Sinds de update van november 2020 heb ik last van gigantische latency spikes. Vervelend voor het doorsnee surfen, destructief voor online gaming. Hierna contact gezocht, het zou wel eens aan mijn bekabeling kunnen liggen. Ik kreeg een pakketje met nieuwe kabels opgestuurd, helemaal mooi. Probleem is echter niet opgelost. Dus weer bellen, en dan krijg ik dat wel eens mijn modem kon zijn. Dus ik kreeg een nieuwe. Eerst had ik de Compal Connectbox, en nu de Arris. Helaas, nog altijd hetzelfde probleem. Wéér gebeld. Mijn coax splitter was vrij oud, dus deze kon ook wel vervangen worden. Mocht het niet helpen, werd een monteur ingeschakeld. Je raad het al, de splitter was ook niet het probleem.
Er zou een monteur komen, maar het mailtje over de kosten schrok mij af. Ik zie het zo gebeuren dat dit op mij wordt afgeschoven, want er is al vaker een meting door een monteur verricht buitenshuis, en daar was nooit een probleem. De up/downstreams waren ook altijd helemaal prima volgens zowel monteurs als technici van de helpdesk.
Dus ik ben maar in mijn groepje van ICT-fanaten gaan rondvragen. En wat blijkt, beide modems hebben een Puma 6 chipset. En wat is het grootste probleem? "Latency spikes". Het internet staat er vol mee! En ook bij Ziggo is dit duidelijk bekend, aangezien men in 2017 nog een patch zou hebben uitgebracht voor packet loss.
Dus ik heb maar weer gebeld, want ik wil overstappen van modem. Kan niet, zonder ander abonnement. Oh... Dan wil ik naar een andere internetprovider, maar wel mijn jaar lang Movies & Series XL behouden. Kan alleen met CI+. Gelukkig heeft mijn tv een DBV-C tuner! Maar helaas, staat niet op de lijst van ondersteunde tv's (Medion MD 32060).
Nu komt volgende week weer een monteur, waarschijnlijk tevergeefs, want eigenlijk weet ik 99.99% zeker dat het de Puma 6 is. Dus nu mijn vraag, wat kan er nog gedaan worden?
Zie bijgevoegde bestanden voor uitgevoerde tests, en downstream/upstream.