1
Vraag
2
Reageer en help mee
erikotn

Stamgast
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Growatt zonnepanelen raken steeds verbinding kwijt (via ethernet)

Dag allemaal,

Ik heb sinds een maand of twee zonnepanelen met een Growatt omvormer. Deze is bedraad verbonden met mijn modem. Als ik inlog op het online dashboard van Growatt dan geeft deze soms 'verbonden' aan, maar nog veel vaker 'status lost'.

Ik ben een leek op dit gebied. Moet ik iets instellen op mijn modem? Het feit dat het soms werkt (<10%) en veel vaker niet, snap ik niet goed.

Bedankt alvast!

22 Reacties 22
Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 18735Posts
  • 855Oplossingen
  • 5147Likes

Je hebt 2 soorten Omvormers, bekabeld en Wifi en hier zijn ze via Wifi te benaderen.

Op het Modem hoef je weinig in te stellen, maar wat voor Modem van Ziggo gebruik je, eventueel kan Ziggo een Smart Wifi Modem Giga Box sturen, deze zijn wat sterker om data van de Omvormer te verkrijgen.

Anders even met het bedrijf van de omvormer/zonnepanelen bellen en aangeven dat ze steeds verbinding verliezen, dan kan men naar de Netwerkkaart kijken of die wel 100% in orde is, want er loopt nog meer data natuurlijk via je modem.

Tip 2 is een UTP kabel op poort 4 en een Switch aansluiten en daar dan je Omvormer aan verbinden en de 3 andere Lan Poorten gebruiken voor de standaard functies.

Hoop dat dit wat informatie geeft, anders laat maar weten met een @ en me naam Dave! dan kan ik verder kijken en helpen.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 2874Posts
  • 346Oplossingen
  • 765Likes

Goedemiddag @erikotn

We zijn alweer een aantal dagen verder dat @Dave! je met zijn expertise heeft voorzien van tips voor het instellen van de zonnepanelen.

Heb je wat gehad aan de tips?

erikotn
topicstarter
Stamgast
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Helaas nog niet.

DennyW
Expert
Expert
  • 2983Posts
  • 245Oplossingen
  • 829Likes

Wat ik zo kan afleiden van het plaatje, is dat de App op de smartphone samen werkt m.i. samen met een server (ergens op het internet) van de fabrikant. Het komt mij voor de die server niet altijd info krijgt of een connectie heeft met de omvormer. In de foutmelding wordt werd door die server dan ook jouw externe IP-adres genoemd; de app maakt dus gebruik van de opgeslagen data op die server.

De grote vraag blijft natuurlijk: hoe los je het probleem op dat de app en de server af en toe niet god met elkaar kunnen werken?

Lotte
Community Moderator
Community Moderator
  • 2431Posts
  • 321Oplossingen
  • 805Likes

@erikotn Wat jammer 😞 Het is een ingewikkelde situatie. Hopelijk komt er snel iemand voorbij die je hier bij kan helpen. 

Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 18735Posts
  • 855Oplossingen
  • 5147Likes

Zoals ik aan gaf even contact opnemen met de leverancier en die zouden je moeten helpen deze weer online te krijgen, hebben ze hier na aandringen want meer als 3 kwart van de wijk hebben omvormers zoals ons en ze hebben die mensen gewoon geïnstalleerd en pleite waren de lui, terwijl ze de meters en alles ook moeten instellen. Ik heb heel boos me woningbouw gebeld en gezegd leuk dat jullie Zonnepanelen verhuren, maar we zitten wel met een App en panelen die geen waarde heeft, dus die hebben ze ingesteld en zo werkt alles naar behoren. Even op je streep staan, telefoontje plegen en ook aan Liander doorgeven of ander Netbeheerder want je dient ze aan te melden, dan krijg je alles om je App te vullen, of ze sturen iemand langs voor uitleg als je het niet snapt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 13496Posts
  • 1110Oplossingen
  • 3931Likes

@erikotn Is het nog gelukt om het probleem op te lossen aan de hand van de adviezen die binnen dit topic gegeven zijn?

Ewijk

Raadgever
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 18Likes

Ik heb exact hetzelfde probleem, ook met een Growatt omvormer/logger welke bedraad aangesloten is.
Maar aangezien ik ook een haperende internetverbinding heb lijkt het daar mee te maken te hebben, want kreeg gisteren een nieuw modem en in 1x kwam de omvormer weer online (helaas maar voor 30min...).

Heb toch sterk de indruk dat er een relatie is tussen issues met het Ziggo netwerk en de (Growatt) logger, wellicht heeft dit merk een andere manier van communiceren met hun server.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 13496Posts
  • 1110Oplossingen
  • 3931Likes

@erikotn Ik heb de verbinding tussen jouw modem en ons netwerk nog eens bekeken maar die ziet er verder prima uit. Zo op het oog zijn er geen ongeregeldheden te zien die doen verklaren waardoor de Growatt zonnepanelen de internetverbinding verliezen.

@Ewijk Vervelend dat jij dezelfde problemen ervaart als de topic starter! Zie je bij jou ook dat alleen de Growatt zonnepanelen de verbinding verliezen, of heb je dit met meer apparaten op het thuisnetwerk? Kijk anders ook eens naar het advies wat door andere gebruiks in dit topic gegeven is. Lost dit het niet op, dan is het verstandig een eigen topic te starten zodat jouw vraag de volledige aandacht heeft en dat dit niet door de vraag v.d. topicstarter heenloopt. 

Ewijk

Raadgever
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 18Likes

@Paul bedankt voor je reactie!

Bij mij staat dit issue (m.b.t. de omvormer) niet opzich en heb ik hier al een eigen topic voor gemaakt. 🙂

Wilde alleen even aangeven dat het me erg opviel dat er blijkbaar meerdere zijn die een issue met de (Growatt) omvormer hebben i.c.m. een Ziggo netwerk.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 13496Posts
  • 1110Oplossingen
  • 3931Likes

@Ewijk @erikotn Het is lastig om te zeggen waar het probleem precies aan ligt. Merk je dat de Growatt omvormer als enige (af en toe) de verbinding verliest? Of zijn er meer apparaten in het thuisnetwerk met dit probleem? Zelf heb ik geen ervaring met de Growatt omvormer en de app die hierbij hoort. Maar even hardopdenkend kan dit liggen aan de instellingen v.d. firewall (router/modem)/portforwarding of configuratie v.d. app. Mogelijk dat je iets hebt aan deze info die ik op de pagina van Growatt tegenkwam. 

Je kan de kwestie anders ook nog eens voorleggen bij de support van Growatt zelf. Zij zijn bekend met de apparatuur en de app en kunnen mogelijk beter aangeven wat de boosdoener v.h. verliezen v.d. connectie kan zijn. 

Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 18735Posts
  • 855Oplossingen
  • 5147Likes

@Ewijk  en @erikotn  welke modems gebruiken jullie en hebben jullie Poorten open staan, 

Misschien kleine optie's om jullie omvormer te laten werken met Ziggo Netwerk. IP adres en mac adres kan geen kwaad in te laten zien, niemand heeft hier iets aan, is als voorbeeld.

1. Ga naar Geavanceerd en klik op Draadloos en klik daarna Draadloos Signaal

Zorg dat Smart Wifi Kanaal optimalisatie is ingeschakeld.

Schermafbeelding 2022-08-17 om 13.46.24.png

Ga naar Geavanceerd en klik op Draadloos en klik daarna Beveiliging

Zorg dat de Wifi Mac-Filtering is uitgeschakeld. Dit voorkomt al een hoop, ik had hem aan en niks wilde configureren, bij uitschalen wel.

Onderaan de lijst kan je laten staan zoals het staat

Schermafbeelding 2022-08-17 om 13.46.43.png

2. Ga naar Geavanceerde instellingen > Klik Draadloos > Beveiliging dan kom je in de Firewall uit en vink behalve de bovenste 2 de rest uit.

Schermafbeelding 2022-08-17 om 13.45.52.pngSchermafbeelding 2022-08-17 om 13.46.24.png

Even tussendoor bij verbonden apparaten staat mijn Omvormer met wifi je ziet IP en Mac adres in het modem, noteer deze voor de zekerheid.

Schermafbeelding 2022-08-17 om 13.48.22.png

3. Ga nu naar optie DHCP toe en klik deze aan

Dan zie je de DHCP 4 en DHCP 6 > scroll naar beneden tot je dit ziet

Je ziet nu een hele lijst met verbonden apparaten wat het modem uitgeeft en mijn Omvormer staat hier ook tussen

Schermafbeelding 2022-08-17 om 14.10.03.png

Als je hem aanvinkt komt hij in het onderste gedeelte Voeg IP-Adres reservering toe Klik op reserveren en hij staat in de reserveringslijst. Dit doe ik regelmatig als mijn WD MyCloud een ander IP krijgt, ik heb hem vanaf begin al op 248 staan en daar zet ik hem weer terug op.

Schermafbeelding 2022-08-17 om 14.07.07.png

Schermafbeelding 2022-08-17 om 13.52.21.png

Ewijk

Raadgever
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 18Likes

@Dave! ik gebruik het Ziggo modem en heb geen speciale (poort) configuratie gedaan voor de omvormer. Deze werkte ook gewoon na de installatie van de panelen in maart van dit jaar. Begin juli is het issue ontstaan waarbij de omvormer zijn verbinding kwijt raakte. Maar lijkt bij mij samen te lopen met een issue van haperend internet, waarvoor morgen weer een monteur langskomt.

Naast de omvormer zijn er meer devices die bij mij  problemen geven (zoals de thermostaat), maar ook de laptop is regelmatig zijn verbinding even kwijt.

Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 18735Posts
  • 855Oplossingen
  • 5147Likes

Daarom is een optie en laat eerst de monteur even afwachten, maar ik denk van mijn omvormer deel beetje de indeling, hier via wifi nergens problemen mee, oke hebben we wel 2 Pods op zolder en op de slaapkamer, is net welke het Signaal pakt. Maar ben benieuwd houd topic wel even in de gaten als monteur is geweest 😊

Ewijk

Raadgever
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 18Likes

@Dave! Ik heb 2 omvormers waarvan er 1 draadloos is (Omnik) en werkt al 8(!) jaar probleemloos en de andere (Growatt) welke bedraad is (omdat hij ergens in de garage hangt) en die laatste geeft dus helaas wel problemen.....;-(

Maar ik wacht eerst het bezoek van de monteur morgen af, binnenkomend signaal zou te hoog zijn volgens tobiastheebe welke op mijn topic had gereageerd.

Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 18735Posts
  • 855Oplossingen
  • 5147Likes

Ga ook even in je topic neuzen @Ewijk  wie weet leer ik ook en Tobias is in dat een hele goede. Komt goed, ze gaan morgen de Growatt je zou bijna Grumpie noemen, wel fixen 😉

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 13496Posts
  • 1110Oplossingen
  • 3931Likes

@Ewijk Ik heb al even naar jouw eigen topic gekeken en hier inmiddels gereageerd. Mijn vermoeden is dat het probleem met o.a. de Growatt te maken heeft met de verstoring op het signaal van jouw modem. Zo te zien komt hiervoor morgen al een monteur langs. Laat je in het topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

Ewijk

Raadgever
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 18Likes

@Paul ik laat zeker weten wat er uit gaat komen!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 13496Posts
  • 1110Oplossingen
  • 3931Likes

@Ewijk Helemaal goed! We wachten jouw bevindingen dan even af. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.