1
Vraag
2
Reacties
pietro23

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Haperend internet sinds appartementencomplex op wijkkast

Na een hele lange periode van stabiel en snel internet + prima TV-ontvangst (al ruim 20 jaar Chello/UPC/Ziggo abonnee) heb ik sinds mei van dit jaar last van dagelijks wegvallend internet en op hetzelfde moment storende ontvangst op de TV. Sinds mijn meldingen zijn de volgende zaken al gedaan:

  • oude modem vervangen door Connect Box
  • iets later oude mediabox vervangen door Mediabox XL (7401)
  • onlangs alle bekabeling en splitters in meterkast vervangen door Ziggo-monteur
Toen de monteur vertrok waren alle up/downwaarden helemaal volgens specs en ook de MB XL ontving een prima signaal en werkte naar behoren. Dezelfde avond echter begonnen de problemen weer. Internet gaat haperen en valt vaak voor langere tijd weg waarbij de Connect Box vaak meerdere keren uit zichzelf herstart. Tijdens dit opstarten ondervinden we dan ook storing in TV-beeld en het (logisch, want geen internet-verbinding) wegvallen van de replay-en andere diensten. Het probleem is 's avonds het heftigst maar ook overdag, rond het middaguur is er uitval.
De problemen zijn begonnen toen er in onze wijkkast een nieuw appartement-complex met 27 woningen werd "bijgeprikt"; het lijkt mij derhalve een capaciteitsprobleem. De monteur heeft echter verder geen onderzoek gedaan in de wijkkast oid, "want alles werkte weer prima". Ik hoop dat er van buitenaf onderzoek gedaan kan worden naar de Ziggo-capacitieit van mijn wijk en de stabiliteit van mijn verbinding in het bijzonder. Alvast dank!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
pietro23
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Er blijken gisteren monteurs in de wijkkast te zijn geweest en sind gisteravond lijkt mijn verbinding redelijk stabiel. Net nog even naar de waarden gekeken:
Dit lijkt me wel OK, ook geen T3 errors meer. Hopelijk blijft dit zo.

Bekijk in context

23 Reacties 23
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators eens in de paar werkdagen voorbijkomen.

Kun je hier alvast je downstream en upstream dBmV waarden en je log plaatsen uit je modem?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

Die storing in de TV kan niets met het internet te maken hebben, want de Mediabox XL heeft een eigen IP adres via de coax kabel voor al zijn functies.

Voor een normale werking is er geen UTP kabel of wifi verbinding nodig tussen het modem en de Mediabox XL.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
pietro23
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Hier de up/downstreamwaardes gemeten net nadat vanavond de Connectbox weer opnieuw was opgestart. De Mediabox xl is niet via Wifi of UTP verbonden aan het netwerk. Het lijkt erop dat de storingen in beeld verband houden met het wegvallen en weer terugkomen van de internetverbinding via de coax naar de box, dus met het wegvallen en weer terugkomen van de extra diensten. Het is niet zo dat het volledige beeld weg is/blijft, het zijn meer freezes en geluidshaperingen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik zie maar 1 upstream kanaal, dat moeten er minstens 4 zijn.
Dit gaat niet goed.

De snelste weg is nu chatten met Ziggo en dan kun je ze naar deze pagina leiden als ze de upstream willen zien:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/haperend-internet-sinds-appartementencomplex-op-wijkkast-31606

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
En de downstream signaalwaardes (Vermogen) zijn ook nog eens erg laag.
pietro23
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Dat dacht ik ook ArieKanarie, de waardes fluctueren zeer gedurende de dag, van "model"waardes tot ver onder/boven de gewenste specs.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Downstreamaarden voor dit modem:
-7 dBmV to +7 dBmV "Recommended"
-8 dBmV to -10 dBmV / +8 dBmV to +10 dBmV - "Acceptable"
-11 dBmV to -15 dBmV / +11 dBmV to +15 dBmV - "Maximum"
Lower than -15 dBmV & Higher than +15 dBmV - "Out Of Spec."
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Dat de signaalsterkte binnen range valt wil niet zeggen dat de signaalkwaliteit goed is. Dat geeft het modem zelf aan via de post Reed Solomon error tellingen. Die horen nagenoeg 0 te blijven aangezien het modem dan alle binnenkomende packets normaal kan verwerken.
pietro23
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Er blijken gisteren monteurs in de wijkkast te zijn geweest en sind gisteravond lijkt mijn verbinding redelijk stabiel. Net nog even naar de waarden gekeken:
Dit lijkt me wel OK, ook geen T3 errors meer. Hopelijk blijft dit zo.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
pietro23 Dat ziet er uitstekend uit.
Heb je ook geen TV storingen meer?

Veel internet- en kijkplezier gewenst.:relaxed:
pietro23
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Helaas is in de loop van vandaag internet weer voor lange tijd uitgevallen. Vanavond weer het bekende aan/uit/aan/uit patroon. De rest van het huishouden en ik zijn blij dat we nog T-mobile Unlimited het huis in kunnen thetteren.....
TV loop overigens wel aardig door zonder noemenswaardig haperingen maar zonder extra diensten. De waardes zijn nu weer alle kanten op geschoten.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dit ziet er weer dramatisch uit. pietro23
Je upstream is veel te hoog en je hebt enorm veel ruis op je modem.

Onmiddellijk chatten met Ziggo, je kunt ze ook doorverwijzen naar dit topic, dan kunnen ze de laatste stand van zaken zien, als dit al niet in het modem te zien is.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/haperend-internet-sinds-appartementencomplex-op-wijkkast-31606

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Ik had al het vemoeden dat er iets te snel gejuicht werd. De eerder getoonde informatie zag er te veel uit als informatie die je kan verwachten na een reset van de kabel interface. De modems van Ziggo resetten bij zo'n kabel interface reset namelijk alle Reed Solomon error en T3/T4 tellingen. Ook begint het modem dan weer met een lage zendsterkte op de upstreams wat weer langzaam zal oplopen als het verbindingsprobleem nog steeds niet is opgelost.

Tip voor de volgende keer: Kijk ook altijd naar de uptime van het modem. Als die maar kort is (een paar minuten) dan heeft er net een kabel interface reset plaatsgevonden waardoor alles er uitstekend lijkt te zien zien, maar de korte uptime in feite verraad dat het probleem nog steeds speelt. Het is immers niet normaal dat een modem om de haverklap de kabel interface reset. Pas als het modem minimaal een uptime heeft van een dag en de getoonde informatie over de post Reed Solomon errors en T3/T4 timeout tellingen ziet er nog steeds uitstekend uit dan zou dat een eerste voorzichtige aanduiding kunnen zijn dat het probleem is opgelost. Uiteraard moet dan ook de DOCSIS log geen nieuwe foutmeldingen meer bevatten sinds de start van de uptime.
pietro23
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Helaas weigert Ziggo om een monteur langs te sturen in de avond of in het weekend (ik kan geen vrij meer nemen van mijn werk) dus houdt het hier voor mij op qua Ziggo internet.
Ga mijn abonnement omzetten naar alleen TV en ga op zoek naar een stabiele DSL provider voor het internet. Jammer maar het is niet anders.........
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Wat vreemd, ik heb afgelopen week hier op de community nog een Ziggo moderator zien antwoorden dat een monteur gewoon in de avond en in het weekend ingepland kan worden.

Ik zal dit daarom onder de aandacht brengen van een moderator. Internet via DSL is namelijk ook niet altijd alles en los daarvan moet het eenduidig binnen Ziggo zijn wanneer een monteur zou kunnen komen. Die moderator komt vandaag niet meer langs, maar zal wel zo snel mogelijk langskomen.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
ArChie.DVB wrote:
Dat de signaalsterkte binnen range valt wil niet zeggen dat de signaalkwaliteit goed is. Dat geeft het modem zelf aan via de post Reed Solomon error tellingen. Die horen nagenoeg 0 te blijven aangezien het modem dan alle binnenkomende packets normaal kan verwerken.

Dit klopt helemaal! Sterkte zegt niks over ruis. Het helpt wel bij het vinden van de oorzaak van de ruis.

De upstream is niet goed opgebouwd, er is maar 1 stream.
Data komt niet volledig aan. Er is bit uitval (Solomon Reed. wij noemen dit zelf CCER). En na bitcorrectie blijven er nog steeds veel errors over. Dan is er wat aan de hand.

@pietro23 Ik neem graag je verbinding eens goed onder de loep. Stuur mij daarvoor een privébericht met je postcode, huisnummer en klantnummer. Ik check dan meteen de beschikbare afspraken. Wij hebben niet in alle regio's de mogelijkheid voor avond en weekend afspraken. In die regio's waar dit wel mogelijk is zijn deze slots regelmatig al meer dan week volgeboekt. We zijn ermee bezig om dit gelijk te trekken, maar dat is niet een kwestie van een druk op de knop.
pietro23
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Iedereen bedankt voor het meedenken; om uiteenlopende redenen blijf ik uiteraard het liefst alle diensten van Ziggo afnemen.......Met wat moeite en aandringen heb ik nu een afspraak op 20 oktober, op een zaterdagochtend gepland gekregen, ben heel benieuwd wat het gaat opleveren!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo pietro23, bedankt dat je nog een keer tijd neemt om een monteur te ontvangen. Zou je ons hier op de hoogte willen houden? Wanneer er na het bezoek iets niet naar wens is hoor ik dat graag zsm, zodat ik dan ook zsm kan helpen.
pietro23
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Beste Anne, zal ik doen. Overigens is de afspraak voor 20 oktober wel per email bevestigd maar vind ik 'm niet terug in Mijn Ziggo onder monteursafspraken.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Stuur je mij een privébericht? Dan check ik de status van je afspraak 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic