1
Vraag
2
Reacties
Dijkertje92

Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Haal Gigabit snelheid niet (bekabeld getest)

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week telefonisch contact gehad met de klantenservice over het niet behalen van mijn gigabit snelheid.

Ik heb toen getest met mijn laptop, bekabeld aangesloten, energiebeheer op hoge prestaties, en toen bleek ik gemiddeld niet verder te komen dan 250mbps download. De upload speed zit veelal tegen 45 à 48mbps.

Correctie 2020.12.30 15:15: Bij het uitvoeren van speedtests (Ookla en Ziggo), kom ik gemiddeld uit op 300mbps down en 5 à 10mbps up. Up is nu ook niet volgens spec.

Naar aanleiding van mijn melding heeft de klantenservice mij een nieuwe splitter geleverd en een nieuwe coaxkabel voor de Connectbox Giga. De origineel geplaatste splitter was een Braun POA-01-B. Ik heb precies zo'n zelfde splitter ontvangen en deze hierdoor vervangen.

Dit heeft de situatie niet verbeterd, en de verbinding blijft gemiddeld niet verder te komen dan 250mbps. Tijdens de speedtest van Ziggo schiet die heel even naar 350 à 400, om daarna weer snel te zakken rond 250mbps.

Ik heb naar aanleiding van het niet verbeteren van de snelheid door de nieuwe splitter en nieuwe coaxkabel, de coaxkabel van de Connectbox Giga direct op de aansluiting geplaatst, dus zonder splitter. Ook hier weer: geen verbetering in snelheid.

Mijn collega's op het werk stoorden zich enorm aan mijn geklaag dat ik continue last had van Remote Desktop scherm-"freezes” en dat ik er dikwijls werd uitgegooid. Zij gaven mij als tip om te kijken wat een programma zoals PingPlotter aangeeft. Ik heb hiervan twee bijlages toegevoegd. Wat mij opviel is dat het IP-adres van de ziggo box (192.168.178.1) nagenoeg 100% packet loss heeft. Dat lijkt me niet goed, toch?

Dus, wat nu?

Met vriendelijke groet,

Dijkertje92 (Rick van Dijk)

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

@Dijkertje92 Het kan zeker geen kwaad om te checken of de problemen verleden tijd zijn bij een Ubee modem, ik heb je deze dan ook toegestuurd. Laat je weten wat je ervaring is zodra je het modem binnen hebt en weer thuis hebt gewerkt? We horen het heel graag van je! 

Bekijk in context

19 Reacties 19
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Dijkertje92 

Kan je hier je modem logs plaatsen ? 

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

 

Uit eigen ervaring weet ik dat de lan netwerkkaart van mijn laptop die 1 gig is de snelheden niet haalt ! ondanks dat alles goed staat en de utp kabels in orde zijn.

Mijn desktop wilde in 1e instantie het ook niet goed doen maar het opnieuw installeren van de drivers van de netwerkkaart loste mijn probleem op.

 

Tevens een foto van je AOP plaatsen om te kunnen beoordelen of dat de goede is.

www.speedtest.nl  is ook erg goed om te testen.

 

 

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt Ronihd voor je antwoord. Voordat ik jouw berichtje las heb ik mij inderdaad gericht op de LAN-driver op mijn laptop. Ik heb de driver verwijderd van de LAN-adapter door via apparaat beheer het stuurprogramma weg te gooien. Vervolgens opnieuw opgestart en op de intel website de laatste LAN-drivers geïnstalleerd. Ik merk wel wat verbetering, maar het is nog steeds geen 9xx/4x mbps snelheid.

Ik heb in tussentijdse speedtest pieken gezien tot 730mbps down, maar het bleef echter bij een piek. Gemiddeld was deze alsnog rond de 350 à 400mbps down.

 

Hieronder mijn pogingen met de door jouw geboden speedtest:

Poging 1 speedtest.nl: https://pic.nperf.com/r/3295932077819783-XsjTCGcW.png

Poging 2 speedtest.nl: https://pic.nperf.com/r/3295932480604229-M90YAWr9.png

Poging 3 speedtest.nl: https://pic.nperf.com/r/3295932648281243-rbAIpkFh.png

 

Zie bijlage voor de modem logs en de foto's van de AOP en de modem.

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Dijkertje92 

Met dit log in Exel kan ik niet veel………

Aop ziet er goed uit….

ik bedoel dit soort plaatjes die ik zelf niet kan maken omdat ik een ander modem heb.

Onderstaand zijn voorbeelden

 

 

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Even zoals het er bij mij uitziet 

 

 

 

 

Downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV 
Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV
Onvoldoende: -11 dBmV tot +11 dBmV
Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger

Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV to +49 dBmV.
 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@Ronihd 

Hierbij de gegevens uit het excel bestand:

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @Dijkertje92 en welkom op de Community,

Allereerst de beste wensen voor 2021! 


Ontzettend vervelend dat je niet de gewenste gigabitsnelheid behaald! Ook jij behoort deze snelheid gewoon te kunnen behalen. Kun je het modem eerst eens resetten naar fabrieksinstellingen?
Hier lees je hoe je dit doet.  Loop daarna het thuisnetwerk na met behulp van deze stappen. Sluit vervolgens een computer of laptop rechtstreeks bekabeld aan op het modem d.m.v. een netwerkkabel (cat 5e of hoger).
Voor daarna een speedtest uit via www.ziggo.nl/speedtest en controleer welke snelheid je nu meet. 

Laat onder dit topic  maar weten wat je bevindingen zijn. 

Groeten,

Paul 

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Goedemorgen Paul,

De beste wensen!

Ik heb mijn connectbox giga gereset zoals op de instructie is vermeldt en heb mijn laptop direct met lan kabel (de bijbegeleverde lan kabel van ziggo bij het modem) aangesloten.

 

Zie de bijlagen voor de speedtests.

 

Het lijkt erop dat mijn download speed redelijk opgelost is (9xx op alle 4 haalbaar), echter is mijn upload speed echt bagger tov de beloofde 50mbps.

En ja, ik heb op alle keren bij speedtests gecontroleerd of ik geen applicaties had open staan die gebruik maakten van internet. Dit was bij alle getoonde speedtests niet het geval.

 

Groeten Rick

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Om te zien of het opnieuw instellen van de netwerkadapters de upload verbetert, kun je op de laptop in het zoek vak linksonder intypen: netwerk opnieuw instellen > en dit uitvoeren. De laptop start na 5 minuten automatisch opnieuw op.

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
KBX458 wrote:

Om te zien of het opnieuw instellen van de netwerkadapters de upload verbetert, kun je op de laptop in het zoek vak linksonder intypen: netwerk opnieuw instellen > en dit uitvoeren. De laptop start na 5 minuten automatisch opnieuw op.

Bedankt voor de tip. Ik heb deze zojuist geprobeerd om te kijken of het hielp. Helaas nog steeds een belabberde upload snelheid (zie bijlage).

Mvg Rick

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Dijkertje92 wrote:
KBX458 wrote:

Om te zien of het opnieuw instellen van de netwerkadapters de upload verbetert, kun je op de laptop in het zoek vak linksonder intypen: netwerk opnieuw instellen > en dit uitvoeren. De laptop start na 5 minuten automatisch opnieuw op.

Bedankt voor de tip. Ik heb deze zojuist geprobeerd om te kijken of het hielp. Helaas nog steeds een belabberde upload snelheid (zie bijlage).

Mvg Rick

 

Kan je dit terug vinden in je modem ? 

Bij mij ziet het er iets anders uit omdat ik een ander modem heb.

Overigens in je excel wat ik eerder niet kon lezen zie ik maar 4 upstream kanalen , kan je de modem waarden nogmaals plaatsen maar dan niet in excel maar via screendump 

 

 

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Ronihd wrote:
Dijkertje92 wrote:
KBX458 wrote:

Om te zien of het opnieuw instellen van de netwerkadapters de upload verbetert, kun je op de laptop in het zoek vak linksonder intypen: netwerk opnieuw instellen > en dit uitvoeren. De laptop start na 5 minuten automatisch opnieuw op.

Bedankt voor de tip. Ik heb deze zojuist geprobeerd om te kijken of het hielp. Helaas nog steeds een belabberde upload snelheid (zie bijlage).

Mvg Rick

 

Kan je dit terug vinden in je modem ? 

Bij mij ziet het er iets anders uit omdat ik een ander modem heb.

Overigens in je excel wat ik eerder niet kon lezen zie ik maar 4 upstream kanalen , kan je de modem waarden nogmaals plaatsen maar dan niet in excel maar via screendump 

 

 

 

 Bedankt voor je antwoord. Ik heb hieronder de logs. Ik ga even zoeken of ik dat *.bin bestand ergens kan vinden.

 

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Dijkertje92 

Ik mis 2 upstream kanalen en uit je config file kom ik niet goed uit , onderstaand even als voorbeeld, vanuit mijn vorige modem waar je 6 upstream kanalen ziet en in jou post zie ik er maar 4 

 

Of @Paul Ziggo of @Alex Ziggo zullen er even naar gaan kijken 

 

 

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Ronihd wrote:

@Dijkertje92

Ik mis 2 upstream kanalen en uit je config file kom ik niet goed uit , onderstaand even als voorbeeld, vanuit mijn vorige modem waar je 6 upstream kanalen ziet en in jou post zie ik er maar 4 

 

Of @Paul Ziggo of @Alex Ziggo zullen er even naar gaan kijken 

 

 

Nogmaals gecheckt (en ververst) maar ik heb er inderdaad maar 4, geen 6.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Ontzettend balen dat het in de upload snelheid nog steeds niet gaat zoals het hoort, @Dijkertje92 . Kun je voor een beter beeld van de downloadsnelheid eens twee speedtests gelijktijdig doen? Start bijvoorbeeld de 10GB download van https://speed.hetzner.de/ en start terwijl die download bezig is een speedtest in de browser. In het taakbeheer kun je checken hoeveel data er totaal verstookt wordt op dat moment. Kun je daar een screenshot van sturen? 

 

Waar het op lijkt is dat de Connectbox Giga problemen heeft met het halen van de maximale snelheid als er 1 speedtest gedaan wordt. Dit terwijl de verbinding wel meer aankan, maar gelimiteerd lijkt te worden door software dingen. In Linux kan de snelheid bijvoorbeeld vaak wel gehaald worden met 1 speedtest.

De uploadsnelheid kan wat tegenvallen omdat er maar 4 kanalen gelocked zijn in plaats van 6, maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. De aansluiting op het AOP ziet er prima uit als ik de foto's bekijk.

Als het bovenstaande geen duidelijkheid geeft, moeten we misschien toch een monteur met je inplannen. 

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Marije Ziggo wrote:

Ontzettend balen dat het in de upload snelheid nog steeds niet gaat zoals het hoort, @Dijkertje92 . Kun je voor een beter beeld van de downloadsnelheid eens twee speedtests gelijktijdig doen? Start bijvoorbeeld de 10GB download van https://speed.hetzner.de/ en start terwijl die download bezig is een speedtest in de browser. In het taakbeheer kun je checken hoeveel data er totaal verstookt wordt op dat moment. Kun je daar een screenshot van sturen? 

 

Waar het op lijkt is dat de Connectbox Giga problemen heeft met het halen van de maximale snelheid als er 1 speedtest gedaan wordt. Dit terwijl de verbinding wel meer aankan, maar gelimiteerd lijkt te worden door software dingen. In Linux kan de snelheid bijvoorbeeld vaak wel gehaald worden met 1 speedtest.

De uploadsnelheid kan wat tegenvallen omdat er maar 4 kanalen gelocked zijn in plaats van 6, maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. De aansluiting op het AOP ziet er prima uit als ik de foto's bekijk.

Als het bovenstaande geen duidelijkheid geeft, moeten we misschien toch een monteur met je inplannen. 

@Marije Ziggo Ik heb zojuist drie speedtests uitgevoerd op speedtest.nl. Het valt mij op dat als ik de speedtest van ziggo zelf uitvoer, mijn upload zelden boven 5mbps raakt, en bij speedtest.net en bij de geteste speedtest.nl wel de beloofde 50mbps.

 

De snelheid voor zowel download als upload lijkt nu goed te zijn. Hebben jullie iets op de achtergrond aangepast? Daar ben ik in ieder geval enorm blij mee. 

De speedtests 1, 2, en 3 zijn gedaan zonder de download vanaf https://speed.hetzner.de/ en de 2021-01-13 t/m 2021-01-13(12) zijn screenshots van het taakbeheer terwijl ik de speedtest uitvoerde op speedtest.nl en het bestand 10GB vanaf https://speed.hetzner.de/ aan het downloaden was.

 

Waar ik nog wel veel last van heb is dat mijn verbinding gedurende dag heel kort hangt. Dit is te bemerken doordat ik veel thuiswerk in via remote desktop service ben ingelogd. Daar moet de sessie vaak opnieuw verbinden en bevriest het scherm voor een paar seconden. Om uitsluitsel te geven of dit niet aan de rds verbinding van mijn werk ligt, hebben mijn collega's hier thuis ook op gelet en zij geven aan hier geen last van te hebben.

Om het volledig uit te sluiten, zal ik ergens volgende week een dagje thuis gaan werken bij mijn ouders (die hebben KPN koper, 100mbps down/10mbps up). Als het daar niet gebeurt, dan moet het wel aan de Ziggo verbinding liggen.

Hoe zien jullie dat?

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Na het lang naast me neergelegd te hebben en een tijd ook weer niet thuis gewerkt te hebben, en nu weer wel, ergert het me nog steeds. 

 

Ik heb met de rds verbinding enorm veel last van lag. Gelezen dat UDP hiervoor de boosdoener kan zijn en dit op mijn PC uitgezet, waardoor UDP niet gebruikt wordt en alleen TCP. Hierdoor is de situatie iets beter, maar eigelijk nog steeds niet prettig genoeg om ongestoord te werken. 

 

De snelheden worden keurig behaald, maar heb van onderstaande nog erg veel last:

Waar ik nog wel veel last van heb is dat mijn verbinding gedurende dag heel kort hangt. Dit is te bemerken doordat ik veel thuiswerk in via remote desktop service ben ingelogd. Daar moet de sessie vaak opnieuw verbinden en bevriest het scherm voor een paar seconden. Om uitsluitsel te geven of dit niet aan de rds verbinding van mijn werk ligt, hebben mijn collega's hier thuis ook op gelet en zij geven aan hier geen last van te hebben.

Om het volledig uit te sluiten, zal ik ergens volgende week een dagje thuis gaan werken bij mijn ouders (die hebben KPN koper, 100mbps down/10mbps up). Als het daar niet gebeurt, dan moet het wel aan de Ziggo verbinding liggen.

Hoe zien jullie dat?

 

Met de KPN verbinding van mijn ouders geen last van lag spikes. Ook viel je op dat de ping tijden soms erg variëren. 

 

Ik lees her en der dat het betreffende chipset (Puma 6?) In de CB Giga voor deze problemen kan zorgen. 

 

Na wat onderzoek op het forum zie ik dat andere klanten gevraagd hebben om een Ubee (geen wifi) modem. 

Zou dat ook geen optie voor mij zijn? Ik maak gebruik van een eigen router naast de CB Giga dus dat zou voor mij geen probleem zijn. 

 

Ik lees graag een reactie tegemoet.  

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Screenshot_20220727-110046_Samsung Internet.jpg

 bovenstaande test uitgevoerd op https://www.dslreports.com/tools/puma6

 

Dit sluit goed aan op mijn latency problemen. 

Kan ik deze week nog een antwoord verwachten?

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

@Dijkertje92 Het kan zeker geen kwaad om te checken of de problemen verleden tijd zijn bij een Ubee modem, ik heb je deze dan ook toegestuurd. Laat je weten wat je ervaring is zodra je het modem binnen hebt en weer thuis hebt gewerkt? We horen het heel graag van je! 

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Hartelijk dank @Mariska! ik heb de mail ontvangen.

Ik zal laten weten of hiermee mijn problemen opgelost zijn of niet. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic