1
Vraag
2
Reacties
Bert 65

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Haier Airco met hOn App laten communiceren

Goedemiddag,

 

Ik probeer ons net geïnstalleerde Haier  airco contact te laten maken met internet. Helaas lukt dit niet. 

Hiervoor heb ik het Wifi netwerk van de router weer aangezet. Zodat ik de TP link  Deco's M4 omzeil. Dit netwerk staat nu op wifi 2,4G. Als ik dan via de hOn app de airco laat koppelen lijkt alles goed te gaan. 

Ik heb de poorten poorten op het vaste IP-adres van het apparaat open gezet: 80 (http), 443 (https), 8883 (mqtt) zoals wordt aanbevolen door de fabrikant. Ik heb dit gedaan zoals is beschreven in: "Port forwarding: Alles over port forwarding bij Ziggo"

Bert65_1-1678969299810.pngBert65_2-1678969449124.png

 

 

Echter ik kan nog steeds geen contact met de airco maken via het de hOn app. Ook diverse malen de router ge-reset.

 

Haier airco is wel verbonden met Wifi:

Bert65_0-1678969030680.png

 

Kan iemand mij helpen in deze?

Alvast bedankt.

 

Bert 

 

 

 

32 Reacties 32
Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Goede morgen,

 

Dank voor je reactie.

 

Het vreemde is dat als ik contact maak met 2 mobile telefoons waarvan 1 m.b.v. 4 G een eigen wifi netwerk creëert, Ik wel met de andere telefoon via dit wifi netwerk contact kan maken met de airco. Dus er moet iets in de ziggo router zitten dat contact met de airco via de hOn app blokkeert.

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@Bert 65  schreef:

Goede morgen,

 

Dank voor je reactie.

 

Het vreemde is dat als ik contact maak met 2 mobile telefoons waarvan 1 m.b.v. 4 G een eigen wifi netwerk creëert, Ik wel met de andere telefoon via dit wifi netwerk contact kan maken met de airco. Dus er moet iets in de ziggo router zitten dat contact met de airco via de hOn app blokkeert.

 



Ik zit te denken aan niet werkende Hairpin NAT/NAT loopback op het Ziggo modem. En wel omdat bij gebruik van de wifi hotspot op de smartphone het wel werkt.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Hairpin/loopback NAT heeft betrekking op communicatie binnen het LAN via het externe IPv4-adres m.b.v. port forwarding. Er is hier alleen sprake van uitgaande verbindingen naar de server van Haier.

 

Mogelijk ontvangt de airco geen (correcte) gateway of DNS-server(s) van de (DHCP-server van de) modemrouter. Kun je als test de statische lease (reservering) verwijderen en de airco opnieuw laten verbinden met Wi-Fi?

Senilicus

Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Misschien een open deur, maar heb je al eens gecontroleerd of de airco en de app op hetzelfde wifi netwerk zitten.

 

Het is mij ook een keer overkomen dat mijn Tado hubje op een ander wifi netwerk zat dan  mijn telefoon waar de app op draait. 

En dat werkt dus echt niet.

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Goede morgen Senilicus,

 

Bedankt voor je tip, maar telefoon en airco draaien op het zelfde netwerk.

 

Bert65_0-1679131915531.png

 

Bert65_1-1679131948436.png

 

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Goedemorgen.

 

Gereserveerde IP adres voor airco verwijderd. UPnP weer ingeschakeld. 

 

Bert65_2-1679132235761.png

 

Geen port forwarding meer actief.

 

Bert65_3-1679132394003.png

Ziggo router opnieuw op gestart.

 

Helaas nog geen verbinding met airco via hOn app.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je als test het IP-adres van de airco instellen als DMZ host (zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, DMZ) en de airco vervolgens opnieuw laten verbinden met Wi-Fi? Voor de airco is dan geen firewall meer actief en wordt een open (1:1) NAT gebruikt.

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Goedemorgen,

 

Airco ingesteld als DMZ Host

 

Bert65_0-1679214888724.png

Airco verbonden met router, maar nog steeds geen verbinding met hOn App

 

Bert65_1-1679214983721.png

 

 

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Kreeg volgende advies van Haier:

 

Bert65_2-1679215546516.png

 

Maar met DMZ test is toch alles ge-bypassed in de router?

 

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Wat je zou kunnen doen is DMZ weer uitschakelen, werkt kennelijk toch niet.

 

Maak een hotspot op een smartphone met exact dezelfde SSID en wachtwoord als op de Connectbox of de DECO. Zet de gekozen wifi uit op de Connectbox/DECO. Verbind de airco en de andere telefoon met de hotspot. Als nu de app wel verbind, zet de hotspot uit en de wifi op de Connectbox/Deco weer aan. Herstart de airco en smartphone en probeer of het nu wel werkt.

 

- Test het met de smartphone en airco verbonden met dezelfde wifi.

- Test het met de smartphone alleen op 4G en de airco verbonden met wifi.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

DMZ is de meest directe vorm van internettoegang (geen firewall en 1:1 NAT) , op bridge mode na. Haier blijft het openen van poorten noemen, terwijl er geen poorten zijn gesloten voor uitgaande verbindingen in de firewall.

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Goede middag allen,

 

Het is ons uiteindelijk toch gelukt op de airco via de hOn-app te bedienen. 

 

Gebruikt: 2 smartphones, 1 smart phone (mobiel 1) verbonden met 4G en gebruikt als hotspot  voor 2e smartphone  (mobiel 2) en airco. SSID en Wifi wachtwoord hotspot mobiel 1 dezelfde als SSID en Wifi wachtwoord 2,4Ghz Wifi signaal van de Ziggo router.

 

Wifi signaal van de Ziggo router uitgeschakeld.

 

Airco laten koppelen in de hOn app met mobiel 2 die verbonden is met de hotspot van mobiel 1. 

Als airco gekoppeld is, checken of de hOn-app ook blijft werken als 2e mobiel over gezet wordt naar 4G internet. 

Wifi 2,4Ghz signaal van ziggo router aanzetten (zelfde SSID en Wifi Wacht woord als hotspot Wifi van mobiel 1) . Hierna Hotspot Wifi signaal van  mobiel 2 uitzetten. Airco "switchte" zelf over van hotspot wifi naar wifi van ziggo router.

 

Ik wil bij deze iedereen bedanken die heeft mee gedacht.

 

Met vriendelijke groet,

 

Bert

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Zeer omslachtig en hopelijk blijft dit werken, maar fijn om te lezen dat het is gelukt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic