1
Vraag
2
Reageer en help mee
FryaFresena

Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Handleiding Ubee UBC1318(ZG)

Ik ben al een poosje op zoek naar een uitgebreide handleiding van mijn nieuwe modem waarin meer beschreven staat dan alleen welk stekkertje in welk poortje moet. Hier loop ik helaas een beetje in vast. Dus zojuist gebeld met Ziggo, maar de medewerkster gaf aan dat ze geen toegang heeft tot het oude systeem en daarmee ook de handleiding niet kon vinden. Haar advies was dus om hier op de Community te vragen.

 

Dus bij deze: Heeft iemand een degelijke handleiding of een link naar handleiding voor de Ubee UBC1318 of specifiek UBC1318ZG? 

15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Helaas nog nooit hier of in andere forums gelezen of ook maar ergens kunnen vinden.

Maar heel misschien kan een Ziggo moderator ergens iets boven water toveren?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Pineapple Helaas is die gebruiksaanwijzing van de Ubee EVW3200 / 320B uit 2011.

En verder ook geen gebruiksaanwijzingen te vinden.

Zelf Google helpt hier niet, daarom schreef ik: "Helaas nog nooit hier of in andere forums gelezen of ook maar ergens kunnen vinden."

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@FryaFresena 

De enige handleiding die ik (destijds) bij Ziggo kon vinden (pdf-bestand, inclusief kalft 24 blz.)  is juist die beknopte eigen versie die jij omschrijft, van juli 2018. Hierin staat inderdaad niet veel meer dan waar een stekkertje in moet en dat je bij de klantenservice om ondersteuning kan vragen.

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @FryaFresena

Naar wat voor specifieke handleiding ben je precies op zoek? Zoals @Pineapple al aangeeft, staan al onze installatie handleidingen online, en vind je deze op de website. Wat voor informatie heb je exact nodig in en over het type modem dat je van ons hebt?

FryaFresena
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Jamyla zoals ik beschreef heb ik de installatiegids wel, waar niets meer in staat dan wat de lampjes betekenen en welke stekker in welke poort moet. Ik ben dus op zoek naar een handleiding dat zich richt op de instellingen van de modem.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

@FryaFresena,

 

dat snap ik, en daarom vraag ik naar wat voor informatie gericht op instellingen je precies op zoek bent. Gezien het een modem zonder wifi betreft, vraag ik mij dus af wat voor instellingen informatie je precies zoekt. Wellicht dat ik je daarmee kan helpen 🙂

FryaFresena
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Jamyla Ik zoek niet een specifieke instelling, maar ik wil graag weten wat de exacte mogelijkheden zijn binnen de instellingen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden en beperkingen van NAS, het uitbreiden van de IP-range of de mogelijkheden tot tweaken. Kortom, alles wat normaliter in een handleiding staat. 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Aha, nou dan ben je hier op de Community eigenlijk precies op de goede plek @FryaFresena Hier zijn ervaren gebruikers die je kunnen helpen met dit soort instellingen in het modem 🙂

FryaFresena
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Niet echt.. ik kan moeilijk voor ieder wissewasje een topic openen om vervolgens dagen te wachten op de uitleg wat iets doet en welke instellingen het beste zouden zijn in een specifieke situatie. Daar zijn tenslotte handleidingen voor. Daarom vraag ik ook daarom. 😉 Maar hieruit maak ik op dat de medewerkster er dus naast zat en jullie hier geen toegang hebben tot het archief van voor 2018?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

D80C24A9-301D-4FB0-AC8E-F810E95A8D7C.jpeg

 zover ik weet heeft ziggo de firmware van de UBC1318ZG aangepast en zijn niet alle functies instelmogelijkheden die normaal gesproken op de UBC1318 beschikbaar zijn op de UBC1318ZG beschikbaar 

FryaFresena
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@anoniemforum Dat geld voor iedere door Ziggo geleverde modem. Er zijn wel tientallen instellingen beschikbaar en een algemene handleiding waarin álle, dus ook niet beschikbare, functies staan, zou ik mij dan ook prima mee kunnen redden. Ik snap dan zelf wel wat wel en niet mogelijk is. Dingen die ik in die reactie benoemde zijn namelijk wel allemaal instellingen die aanwezig zijn op de modem.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ook Ubee heeft geen algemene handleiding: Support – Ubee Interactive

 

Customer Support

Ubee interactive does not sell directly to consumers. We provide solutions to cable and telecommunications service providers. Before a Ubee product enters your home, it is customized according to your service provider’s specifications to best meet your needs. Please contact your service provider for all technical support, including specific configuration and troubleshooting information.

 

Klantenservice

Ubee interactive verkoopt niet rechtstreeks aan consumenten. Wij bieden oplossingen aan kabel- en telecommunicatiedienstverleners. Voordat een Ubee-product uw huis binnenkomt, wordt het aangepast volgens de specificaties van uw serviceprovider om zo goed mogelijk aan uw behoeften te voldoen. Neem contact op met uw serviceprovider voor alle technische ondersteuning, inclusief specifieke informatie over configuratie en probleemoplossing.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@FryaFresena 

Er valt in zo'n modem, met Ziggo-firmware, eigenlijk niets bijzonders te tweaken.
Daar waar Ziggo bij (de nu oudere) modems in het verleden wel een geavanceerd manual voor kanten (vermoedelijk) tester beschikbaar had, was dit op een paar dingetjes na (kaft + voorwoord enz.), de Engelstalige uitgave van de fabrikant.
Nu de fabrikant van jouw modem geen geavanceerd gebruikers manual beschikbaar stelt, zou je mogelijk op internet kunnen zoeken naar manuals van andere types dezelfde fabrikant. Daar zullen vast wel gelijksoortige instellingen / functies omschreven zijn. Het lijk mij dat men daarin dan dezelfde terminologie voor dezelfde techniek zal bezigen.

 

Zo'n manual beperkt zich hoofdzakelijk tot het benoemen van aanwezige functies, maar is geen leerboek voor netwerken (enz.) of informatica. Hiervoor kan men zich beter gebruik maken van de info op b.v. internet.

 

Terugkomend op de webinterface van de modems voor Ziggo klanten.:
-Vaak staat standaard UPnP aan. Dat is iets wat je maar moet willen. Mijn advies: uitschakelen als je dit toch niet gebruikt.
-De IP-range van de DHCP-range mag je desgewenst beperken of uitbreiden. Sommige modems staan het toe om een afwijkend (IPv4) subnet in te voeren. Of dit laatste bij jouw modem kan, kom je snel genoeg achter. (Je kan, in geval van "nood" altijd terug naar standaard door te resetten naar fabrieksinstellingen.)

 

Wat Ziggo-NAS betreft:
Een NAS bestaande uit een aangesloten USB-device kent alle beperking van opslag-media met een USB-aansluiting. (B.v. geen power management.)
Het werken met bestanden op zo'n NAS gaat of met gedeelde mappen en bestanden zoals dat in Windows gebruikelijk is. Het enige bijzondere is dat meeste NAS-en en routers, onderhuids draaien op een (soort van) Linux. De Linux interpretatie voor Windowsnetwerken heet Samba.

N.B.:
-Ook smart-TV’s en media-players werken, net als routers, met Linux-achtige besturingssystemen. Ook die gebruiken Samba.
-Om bestandsverlies of verminking van het bestanden-systeem op een USB-stick of USB-HDD te voorkomen is het raadzaam om voordat je die los haalt, deze eerst netjes te ontkoppelen (via de web-interface van router, TV of media-speler).

 

Naast of i.p.v. Samba kan men bestanden overdragen met FTP. FTP is een algemene methode voor bestand overdracht. Dit is niet iets dat typisch is voor Ziggo-modem-routers.

 

Ziggo verleent sowieso geen ondersteuning voor (het gebruik van) de door de klant aangesloten apparaten (devices), Dus ook niet voor USB-sticks en USB-schijven.
Ziggo heeft geen invloed op de ingebakken Samba-versie die de fabrikant meelevert. Dit speelt natuurlijk ook bij TV’s, (“echte”) NAS-sen en mediaplayers. Microsoft blijft zijn netwerk-technologie verder ontwikkelen.

 

Dus wil je de NAS-mogelijkheid gebruiken dan wordt je geacht om te kunnen gaan met Windows Netwerken (delen van bestanden / mappen) en / of FTP.

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@FryaFresena 

In een recent topic (31-05-2021) binnen dit forum is gemeld dat de UCB1318 veel overeenkomsten heeft met de CBC1303. Hiervan is wel een gebruiksaanwijzing te vinden op internet.

Ook de UCB1301 heeft een gelijksoortige gebruiksaanwijzing. (Link)

 

Wellicht staat daarin wat meer uitleg over de functies waar je vragen over hebt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic