Nog steeds dezelfde problemen: verslechtering internet signaal over de tijd.
Hieronder een wat uitgebreide situatieschets; is hier nog wat aan te doen of moet ik maar overstappen?
Elke keer na een monteurbezoek, of na herstart modem, lijkt het allemaal goed te werken.
Maar na een week (soms eerder/later) merken we weer problemen met de VPN, Teams en gamen, en een sporadische fout bij Ziggo Replay.
Inmiddels herstart ik het modem bijna elke dag.
Overdag sluit ik uit armoede het modem maar direct op de AoP aan om te kunnen werken, en 's avonds doe ik de POA-01-B ertussen om de TV weer aan te sluiten.
Met de oude Connectbox had ik geen problemen en was ik tevreden; sinds de Giga Connectbox niet meer.
Situatie:
AoP in jan'22 vervangen door Ziggo monteur.
Splitter POA-01-B op de AoP. Hierop de modem met de juiste kabel (door monteur) en een splitter voor 2 TV's. Omdat 1 van de TV kabels storing terug leek te geven, is de splitter van het type POA-254 waardoor die storing niet op het retourkanaal terugslaat (n.a.v. bezoek monteur feb'22).
Ziggo modem staat in bridge modus.
Er zitten op 3m en nog iets verder oude breuken, maar waren volgens monteur nog ok (meting).
De grond verzakt hier waar je bij staat, en er staat water tot 60cm onder de grond.
Gegevens van de CMTS? bevestigden in feb'22 onze ervaringen: na herstart goede verbinding, die dan per dag slechter wordt.
Algemeen:
Verbinding verslechtert over de tijd (meestal na 1 week, soms eerder). Dit merken we aan haperende voice en video in online meetings, vpn met het werk die herstart moet worden en teveel packetloss tijdens gamen.
Tijdens die momenten is ook in de ping log naar diverse internethosts (smokeping) te zien dat packetloss boven 20% komt (paars en rood)
Wat heb ik geprobeerd:
01 - modem direct op AoP (levert stabielste internet, maar ook dan zie je uiteindelijk verslechtering ontstaan en valt dit met name bij gamen op)
02 - modem op POA-01-B op AoP (2e output open) (3dB minder signaal naar modem, eerder verslechtering in de tijd)
03 - modem op POA-254 op AoP (op data output, tv open) (iets meer demping, zelfde verslechtering in de tijd)
04 - modem & TV op POA-01-B op AoP (gewenste situatie, maar met verslechtering)
05 - modem op POA-01-B op AoP, en POA-254 op POA-01-B met 1 x TV (op data output)
06 - modem op POA-01-B op AoP, en POA-254 op POA-01-B met 2 x TV
De verschillen in "verslechtering" zijn moeilijk te vergelijken - zo lang heb ik niet getest.
In de bijlagen wat recente plaatjes uit modem - nummers komen overeen met lijstje hierboven.
14-3 08:30 internet direct op AoP; modem herstart
14-3 18:22 antenne coax weer erop geplaatst, via POA-254 op POA-01-B op AOP; geen modem herstart
14-3 19:43 weer verslechterde verbinding
15-3 09:44 tv er weer af gehaald, maakt niet veel uit, geen modem herstart
15-3 11:00 TV coax F-connector vervangen door gewone connector, POA-254 op AOP en daarop internet(op data met verloop stukje F-conn naar gewoon) en TV aangesloten (Dit zou de gewenste configuratie zijn, we offeren dan TV op slaapkamer op); modem herstart
15-3 12:00-17:00 niet per sé beter - verbinding gevoelig bij gebruik: tussen 15 en 16:40 een teams call (alleen voice + schermdelen)
15-3 rest van de dag wisselend, gaming lags, ziggo replay enkele hapering
16-3 09:00 modem direct op AoP voor hopelijk een goede werkdag; modem herstart
Logging uit modem is onbetrouwbaar - hoe vaak ik ook op Ververs klik, er wordt niets zichtbaar. Pas na herstart zie ik even wat. Vaak iets als No Ranging Response received T3 of Sync Timing sync failure.