Help! mijn email serverruimte is bijna vol, heb nu 95% gebruikt van de maximale 5GB. Ik heb nog een chello e-mailadres ben dus een 'oudere gebruiker met een historie. Ik ruim regelmatig mijn emails op maar heb gewoon behoefte aan meer ruimte om mijn oudere emails te bewaren. Heb de helpdesk meerder keren gevraagd of ik extra schijfruimte kan bij bestellen (lees betalen!) maar dat is blijkbaar echt niet mogelijk en ben ik slechts een uitzondering. Heeft iemand hier een oplossing/ tip voor? Volgens mij is een max van 5 Gb voor e-mailopslag toch niet heel zo heel veel? Dank alvast! Vriendelijke groet, Danny
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ja, al die mails opslaan op je pc, usb stick of whatever je in huis hebt.
En daarna je mail account leeg maken.
Even een andere manier van werken aanleren dan ben je voorgoed van dit probleem verlost.
Mocht je ooit van provider willen wisselen zit je ook met een probleem.
Of nog erger als Ziggo ooit een probleem heeft met de mail server en alles verloren gaat heb je ook niets meer.
Dus maar beter zelf opslaan.
Misschien heb je hier iets aan?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ja, al die mails opslaan op je pc, usb stick of whatever je in huis hebt.
En daarna je mail account leeg maken.
Even een andere manier van werken aanleren dan ben je voorgoed van dit probleem verlost.
Mocht je ooit van provider willen wisselen zit je ook met een probleem.
Of nog erger als Ziggo ooit een probleem heeft met de mail server en alles verloren gaat heb je ook niets meer.
Dus maar beter zelf opslaan.
Misschien heb je hier iets aan?
gmail account aanmaken en daar de ziggo mail toevoegen via pop. Daar zo instellen dat van de mail alleen de laatste twee maanden bij ziggo bewaard blijven. Zo kan je dus de mail archiveren, omdat je bij gmail wel gratis 15 GB. krijgt.
Als hiervoor interesse is wil ik wel een handleidinkje maken hoe je dat regelt.
Of een mailprogramma gebruiken met POP, ik laat voor de zekerheid nog 100 dagen een kopie achter op de mailserver, dan komt al je mail in je computer/PC/laptop en kun je alles offline ook inzien en backups van maken en je mailbox loopt nooit vol.
Ik heb alle privé en bedrijfsmails vanaf 1997 beschikbaar op mijn laptop en in totaal gaat dat heel erg ver over de 5 GB heen.
En nog iets, Ziggo maakt geen backups van je persoonlijke mail, dus je moet wel backups maken, want als er iets mis gaat bij Ziggo, ben je al je mails kwijt.
Met IMAP kijk je op de mailserver, maar je haalt niet alles helemaal op naar je computer.
Ik gebruik al vele jaren imap. Imap heeft veel voordelen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_Message_Access_Protocol
Imap mailbox kan je ook offline opslaan.
Daarbij kan je email ook gewoon als eml bestand opslaan net zoals je met pop3 mail kan doen.
Dus die kan je dan gewoon aan je huidige opslag die je hebt sinds 1997 toevoegen.
Ieder zijn ding natuurlijk maar voor anderen die dit lezen is het misschien wel handig om te weten.
Voor mij heeft Imap alles wat pop3 heeft maar dan nog paar extra voordelen zoals de synchronisatie tussen al mijn systemen en de optie om je email webbased te kunnen benaderen.
Maar goed dit is misschien nogal off topic in dit draadje.
@Random Goede toevoeging, dat maakt het verhaal compleet en is er een keuze voor de gebruikers.
"Dus die kan je dan gewoon aan je huidige opslag die je hebt sinds 1997 toevoegen."
Ik snap het, ik gebruik al sinds 1997 Outlook met POP.
Die huidige opslag bestaat uit 2 .pst bestanden, 1 van voor 2009 en 1 na 2010.
Een nieuwe computer? Of een vastgelopen harde schijf ooit.
Dan is het 1 bestand als opslag .pst en 1 .pst bestand koppelen, accounts toevoegen en alles is weer zoals voorheen.
Dat worden erg grote pst bestanden door de jaren heen vermoed ik.
Dat moet toch op den duur onwerkbaar worden dat exporteren en importeren?
.eml bestanden zijn in feite gewoon txt bestandjes die kan je eventueel goed compressen (zip).
Ik sla ze op op mijn nas in directories per onderwerp. Ik heb mails snel gevonden eventueel op datum/tijd/onderwerp en ik dubbel klik erop en Thunderbird opent ze meteen.
Wel leuk eigenlijk van anderen eens te lezen hoe ze dingen doen door de jaren heen.
"Imap mailbox kan je ook offline opslaan."
In welk mailprogramma heb je die IMAP instellingen?
Want niet in alle mailprogramma's is dit zo in te stellen en worden de mails met IMAP maar gedeeltelijk binnengehaald.
@Random "Dat worden erg grote pst bestanden door de jaren heen vermoed ik.
Dat moet toch op den duur onwerkbaar worden dat exporteren en importeren?"
Ik hoef gelukkig niets te exporteren en te importeren en .pst bestanden zijn tegenwoordig ook door Outlook zelf te comprimeren.
Ik pak simpelweg de .pst bestanden uit een backup of uit de oude computer en kopieer die in een map op de nieuwe laptop of computer, b.v. de map Outlook in Mijn Documenten.
Een .pst bestand kan tegenwoordig tot 50 GB groot zijn.
Dan geeft ik in Outlook op bij het instellen van de accounts dat die .pst de opslaglocatie is en alles, tig mappen met de inhoud en alle contacten en alle agenda's met meldingen, zijn in 1 klap zichtbaar en alles werkt als voorheen.
Het archief 2009.pst koppelen als extra persoonlijke mappen.
Binnen 15 minuten is Outlook volledig geïnstalleerd op de nieuwe computer en alles gaat naadloos verder.
Oh ja dat is mooi omdat eens te zien hoe je dat doet in Outlook.
Ik gebruikt Thunderbird.
Bij Thunderbird kan je de profiel map bewaren zodat je bij een nieuw systeem of als je al je mail accounts en emails naar een tweede systeem wil overbrengen dan kopieer je de profiel map en je hebt ook in 1 klap alles exact zo staan als het andere systeem inclusief accounts en emails agenda de hele mikmak.
Wat ik ook wel eens gedaan heb is de profiel map op een netwerk share zetten en dan in Thunderbird het path naar de profiel map aanpassen dat werkt ook, kan je ook voor kiezen.
Je start de file explorer in windows (windowstoets + e) in de adres balk type of plak je %appdata%\Thunderbird\Profiles en voilà daar staat je profiel map. Die backup je, kopieer je of whatever dat je wilt doen ermee en zet die op je andere of nieuwe systeem weer erin start Thunderbird op en alles is ingesteld met alle email accounts emails en alles.
Omdat dit voor sommige mensen toch nog wat lastig was heeft Thunderbird sinds kort door een importeer/exporteer optie gekregen die zipt dan ook nog de profiel map dan is het nog gemakkelijker. Maar dit hoef je zeker niet perse te gebruiken. ik doe het nog altijd op de handmatige manier. Je kan ook meerdere profielen naast elkaar erin zetten en kiezen voor een van de profielen.
Ik vind het bijvoorbeeld ook handig om dat ik ook Linux desktop systemen heb waar ik ook Thunderbird in heb en die profiel mappen kan je daar ook onderling tussen Windows en Linux uitwisselen. Als ik een nieuw Linux desktop systeem heb kopieer ik van mijn Windows Thunderbird de profiel map maar de Linux Thunderbird en alles staat ingesteld.
Dus als ik het zo lees verschillen outlook niet zoveel van elkaar alleen de manier hoe je e.e.a. doet is anders.
Weet je wat het ook is? In 2025 stopt de support voor Windows 10. Mijn computers en laptops ondersteunen niet Windows 11. Als die systeem eisen niet veranderen dan zal ik niet naar Windows 11 kunnen upgraden. Ik kan natuurlijk nieuwe systemen kopen maar ik gebruik naast Windows ook Linux desktop systemen. Door Firefox en Thunderbird te gebruiken is het verlaten van Windows, als dat nodig mocht zijn, een minder groot probleem.
Wat ook belangrijk is: Firefox en ook Thunderbird zijn open source dat is niet alleen gratis maar daarbij word de broncode ook door vele ontwikkelaars onderzocht en weten we zekerder dat er geen ongewenste dingen inzitten wat je bij closed source zoals bij o.a. Outlook is niet kan weten.
En dan kan je met Thunderbird ook nog gemakkelijk peer to peer versleuteling (PGP) gebruiken wat ik ook wel een pre vind.
Dag allemaal, Rein hier.
Al jaren heb ik 6 email-accounts bij ziggo.nl. E-mailclient Windows Live Mail. Ja ik weet het, end-of-life. Géén 2FA. Ouderwets, no frills.
Een daarvan, mijn meest gebruikte, heeft een unieke naam. Die op andere providers niet beschikbaar is. Ik wil herkenbaar blijven voor mijn doelgroep dus er is mij veel aan gelegen om dat account met die naam@ziggo.nl te behouden.
Het volume ("quotum" zegt Ziggo) loopt al jaren naar de 4,9 GB. Met veel deleten red ik het steeds. Ook al jaren spreek, bel, mail ik met klantenservice en per brief en mail met de Utrechtse directie voor extra 5 GB, waarvoor ik wil betalen. Het hoeft niet voor niks! Nee, gaat, kan niet, doen we gewoon niet.
En een bijna leeg account van die 6 ombenoemen "RENAME" naar mijn gewenst accountnaam... Nee.
Of ik mijn bijlagen niet kan opsplitsen en opslaan in de extra 10 GB?! waar dan? En bij welke email horen die dan? Idioot.
Het is allemaal IMAP dus opslaan is niet eenvoudig, want die bijna 5 GB moet wel van de server af gekopieerd worden.
Begin van dit jaar experimenteerde ik met een applicatie van Recovery Tools "IMAP BACKUP WIZARD". Tijdgebrek door onverwachte ziekte blokkeerde die oefening. Ik was juist aan het testen of die BU de navigatiestructuur van het account aantast. De folderstructuur en de mailvolgorde mag liefst niet verloren gaan.
Heb inmiddels talloze bekende e-mailclients getest en ongeschikt bevonden als eventuele opvolger.
Dus mijn probleem is naamsbehoud (van het naamdeel vóór de @Ziggo.nl) en een moderne werkbare opvolger applicatie.
Iemand nog suggesties?
Ben zeer benieuwd
Groet van Rein
@orford Zoeken met Google of op de website van Ziggo levert voor een berg vragen de juiste antwoorden op.
Extra diensten | Internet | Ziggo
Ziggo Mail is je eigen online omgeving met 5 GB online opslag voor je e-mail en 10 GB voor je bestanden.
Bekijk de mogelijkheden van Ziggo Mail | Ziggo
15 GB online opslagruimte
Per Ziggo Mail account krijg je 5 GB online opslag voor je e-mail en 10 GB voor je bestanden. Dat is écht lekker veel ruimte voor je mail en bestanden.
Als je email inbox naam zo belangrijk is zou ik zelf kiezen voor een eigen domein.
Voor ziggo is mail een kwestie van klanten binding m.i.
Als je je eigen domein hebt bepaal je zelf hoe je email adressen eruit zien en hoeveel opslag je hebt.
Wil je meer opslag dan kan je dat krijgen en betaal je daar een beetje meer voor.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.