1
Vraag
2
Reacties
JeroenV_

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Haperingen in rdp verbinding naar kantoor

Heb sinds ongeveer 3 weken de Connectbox Giga, en sindsdien een irritant iets met thuiswerken.

 

Regelmatig, lees meerdere keren per uur, hangt mijn rdp sessie even voor enkele seconden, en gaat daarna weer door. Het gebeurd eigenlijk zo snel dat remote desktop niet eens gaat melden dat de verbinding is verbroken, maar je merkt het zelf wel omdat je klikt of typt en er niets gebeurd.

 

Modem herstart, maakt geen verschil.
Klantenservice gebeld, die hebben modem uitgelezen maar zien niets geks. Hebben mij daarop een nieuwe utp kabel gestuurd om die uit te sluiten. Maakt helaas geen verschil. Pc zit overigens rechtstreeks op de connectbox.
Het ligt ook niet aan kantoor, want ik kan rustig met iemand in Teams zitten die op kantoor is, en dat loopt wel door. Daarbij heeft geen enkel andere collega dit, en ik heb dit ook nooit gehad tot de modemwissel.

Er is ook geen vpn oid van toepassing, ik connect rechtstreeks met rdp naar de rd gateway.

 

Heb al eens continu een ping mee laten lopen naar de rd gateway, en soms is er idd even 1 ping geen reply wat dan samenvalt met de hapering in rdp. Dit is echter ook niet altijd zo, soms loopt de ping wel door maar is de hapering er toch. Ook verder met internetten etc merk ik helemaal niets, het gaat puur om rdp welke via de rd gateway loopt. 

 

Iemand een idee waar te zoeken of troubleshooten, want dit is best vervelend werken zo.

34 Reacties 34
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78835Posts
  • 5326Oplossingen
  • 23556Likes

Staan de firewall instellingen al als volgt?

 

Bert_0-1665589820353.png

 

 

Zo ja, of geen effect: Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

JeroenV_
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

De ip flood detectie stond aan voor zowel ip4 als ip6.

Heb deze nu uitgezet, morgen werk ik thuis dus kan dan gelijk testen.

Als het niet helpt zal ik de overige info verzamelen en posten, bedankt voor zover in ieder geval.

PrivateerB

Level 8
  • 200Posts
  • 6Oplossingen
  • 3Likes

@JeroenV_ 

Omdat je thuis werkt is mijn vraag of je een VPN gebruikt van je kantoor.

Kan je misschien kijken of daar een onderbreking plaatsvind indien je dat gebruikt.

 

Zeker irritant als je zegt dat je voorgaande modem hier geen last van had.

JeroenV_
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Nee, er is geen sprake van vpn, ik verbind gewoon rechtstreeks via rdp.

JeroenV_
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

De ip flood uitzetten heeft helaas niet geholpen, zojuist al weer de eerste korte hapering.

 

Hierbij de waarden:

Downstream

ED3.0 Downstream kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
3 618000000 8.1 40.9 QAM256 3
1 602000000 8.6 40.9 QAM256 1
2 610000000 8.4 40.4 QAM256 2
4 626000000 7.7 40.9 QAM256 4
5 634000000 7.2 40.4 QAM256 5
6 642000000 7 40.9 QAM256 6
7 650000000 7.2 40.9 QAM256 7
8 658000000 7.3 40.4 QAM256 8
9 666000000 7.4 40.9 QAM256 9
10 674000000 7.6 40.4 QAM256 10
11 682000000 7.5 40.9 QAM256 11
12 690000000 6.9 40.4 QAM256 12
13 698000000 6.3 40.9 QAM256 13
14 706000000 6 40.9 QAM256 14
15 714000000 5.7 40.4 QAM256 15
16 722000000 5.7 40.4 QAM256 16
17 730000000 6 40.4 QAM256 17
18 738000000 6.3 40.4 QAM256 18
19 746000000 6.2 40.4 QAM256 19
20 754000000 5.6 40.4 QAM256 20
21 762000000 5.1 40.9 QAM256 21
22 770000000 4.5 40.4 QAM256 22
23 778000000 3.7 39 QAM256 23
25 794000000 3.4 39 QAM256 25
26 802000000 2.9 39 QAM256 26
27 810000000 2.6 39 QAM256 27
28 818000000 2.9 39 QAM256 28
29 826000000 4 40.4 QAM256 29
30 834000000 3.9 39 QAM256 30
31 842000000 3.6 40.4 QAM256 31
32 850000000 3.2 38.6 QAM256 32


ED3.0 Downstream kanalen
Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
3 Locked 40.946209 0 0
1 Locked 40.946209 0 0
2 Locked 40.366287 0 0
4 Locked 40.946209 0 0
5 Locked 40.366287 0 0
6 Locked 40.946209 0 0
7 Locked 40.946209 0 0
8 Locked 40.366287 0 0
9 Locked 40.946209 0 0
10 Locked 40.366287 0 0
11 Locked 40.946209 0 0
12 Locked 40.366287 0 0
13 Locked 40.946209 0 0
14 Locked 40.946209 0 0
15 Locked 40.366287 0 0
16 Locked 40.366287 0 0
17 Locked 40.366287 0 0
18 Locked 40.366287 0 0
19 Locked 40.366287 0 0
20 Locked 40.366287 0 0
21 Locked 40.946209 0 0
22 Locked 40.366287 0 0
23 Locked 38.983261 0 0
25 Locked 38.983261 0 0
26 Locked 38.983261 0 0
27 Locked 38.983261 0 0
28 Locked 38.983261 0 0
29 Locked 40.366287 0 0
30 Locked 38.983261 0 0
31 Locked 40.366287 0 0
32 Locked 38.605377 0 0


D3.1 Downstream kanalen
Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
33 96 4K 1860 QAM4096 879


D3.1 Downstream kanalen
Kanaalnummer Lock Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33 Locked 40 0.9 616071395 1

Upstream

ED3.0 Upstream kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 38400000 43.8 5120 KSym/sec 64QAM 4
2 45200000 43.8 5120 KSym/sec 64QAM 3
3 52000000 44.3 5120 KSym/sec 64QAM 2
4 58800000 44.8 5120 KSym/sec 64QAM 1


ED3.0 Upstream kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 US_TYPE_STDMA 0 0 2 0
2 US_TYPE_STDMA 0 0 0 0
3 US_TYPE_STDMA 0 0 0 0
4 US_TYPE_STDMA 0 0 0 0


D3.1 Upstream kanalen
Kanaal Kanaal breedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT Type Modulatie
25 14.8 40.5 2K QPSK


D3.1 Upstream kanalen
Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts
25 OFDMA 300 19.0 0 0

Foto hieronder, er zitten geen versterkers oid tussen. Ik heb ook de nieuwe POA-01-B splitter erop gezet die bij de connectbox zat, de nieuwe kabels gebruikt etc. 

20221013_085740.jpg

 

En nogmaals, internet zelf is geen probleem want daar merk ik geen storing en ik haal netjes de snelheid, maar rdp is vervelend aan het doen.

speedtest.png

 

Update:

Heb ook pingplotter eens mee laten lopen, zo rond 9.24 en 9.32 merkte ik de hapering, maar zie daarvan niet echt een issue terug dat de waarden dan afwijken ofzo.

pingplotter.png

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78835Posts
  • 5326Oplossingen
  • 23556Likes

Ik zie een oude 1e plaats waar Ziggo je woning binnenkomt, ik vermoed daar de oorzaak, die kan gratis vervangen worden door een Ziggo monteur.

JeroenV_
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

De kabel komt hier inderdaad niet in de meterkast uit, maar rechtstreeks in de woonkamer.

Maar hoe ga ik Ziggo zover krijgen, enig idee?

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78835Posts
  • 5326Oplossingen
  • 23556Likes

Een Ziggo moderator komt hier binnenkort langs om naar je probleem te kijken.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5628Posts
  • 517Oplossingen
  • 1932Likes

Hoi @JeroenV_

Hier moet zeker even een monteur mee aan de slag zoals @Bert terecht aangeeft. Ik heb die zojuist voor je ingepland, hij komt bij je langs op dinsdag 18 oktober tussen 8.00 en 13.00 uur. Je ontvang een e-mail met een bevestiging van de afspraak. Mocht dit tijdstip niet goed uitkomen, dan kun je de afspraak via Mijn Ziggo gemakkelijk wijzigen. Laat je ons na het bezoek van de monteur even weten hoe het met de verbinding gaat?

JeroenV_
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Top, ik zie de monteur wel verschijnen en laat uiteraard weten of het heeft geholpen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78835Posts
  • 5326Oplossingen
  • 23556Likes

@Rikst Ik krijg zojuist een SMS dat er bij mij een monteur is ingepland op dezelfde tijd en dag en die afspraak zie ik ook in Mijn Ziggo.

Mogelijk dat er een vergissing plaatsvindt?

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5628Posts
  • 517Oplossingen
  • 1932Likes

Ojee @Bert, goed dat je snel aan de bel trekt, dit staat inderdaad niet goed. Ik heb het aangepast hoor! 

 

@Jeroen_V voor jou geldt nog steeds dat de monteur bij je komt op dinsdag 18 oktober tussen 08.00 en 13.00 uur. 

JeroenV_
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Als het goed is niet, ik heb de afspraak gewijzigd naar donderdag.

Heb dinsdagochtend een teams meeting staan, dus dan is internet wel handig 😉 

 

Na donderdag meer nieuws, bedankt tot zover in ieder geval!

PrivateerB

Level 8
  • 200Posts
  • 6Oplossingen
  • 3Likes

@JeroenV_ 

Zonder te weten hoe diep je kennis gaat heb ik deze tips voor je mocht je het nog niet hebben geprobeerd.

 

Voor je verder leest, ik zag op de foto dat je coax meerdere keren langs 220V snoertje komt, dat zal zeker niet meehelpen in verbetering van de kwaliteit.

 

 

1. RDP is vaak een dingetje omtrent beveiliging, en veel dingen als firewalls doen al vaak moeilijk over de standaard poort van Microsoft 3389, controleer dus of je Rd gateway een andere poort gebruikt.

 

2. Voor een betere test zou ik bijvoorbeeld  2 pings laten lopen 1 naar de rd gateway en de andere naar bijvoorbeeld dns.google.

 

Mocht je rd gateway een ping of twee missen en google niet dan is er al meer zekerheid dat het naar de kant van je werk niet goed gaat. En als google lekker doorpingt en je rdp hersteld zichzelf niet binnen de auto reconnect periode is het weer aannemelijker dat er met die rep iets aan de hand is.

 

Geven ze tegelijk time-out dan is er idd vanuit jouw. kant naar de buitenwereld iets niet lekker.

 

💡 Als tip zou ik hiervoor winmtr gebruiken dit is een gratis en open source tool die dan geen grafiek maakt maar wel dezelfde gegevens produceert die nodig zijn voor dit soort probleem analyses. Pingplotter is commercieel en kan er na de trial mee ophouden. Je kunt winmtr zo vaak starten als je wilt voor elke ping die je wilt doen.

 

JeroenV_
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Mijn kennis gaat redelijk ver, al zeg ik het zelf, aangezien ik ook mede het systeembeheer doe op kantoor 😉

 

Qua kabel zou het mooier kunnen, maar aangezien hij zo lang is en daar binnen komt moet ik hem anders redelijk gaan vouwen. Dat lijkt me ook geen succes. Daarbij heeft het vorige modem hier ook gewoon probleemloos gestaan en liepen de kabels op dezelfde manier.

Kan wel aan de monteur vragen om een kortere kabel komende donderdag.

 

1. Het mooie van een rd gateway is juist dat je niet over 3389 connect, maar over 443. Voorkomt een hoop firewall ellende. En aangezien ook dagelijks minimaal 10 andere collega's via de gateway verbinden en die geen problemen hebben, acht ik de kans niet heel groot dat het aan kantoor ligt.

2. De hapering is dermate kort, dat rdp niet eens gaat zeuren over een verbroken verbinding. Het grijze scherm en oplopende herstelpogingen komt niet eens in beeld.

 

Ik wacht voorlopig gewoon donderdag af wat de monteur gaat doen/vinden 😀

 

PrivateerB

Level 8
  • 200Posts
  • 6Oplossingen
  • 3Likes

@JeroenV_ 

Ok 443 kan wel al zou het niet mijn eerste keuze zijn aangezien het een bekende poort is.

Mogelijk dat je die pingtest nog kan doen met winmtr Daarin zie je ook eventueel packet-loss of latency. Verder heb ik zelf ook deze lantaarnpaal al snel ingewisseld aangezien ik toch ook meerdere problemen heb ervaren wegen meer professioneel gebruik aan mijn kant van het netwerk. In mijn geval zag je de snelheid teruglopen to er uiteindelijk niks meer was totdat je de modem opnieuw starrte.

 

Hij deed het trouwens wel leuk tijdens de kerst als extra verlichting in het kerstdorp.

JeroenV_
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Update: monteur is net geweest, en heeft het wandpunt vervangen en de aansluiting veranderd.

Het zit nu zo:

20221020_114824.jpg

 

Hij heeft nog wat zaken andere gecontroleerd, maar verder ziet alles er goed uit. Heb in de tijd dat hij er was nog even zitten klikken ondertussen en geen hapering meer gehad, dus hopelijk is dit de oplossing.

Dinsdag wordt ik nog even gebeld door hem of alles in orde is. Aangezien ik vandaag en morgen toch thuiswerk heb ik genoeg tijd om te testen 😉 

JeroenV_
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Gisteren en vandaag zoals gezegd thuis gewerkt.

Gistermiddag 1x een hapering gehad, vandaag over de gehele dag 3.

Het is dus echt enorm verbeterd, maar niet 100% opgelost helaas.

 

Zal dit dinsdag ook tegen de monteur zeggen, en met hem bekijken wat de opties nog zijn. Op zich is hier wel mee te leven, maar als je al jaren zonder issues thuis werkt hoort het natuurlijk niet dat iets slechter wordt door een nieuw modem 🙃

JeroenV_
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Update: vandaag contact gehad met de monteur.
Morgen zal het ip4 only profiel geladen worden op mijn modem om te kijken of dat verschil uitmaakt. Hiervoor had ik nl ook alleen ip4, dus wie weet.