Vraag
Reacties
Oplossing
Antaris1981
Level 1

Gramofon maakt geen verbinding

Zijn hier mensen dat een Gramofon in bezit hebben?
Voor degene die het niet weten is het een apparaat om muziek door de sturen via WIFI of kabel naar een oudere receiver.

Ik zit met het volgende probleem.
Op een of andere manier krijg in de app telkens een melding dat mijn Gramofon geen verbinding kan maken met mijn Wifi of via een internetkabel.

- Stroomkabel eruit en bovenste knop ingeduwd houden.
- Stroomkabel erin en wachten totdat het rood/geel knippert (Reset).
- Vervolgens naar de Wifi verbinding van Gramofon om verbinding te maken.
- Terug naar de app en instellen dat het verbonden moet worden met mijn Ziggo verbinding.
- Wachtwoord instellen.
- Vervolgens krijg ik een scherm met alle beschikbare programma's (Spotify)
- Afsluiten die hap en opnieuw de app openen en vervolgens krijg ik een melding dat mijn Gramofon geen verbinding kan maken met mijn netwerk.
Doe ik bij het instellen aangeven om via kabel te configureren dan zie ik heel even het ip-adres, vervolgens krijg ik dezelfde foutmelding.

Het apparaat functioneert gewoon bij een ander.
Ik word er helemaal gestoord van omdat ik niet kan achterhalen waar het probleem ligt.
Als gebruikershandleiding lees staan alle instellingen correct, in de router weet ik niet exact wat ik wel en niet mag veranderen.

Een heel verhaal, maar heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
78 Reacties 78
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
hanh wrote:
Antaris1981
Bij de App zie ik Ip adres 192.168.178.158 staan.
Dat is een adres dat de ConnectBox uideelt.

De Gramofon heeft het Ip adres 192.168.10.1 in het plaatje.
Dat klopt niet, want ligt buiten het subNet van de Connectbox.
Het moet een adres 192.168.178.x worden.
Het zal wel vast ingesteld staan. Wijzigen, dus.

Ip 192.168.178.x x uit 2 t/m 9, dat zijn standaard vrije adressen
Subnet mask 255.255.255.0
Gateway: 192.168.178.1
DNS 1: 1.1.1.1
DNS 2: 1.0.0.1

Waar moet ik dit wijzigen?
Wanneer ik Gramofon met netwerkkabel aan mijn computer koppel dan kan ik niets wijzigen.
Ik moet van voor af aan alle stappen volgen om in te stellen, zodra ik wil afronden en ik wil weer http://192.168.10.1 invoeren, dan krijg ik een foutmelding dat er geen verbinding is.
"There was an error in the last mode change. Reason: connection offline"
0 Kudos
Huizinga
Level 15
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DKAMyvaIS6wY&ved=2ahUKEwjM09P0qrLjAhWpM-wKHfHUCo0QwqsBMAB6BAgHEAU&usg=AOvVaw16z_V1yn0xqn-9YUMLTT4Y
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
Huizinga wrote:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DKAMyvaIS6wY&ved=2ahUKEwjM09P0qrLjAhWpM-wKHfHUCo0QwqsBMAB6BAgHEAU&usg=AOvVaw16z_V1yn0xqn-9YUMLTT4Y

Ik kan het helaas niet openen. Zou je de titel willen doorgeven aub?
0 Kudos
Huizinga
Level 15
Deze zal beter werken denk ik...
https://youtu.be/KAMyvaIS6wY

Had de link verkeerd gekopieerd 😄
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
Huizinga wrote:
Deze zal beter werken denk ik...
https://youtu.be/KAMyvaIS6wY

Had de link verkeerd gekopieerd 😄

Geen probleem, bedankt voor het meedenken.

Maar dit is het probleem niet, ik doe het over en over om Gramofon te resetten.
Het probleem is dat ik voor geen mogelijkheid verbinding krijg.
Ik kan in Gramofon geen ip-adres veranderen, het wordt meteen na het instellen onmogelijk gemaakt.

Het apparaat heeft het altijd gedaan, op een zekere dag kreeg ik geen verbinding meer. Bij de buren werkt het, dus Gramofon is niet kapot.

Ik zie de logica niet waarom het ineens niet meer functioneert.
Er moet toch iets zijn?
Ik heb in mijn modem niets veranderd betreft instellingen.
360x mijn modem gereset en ook alle stappen dat hier werd geadviseerd gedaan.

Alleen waar het wijzigen van IP-adres begrijp ik niet goed.
Aangezien er werd aangegeven het niet in de IP range te vallen.
0 Kudos
Huizinga
Level 15
Misschien helpt dit?
https://support.gramofon.com/hc/en-us/articles/201753262-Troubleshooting
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
Huizinga wrote:
Misschien helpt dit?
https://support.gramofon.com/hc/en-us/articles/201753262-Troubleshooting

Dank je wel, sorry dat ik zoveel vragen heb, ik ben hierin geen expert.

Ik heb alle instellingen zover in mijn ConnectBox toegevoegd op een paar punten na
DNS: must use Google DNS servers, which means 8.8.8.8 as primary IP and 8.8.4.4 as secondary IP
DNS kan ik nergens terugvinden in mijn Connect Box

Firewall: ports 53, 1812, 1813, 443 and 7547 must be open for the duration of the setup or the upgrade
Ook dit kan ik nergens vinden in mijn Connect Box pagina.
Ik zie alleen opties staan in- en uitschakelen en een optie snelheid detectie.

AC filter: if your router applies one, you'll need to add a new entry to authorize your Gramofon to get authenticated by your router. The MAC that you would need to use is the WiFi client MAC, meaning the one that appears on the Gramofon label adding +3 to the last digit (e.g. MAC on label is C4-71-30-42-2F-4C > WiFi client MAC is C4-71-30-42-2F-4F)

Op mijn Label van Gramofon staat het volgende MAC nr: C4-71-30-EF-CE-0C
Wordt er nu bedoeld de met de laatste cijfer + 3 = C4-71-30-EF-CE-0F
of wordt er nu bedoeld C4-71-30-EF-CE-3C?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Ha Antaris1981

Ok. Even een samenvatting van het voorafgaande en nog wat suggesties.

Bij de buren lukt het de Gramofoon aan het werk te krijgen door bij de Setup mbv de App een Wifi Access Point van de buren te kiezen voor de verbinding aan het netwerk. Kennelijk krijgt de Gramofone via DHCP een IP in het netwerk van de buren. Het instellen van een vast Ip, is niet aan de orde en komt ook niet aan de orde bij de installatie info die er thans beschikbaar is.

Doe je idem bij je jezelf thuis, dan gaat het mis. Dat zou aan slechte Wifi kunnen liggen op de plek waar ie staat.
Of een probleem met gelijke namen van de SSIDs voor 4.2 en 5Ghz.
Dat laatste is aangepast, maar dat helpt niet.
Het lukt domweg niet een Wifi connectie voor elkaar te krijgen, op de manier zoals dat bij de buren wel lukt.
Nog dit hierover.

• Gaf je de Gramofoon na Wifi setup bij je thuis nog een reset om zeker te zijn dat er niet een verkeerd Ip in het apparaat blijft hangen? Haal daarvoor 30 sec de spanning er af.

Na al dit teleurstellende gedoe is het proberen van een bekabelde verbinding een logische stap.
Helaas lukt dat ook niet. Verwarring en frustratie.
-------------------------------------------
Ik heb het manual waar Be rt een link naar gaf goed bekeken.
https://support.gramofon.com/hc/en-us/articles/201832042-Configuration-using-the-Gramofon-Setup-app
Een bekabelde verbinding moet eenvoudig op te zetten zijn.

• Probeer altijd een andere kabel, als het onverwacht niet lukt.
Ik zag dit nog.
https://manuals.coolblue.nl/80/gramofon.pdf
Er zijn twee aansluitpoorten voor een kabelverbinding. Een WAN poort en een LAN poort.

• Gebruik de WAN poort voor verbinding aan je Modem/Router; via de LAN poort gaat het vlgs deze info niet lukken.

Ik zie dat tijdens de bekabelde Setup er opties zijn om de Gramofon tevens een Wifi verbinding te geven resp de Gramofoon als een Wifi versterker te gaan gebruiken.

• Gebruik voor de eenvoud deze opties niet.
Tot slot.

• Geef de Gramofoon na afsluiten van een bekabelde Setup, die niet meteen werkt, nog een Reset, door de Power er 30 sec af te halen. Dit om zeker te zijn dat het benodige netwerk Ip goed wordt opgepakt van de DHCP Server in je Modem/Router.

Meer heb ik op dit moment niet voor je. En vrees later ook niet. We zullen zien. Hoor van je.
Succes, Han
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Nog dit:

• Na succesvolle aansluiting (bekabeld of Wifi) kun je de Gramofoon terugvinden bij 'Verbonden apparaten' in je Connectbox Modem/Router. Daarvoor moet je letten op het MAC address van de Gramofoon.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Wat ook nog kan. We blijven nadenken.

Er is, zonder dat je dit beseft, een tweede DHCP Server actief in je netwerk. Naast die van de Connectbox.
Dan kan de gramofoon een verkeerd Ip krijgen.

Een bekende instinker is, als je een Mediabox XL hebt en die hebt aangesloten aan je netwerk. In je profiel, zie ik dat je geen Mediabox XL hebt. Is dat zo?
Zo nee: dan kan er hier niks mee aan de hand zijn. Zo ja: is ie aangesloten op je netwerk? Dat dan zonodig opheffen!

Het komt ook voor dat er een andere Router in het netwerk zit, die als Access Point is geconfigureerd, maar op een of andere manier ineens een actieve DHCP Server kreeg.

Meestal merk je zo'n probleem ook wel op een computersysteem in je netwerk, dat dan soms ineens geen Internet beschikbaar heeft.

Het zijn hoe dan ook nog wat dingetjes om te overdenken, als het maar niet blijft lukken de Gramofoon aan de praat te krijgen.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
Aanvulend :

TS Antaris1981 geeft ergens aan dat het goed heeft gewerkt maar het plotseling zonder dat er iets is veranderd het niet meer werkt.

Wat dan het vreemde is dat bij de buren er geen probleem is en ook niet bij een vriend.

Dus of er is iets " kapot ""veranderd " bij TS thuis wat TS niet weet.

Ik zeg modem vervangen puur en alleen om dat uit te sluiten.

En Antaris1981 moet even goed nagaan of er misschien tijdens de plotselinge uitval wel iets is veranderd al is het maar een babyfoon die net is aangekocht 🙂
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Ik zeg modem vervangen puur en alleen om dat uit te sluiten.

Ronihd
Er zal tenslotte niks anders opzitten.
Of je nou snapt waarom dit nodig zou zijn, of niet.
Het is sowieso een nogal lastig te kraken probleem. Dat blijkt wel.
Toch nog ff wat dingetjes bekijken, die het probleem zouden kunnen veroorzaken.

Als dit allemaal nog niks oplevert, dan weet ik het verder ook niet meer.
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
hanh wrote:
Nog dit:

• Na succesvolle aansluiting (bekabeld of Wifi) kun je de Gramofoon terugvinden bij 'Verbonden apparaten' in je Connectbox Modem/Router. Daarvoor moet je letten op het MAC address van de Gramofoon.

Dank je voor het reageren.
Eerst kon ik mijn Gramofon niet vinden in verbonden apparaten.
Maar nu is het wel het geval, het heeft nog steeds geen verbinding maar ik kan 'm tenminste zien.
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
hanh wrote:
Wat ook nog kan. We blijven nadenken.

Er is, zonder dat je dit beseft, een tweede DHCP Server actief in je netwerk. Naast die van de Connectbox.
Dan kan de gramofoon een verkeerd Ip krijgen.

Een bekende instinker is, als je een Mediabox XL hebt en die hebt aangesloten aan je netwerk. In je profiel, zie ik dat je geen Mediabox XL hebt. Is dat zo?
Zo nee: dan kan er hier niks mee aan de hand zijn. Zo ja: is ie aangesloten op je netwerk?

Het komt ook voor dat er een andere Router in het netwerk zit, die als Access Point is geconfigureerd, maar op een of andere manier ineens een actieve DHCP Server kreeg.

Meestal merk je zo'n probleem ook wel op een computersysteem in je netwerk, dat dan soms ineens geen Internet beschikbaar heeft.

Het zijn hoe dan ook nog wat dingetjes om te overdenken, als het maar niet blijft lukken de Gramofoon aan de praat te krijgen.

Ik heb een oude Humax apparaat, het is inderdaad verbonden met mijn modem.
Er gaat een lan-kabel van de modem naar Humax

Daar had ik gisteren inderdaad af en toe last van, ik had geen verbinding meer en moest opnieuw verbinding maken met netwerk.

Hoe is dit probleem op te lossen mocht je gelijk hebben?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Aj. Hier moet over worden nagedacht.

(1) je Gramofoon heeft een bekabelde connectie met Ip 192.168.178.206, zie ik.
Eigenlijk staan nu alle seinen op groen om hem goed te kunnen gaan gebruiken.
Snap dus niet waarom er nog steeds iets misgaat met het apparaat. Het zit netjes in je netwerk. Kun je nog iets vertellen over hoe je het gebruikt? Moet daarbij niet het Ip van de Gramofoon voor worden ingevuld?
Bij de buren kennelijk niet, waar alles werkte. Dus ..... ?????
Of heb je de verdere werking daar niet getest en alleen gezien dat de instelling van de Wifi connectie daar goed verliep?

(2) Die aangesloten Humax doet er niet toe.
Je hebt geen Mediabox XL die iets heel raars kan doen. Daar ging mijn vraag over. Allemaal prima dus & niks aan de hand.

(3)
Daar had ik gisteren inderdaad af en toe last van, ik had geen verbinding meer en moest opnieuw verbinding maken met netwerk.

Wat ik hiermee moet?
Het lijkt me in elk geval niet iets wat te maken heeft met de Gramofoon.
Het kan een probleem zijn met het wegvallen van Wifi op het systeem.
Ben zelf geen voorstander van vaste systemen via Wifi te willen aansluiten.
Kan alleen maar gedoe geven, zo nu en dan. Als er daarmee iets te testen valt, dan altijd bekabeld doen. Als het bekabeld ok is, dan is Wifi het probleem.
Wat je dan nog kunt doen is proberen je Wifi te onderzoeken en verbeteren.

Zodra ik nog iets geweldigs kan verzinnen, dan hoor je van me.
Denk het niet. Zit inmiddels zonder opties die nog uitgezocht zouden kunnen worden.
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
hanh wrote:
Aj. Hier moet over worden nagedacht.

(1) je Gramofoon heeft een bekabelde connectie met Ip 192.168.178.206, zie ik.
Eigenlijk staan nu alle seinen op groen om hem goed te kunnen gaan gebruiken.
Snap dus niet waarom er nog steeds iets misgaat met het apparaat. Het zit netjes in je netwerk. Kun je nog iets vertellen over hoe je het gebruikt? Moet daarbij niet het Ip van de Gramofoon voor worden ingevuld?
Bij de buren kennelijk niet, waar alles werkte. Dus ..... ?????
Of heb je de verdere werking daar niet getest en alleen gezien dat de instelling van de Wifi connectie daar goed verliep?

(2) Die aangesloten Humax doet er niet toe.
Je hebt geen Mediabox XL die iets heel raars kan doen. Daar ging mijn vraag over. Allemaal prima dus & niks aan de hand.

(3)

Wat ik hiermee moet?
Het lijkt me in elk geval niet iets wat te maken heeft met de Gramofoon.
Het kan een probleem zijn met het wegvallen van Wifi op het systeem.
Ben zelf geen voorstander van vaste systemen via Wifi te willen aansluiten.
Kan alleen maar gedoe geven, zo nu en dan. Als er daarmee iets te testen valt, dan altijd bekabeld doen. Als het bekabeld ok is, dan is Wifi het probleem.
Wat je dan nog kunt doen is proberen je Wifi te onderzoeken en verbeteren.

Zodra ik nog iets geweldigs kan verzinnen, dan hoor je van me.
Denk het niet. Zit inmiddels zonder opties die nog uitgezocht zouden kunnen worden.

Dus als ik het goed begrijp heeft het niets met mijn DHCP te maken?

Kun je nog iets vertellen over hoe je het gebruikt? Moet daarbij niet het Ip van de Gramofoon voor worden ingevuld?

In principe hoef ik helemaal niets te doen, enkel het wachtwoord van mijn netwerk invullen.
Ook al verbind ik Gramofon via kabel met mijn pc dan heb ik niet de mogelijkheid om instellingen te wijzigen binnen Gramofon.
Zodra het goed geinstalleerd is, dan krijg ik vrijwel meteen een foutmelding en kan ik niets meer, het enige wat ik kan doen is Gramofon resetten en van voor af aan beginnen.

Overigens is Gramofon verdwenen uit mijn verbonden apparaten, zonder dat ik iets heb gewijzigd.

Kan het niet software- of hardwarematig een probleem zijn in mijn modem?
Dat leek mij het meest logische verklaring.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Ik heb zojuist de Ziggo Moderatoren een alert gegeven over dit Topic.
Er komt binnenkort er een meekijken.
Mijn suggestie was: laten we een andere Connectbox gaan testen.
Ik zie geen andere mogelijkheid meer.
Even afwachten. We zullen zien hoe dit allemaal gaat aflopen.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
hanh wrote:
Ik heb zojuist de Ziggo Moderatoren een alert gegeven over dit Topic.
Er komt binnenkort er een meekijken.
Mijn suggestie was: laten we een andere Connectbox gaan testen.
Ik zie geen andere mogelijkheid meer.
Even afwachten. We zullen zien hoe dit allemaal gaat aflopen.

Jep ander modem ! dat zeg ik 😉
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Dat mag niet te vroeg geconcludeerd worden.
Anders blijf je Modem/Routers Swappen zonder dat dit nodig is.
Ik kan nu echt niks meer verzinnen.
Misschien zien we iets vreselijks over het hoofd. Ik zou echt niet weten wat.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
hanh wrote:
Dat mag niet te vroeg geconcludeerd worden.
Anders blijf je Modem/Routers Swappen zonder dat dit nodig is.
Ik kan nu echt niks meer verzinnen.
Misschien zien we iets vreselijks over het hoofd. Ik zou echt niet weten wat.

Hanh
Het enige verschil is op het modem van de buren werkt het wel , op het modem van vrienden werkt het ook , dan lijkt mij ander modem wel een idee
0 Kudos