1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Richard G.

Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

Hebben we geen vast ipv6 blok???

Ik weet niet precies sinds wanneer maar het is wel erg onhandig.

Voorheen zat ik in een ipv6 block wat begon met 2001:1c05:2427:d700 en dan nog wat nummers.

Die 2001:1c05 zijn gelijk gebleven maar die andere twee getallen zijn veranderd zonder waarschuwing.

Geen idee waarom.

Mijn ipv4 is wel hetzelfde gebleven.

Dus vraag ik mij af waarom dat niet bij de ipv6 ook het geval is.

Op enkele plekken moet ik namelijk extern mijn ip adres vrij geven en gezien ipv6 vaker gebruikt wordt moet ik nu beiden vrijgeven (voor de ipv6 een /56 blok).

Waarom blijft dit niet relatief vast net zoals de ipv4? En hoe vaak kunnen we zo'n wisseling nu gaan verwachten?

Oplossing
49 Reacties 49
Meldingen
Aan Uit
caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@Richard G. 

Als al jouw apparatuur goed geregistreerd staat in de Fritz!box, dan moet DNS goed werken, dat kan niet anders.

In China zijn ze actief bezig IPv4 de nek om te draaien. Nieuwe ISP's mogen daar bijvoorbeeld geen IPv4 adressen meer uitgeven. Wil je dus als website toegankelijk zijn voor Chinezen, dan moet je IPv6 ondersteunen.

Het onderhouden van twee netwerkstacks, en het schrijven van applicaties die twee netwerkstacks hebben, is ongelofelijk duur. Facebook zag dat jaren geleden al in, en heeft toen in hun interne netwerk IPv4 weggehaald.

Het zijn voornamelijk de ISP's van deze wereld die veel te lamlendig geweest zijn met de invoering van IPv6. Vanaf het moment dat Windows Vista uitkwam in 2007 was IPv6 het voorkeur protocol. Apple is al heel lang een hartstochtelijk aanhanger van IPv6. Maar sukkel bedrijven als Vodafone bieden nog steeds geen IPv6.

Kortom, al die ouwe IPv4 meuk kost een vermogen, en moet zo snel mogelijk verdwijnen.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

Huh? 2007? Het was me niet bekend maar ik las dat in 1998 het al als een standaard ontwerp was ingevoerd. Nooit gedacht dat ze daar al zo vroeg mee zijn begonnen.

Echter pas in 2012 door een aantal service providers en ondernemingen in gebruik genomen en in 2011 op wereld ipv6 testdag voor het eerst getest door Microsoft en Google. Het werd echter pas juni 2017 een internet standaard. E.e.a. volgens wikipedia.

Ik kan me dus moeilijk voorstellen dat als het in 2011 pas door Google en Microsoft getest werd dat het in 2007 als voorkeursprotocol al zou werken.

Het was wel een verplicht onderdeel in Vista maar wat ik er van lees kon Vista niet ipv6 only werken dan kreeg je fouten.

Dus eigenlijk moeten we dan toch pas vanaf 2012 gaan rekenen of nog beter van 2017 toen het officiële internet standaard werd en toen dus eigenlijk iedereen het zou kunnen of moeten gebruiken.

Maar even uitgaande van 2012 dat isp's en bedrijven het echt begonnen te gebruiken zitten we pas op 12 jaar.

En er zijn altijd langzamere bij. Je kunt ook niet op 1 dag opeens ipv4 uitschakelen, teveel zit nog op ipv4 ook intern. Vandaar dat ik niet het idee heb dat ipv4 binnen 10 jaar helemaal weg is.

Maar van mij mag het hoor, dan liefst zo snel mogelijk dat ik er ook nog wat van leer voordat ik er wegens leeftijd geen behoefte meer aan heb.

Dat van die Chinezen is wel apart. Hahaha met OS liepen ze altijd achter. Wij zaten al aan XP en W7 toen waren zij veelal nog op W95 en 98 bezig. En nu met ipv6 lopen ze voorop, da's wel grappig.

Het klopt inderdaad ook wel want je ziet in Azië steeds meer hosting bedrijven die op ipv6 draaien.

Wij koppelen op dit moment nog het ipv6 aan het ipv4. Maar dat zal dan t.z.t. omgekeerd moeten worden, dat het ipv4 aan het ipv6 gekoppeld gaat worden. Ik ben benieuwd hoeveel jaren het nog gaat duren allemaal.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@Richard G. 

IPv6 is per definitie het voorkeur protocol, als een verbinding tot stand gebracht kan worden over IPv4 of IPv6, wordt altijd IPv6 gekozen. Dat  is zo vastgelegd door de IETF.

Ver voor wereld IPv6 testdag kon je al met IPv6 werken, vaak via tunnels over IPv4. Ziggo bijvoorbeeld was heel traag met de invoering. En nog loopt Nederland schandalig achter met het gebruik van IPv6, we zitten blijkbaar op 26,72%, terwijl de landen direct om ons heen > 72% zitten. Zelfs India zit > 72% .

Niemand heeft er ooit voor gepleit om IPv4 in één klap uit te schakelen, dat kan niet.

Azië heeft veel te weinig IPv4 adressen, en moet dus wel IPv6 gebruiken. Dat is dus het stompzinnige van de trage implementatie van IPv6, de halve wereldbevolking kan niets anders gebruiken. In plaats van al het IP verkeer zo snel mogelijk op IPv6 te standaardiseren, denken velen nog steeds dat het leuke franje is.

Door het gebrek aan IPv4 adressen worden plukken IPv4 adresruimte uitgegeven of overgeheveld naar delen van de wereld waar ze helemaal niet voor bedoeld zijn, met als gevolg dat de IPv4 routing tabellen van het internet een chaos worden.

Ik begrijp niet wat je bedoeld met dat IPv6 aan IPv4 gekoppeld zou zijn. IPv6 en IPv4 zijn volledig onafhankelijk van elkaar, en in het geheel niet gekoppeld. Dat is technisch onmogelijk.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

Het voorkeur protocol kan ik niets over terug vinden sinds wanneer dat is, dus vandaar dat ik uit ging van officiële standaardisatie datum.

Ik geloof best dat je ver voor die testdag ermee kon werken, alleen ga ik voor echte wereldwijde invoering uit van officiële release datums of dat grote bedrijven ermee beginnen (2012).

Ik weet nog dat wij in XP massaal ipv6 uitschakelden, alhoewel je er toen ook al mee kon werken.

Ergens is het wel goed dat juist Azië de ipv4 de nek om begint te draaien. Want er wordt veel handel gedreven met Azië en dat zou er ook toe kunnen leiden dat ze er in het westen wat meer vaart achter gaan zetten.

V.w.b. die koppeling zou ik niet weten wat er technisch onmogelijk aan zou zijn. Ik weet niet wat jij dan onder koppelen verstaat, maar je kunt veel verschillende dingen aan elkaar koppelen. HDMI en VGA zijn ook twee totaal onafhankelijke technieken en kun je ook gewoon koppelen.

Ik bedoel in dit geval koppelen in een controlepaneel.

In Directadmin bijvoorbeeld (voor de servers) kunnen we net als in cPanel gebruik maken van ipv6 en ipv4. Maar als jij een site wilt bezoeken met ipv6 en die draait op ipv4 ga je die niet vinden, omgekeerd ook niet, op shared hosting bedoel ik dan.

Op de servers hebben we dus een ipv4 en een ipv6. Op dit moment wordt het ipv4 nog als hoofd-ip adres gebruikt voor alle sites.

Echter we willen tegenwoordig graag dat die sites ook via ipv6 bereikbaar zijn en we willen ook graag mailen met ipv6.

Dus koppelen we het ipv6 aan het ipv4. Dat wil dan zeggen dat als je een nieuw domein aan maakt, deze meteen de juiste ipv4 alsook de juiste ipv6 adressen krijgt in DNS instellingen en SPF record en dus ook op ipv4 only alsook op ipv6 only bereikbaar is.

Dat noemen ze toch echt koppelen aan elkaar. Ze zijn volledig onafhankelijk van elkaar met gekoppeld in de domeinen. Ik zou ook niet weten hoe je dat anders zou moeten noemen. In het paneel noemen ze dat "linken", maar het paneel is Engels en linken is hetzelfde als koppelen, aan elkaar verbinden.

Misschien is het zo duidelijker?

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@Richard G. 

Het is heel eenvoudig, IPv4 en IPv6 zijn twee totaal gescheiden netwerk stacks. Ze heten allebei IP, en daar is alles mee gezegd. Er valt dus niets te koppelen. Dat je ergens in configuratie software beide stacks tegelijk kunt configureren is handig, maar dat betekent niet dat ze daadwerkelijk gekoppeld zijn.

Ik weet ook niet wat je met een hoofd-ip adres bedoelt. Beide stacks staan onafhankelijk naast elkaar, er is geen rangorde. Het is mogelijk dat het meeste verkeer nog steeds over IPv4 wordt afgewikkeld, maar dat betekent alleen maar dat de cliënts niet via IPv6 bij de server kunnen komen. Zouden ze dat wel kunnen, dan zou het meeste verkeer over IPv6 verlopen, immer IPv6 heeft altijd voorrang. In die zin is IPv6 het hoofd-ip adres.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

Tja sorry, ik weet dat het 2 stacks zijn, maar net zo eenvoudig noemen ze toch echt koppelen of je het nu linksom of rechtsom uitlegt.

En dat is gewoon zodat beide stacks bij aanmaak van een domein in DNS in 1x goed geconfigureerd worden en dat je dit niet allemaal handmatig moet gaan doen.

Ik weet niet wat jij dan onder koppelen zou verstaan, doe eens een voorbeeld dan van wat jij denkt dat koppelen is?

Voor de rest ligt het er gewoon aan hoe je er tegen aan kijkt. Ik neem aan dat je veel van ip's weet maar niet echt met dedicated servers gewerkt hebt van datacenters en controlepanelen als Directadmin en cPanel.

Een hoofd ip adres is het ip adres wat je als main server ip krijgt als je een server krijgt. Of je dat nu hoofd ip noemt of main server ip is gewoon lood om oud ijzer, exact hetzelfde. Dat is het ip waar de server in principe op draait. Zo noemen ze dat nu eenmaal.

Bij velen is ipv6 helaas nog altijd bijzaak.

Want een ipv6 (nja aantal) krijg je bij de meeste datacenters er tegenwoordig wel bij, maar is niet altijd geactiveerd. Als je bijv. een VPS bij Contabo neemt is dat standard niet geactiveerd.

Alles draait dan over die ipv4 dus ja hoofd ip. En er zijn er nog zat die ipv6 gewoon uit zetten omdat ze het allemaal maar "lastig" vinden om ook weer bijv. een rDNS/PTR aan te maken voor het ipv6 adres omdat hun mail anders bij gMail of elders geweigerd wordt.

Zoals gezegd, ligt er aan hoe je er naar kijkt. Als je uitsluitend naar de werking kijkt vermits zowel ipv6 alsook ipv4 actief is (!), ja dan geniet ipv6 de voorkeur bij het opzetten van een verbinding, helaas zonder fallback overigens, maar dat is bij ipv4 ook niet denk ik.

Je schreef dat je niet in 1x kon overgaan van ipv4 naar ipv6. Dat klopt, verwacht ik ook niet. Maar dan zal er overal ter wereld toch eerst minstens dual stack moeten zijn of dat men eindelijk geen ipv4 only adressen meer uitdeelt, dan pas kun je echt overschakelen naar ipv6.

Dan kan ik zo'n ipv6 ook pas alleenstaand (dus niet gekoppeld aan ipv4) gaan draaien.

Nu pas beginnen sommige datacenters ipv6 uit te delen als main server ip, een enkeling doet dat nu, we zijn er dus nog lang niet.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@Richard G. 

Je hebt een handig tooltje waarmee je tegelijkertijd IPv4 en IPv6 kunt configureren. Dat is mooi, maar dat betekent niet dat die beide stacks gekoppeld zijn, want dat kan niet. Je kunt die stacks ook volledig handmatig inrichten.

De grootste server waarmee ik gewerkt heb had zo'n 128 cpu's, 500 PCI slots, enige terrabytes intern geheugen, en er hingen duizenden schijven aan.

Verder is het zo dat een server geen IP adres krijgt, was het maar zo. Interfaces krijgen IP adressen, dat is één van de grootste stommiteiten van IP. Als je een systeem voorziet van 10 ethernet interfaces, dan moeten ze alle 10 een verschillend IP adres hebben, tenzij je op netwerk niveau dat hele zwikkie weer aan elkaar knutselt. Bij OSI bijvoorbeeld heeft de host wel één adres (of enkele adressen) , en maakt het niet uit hoeveel interfaces je gebruikt.

Je kunt IPv6 pas activeren als alle applicaties die je aanbiedt over het netwerk, geschikt gemaakt zijn voor IPv6. Dus het is nogal logisch dat IPv6 standaard nog steeds uit staat, want heel veel applicatie bouwers zijn te lui om hun applicatie geschikt te maken voor IPv6. Als al jouw netwerk applicaties IPv6 ondersteunen, dan kun je IPv6 activeren, eerder niet. Dus zorg er voor dat dit gebeurt.

En nogmaals, er is geen hoofd ip-netwerk, IPv4 en IPv6 staan naast elkaar, en volledig onafhankelijk van elkaar.

Overigens, je hebt geen idee hoe weinig IP protocollen, zoals FTP, SSL, enz., het daadwerkelijk tot een echte vastgelegde standaard gebracht hebben. Dat zijn er maar een handjevol. IP is niets anders dan één groot voortdurend knutselproject.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

Ik ga er niet meer over verder, want je begrijpt het niet of wilt het niet begrijpen v.w.b. dat koppelen, gaan we dus niet eens over worden.

Jij hebt schijnbaar een andere gedachte over wat koppelen is en ondanks dat ik vroeg wat jij daar dan onder koppelen verstond, heb je daar geen antwoord op gegeven.

Je blijft maar zeggen dat die stacks naast elkaar draaien, terwijl we het daar gewoon eens over zijn. Dus dat steeds herhalen heeft geen zin.

Ik heb ook nooit gezegd dat er een "hoofd ip-netwerk" zou zijn, ik heb alleen gesproken over een hoofd ip. Punt. Niks ip-netwerk. Dat is wel een behoorlijk verschil.
En als jij meerdere ip adressen hebt, ongeacht van welke stack, dan bepaal jij welk ip het hoofd ip adres is.

Anders nodig ik je uit om eens een server in een datacenter te bestellen, je krijgt dan ook netjes een mailtje waarin staat wat je ip is wat ook vaak "main server ip" genoemd wordt. Zijn gewoon feiten. Men kan dus zelf bepalen welk ip het hoofd ip wordt.

En als je een server van een datacenter huurt, dan bepaald het datacenter dat voor je en als je dat niet wilt zul je dat zelf moeten gaan veranderen.

En het gaat pas naar "zonder hoofd ip" veranderen als je redundant gaat werken en meerdere ip's hetzelfde werk gaan doen. Afhankelijk van waar je de server voor gebruikt. Dan moet je ze ook aan elkaar knutselen. Dat aan elkaar knutselen noemen ze overigens gewoon koppelen. 😉

Misschien heb je een te goede opleiding op dat gebied gehad, dat het lastiger is te zien hoe de eenvoudige hosters daarmee om gaan en hoe een datacenter iets noemt.

We kunnen nu ook gaan lopen muggeziften dat niet een server maar een netwerk device een ip krijgt maar dat is algemeen bekend.

Als het zo moet gaan we ook niet meer spreken over servers, want dat zijn gewoon computers waarop server applicaties draaien.

Je weet goed genoeg wat er bedoeld wordt en iedereen weet dat het ip op het netwerk device komt. Nja... "het ip" is dan ook weer een klein woord want je kunt meerdere ip's op een netwerk device zetten, dat is me ook wel bekend.

Het is helemaal niet logisch dat ipv6 uit staat want als je applicaties het niet ondersteunen wordt het ook niet gebruikt. Bij andere datacenters staat ipv6 gewoon aan en werkt ook standaard als je gaat kijken. En dan is het aan de server beheerder verder.

Op dat soort servers ken ik ook geen applicaties meer die geen ipv6 ondersteunen trouwens dus ook al vanuit dat oogpunt en vanuit het oogpunt dat we over willen naar ipv6 is het eerder vrij onlogisch om het standaard uit te hebben staan.

Ik denk dat het bij Contabo eerder uit staat om beginners tegemoet te komen of iets in die geest.

Die server waar jij werkte is volgens mij eerder een mainframe geweest want zoveel aansluitingen heb je niet op een gewoon moederbord. Maar dat is dus niet waar we het over hadden om dat koppelen duidelijk te maken en hoofd ip, een gewone dedicated server dus van een datacenter.

Er zijn misschien weinig echte standaarden, maar er zijn genoeg RFC's en die worden als standaard gezien en gebruikt ook al zijn het geen officiëel vastgelegde standaarden.

Zoveel knutselwerk is ip niet, het is eerder datgene wat op een ip draait, al die protocollen en applicaties die het knutselwerk zijn. Een ip adres is immers een ip. Het enige wat veranderd is dat het nu ipv6 wordt. Ofja veranderd.... er komt iets bij.
Waar wel continue aan geknutseld wordt zijn die protocollen zoals TLS, Dane, SMB en ga maar door.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@Richard G. 

Koppelen zou beteken dat een wijziging of gebeurtenis op de ene stack direct van invloed is op de andere stack, en dat is niet het geval. Er bestaat geen enkele koppeling tussen de IPv4 stack en de IPv6 stack, ze staan volledig los van elkaar. Alleen op laag 1 van het OSI model (fysiek) komen ze bij elkaar, dus de ethernet kabel en de ethernet interface.

Wat jij hoofd-IP noemt is waarschijnlijk niets anders dan de interface die verbinding heeft met het internet. Alle andere interfaces kunnen gebruikt worden voor storage, backup, management etc. , en die hebben geen contact met het internet.

Je kunt op ethernet niveau twee of meer interfaces samenvoegen tot één virtuele interface, dat gaat met het Link Agregation Control Protocol (LACP). Dat heeft niets met IP uit te staan, omdat het ook op laag 1 van het OSI model gebeurt.

Je kunt ook nog twee servers allebei een ethernet poort geven die dan één IP adres delen. Daar moet je dan weer allerlei router fabrikant specifieke fröbel protocollen over heen gooien.

Als je gebruikt maakt van industrie standaard software, dan zal die ondertussen wel IPv6 ondersteunen, maar het wordt een heel ander verhaal bij maatwerk oplossingen.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

@caesarKoppelen hoeft niet te betekenen dat dit van invloed is op de andere stack, met name softwarematige koppeling niet.

Je zit te hoog met je denkniveau, te professioneel.

Voorbeeld: HDD en SSD zijn ook twee totaal verschillende technieken. Die kun je ook softwarematig koppelen bijv. Raid 1. Dat is verder niet van invloed, beide schijven werken nog steeds en HDD wordt niet plots SSD en omgekeerd ook niet, het is gekoppeld maar toch blijft het nog altijd een volledig losstaande techniek van elkaar.

Het is gewoon hoe het genoemd wordt. Er is ook geen sprake van een fysieke koppeling. De koppeling wordt alleen in de software gedaan (het controlepaneel) om er voor te zorgen, dat die software bij aanmaak van een nieuw domein gelijk beide stacks tegelijk in de DNS zet en zo dus het domein via beide stacks bereikbaar is.

Dus de stacks blijven nog altijd los van elkaar werken zoals ik eerder ook al schreef en het blijven losstaande techieken, waar we het ook al over eens waren. Maar de software koppelt het voor softwarematig gebruik in de applicatie.

Ik ben niet de enige die dat hoofd-ip noemt. Zoals ik al schreef doen datacenters dat ook je krijgt dan een mail met je "main server ip", veelal nog altijd een ipv4 en dat is inderdaad het ip op de interface die aan internet gekoppeld is en voor-geconfigureerd bij elk OS wat je installeert.

Daarom geef ik ook aan dat je qua denkniveau iets moet zakken. De meeste dedicated servers hebben maar 1 netwerk device. Datacenters koppelen een ip aan een server (in hun administratie) zodat ze weten welke server welk ip heeft.

En dan heb je nog de ipv6 stack. Bij een controlepaneel kun je nog aangeven of je we of niet ipv6 wenst te gebruiken. Indien je dat wel doet, dan wordt dat door de meeste software bij voorkeur gebruikt zoals bekend.

Als je zelf servers op zet, dus de voorbeelden die jij noemt, dan liggen die situaties totaal anders, maar dan bepaal jij zelf ook wat je allemaal doet en waar evt. meerdere nic's voor gebruikt worden en doet het datacenter dat niet.

Bij maatwerk oplossingen zou het best kunnen zijn dat het met ipv6 nog wel een dingetje kan worden. Maar dan zit je ook al weer op een hoger niveau als de gemiddelde hoster.

Net zoals het mainfraime waar jij mee gewerkt hebt, dat zijn zaken die mijns inziens hoger liggen qua niveau. Daar wordt er op een hele andere manier tegen aan gekeken. Maar dat is ook niet vergelijkbaar met shared hosting of iemand die een VPS heeft als hobbyserver of wat dan ook.