1
Vraag
2
Reacties
vliegensvlug

Level 10
Expert
  • 378Posts
  • 4Oplossingen
  • 135Likes

Heeft het zin voor latency om de kabels cat 5e volledig te vervangen voor cat 6a?

Goedendag medegebruikers van Ziggo,

Ik heb Ziggo met het standaard modem voor de abonnementen lager dan Giga.

Wel heb ik heb ik een brede verbinding van 600 mbit.

Ik gebruik drie pods, allemaal bedraad (twee op een switch). Ideaal, want in het gehele huis wordt 450-600 Mbit gehaald.

De ping is dicht bij een pod ongeveer 12 ms. Zit er een betonnen muur tussen, met nog steeds goede bandbreedte, dan gaat de ping naar 15ms.

Mijn vraag is: Valt er nog wat te winnen met de bekabeling van cat 5e naar 6a?

Ik besef mij dat Wifi zelf al minder snel zijn zijn dan bekabeld, echter op de hoge 5Ghz frequentie is de ping al lager en op een goed niveau.

Valt er nog enkele milliseconden te winnen tussen de pods en het modem?

Ik verwacht niet dat ik een meer dan 1Gbit verbinding nodig zal hebben de komende tien jaar; Een lagere latency is natuurlijk altijd prettig.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Arrows

Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 49Likes

De latency zal met een CAT6 niet naar beneden gaan maar gelijk blijven. Theoretisch kan er over CAT6 een hogere snelheid dan CAT5E, dit alleen als alle apparaten ook CAT6 netwerkpoorten hebben. Voor zover ik weet hebben Ziggo modems en de WiFi pods deze niet en is het voordeel van CAT6 teniet gedaan. Daarnaast zijn er met CAT6 meer voordelen, maar voor thuisgebruik ga je dit niet merken. 

Bekijk in context

Arrows

Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 49Likes

@vliegensvlug Ook een 'betere' switch zal een miniem verschil brengen, maar naar verwachting geen merkbaar verschil. Naar mijn idee is het de investering, ten opzichte van de switch die je nu hebt, niet waard. 

Bekijk in context

29 Reacties 29
Arrows

Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 49Likes

De latency zal met een CAT6 niet naar beneden gaan maar gelijk blijven. Theoretisch kan er over CAT6 een hogere snelheid dan CAT5E, dit alleen als alle apparaten ook CAT6 netwerkpoorten hebben. Voor zover ik weet hebben Ziggo modems en de WiFi pods deze niet en is het voordeel van CAT6 teniet gedaan. Daarnaast zijn er met CAT6 meer voordelen, maar voor thuisgebruik ga je dit niet merken. 

vliegensvlug
Topicstarter
Level 10
Expert
  • 378Posts
  • 4Oplossingen
  • 135Likes

Dank je wel voor de snelle duidelijke reactie @Arrows , dat scheelt mij weer een experiment van 90 euro aan kabels.

Kan ik met het type switch nog iets winnen?

Ik gebruik nu een TP-Link TL-SG105, simpel recht toe recht aan.

Het gaat mij dus niet om de snelheid qua bandbreedte, puur de latency. Ik heb begrepen dat cat6a op hogere frequentues werkt (net zoals met Wifi 2.4 Ghz of 5 Ghz), of bepaalt de rest van de infrastructuur welke frequenties gekozen worden ongeacht de mogelijkheden die de kabels bieden?

Pasi

Level 18
Expert
  • 6954Posts
  • 409Oplossingen
  • 3424Likes

Hallo,

hoe hebt u de Deco set ingesteld, is dat Router of AccessPoint mode?

M.b.t. de TP-Link TL-SG105 : deze heeft een maximale bandbreedte van 10Gb. Er zijn wel types die b.v. 16Gb hebben, maar als de swicth het niet druk krijgt, is het verschil niet merkbaar.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Ps. Alle waarden voor zowel ping als wifi/doorvoer zijn prima !

vliegensvlug
Topicstarter
Level 10
Expert
  • 378Posts
  • 4Oplossingen
  • 135Likes

@PasiDank je wel voor je reactie. Ik gebruik het normale/standaard modem in de normale modus met de pods van ziggo die je in de muur kunt steken (het eigen mesh concept van Ziggo met de smart Wifi app). De DECO's zijn geloof ik andere kastjes waarbij je de Wifi op je modem uitzet.

En inderdaad, ik ben dik tevreden met de bandbreedte en snelheid. Ik houd eenmaal van optimaliseren, dus als een paar ms mogelijk is doe ik dat misschien (afhankelijk van de investering).

Pasi

Level 18
Expert
  • 6954Posts
  • 409Oplossingen
  • 3424Likes

@vliegensvlug  schreef:

@PasiDank je wel voor je reactie. Ik gebruik het normale/standaard modem in de normale modus met de pods van ziggo die je in de muur kunt steken (het eigen mesh concept van Ziggo met de smart Wifi app). De DECO's zijn geloof ik andere kastjes waarbij je de Wifi op je modem uitzet.

Oké, inderdaad dan gebruikt u de zeskantige pods.  Dat is geheel iets anders dan de Deco's.

Ps. omdat u schreef 3 pods. Normaal worden de zeskantige pods per 2 geleverd en de Deco's per 3 stuks.

vliegensvlug
Topicstarter
Level 10
Expert
  • 378Posts
  • 4Oplossingen
  • 135Likes

@Pasi Ik begrijp de verwarring. Ik heb een setje van 2 en een losse, je kunt er geloof ik maximaal 10 in je netwerk opnemen als je dat zou willen, maar dan moet je wel een heel groot huis hebben.

vliegensvlug
Topicstarter
Level 10
Expert
  • 378Posts
  • 4Oplossingen
  • 135Likes

Iedereen bedankt voor de hulp, de vraag over cat 5e en 6a is beantwoord. Mocht een switch nog verschil maken dan hoor ik het graag!

Arrows

Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 49Likes

@vliegensvlug Ook een 'betere' switch zal een miniem verschil brengen, maar naar verwachting geen merkbaar verschil. Naar mijn idee is het de investering, ten opzichte van de switch die je nu hebt, niet waard. 

vliegensvlug
Topicstarter
Level 10
Expert
  • 378Posts
  • 4Oplossingen
  • 135Likes

@Arrows Dank je wel voor je advies. Bedoel je met een miniem verschil enkele ms, wat inderdaad amper merkbaar is, als in de keten overal een paar ms gewonnen wordt kan het dan misschien nog merkbaar zijn? Ik ben verder geen gamer ofzo.

Pasi

Level 18
Expert
  • 6954Posts
  • 409Oplossingen
  • 3424Likes

@vliegensvlug  schreef:

@Arrows Bedoel je met een miniem verschil enkele ms, wat inderdaad amper merkbaar is, als in de keten overal een paar ms gewonnen wordt kan het dan misschien nog merkbaar zijn? Ik ben geen gamer ofzo.

Nee, een paar ms verschil is niet merkbaar. Behalve als de switch het héél druk krijgt, dan worden de maximale bandbreedte van een switch belangrijk. Die met 16GB bandbreedte heeft dan iets meer 'lucht' en zal dan minder snel vertragen.

Arrows

Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 49Likes

@vliegensvlug Waarschijnlijk nog minder dan 1ms. Dit zal  nergens merkbaar zijn in het netwerk / de keten. Ik denk dat rond de 12ms toch wel de laagste latency is dat haalbaar is via Ziggo. Als ik een computer bekabeld rechtstreeks op het modem aansluit en een speedtest via speedtest.net doe is dit ook mijn gemiddelde latency. Heel soms 11ms, maar lager kom ik niet. Een verschil van 1ms is niet merkbaar in je dagelijkse gebruik.

vliegensvlug
Topicstarter
Level 10
Expert
  • 378Posts
  • 4Oplossingen
  • 135Likes

@Arrows Dank je wel, voor die 1ms ga ik inderdaad niet een investering doen. Voor dit moment dus het maximaal haalbare en goed om te weten dat er niks meer binnen mijn invloed aan te verbeteren is.

Verwacht je dat het nog meer kan worden met COAX op het laatste stukje met nieuwere techniek? Nieuwere DOCSIS 3.1 of 4.0 bijvoorbeeld. Zou een Giga abonnement op DOCIS 3.1 bijvoorbeeld al iets kunnen verbeteren?

Arrows

Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 49Likes

Ik heb zelf het 350/35 abonnement, met een modem op het DOCSIS 3.1 profiel. Op mijn abonnement gaf de omzetting geen verschil in de latency tijden. Ik vermoed dat dit met het 1000/50 abonnement ook geen verschil zal gaan maken, maar dit kan ik niet verifiëren. 

vliegensvlug
Topicstarter
Level 10
Expert
  • 378Posts
  • 4Oplossingen
  • 135Likes

@Arrows  Misschien is er toch meer nodig in het netwerk van Ziggo om de latency verder omhoog te krijgen.

In ieder geval is dit buiten onze invloed.

Ik overweeg ook op termijn te downgraden. Merk je veel verschil in ervaring tussen je eerdere bredere abonnement (dit is een aanname omdat je op docis 3.1 zit) en je huidige compleet abonnement?

De upload tussen Max (40 up) en Compleet (35 up) ontlopen elkaar amper. Ik vermoed dat Compleet in de toekomst ongeveer hetzelfde wordt als de oude Max (met een 1/10 upload van 50 of 60 mbit), Giga gaat denk ik naar 100 upload.

Je kunt ook niet meer kiezen voor Max als je nu afsluit. Giga is de stap na complete. Het huidige prijsverschil tussen Max en Giga is 1,50. De prijs van de huur van een podje.

MR_CHIP

Level 18
Expert
  • 7047Posts
  • 100Oplossingen
  • 2441Likes

mijn latency is vaak 10ms

soms zelf 7

robinjoo19_0-1657010103966.png

vliegensvlug
Topicstarter
Level 10
Expert
  • 378Posts
  • 4Oplossingen
  • 135Likes

@MR_CHIP Dat vind ik toch wel een verschil. Is het voor jou ook merkbaar zoals @Arrows noemt als belangrijke afweging. Heb je zelf een idee wat er bij jou anders kan zijn waardoor je latency lager is?

Heb je het bedraad of via Wifi gemeten?

Ik dus via Wifi, maar ik bedenk me nu als ik via Wifi een google speedtest doe kom ik vaak op 6/7 ms. De andere tests waren met oakla. De vraag is nu welke test de waarheid vertelt. Ik kan met niet voorstellen dat als uit een test een lagere latency komt hij dan minder betrouwbaar is, maar dat is een aanname.

MR_CHIP

Level 18
Expert
  • 7047Posts
  • 100Oplossingen
  • 2441Likes

ik heb dit bedraad gemeten

wifi is natuurlijk hogere latency

direct met een cat 8.1 kabel direct naar modem 

aan beide kanten verbonden met 2,5gbit netwerkpoort die heb je nog niet op het gewone consumten modem

robinjoo19_1-1657010500995.pngrobinjoo19_2-1657010514845.png

en ik game natuurlijk heel veel dus dan merk ik het wel of ik bij me vader bent met gewone connectbox intel puma chipset dus of dit modem eventueel zou je ook een ubee modem kunnen nemen die heeft een broadcom chipset 

vliegensvlug
Topicstarter
Level 10
Expert
  • 378Posts
  • 4Oplossingen
  • 135Likes

@MR_CHIP Jij hebt duidelijk wel wat investeringen gedaan, en misschien is een andere chipset inderdaad het overwegen waard (wat dat betreft wacht ik de upgrades van Ziggo zelf af, als ze op latency willen concurreren zal dit denk ik op termijn wel gebeuren). 

Heb je ook een verklaring dat ik met de google speedtest op 7 ms kom? Heb jij daar hetzelfde resultaat als met oakla?

MR_CHIP

Level 18
Expert
  • 7047Posts
  • 100Oplossingen
  • 2441Likes

elke speedtest is zeker wel anders ligt ook aan de drukte

en de setup die ik heb is zwaar overkill voor de gewone consumenten

het ubee modem wat je nu al zou kunnen regelen is gewoon een modem vanuit ziggo zelf die wordt gegeven hier op de community 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/ubee-ubc1318zg

ik had dat modem ook momenteel het ziggo modem wat ze aan het testen zijn

https://tweakers.net/nieuws/190718/ziggo-test-docsis-31-modem-met-2-komma-5gbit-s-poort-bij-klanten....

robinjoo19_0-1657011204347.png

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic