Ankover

Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Heb ik instraling en hoe los ik dat op?

Goedemiddag,

 

Ik heb de afgelopen tijd wat rondgekeken op de community en me vervolgens verdiept in onze thuissituatie.

 

Wij hebben al jaren ziggo. Op een gegeven moment werd hier glasvezel aangelegd. De monteur heeft toen onze groene kabel iets "verlengd" zodat alles bleef werken als vanouds. Inmiddels is natuurlijk de techniek flink veranderd.

 

Wij hebben een Connectbox (compal). Ik heb het modem vandaag opnieuw opgestart vanuit de smartwifi app. Direct na herstart en een half uur later heb ik gegevens uitgelezen. 

 

Ook heb ik foto's gemaakt van onze opstelling in de meterkast.

 

Ik zou graag advies willen. Hebben wij volgend deze gegevens last van instraling of andere storingen? Wat kan ik het beste doen om deze te voorkomen? 

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

22 Reacties 22
Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Dit is direct na de herstart

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Dit is na een half uur

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Dit is in de meterkast.

 

Uit het aop gaat de linkerkabel naar het modem. De rechter gaat naar een splitter (middenonder). Vanuit de splitter gaan 2 kabels naar 2 televisies.

 

De splitter heeft 2 onafgesloten uitgangen. 

Als ik deze wil afsluiten, welke afsluiters heb ik dan nodig? 

 

Alternatief is een andere splitter op dezelfde plek met maar 2 uitgangen. Welke kan ik dan het beste aanschaffen?

 

Ik weet dat een 2e splitter direct bij het aop het beste is. Maar een van de kabels is waarschijnlijk tekort. Zelf een nieuwe kabel trekken  zie ik niet zitten en ook een andere aansluiting op de huidige kabels zetten zie ik tegenop. Vandaar dat ik ook andere opties onderzoek.

 

Overigens is het signaal op de tv prima. Ik probeer dus meer problemen met wifi in huis te voorkomen. 

 

Alle advies is welkom!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Er lijkt ietwat instraling te zijn van 4G uplink (toestel naar mast).

 

Ik adviseer om de tweede (vierweg)splitter te vervangen door een tweewegsplitter (ESX-02 of DFC 2104). Dan heb je meteen een splitter die aan de laatste normen voldoet qua frequentiegebied (tot 1,2 GHz) en geen open (instralingsgevoelige) aansluitingen meer. Verder zou ik de aansluitkabel (IEC/F) tussen beide splitters vervangen.

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Bedankt @tobiastheebe

 

Ziet naar jouw idee het Aop met de verlenging van de groene kabel er goed uit?

 

En wat betreft vervangen van de kabel tussen de splitters: wat voor kabel zou er dan nodig zijn? Deze kabel zat destijds bij de connectbox (Als vervanger van de cisco).

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De verlenging met koppeling op de buitenkabel ziet er netjes uit.

 

Er is een IEC/F-kabel (groen/rood) nodig, zelfde type als waarmee nu het modem aangesloten is. De huidige kabel met haakse stekker werd destijds bij een versterker geleverd (FRA-752N).

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Wij hebben nooit een versterker gehad hier. Dus op zich wel bijzonder dat ik deze kabel heb.

 

Ik zal dus een groen-rode erbij moeten aanschaffen. 

 

Wat is het verschil met deze groen-groen kabel die er nu zit? 

 

(Destijds bij vervangen van het modem heb ik braaf plaatjes gevolgd zonder verder te weten wat ik deed haha. Ik vind het nu toch wel interessant om iets meer te weten).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het verschil tussen de twee kabels is dat de nieuwe kabel (tussen splitter en modem) viervoudig afgeschermd is en speciaal ontworpen is om instraling van Digitenne, 4G en 5G tegen te gaan.

 

De aansluitwijze is prima, maar e.e.a. kan dus nog iets gemoderniseerd en geoptimaliseerd worden.

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Ok. Dat is duidelijk. 

 

Weet je toevallig ook hoe ik aan de groen-rood kabel kan komen? Ik kan deze niet vinden in de ziggo-webshop?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Via de Ziggo Webshop wordt deze kabel inderdaad (nog) niet geleverd. Een moderator kan deze kosteloos toesturen, je kunt ook contact opnemen met de klantenservice.

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Bedankt @tobiastheebe. De klantenservice gaat inderdaad een kabel toesturen. 

Ik blijk een ESX-02 splitter te hebben liggen. Deze zat destijds bij het modem. (Volgens de plaatjes was hij alleen nodig bij een ander type AOP. Dus braaf in het doosje gelaten.)

 

Ik wacht de kabel af en ga dan alles aansluiten volgens jouw advies.

 

Fijn weekend. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Mooi dat je deze tweewegsplitter nog hebt liggen!

 

De handleiding gaat er van uit dat je zowel het modem als de TV/decoder op één splitter (POA) aansluit. Voor meer dan één TV moet ofwel een driewegsplitter (POA 03-UPC) op het AOP worden geplaatst of een losse splitter. Indien signaalsterkte onvoldoende is op TV/decoder (bijvoorbeeld bij >10 meter kabel) is een versterker vereist, dit wordt ook aanbevolen vanaf twee TV's/decoders maar in jouw geval is de signaalsterkte dus al voldoende met de vierwegsplitter. Met de tweewegsplitter wordt het signaal nog iets sterker (4 i.p.v. 8 dB demping).

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

Als ik het goed begrijp heeft de glasvezel monteur de coax van Ziggo verlengd, omdat zij daar persee het glasvezel box wouden plaatsen? Zoja, dan had hij/zij dit helemaal niet mogen doen aangezien dit alleen door een ziggo monteur mag gebeuren

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Quadral Als dat inderdaad zo gelopen is, dan is dat inderdaad bijzonder en niet de bedoeling. Het is mij niet helemaal duidelijk of het nu door Reggefiber/KPN of Ziggo gedaan is. Meer aannemelijk dat het door een Ziggo-monteur gedaan is.

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Het tv signaal was in het begin zwakker en met meer ruis. Een paar jaar geleden kregen we een op een paar kanalen storingen.

 

Toen ziggo een keer in de wijk iets had aangepast was ons signaal opeens veel sterker en waren alle kanalen weer prima. 

De coax naar onze woonkamer is rond de 10m. En vanuit de wcd naar de tv zit ook nog een coax van ca 2m. 

Dus ons hoor je niet klagen 😀

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Tijdens/na onderhoud is het inderdaad mogelijk dat voor de gehele wijk de signaalsterkte omhoog aangepast wordt.

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Nee dit is door Reggefiber gedaan.

Wij zijn ooit gestart met XS4all. Er werd ons gevraagd of we glasvezel wilden. Dat wilden we op zich wel (afhankelijk van de prijs). Maar de belangstelling in de wijk was te laag. Omdat ziggo een beter signaal kon bieden bij ons huis zijn we overgestapt naar Ziggo. 

 

Ruim een jaar later kwam glasvezel toch beschikbaar, maar zaten wij nog aan een abonnement met ziggo vast.

 

Reggefiber heeft toen wel de glasvezel tot in huis aangelegd. De monteur gaf toen aan "ik moet alles werkend achter laten, dus verleng ik groene kabel. Anders heeft u geen verbinding meer met ziggo."

 

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Dit was een leuke meevaller. Stekkers vervangen etc had niet geholpen en ik was al bang dat ik alle kabels door de muur moest gaan vervangen.

 

We zijn dik tevreden over de tv. 

 

Ik heb meer problemen met alle wifi van de buren. Elk kanaal is 3x bezet. Het signaal van de buren komt sterker mijn woonkamer in dan mij  eigen signaal. 

 

Ik heb nu 2 wifipods (de witte) en dat gaat verrassend goed. Gek genoeg kiezen die hetzelfde kanaal als het sterkste signaal van de buren. Maar zolang het werkt, werkt het.  Ik beperk me nu eerst maar even tot de eventuele instraling bij de splitter.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dat vind ik wel bijzonder, een Reggefiber/KPN-monteur die de Ziggo-buitenkabel aanpast.

 

Ik ben niet zo goed bekend met de FTU's (Fiber Termination Unit) die worden geplaatst, maar dit lijkt een ouder type voor AON (Active Optival Network). De nieuwe FTU's voor PON (Passive Optical Network) zijn een stuk kleiner. Kon de monteur geen andere geschikte plek in de meterkast vinden?

 

Wat betreft WiFi: op 2.4 GHz wordt de uitdaging om een stabiele en snelle verbinding te maken inderdaad steeds groter.

Uitgelicht topic