1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4053Posts
  • 70Oplossingen
  • 1289Likes

Het gebruik van "Smart WiFi" kan ongewenste consequenties hebben.

2,4 Ghz en 5 GHz WiFi bestaan al heel lang. Dat waren vroeger twee gescheiden WLAN netwerken, die je bij voorkeur twee verschillende SSID's gaf, bijvoorbeeld mijn_WLAN en mijn_WLAN (5 GHz).

Had je een apparaat dat met 5 GHz kon werken, dan configureerde je dat voor het mijn_WLAN (5 GHz) netwerk.

Bij nieuwere apparatuur kan dit anders werken. Uitbreidingen op de bestaande WiFi protocollen maken het mogelijk dat een WiFi apparaat zelf de beste/snelste WiFi verbinding kiest. Ieder type WLAN (2,4 GHz, 5 GHz, 6 GHz) gebruikt dan dezelfde SSID, dus in dit geval mijn_WLAN. Een WiFi apparaat maakt dan eerst contact op de laagste snelheid (2,4 GHz), en krijgt dan via de 802.11k en 802.11v protocollen te horen welke frequenties beschikbaar zijn. Als het apparaat ook met 5 GHz kan werken, dan zal het overschakelen naar die band voor een hogere snelheid.

Echter, alles staat of valt met de ondersteuning van de protocollen 802.11k en 802.11v. Heeft de WiFi adapter geen ondersteuning van die protocollen, dan blijft hij in de 2,4 GHz band op lage snelheid werken, ook al ondersteund hij in principe de 5 GHz band.

Ik heb bijvoorbeeld een TP-Link Archer T4U V3 USB WiFi adapter die heel snel is op 5 GHz. Echter, hij ondersteund de genoemde protocollen niet, dus met "Smart WiFi" maakt hij alleen een heel langzame 2,4 GHz verbinding.

Op mijn Fritz!box kan ik de eigenschappen van de aangesloten WiFi apparaten bekijken, en dan zie ik dat deze protocollen niet ondersteund worden door de TP-Link adapter, waardoor hij met een langzame 2,4 GHz verbinding blijft werken.

Moraal van het verhaal:

Als je "Smart WiFi" gaat gebruiken, en een apparaat blijkt plotseling veel trager te werken met WiFi, dan kan dit de oorzaak zijn. Ik heb niet het idee dat dit met een firmware update of een driver update te verhelpen is.

2 Reacties 2
Garihd

Level 15
  • 1279Posts
  • 44Oplossingen
  • 695Likes

De genoemde protocollen 802.11k en 802.11v waar ook 802.11r bij hoort is slechts 1 onderdeel van wat Ziggo Smart wifi noemt.  Wat hier wordt bedoeld de bandsteering bestaat al vrij lang.  De gedachte hier achter is dat een device bij voorkeur verbind met 5 ghz om 2,4 ghz te ontlasten.

Dit zal inderdaad niet met een update opgelost kunnen worden.

Pasi

Level 18
  • 8821Posts
  • 470Oplossingen
  • 4870Likes

@caesar  schreef:

....Ik heb bijvoorbeeld een TP-Link Archer T4U V3 USB WiFi adapter die heel snel is op 5 GHz. Echter, hij ondersteund de genoemde protocollen niet, dus met "Smart WiFi" maakt hij alleen een heel langzame 2,4 GHz verbinding....

Vreemd, mijn T3U werkt prima !

Ik gebruik overigens een andere Windows driver, namelijk WLAN_Realtek_USB_1030.45.0422.2022.

Zie ook hierzo.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic