Gebruiker684

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Haperend internet sinds nieuwe connectbox giga in gebruik

Sinds we begin december '21 de witte platte connectbox hebben vervangen door de witte toren connectbox giga, hebben we last van haperend internet. We merken dat tijdens het werk (Teams/Zoom geven problemen) en vrijetijd (opnames bekijken, gamen).
De meeste problemen hebben we na 12u 's middags tot in de nacht, ook in het weekend.
Met grote regelmaat bevriest het internet (websites laden niet of traag, we worden onverstaanbaar tijdens videocalls - zelfs zonder gebruik van de camera, videobeelden stokken, game hapert en de ping schiet omhoog)
Het netwerk binnenshuis werkt top: gebruik van fileserver en mediaserver gaat probleemloos.
TV signaal is goed, nergens blokjes. Media next box heeft wel last wanneer we bijv. opnames terugkijken.

We hebben de bekabeling van de connectbox giga naar de "muur" extra gecontroleerd en goed aangedraaid. Het modem staat dicht bij het aansluitpunt. Daar zit een POA-3IEC-NL splitter voor data, radio en tv.
Netwerk kabel ook gecontroleerd en werkt elders ook prima. Witte aansluitdoos is een paar jaar terug door een monteur vervangen - toen hadden we ook haperend internet.

Heb via 192.168.100.1 op de modem ingelogd en bij de Downstream routerstatus gekeken. Wisselende getallen, die mij weinig zeggen. Maar na weer een fixe internet onderbreking gaan in het overzicht "ED3.0 Downstream kanalen" de tellers in de twee Fouten kolommen weer naar 0.
Daarvoor zie je ze oplopen, met nog niet eens zulke hoge waarden. Bij "D3.1 Downstream kanalen" loopt de teller voor Correcteds en Uncorrectables gestaag op (van 22-12 1628691911/7218 naar 28-12 2958879501/3143).
Bij upstream enkele T4 timeouts op kanaal 1.
Geen idee of en hoe dat van belang is. Vermogen en SNR lijken binnen de grenswaarden te liggen die ik ergens op dit forum tegenkwam.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5786Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Helemaal goed @Gebruiker684

Ik ga het nieuwe Connect modem bestellen en zorg ervoor dat PostNL het pakket deze week nog bij je bezorgd 🙂

Bekijk in context

23 Reacties 23
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Dat lijkt niet helemaal lekker te verlopen.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Bedankt voor jouw melding en welkom op de Ziggo Community @Gebruiker684

Goed dat je jouw probleem hier voorlegt. Het internet hoort natuurlijk wel fatsoenlijk te werken. 

Ik ben in het signaal gedoken, maar kan geen enkele afwijking vinden. Dit maakt het gelijk dan ook erg lastig.
We moeten eigenlijk stap voor stap uitsluiten. De splitter is wel wat ouder en deze wil ik dan ook vervangen voor een nieuwer type.
Daar krijg je gelijk ook een andere coaxkabel voor naar het modem bij geleverd. 

Ik ben benieuwd of je daarna ook verandering merkt. Laat je dit hier even weten?

Gebruiker684
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Zal ik laten weten, bedankt.

Gebruiker684
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Tja, wat zal ik zeggen, gevalletje RTFM?

 

Vorige week de aangekondigde splitter en datakabel (groen/rood) ontvangen. Wat ik met de splitter (zonder schroefdraad voor een dataconnector) aan moest had ik geen idee van: mijn Hirschmann coax splitter deed toch het prima voor de TV. En de datakabel? Ik had toch echt de kabel uit de doos van de nieuwe Connectbox Giga gebruikt... Toch vervangen, maar geen merkbare verbetering. 

Via helpdesk een monteurafspraak gemaakt, die is net de deur uit. Zijn bevindingen:

- mijn AOP was niet goed. Maar die was een paar jaar geleden ook al vervangen, dus ik dacht dat die wel goed was. Niet dus.

- De splitter op de AOP was er één met een data, radio en tv uitgang (had ik destijds samen met de nieuwe AOP gekregen) was ook niet goed.

- De kabel (ik had de nieuwe rood/groene weer vervangen door de oude) was dus ook niet goed.

 

Bij het vervangen van de connectbox heb ik gedacht: dat is simpel, oude ertussenuit, nieuwe erin.

Nu toch het oranje boekje van Ziggo over het Snel installeren van de Connectbox Giga erbij gepakt.

Stap 1.1: Alhoewel mijn AOP 1 uitgang had net als op het plaatje, was deze toch net anders... en had ik dus gelijk een monteurafspraak kunnen maken

Stap 1.2: Aha, die POA-01-UPC is dus voor het inkomende signaal, niet om meer dan 1 TV aan te sluiten...

Je had het goed gezien @Jiri , het kwartje valt nu pas.

 

Tip voor iedereen die vergelijkbare problemen heeft, of op het punt staat een Connectbox Giga aan te sluiten en er net als ik heilig van overtuigd is dat z'n aansluiting in orde is: check nog even de documentatie of het echt zo is. 

 

 

groeten en succes

 

 

 

 

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Haha! Bedankt voor jouw gouden tip, @Gebruiker684
Fijn dat het gelukt is en alles nu werkt. Dat is natuurlijk het aller belangrijkste! 

Gebruiker684
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Nu 3 weken verder, en het werkt nog steeds niet lekker. Na de aanpassingen van de monteur heeft het ca. 1 week lekker gedraaid. Toen weer slecht internet: sites slecht bereikbaar, haperende streams. Na een modem herstart herstelde dat zich weer.
Week later weer; toen (14 jan) liep er ook een internet storing in de regio, maar na ontvangst van het SMS-je dat de storing was opgelost nog steeds ellende. Modem weer herstart, leek hersteld.
Week later (20, 21 jan) weer dezelfde problemen. Weer na herstart beter internet.
En vandaag weer problemen, deze keer na herstart zichtbaar in de log van het modem.
Contact met de helpdesk gehad, wij zouden Smartwifi nodig hebben ????? Wij smeken inmiddels om het oude modem. In ieder geval komt er snel een monteur; die mag niet weg zonder de Giga-flop doos mee te nemen. Wat een ellende.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Jammer dat je toch nog tegen deze problemen aanliep, @Gebruiker684 . Fijn om te lezen dat je wel inmiddels al een afspraak hebt gemaakt met een monteur die deze situatie verder zal onderzoeken voor je. Ik ga er vanuit dat je na dit bezoek, geen problemen meer zal ervaren met de verbinding. 

Gebruiker684
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Vandaag weer een monteur op bezoek gehad. Deze wist precies waar hij naar moest zoeken. Hij ging gelijk de "ingress" meten, oftewel of er signaal verlies binnen de woning was. Gelijk raak - bij meting met de TV connectoren aangesloten was er veel ruis, na loskoppelen TV connectoren was deze weg. De splitter (die de vorige monteur plaatste) was niet toereikend. Er moest er één met een filter tussen, die voorkomt dat het TV signaal stoort op het datakanaal. Was blij dat het snel opgelost was. Moet nog wel de splitter betalen.

Aardig was dat de monteur via data op/van de CMTS kon bevestigen dat mijn verbinding inderdaad geleidelijk verslechterde na elke reset. 

Gebruiker684
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Nog steeds dezelfde problemen: verslechtering internet signaal over de tijd.
Hieronder een wat uitgebreide situatieschets; is hier nog wat aan te doen of moet ik maar overstappen?

 

Elke keer na een monteurbezoek, of na herstart modem, lijkt het allemaal goed te werken.
Maar na een week (soms eerder/later) merken we weer problemen met de VPN, Teams en gamen, en een sporadische fout bij Ziggo Replay.
Inmiddels herstart ik het modem bijna elke dag.
Overdag sluit ik uit armoede het modem maar direct op de AoP aan om te kunnen werken, en 's avonds doe ik de POA-01-B ertussen om de TV weer aan te sluiten.

Met de oude Connectbox had ik geen problemen en was ik tevreden; sinds de Giga Connectbox niet meer.

 

Situatie:
AoP in jan'22 vervangen door Ziggo monteur.
Splitter POA-01-B op de AoP. Hierop de modem met de juiste kabel (door monteur) en een splitter voor 2 TV's. Omdat 1 van de TV kabels storing terug leek te geven, is de splitter van het type POA-254 waardoor die storing niet op het retourkanaal terugslaat (n.a.v. bezoek monteur feb'22).
Ziggo modem staat in bridge modus.
Er zitten op 3m en nog iets verder oude breuken, maar waren volgens monteur nog ok (meting).
De grond verzakt hier waar je bij staat, en er staat water tot 60cm onder de grond.
Gegevens van de CMTS? bevestigden in feb'22 onze ervaringen: na herstart goede verbinding, die dan per dag slechter wordt.

 

Algemeen:
Verbinding verslechtert over de tijd (meestal na 1 week, soms eerder). Dit merken we aan haperende voice en video in online meetings, vpn met het werk die herstart moet worden en teveel packetloss tijdens gamen.
Tijdens die momenten is ook in de ping log naar diverse internethosts (smokeping) te zien dat packetloss boven 20% komt (paars en rood)

 

Wat heb ik geprobeerd:

01 - modem direct op AoP (levert stabielste internet, maar ook dan zie je uiteindelijk verslechtering ontstaan en valt dit met name bij gamen op)
02 - modem op POA-01-B op AoP (2e output open) (3dB minder signaal naar modem, eerder verslechtering in de tijd)
03 - modem op POA-254 op AoP (op data output, tv open) (iets meer demping, zelfde verslechtering in de tijd)
04 - modem & TV op POA-01-B op AoP (gewenste situatie, maar met verslechtering)
05 - modem op POA-01-B op AoP, en POA-254 op POA-01-B met 1 x TV (op data output)
06 - modem op POA-01-B op AoP, en POA-254 op POA-01-B met 2 x TV
De verschillen in "verslechtering" zijn moeilijk te vergelijken - zo lang heb ik niet getest.

 

In de bijlagen wat recente plaatjes uit modem - nummers komen overeen met lijstje hierboven.

14-3 08:30 internet direct op AoP; modem herstart
14-3 18:22 antenne coax weer erop geplaatst, via POA-254 op POA-01-B op AOP; geen modem herstart
14-3 19:43 weer verslechterde verbinding
15-3 09:44 tv er weer af gehaald, maakt niet veel uit, geen modem herstart
15-3 11:00 TV coax F-connector vervangen door gewone connector, POA-254 op AOP en daarop internet(op data met verloop stukje F-conn naar gewoon) en TV aangesloten (Dit zou de gewenste configuratie zijn, we offeren dan TV op slaapkamer op); modem herstart
15-3 12:00-17:00 niet per sé beter - verbinding gevoelig bij gebruik: tussen 15 en 16:40 een teams call (alleen voice + schermdelen)
15-3 rest van de dag wisselend, gaming lags, ziggo replay enkele hapering
16-3 09:00 modem direct op AoP voor hopelijk een goede werkdag; modem herstart

Logging uit modem is onbetrouwbaar - hoe vaak ik ook op Ververs klik, er wordt niets zichtbaar. Pas na herstart zie ik even wat. Vaak iets als No Ranging Response received T3 of Sync Timing sync failure.

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5786Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemiddag @Gebruiker684

 

Natuurlijk heel erg vervelend dat dit probleem al zolang aanhoud. Zeker gezien je met het oude modem geen problemen ervaart.

We gaan de komende dagen een modemsessie starten. Dit betekent dat we het modem de komende dagen koppelen aan ons systeem en zo exact kunnen zien wat het modem doet qua signaal. Zou je over 5 dagen even opnieuw terug willen komen in dit topic? Dan gaan we jouw en onze bevindingen naast elkaar leggen 🙂 
Afhankelijk van de uitkomst, gaan we samen weer verder met dit euvel.

Gebruiker684
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Bedankt voor de moeite. Weet niet of de 5 dagen al om zijn. 

Sinds de mail vrijdag hebben we niets veranderd aan de "opstelling" dus gewoon de standaard splitter met daarop modem en 1 Tv (Next box).

Ik heb dagelijks de downstream en upstream paginas vastgelegd. downstream lopen de uncorrectables op, ontvangen signaal op modem varieert licht op de kanalen, meestal tussen 4.7 en 0.6. Qua downstream geen T2/T3 errors.

We hebben dinsdagavond 22-3 het modem wel herstart want internet werd traag, teams haperde , en zoonlief werd weer uit zijn games gegooid. Na herstart is dat weer verdwenen.

Als ik af en toe speedtest doe (vanuit mijn router) is de snelheid doorgaans in orde (305/29).

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5786Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Ik ben de modem sessie eens gaan uitlezen maar kan niet heel veel ruis/drops vinden qua signaal. Het enige dat ik vinden kan is op 20 maart in de vroege ochtend en vanmorgen rond 9 uur. Komt dit overeen met wat jij ervaart?

Gebruiker684
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Op beide momenten geen problemen ervaren/te zien. Ook geen packetloss in de pingmetingen van Smokeping, die we bij echte problemen meestal wel zien. In de log is deze dagen niets bijgekomen, maar volgens mij werkt het bijwerken van de log in de webgui niet goed. Worden vaak pas na herstart zichtbaar.
Op 23-3 in de vroege ochtend wel meldingen in de modem log van 01:16:52 - 01:40:32 12 keer meldingen prio 3 (no ranging response T3 timeout). Geen idee wat dat is. zie bijlage.
Bijzonderheid is dat mijn router op die tijd enkele WAN Link Down/Ups signaleert in de log (tussen 01:36:32-02:55:19). Ook later de nacht zie ik Wan link down staan.
Nog wat terug zitten kijken in andere logs, zie ik daar vaak rond 01:00 (of iets later) een No Ranging Response T3 in de modem logs.


De uncorrectables op kanaal 33 lopen per dag flink op, zie bijlage. Is dat als normaal te beschouwen?

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5786Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemorgen @Gebruiker684

 

We kunnen dit op afstand helaas niet reproduceren, maar normaal is het niet.

Ik heb even overleg gehad en de notitie van de monteur gelezen en dan is het voorstel toch om je modem te vervangen. Hoe sta je hier tegenover?

Gebruiker684
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

De verschijnselen waar ik last van heb zijn tot nu toe redelijk te relateren aan het modem en de kwaliteit van de lijn - gelet op de errors en onderbrekeningen. De lijn is goed doorgemeten door laatste monteur, dan is het modem vervangen op zich een logische stap om weer iets uit te kunnen sluiten. Gaat het dan om een vervanging voor een andere Giga connectbox?

Gezien de wekelijkse problemen sta ik open voor je suggestie.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5786Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Nee van het Giga Connect modem is er maar 1. Maar de monteur stelt voor het modem om te ruilen voor een normale Connect box, gezien je ook geen Internet Giga abonnement hebt. Dat wil ik dan ook voorstellen en versturen @Gebruiker684

Gebruiker684
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@Jamyla, dat is prima, met de oude Connect box werkte het tenslotte heel goed afgelopen jaren. Ik zie het pakket wel verschijnen.

Dank.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5786Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Helemaal goed @Gebruiker684

Ik ga het nieuwe Connect modem bestellen en zorg ervoor dat PostNL het pakket deze week nog bij je bezorgd 🙂

Gebruiker684
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dank, we kijken er naar uit en zullen de ervaringen weer delen.

Uitgelicht topic