1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Richard G.

Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

Hebben we geen vast ipv6 blok???

Ik weet niet precies sinds wanneer maar het is wel erg onhandig.

Voorheen zat ik in een ipv6 block wat begon met 2001:1c05:2427:d700 en dan nog wat nummers.

Die 2001:1c05 zijn gelijk gebleven maar die andere twee getallen zijn veranderd zonder waarschuwing.

Geen idee waarom.

Mijn ipv4 is wel hetzelfde gebleven.

Dus vraag ik mij af waarom dat niet bij de ipv6 ook het geval is.

Op enkele plekken moet ik namelijk extern mijn ip adres vrij geven en gezien ipv6 vaker gebruikt wordt moet ik nu beiden vrijgeven (voor de ipv6 een /56 blok).

Waarom blijft dit niet relatief vast net zoals de ipv4? En hoe vaak kunnen we zo'n wisseling nu gaan verwachten?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34903Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17547Likes

Jouw netwerkopstelling was al even niet meer aan bod gekomen in een topic, vandaar even de vraag voor de zekerheid. Toevallig gebruikt mijn vader ook een FRITZ!Box 7490 sinds hij klant werd bij XS4ALL in 2015. De IPv6-instellingen daarvan zijn vergelijkbaar aan die van jouw 7490. De IPv6-prefix is bij hem sinds 2015 slechts één keer gewijzigd (samen met het IPv4-adres) in 2022, toen e.e.a. op de achtergrond naar KPN gemigreerd is.

De MDD timeouts (CM-STATUS events met event type code 4) zijn een glitch/bug die soms voorkomt bij een Sagemcom F3896 die met een Cisco CMTS is verbonden. Bij een familielid waar ik op 12-8 een Compal CH7465 door een Sagemcom F3896 heb vervangen zie ik deze events echter niet, het modem is daar ook met een Cisco CMTS verbonden. Dit staat uiteraard los van de veranderende prefix. Hetzelfde geldt voor DHCPv6 rapid commit, zowel disabled als enabled zou hiervoor moeten werken, ik gebruik zelf ook enabled.

In jouw geval moet de oorzaak vermoedelijk bij de DHCPv6-server op het CMTS gezocht worden.

Bekijk in context

49 Reacties 49
Meldingen
Aan Uit
Kameleon1987

Level 11
  • 539Posts
  • 14Oplossingen
  • 637Likes

Hey Richard, goedenacht,

We noemen dit dynamische toewijzing 

Er kan om variabele redenen een nieuw ip toegewezen worden. Dit kan bij zowel ipv4 als ipv6 gebeuren. Bij ipv4 gebeurt dit eigenlijk zelden, bij ipv6 durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

Particuliere en Soho klanten kunnen geen volledig statisch wan ip aanvragen, dit is alleen voorbehouden aan grootzakelijk.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

Goedemorgen @Kameleon1987 

Dank voor je antwoord maar dat is mij allemaal bekend. En volledig statisch heb ik ook niet nodig.

Maar zoals je al zegt gebeurt een wijziging bij ipv4 zelden, dan moet je al wijzigen van router naar bridgemode of omgekeerd of er moeten bepaalde specifieke werkzaamheden plaats vinden anders gebeurt dat niet. En dat soort werkzaamheden worden normaliter wel per mail gemeld.

Ik ging er dus van uit dat dit ook bij ipv6 ongeveer zo zou gebeuren, dus ook zelden. Of zelfs nog meer zelden want van ipv6 zijn er vele malen meer adressen. En een wijziging die zelden is zou al voldoende zijn eigenlijk. Maar heb geen mail van werkzaamheden gehad.

Vandaar dat ik op zoek ben naar iemand die me daar wel wat meer over kan vertellen, wat de verwachtingen zijn en zo.
Want met ipv4 was het eenvoudig geworden. Maar nu we ipv6 -moeten- gebruiken en bij gebruik ipv6 op internet automatisch de voorkeur geniet ben ik wel nieuwsgierig naar het verwachtingspatroon of nadere info hieromtrent.
Of dat dit toevallig ook een van die "zelden" wijzigingen was en we normaliter er van uit mogen gaan dat het verder zelden zal wijzigen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34903Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17547Likes

Is jouw Sagemcom F3896 momenteel in bridge of router mode geconfigureerd? Hoe lang is jouw prefix gelijk gebleven?

Gebruiker @Marinus rapporteerde enige tijd geleden meerdere keren een wisselende prefix bij een reboot met het modem in router mode. Doordat het modem (zo goed als) geen logging toont wat betreft de eRouter was verder onderzoek lastig zonder inhoudelijke feedback vanuit Ziggo. Waar een DHCPv4 client zich bij de server identificeert met een MAC-adres, gaat dat bij DHCPv6 met DUID. Mogelijke oorzaak voor een veranderende prefix is dus een veranderende DUID. Bij sommige router software is een instelling 'release prefix on exit' of vergelijkbaar beschikbaar die uitgeschakeld moet zijn, daar kan de oorzaak ook liggen.

Ik heb zelf een UBC1318 in bridge mode met een ER-4 als eigen router en ben de eerste dagen van januari bezig geweest met IPv6 instellen en testen. Zowel de prefix (IA_PD) als het WAN-adres (IA_NA) zijn sindsdien nog niet gewijzigd. De ER maakt gebruik van DUID-LL. Ik woon ook in fZiggo en mijn prefix is vergelijkbaar (2001:1c04:1234:5600::/56). Van IPv4 ben ik gewend dat het adres ~3 jaar hetzelfde blijft.

Een waarschuwing/mededeling vooraf bij een veranderd(e) IPv4-adres en/of IPv6-prefix heb ik tot nu toe alleen bij XS4ALL gezien (particulier abonnement), al kan dit inderdaad ook het gevolg zijn van werkzaamheden die wel aangekondigd zijn.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

@tobiastheebeDie is momenteel in bridgemode geconfigureerd. Phoe hoe lang is die prefix gelijk gebleven, dat is een goede vraag. Sinds ik hem in bridgemode heb laten zetten eigenlijk, dus volgens mij zeker al een jaar. Gezien mijn forum logt welke ip adressen zijn gebruikt kan ik exact zien wanneer deze naar de nieuwe prefix gewijzigd is omdat dit nog niet lang geleden moet zijn geweest en dat blijkt 1 augustus te zijn gewijzigd.
De log van de Fritz gaat zo ver niet terug.

De log van het modem is daar wat vreemder in. Log van 30-6 en de volgende log entry is van 31-8 met niets er tussen. En vanaf dat moment heb ik 31-8, 01-09 (gisteren dus) een aantal meldingen, met name deze:
CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4;

Chan ID: 4 10 12 22 25 27 28 29 30 31 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=18:6a:81:xx:xx:xx;CMTS-MAC=28:52:61:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Zoals je weet heb ik een Fritzbox 7490 er achter hangen en ik heb niet zo'n optie aanwezig volgens mij.

Screenshot van mijn ipv6 pagina:

RichardG_0-1725234198599.png

Je krijgt bij Ziggo geen waarschuwing of mededeling van veranderende ipv4/6 maar zoals ik schreef wijzigt die ipv4 over het algemeen alleen bij bepaalde werkzaamheden, meestal wat groter. En van die werkzaamheden krijg je een e-mail. En het gebeurt niet altijd maar je kunt dan eventueel wel een ipv4 wijziging verwachten. Dus ja gevolg van aangekondigde werkzaamheden, zo omschreef ik het ook.

Ik heb wel die rapid commit aangevinkt, werd ooit eens ergens aangeraden volgens mij.
Daar staat het volgende bij:

• Use DHCPv6 Rapid Commit

You can specify whether you want to use the DHCPv6 Rapid Commit procedure for negotiating the IPv6 parameters transmitted via DHCPv6.

Ik weet niet of dit is wat jij bedoelde of dat uit moet staan.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

Ohja, ik heb nog een pagina onder netwerk, daar zijn deze instellingen.

RichardG_1-1725235076734.png

en deze, maar dat is intern dhcp.

RichardG_2-1725235138623.png

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

En dit vond ik nog over die rapid commit:

Enabled

DHCPv6 Rapid Commit is an abridged procedure for negotiating the IPv6 parameters transmitted via DHCPv6. Negotiation takes place between the DHCPv6 server (internet provider) and the DHCPv6 client (FRITZ!Box). In DHCPv6 Rapid Commit only two messages are exchanged (solicit and reply).

This setting is enabled in the factory settings (by default).

disabled

The unabridged procedure is used for negotiating the IPv6 parameters transmitted via DHCPv6. Four messages are exchanged in the non-abridged procedure.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34903Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17547Likes

Jouw netwerkopstelling was al even niet meer aan bod gekomen in een topic, vandaar even de vraag voor de zekerheid. Toevallig gebruikt mijn vader ook een FRITZ!Box 7490 sinds hij klant werd bij XS4ALL in 2015. De IPv6-instellingen daarvan zijn vergelijkbaar aan die van jouw 7490. De IPv6-prefix is bij hem sinds 2015 slechts één keer gewijzigd (samen met het IPv4-adres) in 2022, toen e.e.a. op de achtergrond naar KPN gemigreerd is.

De MDD timeouts (CM-STATUS events met event type code 4) zijn een glitch/bug die soms voorkomt bij een Sagemcom F3896 die met een Cisco CMTS is verbonden. Bij een familielid waar ik op 12-8 een Compal CH7465 door een Sagemcom F3896 heb vervangen zie ik deze events echter niet, het modem is daar ook met een Cisco CMTS verbonden. Dit staat uiteraard los van de veranderende prefix. Hetzelfde geldt voor DHCPv6 rapid commit, zowel disabled als enabled zou hiervoor moeten werken, ik gebruik zelf ook enabled.

In jouw geval moet de oorzaak vermoedelijk bij de DHCPv6-server op het CMTS gezocht worden.

Marinus

Level 16
  • 1377Posts
  • 40Oplossingen
  • 429Likes

@Richard G. @tobiastheebe 

Voor zover ik mij kan herinnneren heeft @Ziggo nooit gereageerd met een sluitende verklaring waarom dit fenomeen zicht wel voordoet met IPv6 en niet met IPv4.

Als "simpele" gebruiker verwacht je toch dat IPv4 en IPv6 adressen zich gelijk gedragen voor wat betreft dynamische toewijzing.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1478Likes

@Marinus 

Als "simpele" gebruiker verwacht je toch dat IPv4 en IPv6 adressen zich gelijk gedragen voor wat betreft dynamische toewijzing.

Dat hoeft niet. IPv4 en IPv6 zijn totaal verschillende netwerken. Ziggo heeft een ratjetoe aan IPv4 adresblokken, en om daar een mooi netwerk met heldere routing tabellen van te maken is nogal een opgave. Bij IPv6 is alles veel helderder, en kun je een veel mooier netwerk opbouwen.

@Richard G. 

een paar opmerkingen:

• Ik hoop dat je weet dat de 7490 end-of-life is, er komen geen software updates meer, tenzij er ernstige bugs ontdekt worden.
  • Het is verstandig de "Always assign ULA addresses" instelling te gebruiken. ULA IPv6 adressen op je LAN veranderen niet, GUA IPv6 adressen kunnen wel 'zomaar' veranderen zoals je gemerkt hebt. Als je op je LAN verbindingen opbouwt op basis van DNS namen (dus niet op basis van IP adressen) , dan is er een volgorde welke IP adressen er onder water gebruikt worden, en dat is 1. ULA IPv6 adressen, 2. GUA IPv6 adressen, 3. IPv4 adressen.

Marinus

Level 16
  • 1377Posts
  • 40Oplossingen
  • 429Likes

@caesar  schreef:

Dat hoeft niet. IPv4 en IPv6 zijn totaal verschillende netwerken. Ziggo heeft een ratjetoe aan IPv4 adresblokken, en om daar een mooi netwerk met heldere routing tabellen van te maken is nogal een opgave. Bij IPv6 is alles veel helderder, en kun je een veel mooier netwerk opbouwen.

Dan zou ik dus juist verwachten dat de IPv6 adressen niet/minder dynamisch zijn dan IPv4 adressen.

Het tegenovergestelde is bij mij waar.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

@tobiastheebeIk kan er dus van uit gaan dat dit een toevalligheid is en het bij ipv6 vaker kan gebeuren dat deze wijzigt vergeleken met de ipv4?

@MarinusDat was ook mijn gedachte en verwachting eigenlijk.

@caesarDat was me niet bekend, maar weet wel dat het ongeveer zou moeten gaan komen. Op de NL support pagina staat hij nog altijd als supported.
https://nl.avm.de/service/status-van-de-productondersteuning/fritzbox/

Maar dat doet verder ook niet echt ter zake lijkt me. Ik ga niet elke 3 of 5 jaar een nieuwe Fritz of router kopen, doet bijna niemand. De Fritzbox had ook al ipv6 ondersteuning toen veel andere routers dat nog niet eens hadden. Hij wordt er ook niet onveiliger door zoals bijv. een OS of browser.
Het kan ook niet lang zijn want in juni dit jaar is er nog een volledige software update geweest, de 7.59 (op de support pagina staat nog 7.57), dat was echt een volledige software, geen security update en die heeft mijn Fritz ook nog gehad.

Dat van die ULA begrijp ik nog niet goed, want dat is op het LAN en niet op het WAN gedeelte.

De huidige instelling staat als recommended. Ik heb de instelling van "always ULA" eens geprobeerd, maar dan krijg ik nog meer ipv6 adressen op bijv. mijn pc en dan kom ik er geen wijs meer uit en die wat dan "always" gegeven wordt, is niet op internet te zien. En dan zie ik zo vlug het voordeel er niet van, in mijn situatie althans. Ik ben ook nog niet helemaal thuis in ipv6 en wil het niet te verwarrend maken.

Ik maak volgens mij geen verbinding op basis van DNS namen, wel met namen op basis van het ipv4 op SMB 2 en 3 protocol. Maar dat is geen echte DNS zoals de servers dat hebben.

Wat ik me wel afvraag, is waarom de huidige instelling dan als aanbevolen staat, als het er naar uit ziet dat die "always" eigenlijk beter is v.w.b. verbindingen op je LAN. Waarom is ie dan aanbevolen en wat is het nadeel van die "always" gezien die niet aanbevolen is?

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1478Likes

@Richard G. 

Om met jouw laatste opmerking te beginnen, die aanbevolen instelling stond er al heel lang in. Die stamt denk ik uit de tijd dat ook AVM nog niet precies begreep hoe je IPv6 moet gebruiken. Het is de bedoeling dat je binnen je LAN gebruikt maakt van ULA adressen, en alleen voor communicatie met het internet de GUA adressen gebruikt. De prefix van de GUA adressen krijg je van je ISP (Ziggo), de ULA adressen staan helemaal onder jouw controle.

Die aanbeveling in de Fritz!box is al vervangen in de beta firmware, en luidt nu: "Define whether Unique Local Addresses (ULA) should be defined to devices in the home network (recommended).", je ziet dat dit precies overeenkomt met mijn aanbeveling. Ik heb altijd met ULA adressen gedraaid, al vele jaren.

Op jouw Fritz!box zul je zien dat de meeste apparaten een DNS naam hebben, want de Fritz!box functioneert als DNS server voor jouw LAN en als caching DNS server voor het internet. Bij al die DNS namen zie je ook de IPv4 en IPv6 adressen staan.

Als jij een NAS hebt, dan zou het mee heel erg verbazen als die geen IPv6 ondersteunt. Als jij shares van jouw NAS gekoppeld hebt, dan heb je die nu waarschijnlijk gekoppeld via het IPv4 adres, 'want zo doen we dat altijd'. Als je die koppelt door in plaats van het IPv4 adres de DNS naam te gebruiken, dan wordt die verbinding met IPv6 tot stand gebracht, want IPv6 heeft voorrang. Heb je de ULA adressen ook aan staan, dan gaat het via het ULA adres.

Je hebt gelijk dat je dan nog meer IPv6 adressen ziet, want zo is IPv6 opgezet. Je kunt op een IPv6 interface wel 100 IPv6 adressen hebben bij wijze van spreken. Maar je doet ook nooit iets met die IPv6 adressen, je ziet alleen maar dat ze er zijn. Je gebruikt ze nooit om een share te koppelen bijvoorbeeld, hoewel het wel mogelijk is als je weet hoe het moet.

P.S.

De 7490 was end-of-life verklaard, maar blijkbaar is AVM daarop terug gekomen.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

@caesarAh oke. Je zou anders verwachten dat ze zo'n instelling of aanbeveling wel met nieuwe firmware zouden wijzigen als dat niet meer de beste instelling is.

Ik neem aan dat jij het met Caesar eens bent @tobiastheebe dat je beter die "always" setting kunt gebruiken?

Sorry maar ik vraag altijd graag bevestiging als ik er zelf niet genoeg verstand van heb, wat het geval is met ipv6. 😉

Ik heb 3 NAS systemen en die ondersteunen ipv6, de Qnap weet ik niet zeker, weet ook niet zeker of ik dat wel aan heb gezet omdat ik liever via ipv4 werk want die adressen zijn veel eenvoudige te onthouden als het via SMB weer eens niet lukt om een of andere reden.

Er zijn geen shares gekoppeld. Ik zie ze gewoon in mijn verkenner met de naam, gezien ze op SMB 2 of 3 werken en dat werkt voor mij het gemakkelijkst. Als dat niet zichtbaar is, bijv. op pc van dochter, dan gebruik ik de ipv4 adressen omdat ik die uit m'n hoofd kan onthouden. Iets wat me met ipv6 niet lukt. Dus het is eerder vanwege eenvoud dan vanwege "zo doen we dat altijd" gedachte. Want ik wil best eens wisselen naar iets nieuws, als het ook nodig is, maar dat is momenteel niet het geval.

Maar ik ben wel dankbaar voor de uitleg, dat is wel interessant om te weten.

Echter gezien ik niets koppel, lijkt het me momenteel geen voordelen op te brengen. Geen voordeel is voor mij dan geen reden om te wijzigen.

Ik kijk regelmatig met ipconfig dus als het niet gunstiger is voor een of andere reden, hou ik het voorlopig even liever wat eenvoudiger totdat ik meer thuis ben in ipv6. Moet ik sowieso want op de servers krijg ik hele reeksen en daar wil ik ook eens mee spelen. 🙂

Ik weet wel nog dat de 7490 niet meer gemaakt werd wordt en opgevolgd is door de 75 serie.

De link zakelijk.fritzshop.nl zegt wel dat ie end of life is, maar dat is omdat hij niet meer verkocht wordt en is geen officiële Fritz domein. Support is er dus nog wel maar ik ga er van uit dat dit uiterlijk eind dit jaar ook wel afgelopen zal zijn.

Maar ja, dat maakt voor een goede werking verder niet uit voorlopig. Ik wacht eerst even af totdat ze ook vLAN ondersteuning krijgen of totdat deze stuk gaat of er een andere dringende reden is voor vervanging.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34903Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17547Likes

Ik en caesar hebben eerder ook contact gehad over de ULA's en inmiddels overweeg ik wel om een ULA prefix te definiëren voor mijn LAN. Ik maak nu gebruik van ofwel GUA's (HTTP/HTTPS) of LLA's (SSH). Voor DNS prefereert Windows IPv4 boven IPv6 LLA, maar Android en iOS benaderen dnsmasq op mijn router wel via het IPv6 LLA dat ik verspreid met RDNSS. Ik gebruik binnen het LAN geen DHCPv6.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

Ohja dat klopt, je kunt ook nog zelf een ULA definiëren in de Fritz als ik het goed gezien had. Had ik eens kort mee gespeeld.

Eerst maar eens wat meer ipv6 leren.

Maar op dit moment lijkt me zo'n ULA nog niet echt voordeel te brengen, dus wacht ik nog even dan.

Wel goed om te weten dat die aanbevolen instelling dus eigenlijk op het LAN niet meer zo aanbevolen zou hoeven zin of beide settings als aanbevolen gezet zouden kunnen worden.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1478Likes

@Richard G., @tobiastheebe 

In de nieuwe firmware heb je die vier settings niet meer, je hebt nog maar één: "Define whether Unique Local Addresses (ULA) should be defined to devices in the home network (recommended)."

Als je geen IPv6 aangeboden krijgt van je ISP, dan heb je alleen ULA adressen, als je wel IPv6 aangeboden krijgt, dan heb je GUA en ULA adressen.

Zoals ik al schreef, je moet in het geheel geen IP adressen gebruiken voor het koppelen van een NAS, ook niet bij de PC van je dochter.  Als je drie NAS systemen hebt, laten we zeggen NAS1, NAS2, en NAS3, dan moet je ze kunnen koppelen met die namen, nog makkelijker dan met IPv4 adressen.

Moraal van het verhaal: gebruik nooit IP adressen voor het opbouwen van wat voor verbinding dan ook, maar altijd DNS namen. Jij bent gezegend met een Fritz!box die daarvoor helemaal uitgerust is.  Maak er gebruik van, andere prutsroutertjes hebben dat niet. Als netwerkmanager van een groot bedrijf heb ik die les 25 jaar geleden al geleerd, nooit IP adressen vast inkloppen in een apparaat, alles via DHCP en een DNS host tabel.

Heeft het voordelen om via IPv6 te werken? Jazeker, die communicatieprotocollen voor bijvoorbeeld SMB zijn efficiënter dan hun broertjes bij IPv4.

Nog een leuk voordeel van het gebruik van DHCP bij de Fritz!box, al je apparaten hebben de juiste tijd, want de Fritz!box is onder water ook een NTP c.q. SNTP timeserver.

De 7490 is vervangen door de 7590, die is vervangen door de 7590ax, en die is weer vervangen door de 7690, maar ik weet niet of die in Nederland al geleverd wordt.

De Fritz!shop is de Nederlandse importeur. Ze hebben geen winkel, maar als ik iets nodig heb van hun dan bel ik even, en rijd er even naar toe (om de hoek als het ware). Vinden ze leuk 😄.

Probeer het eens, zet de ULA's aan (wat kan je gebeuren), en probeer bij je dochter met de DNS namen verbindingen op te bouwen.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

@caesarOh da's apart want die 7.59 software is pas van juni. Heb jij dan een andere Fritzbox dat jij die nieuwe enkele setting er alleen nog in hebt?

Zoals ik al schreef, ik koppel nooit ip adressen, dus ook niet op ipv4. Punt. 🙂 Het moet gewoon via netwerk namen werken anders vind ik het niet goed genoeg. Dus SMB 2 of 3.

Maar het klopt, proberen kost niks alleen heeft m'n dochter nu geen problemen met verbinden via de ipv4. Kan het altijd eens uitzetten uiteraard.

Alleen storen met die reeks met ipv6 adressen als ik weer eens ipconfig doe (wat ik dus regelmatig doe).

Ik zet dan gelijk even ook die manual ULA prefix aan, dat mag geen probleem zijn, toch?

P.s. tijdserver was me bekend, zit er hier ook in, maar ja geen zin om alle apparatuur om te zetten, tenminste de pc's wat zelf al wat standaard ingesteld hebben.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1478Likes

@Richard G. 

Ik draai momenteel FRITZ!OS: 7.90-115370 BETA, dus de Beta versie van het komende productie release.

Ik begrijp iets niet. Je zegt dat je bij de PC van je dochter de IPv4 adressen makkelijk vind om te onthouden, maar je schrijft ook dat je geen IPv4 adressen gebruikt om die verbindingen tot stand te brengen, en dat die verbindingen over IPv4 lopen.  Lijkt een beetje in tegenspraak met elkaar.

SMB2 en SMB3 draaien bovenop IP dus kun je geen verbindingen me maken.

Die ULA adressen kun je zo aanzetten.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

@caesarNee je hebt me verkeerd begrepen. Soms vind ik op de pc van mijn dochter de NAS niet in de verkenner. Dat euvel lijkt trouwens inmiddels gefixed. Maar ik ken de ip adressen van mijn NAS'sen uit mijn hoofd.

Dus dan doe ik in de verkenner //10.0.0.30/ bijvoorbeeld en dan gaat ie ook in de verkenner open. Maar is al wat langer geleden dat ik dit nog eens moest doen. Maar ik maak dus geen verbindingen dat ik een NAS koppel aan een pc of een driveletter koppel of dat soort dingen, dat doe ik nooit.

Ik dacht dat je het over vaste verbindingen had en dat doe ik dus nooit.

Hoe bedoel je  "SMB2 en SMB3 draaien bovenop ip dus kun je geen verbindingen mee maken"?? Zoals ik het zie worden alle verbindingen die ik hier thuis heb via SMB opgezet naar andere devices.

ULA staat al aan en dan heb ik inderdaad 2x een dubbel adres er in staan. Daar moet ik dan niet naar kijken want dat vind ik verwarrend.

Twee keer een ipv6 adres waarvan er eentje met mijn eigen prefix. En 2x een Temporary ipv6 adres waarvan eentje met mijn eigen prefix.