Vraag
Reacties
Oplossing
RobPeters
Level 3

Google meldt “ongebruikelijk verkeer computernetwerk”

Sinds kort word ik (bij gebruik van Google) geplaagd door deze melding:

'Onze systemen hebben ongebruikelijk verkeer gedetecteerd van uw computernetwerk. Deze pagina controleert of u de verzoeken daadwerkelijk verzendt en niet een robot.' 

Ik moet dan een Captcha aanvinken of oplossen alvorens ik verder kan gaan. Erger is dat ik sinds ongeveer dezelfde tijd al diverse malen foutmeldingen heb gekregen van MyHeritage, dat ik daarvoor een jaar lang probleemloos had gebruikt. Het gaat zelfs zo ver dat mij IP-adres wordt geblokkeerd en als ik wél toegang krijg tot de site, dan is mijn eigen account geblokkeerd. Het kan dagen duren voordat ik weer toegang krijg. 

Is er iemand die hier iets van begrijpt of beter nog: er een oplossing voor weet?

Alvast dank!

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RobPeters
Level 3
Topicstarter

Aan allen:

Sinds 10 februari gebruik ik MyHeritage zonder enig probleem. Het heeft er dus alle schijn van dat het lek boven is. En het lek was: Google (reCAPTCHA). Sinds de genoemde datum heb ik op al mijn apparatuur een andere zoekmachine en ik heb mijn Google-account verwijderd. Sinds ik dat heb gedaan heb ik geen problemen meer. Je vraagt je natuurlijk wel af waarom ik (mijn ip-adres) door Google werd "verdacht". Zoveel duistere porno-sites bezoek ik nou ook weer niet.....

MyHeritage is een van de sites die hun beveiliging baseren op Google. Ik maak van de gelegenheid gebruik om iedereen te waarschuwen voor (ongewenste aandacht van) Google.

Dus probleem opgelost en mijn dank aan allen die hebben meegedacht.

Rob 

Bekijk in context

83 Reacties 83
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het valt mij op dat je in voormalig Ziggo-gebied woont maar niet van IPv6 gebruik maakt. Heb je een eigen router in gebruik naast het modem?

0 Kudos
TV2
Level 8

Ik heb dat ook af en toe. Ik gebruik ook safari en komt het door de (beveiligde) instellingen van deze browser.

 

0 Kudos
RobPeters
Level 3
Topicstarter

Hoi Tobiastheebe,

ik ben niet technisch en weet niks van IPv6. Ik heb in ieder geval geen eigen router….

Rob

0 Kudos
RobPeters
Level 3
Topicstarter

Hoi TV2,

Het probleem is dat ik lees dat Google en Apple elkaar een beetje dwars zitten, maar welke instellingen zouden dan het beste zijn, op zowel de iMac als de iPad?

Rob

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Als je inlogt op de webinterface van het modem via 192.168.178.1 en naar de pagina Beheer → Informatie gaat, zie je dan alleen een IPv4-adres of ook een IPv6-adres?

 

De melding lijkt vaak voor te komen als een VPN zoals iCloud Private Relay (Privédoorgifte in iCloud) actief is, maar daar maak jij geen gebruik van.

0 Kudos
RobPeters
Level 3
Topicstarter

Zie plaatje.

(Ik moet zo weg, dus kan dan niet meer meteen reageren…..)

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat is in orde. Het lijkt dus bij jouw iPad te liggen dat hier geen IPv6 gebruikt wordt. Zie je op bijvoorbeeld whatismyipaddress.com ook geen IPv6-adres? Ik zou de iPad zekerheidshalve even opnieuw opstarten.

 

Overigens: het IPv4-adres op de pagina Beheer → Informatie komt niet overeen met het IPv4-adres dat Google toont, dat is vreemd. Het lijkt wel alsof jouw iPad tussen twee verschillende (modem)routers wisselt van verbinding. Misschien houdt dit verband met de melding in Safari.

RobPeters
Level 3
Topicstarter

Zie het plaatje. 
Ik weet niet wat ik er van denken moet. Het speelt sinds begin dit jaar, en ik heb heel 2024 probleemloos gebruik gemaakt van MyHeritage. Er zou dus sinds begin dit jaar iets gewijzigd  zijn (in mijn instellingen?), maar ik weet van niks. 
Voorlopig hartelijk dank voor het (mee)denken….

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De IP-adressen zijn hier zoals verwacht c.q. in orde. Ik begrijp nog niet waar het IP-adres dat Google toont vandaan komt. Is er andere (netwerk)apparatuur aangesloten op het modem? Zo ja, dan zou ik eens testen zonder aangesloten apparaten en alleen de iPad verbonden.

0 Kudos
efok
Level 17

Dit is wel merkwaardig. Je laatste plaatje laat 2 ip adressen (ipv4 en 6) die op dezelfde CMTS zitten als ik. Dat betekent dat je bij mij om de hoek zit.

Dat eerste ipv4 62.145.196.28 zit daar niet. Maar dat was op 4/1.
Dat lijkt een adres waarvan de trace richting Groningen gaat. Het lijkt dus een niet op een per ongeluk lijntje met de buren of zo.

Gebruik je VPN achtige verbindingen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik dacht eerst ook dat 62.145.196.28 in fUPC valt, maar na controle blijkt dat niet het geval. Met PLC-adapters heb ik een jaar of 10 geleden wel eens meegemaakt dat een link naar de overburen ontstond met hetzelfde resultaat (wisselend publiek IP-adres).

0 Kudos
efok
Level 17

Ja @tobiastheebe Ik zag later ook dat het toch in fZigho lijkt te horen, maar het zit niet op dezelfde cmts. Dat sluit een linkje met de buren wel uit. wellicht zat @RobPeters op 4/1 zelf op een andere locatie? Of een VPN met kantoor oid?

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zie nu pas dat die eerste screenshot inderdaad van een paar weken geleden is. Het lijkt inderdaad een andere locatie te zijn na een traceroute naar beide IP-adressen. Ik ben benieuwd of @RobPeters nu een IPv4- of IPv6-adres ziet bij de melding van Google.

0 Kudos
RobPeters
Level 3
Topicstarter

Ik kom hier morgen op terug met wat meer info….

0 Kudos
RobPeters
Level 3
Topicstarter

Misschien had ik het topic een andere kop moeten geven, iets in de trant van: mijn “mijn computer wordt door verschillende websites aangezien voor een robot”. Dat begon “dus” met de melding van 3 januari die ik al liet zien, met een ip-adres: 65.145.166.162. Waar dit adres vandaan komt: ik heb geen idee.

Op 4 februari (vandaar dat ik een link leg) begon de ellende met MyHeritage, met de melding die ik ook bijvoeg. Daar staat het adres 83.82.166.162. Dat is wel een bekend adres.

Ik heb niet van alle ellende een screenshot gemaakt, maar ik voeg ook nog een Google-melding bij van afgelopen zondag. Voor de goede orde: ik ben om de problemen te omzeilen wel een VPN gaan gebruiken (Proton), maar ben daar al snel mee gestopt, en ik gebruikte volgens mij geen VPN ten tijde van de recente meldingen.

Ik weet niet of iemand uit dit alles een duidelijk beeld krijgt. Maar is het gek dat ik af en toe vermoed dat mijn modem op gezette tijden ‘op tilt slaat’? Met daarbij de vraag of er bepaalde instellingen aan mijn modem zijn die ik kan wijzigen. (Nu denk ik ook: als ik mijn modem herstart, dan duurt het minstens 20 minuten voordat alles weer normaal werkt. In de tussentijd zie ik mijn netwerk online komen en weer weggaan, en dat een aantal malen achter elkaar. Is dit normaal?)

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het probleem is dus ook aanwezig met de IPv6 prefix en het IPv4-adres dat de modemrouter toont.

 

Bij de Connectbox v1 (Arris TG2492 en Compal CH7465) is het normaal dat opstarten ~10 minuten in beslag neemt. Als er daarnaast nog andere netwerkapparatuur achter het modem aanwezig is, dan kan dit toenemen tot ~15 minuten.

0 Kudos
RobPeters
Level 3
Topicstarter

Ik was weg, kom terug, typ op mijn iPad ‘ziggo community’ in en Google geeft de bekende foutmelding (er was dus geen enkel internetverkeer). Als iemand weet waarom, dan hoor ik het graag….

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Is er andere (netwerk)apparatuur aangesloten op het modem? Zo ja, dan zou ik eens testen zonder aangesloten apparaten en alleen de iPad verbonden.

RobPeters
Level 3
Topicstarter

Ja, er is van alles op aangesloten, alleen: dat is altijd zo geweest (al jááááren) en pas sinds bijna twee maanden heb ik die foutmeldingen (zowel op de iPad als de iMac). En: testen is lastig/onmogelijk, want vaak gebeurt er dagenlang (of langer) niks, dus als er dan geen fout optreedt, dan zegt dat weinig. Ik voeg nog maar even de “uitleg” van de jongste error bij. 
Maar, eeeeehhhh……. Ben ik de enige van alle Ziggo-gebruikers die deze foutmelding krijgt? Kan toch haast niet…..

Met dank,

Rob

0 Kudos