Sinds een grote storing afgelopen week hebben we problemen met internet. De Wifi hapert, valt weg en komt dan weer vanzelf terug. Router opnieuw opstarten heeft geen effect gehad. Daarnaast iets geks, we hebben 4 Sonos boxen, maar sinds een paar dagen zijn er slechts 2 zichtbaar. Het lukt ook niet om ze opnieuw toe te voegen. Af en toe zijn ze plots zichtbaar. Ik deel de gegevens van de modem, misschien zien jullie iets geks?
Alvast bedankt en een fijne zaterdag.
Groeten, Inge
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hoi, inmiddels contact met Ziggo. We hebben drie wifi-boosters (zijn nu net binnen) en gaan een afspraak maken voor een installatiemonteur. Bedankt voor jullie reacties!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik neem aan dat jij de Sonos via wifi hebt verbonden?
Zo ja dan zou je kunnen overwegen om 1 Sonos box via kabel aan te sluiten.
Dan creëer je een eigen stabiele netwerk tussen de Sonos boxen. (Zelf Sonos hier ook zo aangesloten)
Maar gezien dat het herstarten van het modem niet heeft geholpen, kan er nog steeds een storing zijn of vanaf buiten een slecht signaal zijn, misschien kan een moderator daar eens nakijken.
Zo te zien gebruik je een SmartWifi modem Giga en geen Technicolor (TC7210) meer zoals in je profiel staat vermeld.
Op alle SC-QAM-kanalen (vermeld onder '3.0 Downstreamkanalen') zijn grote hoeveelheden uncorrectable errors aanwezig, deze zouden 0 moeten zijn. Kun je ook de gegevens van het OFDM-kanaal (vermeld onder '3.1 Downstreamkanalen') plaatsen? Vermogen en MER zijn goed. In de log zijn TR-069-foutmeldingen aanwezig, welke aangeven dat automatische configuratiesessies tussen het modem en de ACS bij Ziggo mislukken.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Ik stuur alvast de fotos uit de meterkast. Helaas lukt het inloggen op de modem vandaag totaal niet; ik probeer later vandaag als de gevraagde gegevens te plaatsen.
De installatie ziet er prima uit.
Kun je het modem direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter POA-01-B), opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream/upstream-gegevens plaatsen?
1 | 602000000 | 10.0 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 2 | 458172044 |
2 | 610000000 | 10.7 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 5 | 455188061 |
3 | 618000000 | 10.4 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 5 | 455185437 |
4 | 626000000 | 9.7 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 4 | 455188419 |
5 | 634000000 | 10.6 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 0 | 455188865 |
6 | 642000000 | 9.7 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 1 | 455185346 |
7 | 650000000 | 10.6 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 5 | 455189238 |
8 | 658000000 | 10.8 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 6 | 455190180 |
9 | 666000000 | 9.8 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 1 | 455182585 |
10 | 674000000 | 11.5 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 8 | 455190356 |
11 | 682000000 | 11.0 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 9 | 455185117 |
12 | 690000000 | 10.4 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 5 | 455190584 |
13 | 698000000 | 11.3 | 38 | QAM256 | Locked | 38 | 3 | 455191841 |
14 | 706000000 | 10.3 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 7 | 455190300 |
15 | 714000000 | 10.8 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 8 | 455192232 |
16 | 722000000 | 10.6 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 10 | 455184925 |
17 | 730000000 | 10.1 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 1 | 455192635 |
18 | 738000000 | 11.1 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 4 | 455180566 |
19 | 746000000 | 9.4 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 3 | 455198116 |
20 | 754000000 | 10.2 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 9 | 455198670 |
21 | 762000000 | 10.2 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 7 | 455193401 |
22 | 770000000 | 8.9 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 8 | 455193941 |
23 | 778000000 | 9.8 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 5 | 455198914 |
24 | 786000000 | 8.8 | 37 | QAM256 | Locked | 37 | 9 | 455194323 |
13 | 58800000 | 43 | 5.120000 | 64qam | 2.0 | 0 | 0 |
14 | 52000000 | 43 | 5.120000 | 64qam | 2.0 | 0 | 0 |
15 | 45200000 | 43 | 5.120000 | 64qam | 2.0 | 0 | 0 |
16 | 38400000 | 42 | 5.120000 | 64qam | 2.0 | 0 |
Bovenstaan de waardes enkele uren nadat de splitter is verwijderd als tussenstation. Bij inloggen op de modem zie ik niet de gevraagde 3.1, alleen maar 3.0. Het is nog steeds niet gelukt om Sonos werkende te krijgen. Ik ben heel benieuwd of jullie iets afwijkends zien aan bovenstaande gegevens.
Heb je nog problemen ervaren de afgelopen dagen? Ik heb geen ervaring met Sonos en ben bang dat ik je daarmee niet kan helpen.
Komen deze gegevens uit SmartWifi web? De opmaak is namelijk anders dan de webinterface. Ik vermoed dat hier ook unerrored codewords en correctable errors worden getoond en dat de kolomnamen onjuist zijn, zoals in de webinterface. Als mijn vermoedelijk klopt, dan zien de downstream en upstream er beide goede uit, alleen het downstream-vermogen is nu aan de hoge kant zonder de 4 dB demping van de splitter.
Mogelijk kan een moderator op de achtergrond nog iets ontdekken.
Ik heb de gegevens geknipt en geplakt vanuit de Smartwifi-site op een Chromebook; misschien verklaart dat de gekke opmaak. We hebben nog steeds last van wisselend internet, maar vooral problemen met zaken die op internet aangesloten zijn (Sonos, de Eufy deurbel). We overwegen nu om een keer een monteur langs te laten komen om alles een keer goed door te nemen, omdat we vaker terugkerende problemen hebben gehad.
Oh ja, en wat ik nog vergeet; we hebben een soort spook-wifi kanaal. Heeft dezelfde naam als ons huidige Wifi-netwerk, maar je kan er niet mee verbinden. Heb het idee dat dit nog afkomstig is vanuit een oude situatie, maar heb het gevoel dat sommige apparatuur nog op het andere wifi kanaal meedraait. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat verder zelf uit kan zoeken.
Als je naast het SmartWifi modem nog andere netwerkapparatuur gebruikt (denk dan aan access points, ook wel pods/versterkers/repeaters/boosters genoemd), dan kun je deze eens afkoppelen dan wel stroomloos maken zodat alle apparatuur direct met het SmartWifi modem verbindt en vervolgens controleren of de problemen aanhouden.
Met een WiFi analyzer zoals WiFiman kun je op een telefoon of tablet per SSID bekijken van welke fabrikant apparatuur de SSID afkomstig is en zie je duidelijk de signaalsterkte. Mogelijk kun je daarmee ontdekken waar het spooknetwerk wordt uitgezonden. Eigenlijk vermoed ik dat verbinden wel lukt maar dat apparaten vervolgens geen IP-adres ontvangen omdat dit AP mogelijk niet meer is verbonden met de rest van het LAN.
Hey @IBOS en welkom hier op de Community,
Heb je de laatste tips van tobiastheebe (al) doorgenomen? We zijn benieuwd hoe het nu gaat.
Hoi, inmiddels contact met Ziggo. We hebben drie wifi-boosters (zijn nu net binnen) en gaan een afspraak maken voor een installatiemonteur. Bedankt voor jullie reacties!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.