdstippen die je noemt komen overeen met die van uitval in de event log van het modem + router van Rm2.

Dennis
Community Moderator
Community Moderator
  • 338Posts
  • 63Oplossingen
  • 201Likes

Aha! Nu ik de gesprekken terug lees constateer ik ook dat we elkaar wat misliepen @tobiastheebe ! Gelukkig snel opgehelderd! 

Ik keek inderdad naar de node in de wijk! Voor de volgende keer neem ik dat mee ter verduidelijking, totaal niet ten overvloede, altijd handig voor de eventuele meelezer!

Het is niet een afwijking naar 0,3 vanaf -6.0. Het is een afwijking van 0.3 t.o.v. de -6.0, oftewel -5.7! Verdere instabiliteit kom ik die 14 dagen ook niet tegen met uitzondering van die 2 tijdstippen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Helder, toen ik je vorige reactie nog eens las dacht ik al dat je 0,3 dBmV misschien niet als absolute waarde maar als relatief verschil bedoelde, -5,7 dBmV is wel buiten de drempelwaarden van -6 tot -7 dBmV maar het lijkt mij niet dat dit uitval mag veroorzaken. Heb de betreffende zin even doorgehaald in mijn vorige reactie om verwarring te voorkomen.

OFDMA valt echter wel uit op het modem met de eerder genoemde 16 consecutive T3 timeouts, mogelijk kan een monteur de oorzaak daarvan achterhalen? Mogelijk een storende medeklant?

Dennis
Community Moderator
Community Moderator
  • 338Posts
  • 63Oplossingen
  • 201Likes

Storende medeklant kan zeker, wel heel specifiek moment. Maar je weet het nooit! Thanks @tobiastheebe voor de sparsessie! 

Het is nu inderdaad even de monteur afwachten, ik ben benieuwd naar de uitkomst! 

@Rm2 Wordt vervolgd op 1 augustus, hoor het dan erg graag van je!

Rm2
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Tobias en Dennis,

Excuses voor wederom een late reactie, ik krijg nog steeds geen mailing terwijl dit wel aan staat..

Beide super bedankt om het probleem bij mij thuis te onderzoeken. Terwijl ik probeer te begrijpen waar jullie het allemaal over hebben, merk ik dat hier toch geen kaas van heb gegeten. Wat ik er een beetje uit begrijp, dat er zo te zien obv de logs is te zien dat er een aantal dingen toch niet helemaal goed zijn en het aan de monteur is om dit onderzoeken, bevestigen en oplossen indien mogelijk. Ik zal nadat de monteur is langs geweest bij jullie terugrapporteren wat de uitkomst van de afspraak is geweest.

Nogmaals onwijs bedankt aan beide van jullie!

Rm2
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Dennis @tobe 

Vanochtend is de Ziggo monteur langs geweest en het is een bijzondere afspraak geweest. 

Hij gaf al vrij snel aan dat monteurs niks aannemen wat op de Community word besproken omdat het geen mensen van Ziggo zijn en of soms geen verstand hebben van zaken, waardoor wat wij hier hebben besproken kwam te vervallen. 

Hij heeft alles op zijn apparaat doorgemeten en alles zou goed moeten zijn, en gaf al snel aan dat het aan mijn Unifi producten moeten liggen(wat overigens maar een paar maanden oud is). Hij heeft de kabel gecontroleerd op knikken(wat ik al wist dat goed zou zijn, omdat alles pas is doorgetrokken en doorgemeten).

Vervolgens gaf hij aan dat de bridge modus niet goed zou zijn omdat het Ziggo modem voldoende is. Hij adviseerde om dan ook de producten van Ziggo te huren omdat dit beter werkt met het Sagemcom modem zodat het één systeem is.

Conclusie modem staat niet meer in Brigde, Ziggo netwerk staat weer aan en heb nu twee netwerken.

Om eerlijk te zijn ben ik een beetje verbaasd over het hele bezoek en is het probleem naar mijn mening niet opgelost en totaal niet weet wat ik nu moet doen. Het enige voordeel van het bezoek is dat hij het onder 'coulance' heeft geplaatst omdat hij niet zeker wist of het probleem dan ook is opgelost.

Hoe denken jullie hierover?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Ik ben ook verbaasd over de meningen en werkwijze van de monteur. De uitval heeft niets met het thuisnetwerk, jouw apparatuur of bridge mode te maken. De tijdstippen waarop jouw router uitval aangaf kwamen precies overeen met uitval van het OFDMA-kanaal op het modem. Een enkele meting is een momentopname en laat inderdaad geen problemen zien die elke paar dagen voorkomen. De monteur heeft blijkbaar niet naar de historie van het modem gekeken? I.i.g. kun je nogmaals de historie plaatsen als je opnieuw uitval ervaart.

Rm2
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nee, hij heeft niet naar de historie gekeken van het modem. Hij zei wel toen ik benoemde dat wij over de OFDMA kanalen hebben gesproken dat dit goed is(verder geen context erbij). Als er opnieuw een uitval is zal ik dit plaatsen.

Wat is nu het beste om te doen? Ziggo bellen zodat het modem weer in bridge word gezet en netwerk uit te schakelen op het modem, zodat er gewoon weer 1 netwerk is?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34817Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Je kunt inderdaad bridge mode opnieuw aanvragen, hiervoor kun je ook dit formulier gebruiken.