Verwijderd account
Niet van toepassing

Heeft het zin voor latency om de kabels cat 5e volledig te vervangen voor cat 6a?

Goedendag medegebruikers van Ziggo,

 

Ik heb Ziggo met het standaard modem voor de abonnementen lager dan Giga.

Wel heb ik heb ik een brede verbinding van 600 mbit.

 

Ik gebruik drie pods, allemaal bedraad (twee op een switch). Ideaal, want in het gehele huis wordt 450-600 Mbit gehaald.

 

De ping is dicht bij een pod ongeveer 12 ms. Zit er een betonnen muur tussen, met nog steeds goede bandbreedte, dan gaat de ping naar 15ms.

 

Mijn vraag is: Valt er nog wat te winnen met de bekabeling van cat 5e naar 6a?

Ik besef mij dat Wifi zelf al minder snel zijn zijn dan bekabeld, echter op de hoge 5Ghz frequentie is de ping al lager en op een goed niveau.

Valt er nog enkele milliseconden te winnen tussen de pods en het modem?

 

Ik verwacht niet dat ik een meer dan 1Gbit verbinding nodig zal hebben de komende tien jaar; Een lagere latency is natuurlijk altijd prettig.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

29 Reacties 29
Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@MR_CHIP Op ongeveer hetzelfde moment als jij kom ik met de google speedtest ook uit op 8ms. Kunnen we denk je dan de conclusie trekken dat:

1. abonnement niet uitmaakt (bandbreedte, docsis type)

2. onze setups thuis (inc modem) geen verschil maken

3. en dat zelfs wifi (want ik testte via wifi), in dit geval niet uitmaakt?

 

Of zie ik iets over het hoofd?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

misschien heeft @tobiastheebe hier meer kaas van gegeten 😉

 

mij is bekend dat zeker met docsis 3.1 er in low latency gedraait kan worden op de CMTS's geen idee of dit al gedaan wordt aangezien het hybride is tussen EuroDocsis 3.0 en Docsis 3.1

 

 

 

CableLabs' Low Latency DOCSIS (LLD) technology is a new approach that targets a reduction in round-trip latency in the DOCSIS network to sub-5 ms at the 99th percentile for non-queue building applications.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Afhankelijk van de gebruikte upstream-capaciteit (beschikbare minislots) kunnen er wel minimale verschillen in latency optreden. De upstream is de bottleneck gezien ook bij beschikbaarheid van DOCSIS 3.1 nog steeds de reguliere ATDMA-kanalen van EuroDOCSIS 3.0 gebruikt worden. Er wordt sinds een aantal maanden wel getest met OFDMA, dat op termijn significant meer capaciteit en hogere uploadsnelheden gaat bieden. Ik verwacht dat dit ook een positief effect gaat hebben op de latency.

 

Het abonnement maakt geen verschil voor de latency, enige verschil is dat er andere service flows zijn geconfigureerd op het modem, welke worden overgenomen uit de boot file. Apparatuur achter het modem heeft uiteraard wel invloed op de latency, afhankelijk van specificaties, instellingen en belasting.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@tobiastheebe Dank je wel voor je uitleg. Ik leer steeds meer.

 

Dus als ik het goed begrijp gaat OFDMA met Docsis 3.1 hogere uploadsnelheden bieden en lagere latency.

 

Ik vind dit modem prima en ben eigenlijk voorlopig niet van plan om een abonnement hoger dan 500/600 Mbit te nemen. Dus ik verwacht niet dat Ziggo op korte termijn een nieuw modem zal sturen.

 

Is DOCIS 3.1 ook mogelijk op het huidige basic modem? Ik ben wat terughoudend met van modem wisselen omdat ipv4 ingesteld staat wat nodig is voor VPN met thuiswerken. Als 3.0 het hoogst haalbare is op dit moment, klopt mijn aanname dat de upload dan maximaal iets meer dan 100 Mbit kan worden? Ik hoop dat 100 Mbit upload eens de standaard wordt voor een complete abonnement, waarvan ik verwacht dat ongeveer wordt wat Max eerst was qua download (600 Mbit); ik denk dat Complete uiteindelijk de helft wordt van Giga (500 Mbit)

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

DOCSIS 3.1 (OFDM + OFDMA) wordt alleen ondersteund op het SmartWifi modem Giga, de UBC1318ZG en het nieuwe Giga-modem dat momenteel wordt getest.

 

De theoretische maximumsnelheid per ATDMA-kanaal is circa 30 Mbps. Vier kanalen zijn dus goed voor een snelheid van 120 Mbps, in de praktijk is ~100 Mbps inderdaad wel het maximum, afhankelijk van de beschikbare capaciteit/minislots c.q. hoeveelheid modems die van het kanaal gebruikmaken. In voormalig UPC-gebied bieden de CMTS's nog altijd zes kanalen aan, maar ik verwacht dat dit op termijn gelijkgetrokken gaat worden met voormalig Ziggo-gebied.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@tobiastheebe Dat klinkt voor mij voorlopig wel future proof. 100 Mbit is gewoon goed als een complete gebruiker; zal denk ik eerst 500/50 worden en Giga 1000/100, daarna 500/100 (Complete) en 1000(of hoger)/200 (Giga). Alleen nog even niet de beste (maar wel goede) latency, en qua overstap naar Giga is het nieuwe modem dat dan uitgetest is een mooie volgende stap. Hopelijk zit daar ook smart wifi op, want ik vind het erg fijn werken met de 6-hoekige podjes.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

op het nieuwe test modem zit zeker smart wifi 😉

robinjoo19_0-1657204876207.png

 

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Volgens mij heb je geheimhoudingsplicht Robinjoo.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

niet voor alles zo iets simpels mag ik echt wel delen meer inhoudelijke info niet 

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@MR_CHIP Mooi! Ik zal ook niet verder doorvragen, mij gaat er het erom dat ik van het podjes-concept gebruik kan blijven maken.

 

Later misschien ook podjes die boven de 1000 Mbit gaan.😁

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic