Jawel, dat prachtige krantje kreeg ik in de bus. Onderaan de voorpagina lees ik "Deze Giganet Special is speciaal voor de inwoners van Groningen". Daar was ik nou nooit op gekomen na lezing van de titel.
In de eerste kolom van de voorpagina lezen we dan helemaal bovenaan "Internet met snelheden tot 1 Gb/s is voor iedereen in Amstelveen per direct beschikbaar". Daar ben ik blij mee, maar wat moet ik met die mededeling?
Dan volgen er allemaal blijde berichten dat we 1 Gbit/s internet verbindingen van Ziggo kunnen krijgen, hoera.
Waarom krijgen we dit krantje in de bus? Omdat de KPN hier als een gek bezig is glasvezel uit te rollen. En bij de KPN kun je ook een 1 Gb/s verbinding krijgen, maar dan ook een 1 Gb/s upload verbinding. En dat kun je bij Ziggo wel schudden. Misschien dat Ziggo dat nog krijgt over een jaar of drie als DOCSIS 4.0 uitgerold wordt. Echter vooralsnog loopt Ziggo hard achter de feiten aan, en proberen ze met dit soort van krantjes klanten aan zich te binden.
Glasvezel heeft de toekomst, dat is al jaren duidelijk, en dat heb ik ook op dit forum geschreven. Coax en zelfs telefoonkabels met DSL kunnen nog wel even mee, maar zijn uiteindelijk ten dode opgeschreven. Huidige glasvezelrouters hebben chips die 10 Gb/s verbindingen aan kunnen, daar kan Ziggo alleen maar van dromen.
Ziggo heeft de boot gemist, en had samen met de KPN in glasvezel moeten stappen. Maar ja, dan moet je verder kijken dan de volgende kwartaalcijfers, en als Amerikaans bedrijf is dat Liberty Global volstrekt vreemd.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dat zijn mooie verhalen, maar bij mijn weten is Ziggo niet bij alle abonnees langs geweest om te kijken of het AOP aan de eisen voldoet. Daar komt dan nog dat hele MoCA verhaal bij, wat nu natuurlijk compleet achterhaald is.
@caesar schreef:Dat zijn mooie verhalen, maar bij mijn weten is Ziggo niet bij alle abonnees langs geweest om te kijken of het AOP aan de eisen voldoet. Daar komt dan nog dat hele MoCA verhaal bij, wat nu natuurlijk compleet achterhaald is.
Vertel? Op zich verbaasde mij dat Moca deel ook, ik ken dat voor thuis gebruik, om internet verkeer via coax te sturen. Op zich verbaasd het mij niet dat Ziggo dit ook gebruikt om het lichtsignaal (de F van HFC) om te zetten naar electrisch signaal voor het laatste stuk uit de EV naar de woningen.
Apparatuur wat 5 jaar terug is aangepast is nu alweer verouderd. En inderdaad genoeg woningen waar geen recente AOP aanwezig is, die worden enkel vervangen als dat noodzakelijk is niet pro actief.
De Mediabox XL had een kleiner broertje dat je bijvoorbeeld op de slaapkamer neer kon zetten. Die twee communiceerden via MoCA.
Met moderne MoCA apparatuur kun je prima 1 Gb/s over de coax halen, dus heb je tussen twee kamers coax liggen, dan kun je daar prima een IP verbinding tussen leggen via MoCA.
Dus toch de MB XL en het kleine broertje.
@caesar schreef:
Dat zijn mooie verhalen, maar bij mijn weten is Ziggo niet bij alle abonnees langs geweest om te kijken of het AOP aan de eisen voldoet.
Daar is de installatiegarantie voor: https://cdn-master.aem.prod.aws.ziggo.io/content/dam/ziggo/klantenservice/pdf/handleidingen/wifi/210...
Ah, dus pas nadat je de Connectbox Giga thuis hebt, kom je er achter dat je het AOP moet (laten) aanpassen. Heel handig, dat zullen de klanten leuk vinden.
@caesar schreef:
Ah, dus pas nadat je de Connectbox Giga thuis hebt, kom je er achter dat je het AOP moet (laten) aanpassen. Heel handig, dat zullen de klanten leuk vinden.
Het is een keuze, of 4 miljoen AOP's nalopen, terwijl er al een berg van in orde zijn of als de snelheid niet gehaald wordt, een monteur sturen.
Ik heb niet zo lang geleden nog een nieuw AOP van Ziggo gekregen. Dat blijkt echter nu alweer verouderd als ik die brochure mag geloven. Dus je mag er van uit gaan dat het merendeel van de AOP's niet aan de eisen voldoet, alleen als je in de laatste jaren een goede AOP hebt geplaatst, heb je geen probleem. Dat is een minderheid.
Overigens super interessante discussie om te volgen, en dat met een 'schreeuwerige Ziggo-folder' als aanleiding 🙂 Dit topic is voor mij wel de kers op de taart. leer op mijn bijna-59ste nog leuke dingen bij.
Ziggo heeft gewoon geen benul welk type AOP er bij de klanten aan de muur hangt. Je zou zeggen dat je dat opneemt in het klant profiel, welk AOP je ooit hebt geplaatst. Maar nee, je mag een een modem aansluiten en dan begint de ellende met 4G instraling en wat niet meer. De techneuten vogelen wel uit wat er loos is, maar veel mensen modderen aan met modems die halfbakken online komen. Dit forum staat er vol mee. De helpdesk kan de modem logs amper beoordelen en uiteindelijk mogen medeklanten hier dan vertellen waar het misgaat. Zodat er een monteur kan worden gestuurd. Ik vind dat eigenlijk slechte service.
Het zou Ziggo sieren bij de Giganet operatie wel te inventariseren welk AOP er is, en dat vast te leggen. Dan weet je in de toekomst ook waar je staat.
@caesar "Ik heb niet zo lang geleden nog een nieuw AOP van Ziggo gekregen. Dat blijkt echter nu alweer verouderd als ik die brochure mag geloven."
Wat is niet zo lang geleden?
Welke is er toen ingezet?
Ziggo is ontstaan door allerlei grotere en kleinere overnames, toentertijd werd niet bijgehouden welk AOP een klant heeft/had. Dat was ook niet nodig, je had gewoon een CAI met alleen televisie. Alleen kwam er later steeds meer soorten verkeer bij, toen was het wel een probleem.
Het is ondoenlijk voor Ziggo om miljoenen AOP's preventief te vervangen
Ben het met je eens om dat nu wel goed te administreren scheelt weer heel vel gedoe.
Ik heb toen de middelste gekregen van het overzicht op pagina 5. Daarvoor heb ik er al diverse anderen in gehad. Die laatste wijziging zal een jaar of vijf geleden geweest zijn denk ik, misschien iets langer geleden, ik houd dat niet echt bij.
@caesar schreef:
Ik heb toen de middelste gekregen van het overzicht op pagina 5. Daarvoor heb ik er al diverse anderen in gehad. Die laatste wijziging zal een jaar of vijf geleden geweest zijn denk ik, misschien iets langer geleden, ik houd dat niet echt bij.
Ik vermoed dat die tot 1200 of 1700 MHz kan, dan kan die nog wel een paar jaar mee met Docsis 3.1.
Het is heel eenvoudig, Ziggo kan helemaal niet weten welk type AOP iemand heeft, tenzij Ziggo het zelf aangelegd heeft. Echter in de meeste huizen is ooit wel eens een CAI aansluiting gemaakt, op enig moment in het verleden, maar dat gebeurde bij de bouw, of toen er in een grijs verleden door de gemeentelijke CAI één werd aangelegd.
Ziggo moet er echter veel meer aandacht aan besteden in zijn communicatie naar de klanten, want ik denk dat oude, wrakke AOP's voor veel problemen kunnen zorgen. Nu weten de klanten niet dat hun AOP mogelijkerwijs vervangen moet worden, zoals ik op dit moment in mijn nabijheid meemaak.
Het is natuurlijk vrij simpel, bij elke Gigabit bestelling gewoon preventief een monteur sturen.
Van de genoemde 4 miljoen, zal er mogelijk een kwart voldoen, de rest zal toch verouderd zijn verwacht ik.
Hier wordt de instraling weer genoemd, dat is al reden om naar glasvezel terug te gaan. Daar heb je die ellende niet.
@RoWi. schreef:
Het is natuurlijk vrij simpel, bij elke Gigabit bestelling gewoon preventief een monteur sturen.
Van de genoemde 4 miljoen, zal er mogelijk een kwart voldoen, de rest zal toch verouderd zijn verwacht ik.
Hier wordt de instraling weer genoemd, dat is al reden om naar glasvezel terug te gaan. Daar heb je die ellende niet.
Nee, die ellende niet, maar wel andere ellende, zie de klachten over glasvezel op het KPN forum.
Het is ook overal wat.
@tobiastheebe Nice!! Ik haal het ook via SNMP uit mijn router. Maar ik gebruik daarvoor libreNMS.
Ben benieuwd hoe de getallen bij jouw zijn op langere termijn.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.