1
Vraag
2
Reacties
dvtv

Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Heb ik een ander AOP nodig?

Gisteren en vandaag ben ik hier uitstekend geholpen om m'n nieuwe Connectboxmodem te voorzien van een eigen gekozen LAN netwerk. Nogmaals dank daarvoor.

Ik heb verder het idee dat m'n internet prima functioneert, upload/download is met speedtest 308/30 Mbps.

Echter al lezende in de Community blijkt dat er in de loop van de jaren wel wat veranderd is qua aansluiting(en).

Mijn AOP is een x aantal jaren door UPC verplaatst van de woonkamer naar de meterkast.

Het AOP is een VQ601R welke verbonden is met poort IN op een Hirschmann GHV 41 MX antenneversterker. Op poort 1 is de Connectboxmodem aangesloten, op poort 2 een Media XL box en op 3 en 4, wat televisies en een QE317 voor radio ontvangst.  Aangezien ik wel benieuwd ben of het veranderen van het AOP een beter, lees stabielere verbinding geeft, heb ik wat screenshots vanuit m'n Connectboxmodem aan dit topic gehangen in de hoop dat iemand hier wat zinnigs over kan vertellen. Tot en met vanochtend had ik een Technicolor 7200 en heb nooit iets gemerkt van trage internetlijn of wegvallende verbindingen.

O ja, AOP, antenneversterker, modem hangen allen vlak bij elkaar.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In de downstream zijn MER en vermogen iets verbeterd, er zijn verder geen uitschieters in RS errors meer te zien.

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het vermogen is goed in zowel DS als US, ook de DS MER is goed. Er is wel wat (achtergrond)ruis (CCER) aanwezig in de DS, gezien de correctable RS errors. Uncorrectable errors worden helaas niet getoond in webinterface van het Compal-modem.

 

Aanbevolen wordt om modem en versterker op een splitter aan te sluiten, de versterker dient enkel nog voor TV te worden gebruikt. Dit kan een positief effect hebben op de ruis. Voor gebruik i.c.m. de VQ601R zou de ESX-02 een goede keuze zijn. Deze zou je zelf kunnen plaatsen, je hebt dan alleen nog twee extra F/F-kabels nodig.

 

Nieuwe AOP's beschikken over een IEC-aansluiting. Tegenwoordig wordt de TRISZ-DG300 in de meterkast geplaatst, hierop wordt een POA-01-B of POA-254 geplaatst.

dvtv
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Bedankt voor je reactie, zal er zo'n ESX-02 in eerste instantie eens tussen zetten in plaats vanaf de versterker naar modem en dan kijken of de verbinding nog stabieler wordt. Eventueel een TRISZ-DG300 in de plaats van de VQ601R is niet al te ingewikkeld, kan altijd nog.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo, zelf vervangen is niet toegestaan, ook al is het in dit geval slechts een kwestie van kabel verwisselen.

 

Je kunt de ESX-02 blijven gebruiken i.c.m. de TRISZ-DG300, er is dan alleen een IEC/F-kabel nodig tussen AOP en splitter.

 

De ESX-02 kan kosteloos door Ziggo worden toegestuurd. Andere types die je kunt gebruiken zijn de VFC 2104 (Hirschmann) en 3DSS3 (Teleste).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Correctie: 3DSS2.

dvtv
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Als ik van Ziggo de ESX-02 kosteloos kan ontvangen, dan moet ik die maar aanvragen. Weet je of een telefoontje of een chatbericht voldoende is, in de Ziggo Webshop Randapparatuur vind ik hem namelijk niet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Een moderator kan de splitter kosteloos toesturen, via klantenservice zou het inderdaad ook moeten lukken. Je hebt daarnaast nog twee F/F-kabels (rood omrande stekkers) nodig. Bij plaatsen van een nieuw AOP moet de F/F-kabel van AOP naar splitter worden vervangen door een IEC/F-kabel.

dvtv
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Heb via de klantenservice chat een ESX-02 aangevraagd. Wordt me kosteloos toegezonden.

Zodra ik die binnen heb en aangesloten, maak ik nog wel een screenshot van de down- en upstream om te beoordelen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zijn er ook twee F/F-kabels toegestuurd of regel je dat op een andere manier?

dvtv
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Volgens mij heb ik er maar één nodig, aangezien ik de F-kabel  uit poort 1 van de antenne versterker loskoppel en dan aansluit op F-connector splitter, de ingang van de F-connector splitter wordt de huidige F-kabel vanuit de AOP.

Heb ik alleen een F-kabel nodig van de F-connector splitter naar de antenne versterker. Volgens mij heb nog wel zo'n kabel liggen, anders eentje halen of bestellen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Je kunt inderdaad de bestaande F/F-kabels gebruiken, maar het is beter om ze toch te vervangen. De huidige kabels zijn mogelijk niet voldoende afgeschermd. De kabel naar het modem kon ik niet zien op de foto's.

dvtv
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Heb twee hirschman 4G coax kabels besteld en nog een afsluitweerstand voor op de versterker, aangezien 1 uitgang niet meer gebruikt gaat worden.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5787Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemorgen @dvtv

 

Als het goed is heb je inmiddels de nodige materialen van ons ontvangen.

Hoe gaat het momenteel met de verbinding?

dvtv
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

De ESX-02 heb ik inmiddels ontvangen, waarvoor dank. Als het goed is worden de 4G coax kabels  morgen bezorgd. Zodra ik deze heb aangesloten, zal ik de up- en downstream van de Connectboxmodem posten in dit Topic.

dvtv
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Vandaag de benodigde kabels ontvangen en gelijk de ESX-02 tussen AOP en de Connectboxmodem en antenneversterker geplaatst. Nu is het Connectboxmodem dus niet meer aangesloten op poort 1 van de antenneversterker (deze poort voorzien van een eindweerstand). In heb weer nieuwe screenshot gemaakt van de netwerkstatus en aan dit bericht toegevoegd.
@tobiastheebekan je in de screenshots zien of m'n signaal nu beter is dan in m'n eerste bericht van dit Topic?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In de downstream zijn MER en vermogen iets verbeterd, er zijn verder geen uitschieters in RS errors meer te zien.

dvtv
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe Bedankt voor het beoordelen van de down- en upstream waarden. M'n download en upload is 308/31 Mbps, dat is vergelijkbaar als met m'n eerdere test. Voorlopig laat ik het hierbij, dan weet ik dat m'n verbinding tot zover wel oké is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic