1
Vraag
2
Reacties
Bert 65

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Haier Airco met hOn App laten communiceren

Goedemiddag,

 

Ik probeer ons net geïnstalleerde Haier  airco contact te laten maken met internet. Helaas lukt dit niet. 

Hiervoor heb ik het Wifi netwerk van de router weer aangezet. Zodat ik de TP link  Deco's M4 omzeil. Dit netwerk staat nu op wifi 2,4G. Als ik dan via de hOn app de airco laat koppelen lijkt alles goed te gaan. 

Ik heb de poorten poorten op het vaste IP-adres van het apparaat open gezet: 80 (http), 443 (https), 8883 (mqtt) zoals wordt aanbevolen door de fabrikant. Ik heb dit gedaan zoals is beschreven in: "Port forwarding: Alles over port forwarding bij Ziggo"

Bert65_1-1678969299810.pngBert65_2-1678969449124.png

 

 

Echter ik kan nog steeds geen contact met de airco maken via het de hOn app. Ook diverse malen de router ge-reset.

 

Haier airco is wel verbonden met Wifi:

Bert65_0-1678969030680.png

 

Kan iemand mij helpen in deze?

Alvast bedankt.

 

Bert 

 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Goede middag allen,

 

Het is ons uiteindelijk toch gelukt op de airco via de hOn-app te bedienen. 

 

Gebruikt: 2 smartphones, 1 smart phone (mobiel 1) verbonden met 4G en gebruikt als hotspot  voor 2e smartphone  (mobiel 2) en airco. SSID en Wifi wachtwoord hotspot mobiel 1 dezelfde als SSID en Wifi wachtwoord 2,4Ghz Wifi signaal van de Ziggo router.

 

Wifi signaal van de Ziggo router uitgeschakeld.

 

Airco laten koppelen in de hOn app met mobiel 2 die verbonden is met de hotspot van mobiel 1. 

Als airco gekoppeld is, checken of de hOn-app ook blijft werken als 2e mobiel over gezet wordt naar 4G internet. 

Wifi 2,4Ghz signaal van ziggo router aanzetten (zelfde SSID en Wifi Wacht woord als hotspot Wifi van mobiel 1) . Hierna Hotspot Wifi signaal van  mobiel 2 uitzetten. Airco "switchte" zelf over van hotspot wifi naar wifi van ziggo router.

 

Ik wil bij deze iedereen bedanken die heeft mee gedacht.

 

Met vriendelijke groet,

 

Bert

 

Bekijk in context

32 Reacties 32
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Mogelijke oplossingen: Zet UPnP uit op het modem en sla op. haal daarna het modem 30 seconden van de stroom, UPnP en handmatige port forward willen niet altijd goed samenwerken.

 

Staan de Deco's als volgt geïnstalleerd? Zie vooral stap 11.

Deco M4 installatie incombinatie met Ziggo | TP-Link Nederland

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Toevoeging: de port forwarding-regels zijn overbodig en mag je verwijderen. Port forwarding is vereist om inkomende verbindingen vanuit internet toe te staan in de firewall en via NAT door te sturen naar een IP-adres en poort binnen het LAN. Het verbinden van de airco met internet is daarentegen een uitgaande verbinding, net zoals je de community bezoekt.

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Bert,

 

Bedankt voor je tip. Helaas heeft het uitzetten van UPnP niet geholpen. Kan nog steeds geen contact krijgen  met de airco via de app.

Om problemen met  de verbinding via de deco's te voorkomen heb ik de wifi van de router weer geactiveerd. Deze stond nml af voordat we de airco hadden. Dus airco is met router verbonden via het netwerk TestL.

 

 

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb de poorten open gezet omdat de fabrikant dit adviseerde:

 

"Wij nodigen u vriendelijk uit om de volgende controles uit te voeren op het gebruikte wifi-netwerk:

- Het gebruikte netwerk moet met de 2,4 GHz-band zijn. In het geval van multi-band routers (2,4 GHz + 5 GHz) wordt aanbevolen om verschillende SSID's voor de twee banden te gebruiken.

- Is het apparaat direct aangesloten op de router of een Wifi range extender? Hoe ver zijn ze van het apparaat verwijderd? Het wordt aanbevolen om de router te gebruiken bij het koppelen.

- Zowel de naam als het wachtwoord van het wifi-netwerk mogen geen spaties, letters met accenten, het %-teken bevatten en mogen niet langer zijn dan 64 tekens (of 32 voor ovens/inductiekookplaten). Controleer of er niet automatisch een spatie wordt ingevoegd aan het einde van het wachtwoord door op het oogpictogram te klikken

- controleer of er geen firewalls actief zijn die de communicatie van de airconditioner met onze servers kunnen blokkeren

- controleer of de volgende poorten op het IP-adres van het apparaat open en niet geblokkeerd zijn: 80 (http), 443 (https), 8883 (mqtt)"

 

Maar ook als ik de port forwarding verwijder krijg de app geen contact met de app.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

'Poorten openzetten', zoals dit vaak wordt geadviseerd door leveranciers en fabrikanten, wordt regelmatig verward met port forwarding. De airco bouwt een uitgaande verbinding naar internet op. Enkel voor inkomende verbindingen is een firewall actief en is port forwarding noodzakelijk. Dit heeft dus geen betrekking op jouw situatie.

 

Je geeft aan dat de internettoegang beschikbaar is voor de airco en je derhalve van de hOn app gebruik kunt maken, wanneer de airco direct met de modemrouter is verbonden. Dit mislukt wanneer de airco via de Deco's is verbonden. Dit doet vermoeden dat de Deco's in bewerkingsmodus 'router' zijn geconfigureerd, wat 'access point' zou moeten zijn. Heb je dit ook gecontroleerd?

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Ik kan geen contact maken met de airco via de App als de airco verbonden is met de router en ook niet als de airco is verbonden met de Deco. Ik wil eerst het probleem met de router oplossen voordat ik verder ga met de Deco's

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Helder, dan had ik een van je vorige reacties verkeerd begrepen.

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb inmiddels geprobeerd om met 2 mobile telefoons waarvan 1 als wifi hotspot functioneert, de andere gebruikt maakt van het wifi netwerk van de "hotspot" mobiel, contact te maken met de airco via de hOn app. De airco is ook verbonden met het wifi netwerk van de "hotspot" mobiel.

Dit lukt, dit betekend dus volgens mij dat er iets in de instellingen in het Ziggo modem zit dat de verbinding met de airco via de app blokkeert. Alleen mijn kennis betreffende modem instellingen is beperkt, dus ik kom hier alleen niet uit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zie mijn vorige reactie, deze instellingen kun je vinden in de webinterface van het modem, waarin je eerder een statische lease en port forwarding hebt geconfigureerd. Na het aanpassen van de firewall-instellingen kun je het modem het beste opnieuw opstarten.

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Goedenavond,

 

Deco's staan in Acces mode.

 

Bert65_0-1678993476961.png

 

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Alleen deze instelling is geactiveerd.

 

Bert65_0-1678993940470.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Hiermee moet volledige internettoegang mogelijk zijn voor de airco. Kun je controleren of er geen IP- of MAC-filtering is ingesteld (deze instellingen zijn tevens onder Geavanceerde instellingen, Beveiliging ondergebracht) en eventueel het modem opnieuw opstarten?

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Er is geen MAC-filtering ingesteld

Bert65_0-1678994736493.png

Ik zal nogmaals de router opnieuw opstarten, kijken of het deze keer werkt.

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Helaas, nog steeds geen verbinding met de airco via de app. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zie je een bepaalde (fout)melding in de app?

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Screenshot_20230316-213855.png

Alleen dat de airco niet verbonden is.

 

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je controleren of de airco bereikbaar is binnen het LAN? Om dit te testen, kun je de Opdrachtprompt (Windows) of Terminal (macOS) starten en onderstaande commando uitvoeren. De airco moet dan antwoorden.

 

ping 192.168.178.108

Masimo

Level 7
  • 152Posts
  • 12Oplossingen
  • 13Likes

Ik zou iedereen willen aanraden zich de moeite te besparen. Ik heb drie jaar geleden een Haier airco geïnstalleerd en heb het sindsdien niet voor elkaar gekregen om de app te laten werken i.c.m. accesspoints.

Echt alles geprobeerd incl. sessies van enkele uren met Haiers "IT-engineers".

Het is helaas een &^#*^%*# stukje software.

Bert 65
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Goede morgen,

 

Airco antwoord wel.

 

Bert65_0-1679038899555.png

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic