Verwijderd account
Niet van toepassing

Heeft QoS instellen zin voor thuiswerken met 1000/50 pakket?

@Bert Voor twee thuiswerkers met een teamsverbinding van 10 mbit up en incidentele upload, heeft het instellen van QoS dan zin?

 

de upload is 50 up dus zou altijd voldoende moeten zijn maar het kan zijn dat als iemand veel upload de teams verbinding die erna komen dan weggedrukt worden, klopt dat?

 

Sowieso wordt er al gemanaged doordat de thuiswerkers op verschillende podjes zitten met elk een cat6a  draad naar een unmanaged switch waar iets met QoS kan maar nog niks is ingesteld.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

hoi @Verwijderd account ,

 

Verwarring begint al in jou tekst " teamsverbinding van 10 mbit up en incidentele upload "

QoS regelt per poort de maximale doorgifte, als je verder geen andere data slurpers hebt lijkt in mijn ogen een managed switch overbodig.

 

 

Vriendelijke groet,

 

Bam

 

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Op modemrouters van Ziggo wordt geen QoS toegepast, er is alleen een basale vorm van traffic shaping voor vaste telefonie. Het is ook niet mogelijk om hierin configuratie te wijzigen.

 

Ik denk niet dat QoS zinvol is in een kleine omgeving als deze.

Bekijk in context

14 Reacties 14
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Op een unmanaged switch is geen configuratie mogelijk. Daarnaast wordt QoS voor verkeer naar internet normaliter op de router geconfigureerd, waar per type verkeer de overeenkomende DSCP tag wordt toegekend. Een ander soort QoS, gemakkelijk om in te stellen, is SQM (Smart Queue Management).

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@tobiastheebe @Dank je wel voor je bericht. Heeft het überhaupt zin in deze setting iets met QoS te doen?

 

In de specs op Coolblue staat dat er QoS inbegrepen is; weet je waar ze dan op doelen?

 
Het is een TP Link TL SG105 (unmanaged)

 

Moet ik dus QoS instellen op het modem/router van ziggo? (Mits het nodig is)

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

De TL SG105 E is managed, de TL SG105 niet.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@Steefb Ik heb de gewone alleen de site van Coolblue geeft wel QoS aan.

 

heeft het zin om QoS te managen voor mijn vraag? Twee thuiswerkers met teams op een 50 mbit up verbinding.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

Als je hier ja intikt, wijzigt het modelnr naar TL SG105 E

 

Steefb_1-1659363619485.png

 

 

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@Steefb aha in de appversie stond standaard een vinkje bijQoS. Alleen dat maakt me niet uit. Mijn eigenlijke vraag is of QoS managen zin heeft, oftewel om de E te kopen en in te stellen.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@tobiastheebe kan ik SQM op de connectbox instellen?

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

hoi @Verwijderd account ,

 

Verwarring begint al in jou tekst " teamsverbinding van 10 mbit up en incidentele upload "

QoS regelt per poort de maximale doorgifte, als je verder geen andere data slurpers hebt lijkt in mijn ogen een managed switch overbodig.

 

 

Vriendelijke groet,

 

Bam

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Op modemrouters van Ziggo wordt geen QoS toegepast, er is alleen een basale vorm van traffic shaping voor vaste telefonie. Het is ook niet mogelijk om hierin configuratie te wijzigen.

 

Ik denk niet dat QoS zinvol is in een kleine omgeving als deze.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@tobiastheebe @BAM @Steefb 

 

Bedankt allemaal voor het meedenken, ik weet voldoende. 😊

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Op de TP-Link website zie ik bij de eigenschappen van de V1 en V5 TL-SG105 | 5-poorts 10/100/1000 Mbps Desktopswitch | TP-Link Nederland

  • Support 802.1p/DSCP QoS and IGMP Snooping function

Of 802.1p/DSCP QoS al een vorm van automatische QoS is, ben ik niet zeker van, daar ken ik deze protocollen niet goed genoeg voor.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik begrijp niet helemaal waarom DSCP expliciet vermeld wordt, gezien dit Layer 3 is en de switch alleen op Layer 2 actief is. 802.1p (ook wel CoS (Class of Service) genoemd) wordt i.c.m. 802.1q gebruikt (subinterfaces op router t.b.v. VLAN's), m.a.w. niet van toepassing bij een Ziggo-modemrouter.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@tobiastheebe @Bert automatische QoS klinkt goed! Alleen ben wel benieuwd wat er dan gebeurt en hoe er precies automatisch ingesteld wordt. Misschien kan ik dan beter unmanaged zonder automatische QoS hebben?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De switch zelf voegt geen QoS toe maar geeft dit alleen transparant door indien al aanwezig in de frames/packets.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic