1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Het Groningse Giganet Special krantje en de toekomst van Ziggo

Jawel, dat prachtige krantje kreeg ik in de bus. Onderaan de voorpagina lees ik "Deze Giganet Special is speciaal voor de inwoners van Groningen". Daar was ik nou nooit op gekomen na lezing van de titel.

 

In de eerste kolom van de voorpagina lezen we dan helemaal bovenaan "Internet met snelheden tot 1 Gb/s is voor iedereen in Amstelveen per direct beschikbaar". Daar ben ik blij mee, maar wat moet ik met die mededeling?

 

Dan volgen er allemaal blijde berichten dat we 1 Gbit/s internet verbindingen van Ziggo kunnen krijgen, hoera.

 

Waarom krijgen we dit krantje in de bus? Omdat de KPN hier als een gek bezig is glasvezel uit te rollen. En bij de KPN kun je ook een 1 Gb/s verbinding krijgen, maar dan ook een 1 Gb/s upload verbinding. En dat kun je bij Ziggo wel schudden. Misschien dat Ziggo dat nog krijgt over een jaar of drie als DOCSIS 4.0 uitgerold wordt. Echter vooralsnog loopt Ziggo hard achter de feiten aan, en proberen ze met dit soort van krantjes klanten aan zich te binden.

 

Glasvezel heeft de toekomst, dat is al jaren duidelijk, en dat heb ik ook op dit forum geschreven. Coax en zelfs telefoonkabels met DSL kunnen nog wel even mee, maar zijn uiteindelijk ten dode opgeschreven. Huidige glasvezelrouters hebben chips die 10 Gb/s verbindingen aan kunnen, daar kan Ziggo alleen maar van dromen.

 

Ziggo heeft de boot gemist, en had samen met de KPN in glasvezel moeten stappen. Maar ja, dan moet je verder kijken dan de volgende kwartaalcijfers, en als Amerikaans bedrijf is dat Liberty Global volstrekt vreemd.

58 Reacties 58
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Docsis 3.1, waarvoor Ziggo de laatste jaren vrijwel alles inmiddels heeft aangepast, in alle kasten, bied meer mogelijkheden dan je beschrijft.

Daarom wordt dit jaar analoog volledig uitgeschakeld.

 

1111.png

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Ik ken die getallen. Maar volgens mij zijn dat de waardes van de hele kabel, niet van één modem. Een Eurodocsis 3.1 modem met 32 download kanalen en 8 upload kanalen haalt maximaal 1,6 Gb/sec download, en 216 Mb/s upload. Bij DOCSIS 4.0 moet de provider een keuze maken tussen twee systemen, waarbij het ene systeem met de nu bekende asymmetrische download/upload waardes werkt, en het andere systeem symmetrisch, als ik het allemaal goed begrepen heb.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@caesar Die 32 downstreams zijn in wezen docsis 3.0. Bij docsis 3.1 zijn er ook nog (of juist) ofdma kanalen, met forse bandbreedte. Een d3.1 modem moet minimaal 2 ofdma DS kanalen ondersteunen, volgens de specs. Ziggo heeft op dit moment 1 ofdma downstream kanaal in gebruik. Ook voor upstream voorziet d3.1 in ofdma kanalen. Daarvoor moet de analoge radio wijken, en dat gebeurt nu ook snel. Er is dus ruimte voor flinke opschaling. Ik ben benieuwd waar dat toe gaat leiden, en op welke termijn.

Ik ben het absoluut met je eens dat glasvezel een beter alternatief is. Dat voelt Ziggo ook echt wel. Daarom maken ze nu haast met d3.1, en krijg jij alvast ronkende reclame foldertjes voor Amstelveen, euh Groningen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Op basis van dat tabelletje was zelfs docsis 3.0 genoeg voor een Gigabit verbinding en zelfs 200Mb upload wat mis ik? Zeker dat Ziggo dan naast analoge TV en Radio helemaal geen TV en Radio via DVB kan leveren?

 

Het enige verschil met de andere netwerken is het laatste stuk, het zal voor Ziggo te duur worden, alle x miljoen woningen te verglazen dat betekend namelijk ook andere aansluitpunten bij de klant binnen. KPN Netwerk NL kiest niet voor niks voor het uitfaseren van het koper DSL netwerk. Dat koper netwerk is in enkele plaatsen net als bij Ziggo een hybride netwerk FTTC (Fibre To The Curb), waarbij enkel het laatste stuk nog koper is, daardoor zijn hogere snelheden mogelijk.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Aanvulling.

@caesar het lijkt oud nieuws dat Groningen Gigabit verbindingen heeft althans de stad Groningen

Amstelveen lijkt de meest recente aanvulling op het Giganet te zijn. Bron

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@caesar schreef: "Ik ken die getallen. Maar volgens mij zijn dat de waardes van de hele kabel, niet van één modem."

 

Van de hele kabel? Wat bedoel je met de hele kabel? Hoeveel klanten op die bedoelde hele kabel?

 

De snelheden zijn wel degelijk per modem: VodafoneZiggo brengt in 2020 5Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 uit in Utrecht - IT Pro - Nieuws -...

"Versie 3.1 maakt in eerste instantie downloadsnelheden van 1Gbit/s mogelijk, maar de specificatie biedt ruimte voor 10Gbit/s down, al houdt VodafoneZiggo het op maximaal 5Gbit/s down en 1Gbit/s up. Met docsis 3.1 full duplex zouden zelfs symmetrische 10Gbit/s-snelheden binnen bereik komen."

 

CableLabs publiceert Docsis 3.1-specificatie met uploadsnelheid tot 10Gbit/s - Computer - Nieuws - T...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RoWi. schreef: "Op basis van dat tabelletje was zelfs docsis 3.0 genoeg voor een Gigabit verbinding en zelfs 200Mb upload wat mis ik? Zeker dat Ziggo dan naast analoge TV en Radio helemaal geen TV en Radio via DVB kan leveren?"

 

Mogelijk gaan in de toekomst de 3.0 modems nog een stuk omhoog in downloadsnelheid.

Maar om een apparaat continu op zijn maximum te laten draaien lijkt me ook niet reëel, er is dan geen ruimte meer voor de overcapaciteit kanalen die een slecht kanaal over kunnen nemen en dan toch je snelheid behouden.

 

De hogere upload kan alleen plaatsvinden als analoog is afgeschakeld, in Docsis zitten de upstream kanalen onderin de frequenties.

TV en radio via DVB-C blijft bestaan, de hogere snelheden voor internet komen uit de hogere frequenties tot 1000 MHz, daarna tot 1200 MHz en daarna tot 1700 MHz.

 

1111.png

 

Ook blijven Docsis 3.0 en 3.1 nog jaren naast elkaar bestaan.

 

1111.png

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat beiden, 3.0 en 3.1, naast elkaar blijven bestaan lijkt me niet meer dan logisch, anders moet Ziggo echt elke Connectbox gaan wisselen. 

De download snelheid hoeft echt niet omhoog, de upload zou wel omhoog mogen, dat wordt steeds belangrijker. De 5Mbps upload bij mijn 50Mbps download voldoet voor ons, echter wie met teams of andere cloud en upload regelateerde activiteiten werkt  zal daar te kort aan komen. 

Het zou Ziggo wel sieren als alle klanten verbetering ondervinden, van het verliezen van analoge TV en Radio, een verdubbeling van de upload lijkt dan een eerste stap. Dus 50/10 250/50 en 500/100.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Ik bevind me in de gelukkige omstandigheid dat ik een betrekkelijke leek ben en veel technische termen in voorgaande berichten aan mij voorbij gaan. Gelukkig hoef ik ook niet alles te begrijpen, maar vraag ik me wel één ding af: op mijn adres heb ik reeds jarenlang een glasvezelaansluiting, betekent dit dat als Ziggo op mijn adres GigaNet wil aansluiten dat de straat weer open moet worden gebroken om naast de huidige kabel nóg een glasvezelkabel in de grond te stoppen? In dat geval zal er ook nieuwe verdeelkast moeten worden geïnstalleerd?

Waarom is het niet meer logisch om mee te liften op de glasvezel die al in de grond ligt?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@caesar  schreef:

...dat prachtige krantje kreeg ik in de bus. Onderaan de voorpagina lees ik "Deze Giganet Special is speciaal voor de inwoners van Groningen". Daar was ik nou nooit op gekomen na lezing van de titel.

 

In de eerste kolom van de voorpagina lezen we dan helemaal bovenaan "Internet met snelheden tot 1 Gb/s is voor iedereen in Amstelveen per direct beschikbaar". Daar ben ik blij mee, maar wat moet ik met die mededeling?...



Ziggo en KPN ( als kabelaars ) strijden natuurlijk om de kroon van de snelste, dat verkoopt het beste. Dat maar weinigen dat echt interessant/nodig vinden, deert ze niets. Ze weten dat hun feestje uiteindelijk door de klant wordt betaald ( die hebben geen keus ), dus vieren de rustig door .....

Natuurlijk wordt het netwerk ( de backbone  ) er ook stabieler van, maar welk percentage van Ziggo's klanten nemen een GiGabit verbinding voor alleen de internetsnelheid? Dat weet/wist Ziggo ook, dus daarom was in het begin Ziggo's Next, ook als koppelverkoper toegevoegd. Trouwens, ook de Next heeft last van feest/reclame perikelen, want vooral de bij de Next zo geroemde 4K mogelijkheid, is marginaal omdat o.a. de 4K zenders/uitzendingen lang op zich laten wachten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ze strijden meer om de meeste klanten die alles onder 1 dak afnemen dus vast en mobiel , de snelheid is enkel een nieuw middel in die strijd. 

Voor UHD materiaal, kan een 50Mb te krap worden, dan is 100Mb of 250Mb iets fijner.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@Pasi Daar snij je een goed punt aan. 1 Gbit/s is volstrekte overkill bij normaal gebruik. Wij zitten met 4 personen 90% van de tijd onder de 20 Mbit/s, op een 250 Mbit/s verbinding. Die gebruiken we alleen bij een stevige download. Verder eigenlijk nutteloos....... 
Bij dit soort snelheden zit vooral veel marketing en verleiding om de klant meer te laten betalen. Verhoging van de uploadsnelheden zie ik dan weer wel als een must overigens.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Wim C. Dat had slim geweest, Ziggo hoeft de straat niet open te breken, dat is het voordeel van docsis 3.1 dat kan gewoon via de huidige coax koper kabel. Er is een geschikte AOP en Connectbox nodig.

 

Waarom lifte Ziggo niet mee, dan hadden ze de toen nog deels onafhankelijke glasvezel beheerder Reggefiber (nu KPN Netwerk NL), moeten betalen voor het gebruiken van dat netwerk. Kosten technisch is het voor Ziggo goedkoper om het eigen netwerk te blijven gebruiken.

 

Kijken we naar het KPN netwerk en de provider Tmobile, dan komt het kosten plaatje goed naar voren, TM kan niet overal 1000Mb leveren omdat KPN behoorlijk hoge bedragen vraagt, in zoals dat heet oud glasvezel gebied heeft TM eigen hardware dan kan het wel. 

 

Dat probleem zal een provider ook krijgen als de kabel open wordt gesteld, de beheerder Ziggo, bepaald de minimale prijs, een tweede provider kan bijna nooit goedkoper leveren dan Ziggo zelf. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Wim C.  schreef:

Ik bevind me in de gelukkige omstandigheid dat ik een betrekkelijke leek ben en veel technische termen in voorgaande berichten aan mij voorbij gaan...


Nee hoor, de Ziggo GiGabit verbinding gaat gewoon door uw huidige groene coaxkabel. Misschien zal alleen wat Ziggo apparatuur ( b.v. de AOP en eventuele splitters ) in uw huis vervangen moeten worden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Wim C.  schreef:

maar vraag ik me wel één ding af: op mijn adres heb ik reeds jarenlang een glasvezelaansluiting, betekent dit dat als Ziggo op mijn adres GigaNet wil aansluiten dat de straat weer open moet worden gebroken om naast de huidige kabel nóg een glasvezelkabel in de grond te stoppen?

 

Nee dat hoeft niet, via de coax kabel kan tot 10 Gbit/s download binnenkomen, zoals het er nu uitziet, en wie weet wat de toekomst nog meer brengt met nieuwere Docsis technieken.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Wim C. Nee ziggo zal niet de straat openbreken. Er wordt een technische verandering aangebracht, (docsis 3.1) Hierdoor is sneller internet mogelijk. Even simpel uitgelegd

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het is inderdaad maar net wat je doet, de ping is belangrijker dan de bandbreedte voor een gamer  heeft een Gigabit lijn ook weinig meerwaarde hooguit voor grote een download.

De gemiddeld  20Mb met 4 personen verbaasd me deels.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RoWi.  schreef:

Het is inderdaad maar net wat je doet, de ping is belangrijker dan de bandbreedte voor een gamer  heeft een Gigabit lijn ook weinig meerwaarde hooguit voor grote een download.

De gemiddeld  20Mb met 4 personen verbaasd me deels.


Sneller vast internet - De kabel: docsis 3.1 - Achtergrond - Tweakers

Een ander voordeel van docsis 3.1 is de ondersteuning voor active queue management, dat de latency minimaliseert, waar bijvoorbeeld streaming vr en online gaming baat bij hebben.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Leuk, echter met mijn glasvezel lijn had ik standaard een veel lagere ping( 2 -3) dan nu bij  Ziggo (10 - 12) met docsis 3.0 kortom welk nut heeft deze upgrade voor een docsis 3.0 connectbox? Ik ben geen hardcore gamer, voor mij is het niet van belang.

 

(Grappig om de reacties onder dat artikel te lezen.)

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic