Vraag
Reacties
Oplossing
Antaris1981
Level 1

Gramofon maakt geen verbinding

Zijn hier mensen dat een Gramofon in bezit hebben?
Voor degene die het niet weten is het een apparaat om muziek door de sturen via WIFI of kabel naar een oudere receiver.

Ik zit met het volgende probleem.
Op een of andere manier krijg in de app telkens een melding dat mijn Gramofon geen verbinding kan maken met mijn Wifi of via een internetkabel.

- Stroomkabel eruit en bovenste knop ingeduwd houden.
- Stroomkabel erin en wachten totdat het rood/geel knippert (Reset).
- Vervolgens naar de Wifi verbinding van Gramofon om verbinding te maken.
- Terug naar de app en instellen dat het verbonden moet worden met mijn Ziggo verbinding.
- Wachtwoord instellen.
- Vervolgens krijg ik een scherm met alle beschikbare programma's (Spotify)
- Afsluiten die hap en opnieuw de app openen en vervolgens krijg ik een melding dat mijn Gramofon geen verbinding kan maken met mijn netwerk.
Doe ik bij het instellen aangeven om via kabel te configureren dan zie ik heel even het ip-adres, vervolgens krijg ik dezelfde foutmelding.

Het apparaat functioneert gewoon bij een ander.
Ik word er helemaal gestoord van omdat ik niet kan achterhalen waar het probleem ligt.
Als gebruikershandleiding lees staan alle instellingen correct, in de router weet ik niet exact wat ik wel en niet mag veranderen.

Een heel verhaal, maar heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
78 Reacties 78
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
hanh wrote:
Dat over de buren snap ik nog niet. Het moet in het eigen netwerk goed werken. Toch?


Ik begrijp er werkelijk geen reet van om eerlijk te zijn.
Het heeft altijd gewerkt en plotseling geen verbinding meer.
Het maakt niet uit wat ik doe.
Ik dacht dat Gramofon kapot was en heb een nieuwe gehaald, maar wederom exact hetzelfde probleem.
Vandaar dat ik naar mijn buren ben gegaan omdat ik wist dat zij ook Ziggo hebben met een ConnectionBox. Bij hun werkt het meteen zonder problemen.
0 Kudos
Huizinga
Level 15
Goedemiddag!
Naast die Gramofon, wat is er nog meer aangesloten via UTP op het modem?
Groeten, Christiaan
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
Huizinga wrote:
Goedemiddag!
Naast die Gramofon, wat is er nog meer aangesloten via UTP op het modem?
Groeten, Christiaan

Niets.
Alleen verbonden met mijn (Humax)
0 Kudos
Huizinga
Level 15
Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:
Goedemiddag!
Naast die Gramofon, wat is er nog meer aangesloten via UTP op het modem?
Groeten, Christiaan
Niets.

Dan zit daar in elk geval niets in de weg 😄

Wat je nog kan proberen is het volgende:
1) Koppel de Gramofon los van het modem;
2) Geef het modem een fabrieksreset. Resetknopje achterop het modem 30 seconden indrukken en dan het modem maximaal een uur met rust laten zodat deze op kan starten;
3) indien mogelijk: geef de gramofon ook een fabrieksreset;
4) verwijder de app van je telefoon, schoon je telefoon op, herstart je toestel en installeer de app opnieuw;
5) loop de installatie opnieuw door.

Als dat niet werkt dan weet ik het ook niet.

Groeten, Christiaan
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
Huizinga wrote:

Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:
Goedemiddag!
Naast die Gramofon, wat is er nog meer aangesloten via UTP op het modem?
Groeten, Christiaan
Niets.
Dan zit daar in elk geval niets in de weg 😄

Wat je nog kan proberen is het volgende:
1) Koppel de Gramofon los van het modem;
2) Geef het modem een fabrieksreset. Resetknopje achterop het modem 30 seconden indrukken en dan het modem maximaal een uur met rust laten zodat deze op kan starten;
3) indien mogelijk: geef de gramofon ook een fabrieksreset;
4) verwijder de app van je telefoon, schoon je telefoon op, herstart je toestel en installeer de app opnieuw;
5) loop de installatie opnieuw door.

Als dat niet werkt dan weet ik het ook niet.

Groeten, Christiaan

Ziggo heeft al van afstand mijn modem gereset maar het heeft niet mogen baten.
Zelf heb ik het meerdere malen gereset, maar het probleem blijft bestaan.
Ik had gevraagd voor een andere modem om te proberen maar nog geen antwoord mogen ontvangen.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Ok. dan snap ik dat Ip 192.168.10.1 wel. En over je buren ook.
Via de Wifi connectie met de Gramfone kun je in een ander netwerkje terecht voor het kunnen instellen.
Dan zie je je eigen Wifi Access punt (of punten als je er meer hebt) etc.

Bij de ConnectBox hebben de Wireless SSIDs standaard gelijke namen voor 2.4 en 5Ghz. Dat kan soms een keuzeprobleem geven op een apparaat.
Zet eens -5G achter die voor 5Ghz om ze verschillend te maken.
Zie plaatje waar dat kan.

De Gramofone doet vermoedelijk alleen aan 2.4 Ghz.
Na wijziging 5 Ghz naam nog maar eens proberen een connectie te maken..

Noot. Bij mij staat Wifi uit op de Connectbox. Nooit iets mee gedaan.
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
hanh wrote:
Ok. dan snap ik dat Ip 192.168.10.1 wel.
Via de Wifi connectie met de Gramfone kun je in een ander netwerkje terecht voor het kunnen instellen.
Dan zie je je eigen Wifi Access punt (of punten als je er meer hebt) etc.

Bij de ConnectBox hebben de Wireless SSIDs standaard gelijke namen voor 2.4 en 5Ghz.
Zet eens -5G achter die voor 5Ghz om ze verschillend te maken.
Zie plaatje waar dat kan.

De Gramofone doet vermoedelijk alleen aan 2.4 Ghz.
Na wijziging 5 Ghz naam nog maar eens proberen een connectie te maken..

Bedankt wederom.

Maar het wijzigen had ook geen nut. 😞
Ik word hier moedeloos van.
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
Ronihd wrote:
Antaris1981 Tja...........ik ben wel een beetje door mijn adviezen heen......

Enige wat je nog kan proberen via de helpdesk een ander modem te bemachtigen om voor 100 % uit te sluiten dat het niet aan jou modem ligt.

Blijft wel beetje bizar dit probleem.

Mogelijk dat een van de @ziggo moderatoren hierover wat kan zeggen ?


Zou dat mogelijk zijn om een vervangende modem te bemachtigen?
Aangezien ze niet meer reageert op mijn voorstel/vraag (2 uur geleden).

Ze zegt:
Heel gedoe dus, en raar dat deze opeens niet meer werkt!
Dit apparaat is uiteraard niet van Ziggo, daarom voor ons wel lastig te bepalen wat de oorzaak kan zijn.

En:
Mocht het dan nog niet werken, wellicht is het dan goed om een ander type modem te testen. Dan hoor ik graag van je.
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Een modem vervangen heeft geen effect als je zelf of je programma een verkeerd IP adres gebruikt, dat zal met het volgende modem exact hetzelfde zijn. Antaris1981

2 apparaten die verbinding met elkaar moeten krijgen zullen in dezelfde IP range moeten zitten, anders zien zij elkaar niet en kunnen ze ook niet met elkaar communiceren.

Gramofon gebruikt 192.168.10.1 en dat is niet het eigen netwerk van je eigen modem, dus daar zul je iets moeten veranderen in de instellingen.

Je zult Gramafon in de IP range van je modem moeten krijgen, zoals al eerder werd geschreven: 192.168.178.XXX

Alle nieuwe modems van Ziggo zitten in IP range 192.168.178.XXX
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
Be rt wrote:
Een modem vervangen heeft geen effect als je zelf of je programma een verkeerd IP adres gebruikt, dat zal met het volgende modem exact hetzelfde zijn. Antaris1981


2 apparaten die verbinding met elkaar moeten krijgen zullen in dezelfde IP range moeten zitten, anders zien zij elkaar niet en kunnen ze ook niet met elkaar communiceren.

Gramofon gebruikt 192.168.10.1 en dat is niet het eigen netwerk van je eigen modem, dus daar zul je iets moeten veranderen in de instellingen.

Je zult Gramafon in de IP range van je modem moeten krijgen, zoals al eerder werd geschreven: 192.168.178.XXX

Alle nieuwe modems van Ziggo zitten in IP range 192.168.178.XXX


Dan vraag ik me werkelijk af waarom het eerst probleemloos heeft gefunctioneerd en spontaan geen verbinding meer, hoe ik het draai of keer.

Als de range niet klopt dan zou het bij de buren toch ook niet moeten functioneren terwijl zij exact dezelfde modem hebben van Ziggo?

Waar moet ik de range aanpassen volgens jou?
Ik ben hierin nogal een noob.
0 Kudos
Huizinga
Level 15
Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:

Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:
Goedemiddag!
Naast die Gramofon, wat is er nog meer aangesloten via UTP op het modem?
Groeten, Christiaan
Niets.
Dan zit daar in elk geval niets in de weg 😄

Wat je nog kan proberen is het volgende:
1) Koppel de Gramofon los van het modem;
2) Geef het modem een fabrieksreset. Resetknopje achterop het modem 30 seconden indrukken en dan het modem maximaal een uur met rust laten zodat deze op kan starten;
3) indien mogelijk: geef de gramofon ook een fabrieksreset;
4) verwijder de app van je telefoon, schoon je telefoon op, herstart je toestel en installeer de app opnieuw;
5) loop de installatie opnieuw door.

Als dat niet werkt dan weet ik het ook niet.

Groeten, Christiaan
Ziggo heeft al van afstand mijn modem gereset maar het heeft niet mogen baten.
Zelf heb ik het meerdere malen gereset, maar het probleem blijft bestaan.
Ik had gevraagd voor een andere modem om te proberen maar nog geen antwoord mogen ontvangen.


Een softwarematige reset wil nog wel eens anders reageren dan als je het gewoon zelf doet. Ik zou bovenstaande stappen toch even volledig uitvoeren. Baat het niet dan schaadt het ook niet. Het werkt nu sowieso niet dus wat heb je te verliezen?
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Antaris1981 Een modem bij de buren kan heel anders ingesteld staan, door gewijzigde instellingen in het modem/router.
Er is een behoorlijk bosje instellingen mogelijk om te wijzigen in de Connect box.

Maar het is duidelijk, dit is niet afhankelijk van het modem, maar van de instellingen in Gramofon.
En dat is met alle apparaten die je insteld op welk modem of router hetzelfde, je moet eerst in dezelfde IP range zitten voor iets samen kan werken of communiceren.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Voor de goede orde herhaal ik mijn eerdere conclusie nog maar eens.
Ok. dan snap ik dat Ip 192.168.10.1 wel.Via de Wifi connectie met de Gramfone kun je in een ander netwerkje terecht voor het kunnen instellen.

De Gramofoon heeft voor het kunnen instellen een eigen Wireless Access Point.
Wat bij de buren zomaar lukt, moet thuis ook kunnen lukken.
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
Huizinga wrote:

Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:

Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:
Goedemiddag!
Naast die Gramofon, wat is er nog meer aangesloten via UTP op het modem?
Groeten, Christiaan
Niets.
Dan zit daar in elk geval niets in de weg 😄

Wat je nog kan proberen is het volgende:
1) Koppel de Gramofon los van het modem;
2) Geef het modem een fabrieksreset. Resetknopje achterop het modem 30 seconden indrukken en dan het modem maximaal een uur met rust laten zodat deze op kan starten;
3) indien mogelijk: geef de gramofon ook een fabrieksreset;
4) verwijder de app van je telefoon, schoon je telefoon op, herstart je toestel en installeer de app opnieuw;
5) loop de installatie opnieuw door.

Als dat niet werkt dan weet ik het ook niet.

Groeten, Christiaan
Ziggo heeft al van afstand mijn modem gereset maar het heeft niet mogen baten.
Zelf heb ik het meerdere malen gereset, maar het probleem blijft bestaan.
Ik had gevraagd voor een andere modem om te proberen maar nog geen antwoord mogen ontvangen.
Een softwarematige reset wil nog wel eens anders reageren dan als je het gewoon zelf doet. Ik zou bovenstaande stappen toch even volledig uitvoeren. Baat het niet dan schaadt het ook niet. Het werkt nu sowieso niet dus wat heb je te verliezen?


Ik sta open voor alle tips, hoe moet ik het softwarematig resetten?
Bedoel je kleine zwartje knopje aan de achterzijde van de modem?
Ik heb het maar 10 seconden ingedrukt gehouden, verkeerd gelezen.
Ik ga het nog een keer proberen.
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
hanh Dank voor je herhaling, dat was even verdwenen :thinking:

Ik zie het hier ook in de gebruiksaanwijzing.
Het is een heel verhaal om het werkend te krijgen.

https://support.gramofon.com/hc/en-us/articles/201832042-Configuration-using-the-Gramofon-Setup-app
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
Be rt wrote:
Antaris1981 Een modem bij de buren kan heel anders ingesteld staan, door gewijzigde instellingen in het modem/router.
Er is een behoorlijk bosje instellingen mogelijk om te wijzigen in de Connect box.

Maar het is duidelijk, dit is niet afhankelijk van het modem, maar van de instellingen in Gramofon.
En dat is met alle apparaten die je insteld op welk modem of router hetzelfde, je moet eerst in dezelfde IP range zitten voor iets samen kan werken of communiceren.


Het zijn oudere mensen, ze hebben enkel aangesloten en geen poorten geopend of iets dergelijks, aan en gaan met die banaan 😉

Aangezien we exact dezelfde modems hebben, ik vond het heel raar dat Gramofon bij mij eerst wekenlang goed functioneerde en vervolgens op een ochtend kreeg ik geen verbinding meer. Terwijl er niets is veranderd, zowel modem als Gramofon.

Je hebt een app Fing en daarmee kan je het ipadres achterhalen van diverse apparaten.
Wanneer Gramofon nog niet is geintalleerd maar wel gereset, dan zie ik het in mijn lijstje staan.
Wanneer ik Gramofon heb geinstalleerd is het niet meer zichtbaar, ook niet zichtbaar in mijn modem. Dat bedoel je dus met ip range?

Hoe kan ik de IP range van mijn Gramofon aanpassen zodat het wel kan communiceren?

Bij voorbaat dank.
0 Kudos
Huizinga
Level 15
Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:

Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:

Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:
Goedemiddag!
Naast die Gramofon, wat is er nog meer aangesloten via UTP op het modem?
Groeten, Christiaan
Niets.
Dan zit daar in elk geval niets in de weg 😄

Wat je nog kan proberen is het volgende:
1) Koppel de Gramofon los van het modem;
2) Geef het modem een fabrieksreset. Resetknopje achterop het modem 30 seconden indrukken en dan het modem maximaal een uur met rust laten zodat deze op kan starten;
3) indien mogelijk: geef de gramofon ook een fabrieksreset;
4) verwijder de app van je telefoon, schoon je telefoon op, herstart je toestel en installeer de app opnieuw;
5) loop de installatie opnieuw door.

Als dat niet werkt dan weet ik het ook niet.

Groeten, Christiaan
Ziggo heeft al van afstand mijn modem gereset maar het heeft niet mogen baten.
Zelf heb ik het meerdere malen gereset, maar het probleem blijft bestaan.
Ik had gevraagd voor een andere modem om te proberen maar nog geen antwoord mogen ontvangen.
Een softwarematige reset wil nog wel eens anders reageren dan als je het gewoon zelf doet. Ik zou bovenstaande stappen toch even volledig uitvoeren. Baat het niet dan schaadt het ook niet. Het werkt nu sowieso niet dus wat heb je te verliezen?
Ik sta open voor alle tips, hoe moet ik het softwarematig resetten?
Bedoel je kleine zwartje knopje aan de achterzijde van de modem?

Halverwege het modem, klein gaatje waar reset bij staat. Kan je bij met een tandenstoker oid. 30 seconden onafgebroken ingedrukt houden en dan het modem rustig de tijd geven opnieuw op te starten
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Antaris1981 schreef: "Dat bedoel je dus met ip range?"

Nee, helaas niet.
Helaas is een cursus netwerk beheer onbegonnen werk zo via tekst. Antaris1981

Volg de stappen die gegeven worden door Huizinga , dat wordt de snelste weg om mogelijk alles weer in orde te maken.
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
Huizinga wrote:

Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:

Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:

Antaris1981 wrote:

Huizinga wrote:
Goedemiddag!
Naast die Gramofon, wat is er nog meer aangesloten via UTP op het modem?
Groeten, Christiaan
Niets.
Dan zit daar in elk geval niets in de weg 😄

Wat je nog kan proberen is het volgende:
1) Koppel de Gramofon los van het modem;
2) Geef het modem een fabrieksreset. Resetknopje achterop het modem 30 seconden indrukken en dan het modem maximaal een uur met rust laten zodat deze op kan starten;
3) indien mogelijk: geef de gramofon ook een fabrieksreset;
4) verwijder de app van je telefoon, schoon je telefoon op, herstart je toestel en installeer de app opnieuw;
5) loop de installatie opnieuw door.

Als dat niet werkt dan weet ik het ook niet.

Groeten, Christiaan
Ziggo heeft al van afstand mijn modem gereset maar het heeft niet mogen baten.
Zelf heb ik het meerdere malen gereset, maar het probleem blijft bestaan.
Ik had gevraagd voor een andere modem om te proberen maar nog geen antwoord mogen ontvangen.
Een softwarematige reset wil nog wel eens anders reageren dan als je het gewoon zelf doet. Ik zou bovenstaande stappen toch even volledig uitvoeren. Baat het niet dan schaadt het ook niet. Het werkt nu sowieso niet dus wat heb je te verliezen?
Ik sta open voor alle tips, hoe moet ik het softwarematig resetten?
Bedoel je kleine zwartje knopje aan de achterzijde van de modem?
Halverwege het modem, klein gaatje waar reset bij staat. Kan je bij met een tandenstoker oid. 30 seconden onafgebroken ingedrukt houden en dan het modem rustig de tijd geven opnieuw op te starten

Net geprobeerd en het werkte wederom niet,
Ik vraag me af, bij de buren werkt het meteen, bij de man waarvan ik het gekocht heb werkte het ook zonder problemen of aanpassingen.
0 Kudos
Antaris1981
Level 1
Topicstarter
Be rt wrote:
Antaris1981 schreef: "Dat bedoel je dus met ip range?"

Nee, helaas niet.
Helaas is een cursus netwerk beheer onbegonnen werk zo via tekst. Antaris1981



Volg de stappen die gegeven worden door Huizinga , dat wordt de snelste weg om mogelijk alles weer in orde te maken.

Wat een humor, ik heb alle stappen al meerdere malen geprobeerd.
Zelfs mijn broertje kreeg het toentertijd niet voor elkaar, hij werkt juist met netwerken.

Heb jij een logische verklaring wanneer Gramofon wekenlang goed functioneert en op een dag geen verbinding meer kan maken, terwijl Gramofon niet kapot is?

Antaris1981 schreef: "Dat bedoel je dus met ip range?"

Wanneer je Gramofon koppelt aan jouw netwerk, neemt het apparaat dan jouw IP-adres aan/over? Aangezien ik het niet terug kan vinden in mijn modem.
0 Kudos