1
Vraag
2
Reacties
DRINK

Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Google home wifi apparaten toevoegen aan netwerk

Hoi,

Kunnen jullie me helpen met het thuisnetwerk?

Ik heb een connectbox. Aan de conntectbox zit een switch. Via die switch heb ik een google home wifi set eraan gehangen (een hoofdpunt en twee supportpunten) er aan gezet. Via die switch ook mijn PC met een lankabel aangesloten. Nu kan ik via mijn Connect Box zien dat PC en Google home wifi zijn aangesloten. Alleen lukt het me niet om via het netwerk bij de Wifi apparaten te komen zoals de printer. 

Veel geprobeerd en gelezen over DNS, WAN, DHCP etc. Maar krijg het niet goed. Hebben jullie een uitleg hoe ik hier een thuisnetwerk van maak?

Tnx!

2 Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9847Posts
  • 580Oplossingen
  • 3578Likes

Er staan nu twee routers achter elkaar, waardoor er twee gescheiden subnets (netwerken) zijn ontstaan zonder transparantie.

Op het SmartWifi modem moet bridge mode worden ingeschakeld door Ziggo, dit kun je aanvragen met dit formulier.

Na inschakelen van bridge mode moet de eigen router direct op het modem worden aangesloten (op de LAN 1-poort) en de switch achter de eigen router worden geplaatst. Er is dan weer een enkel subnet zoals eerder en alle apparatuur binnen het LAN is weer zichtbaar en bereikbaar.

Bekijk in context

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9847Posts
  • 580Oplossingen
  • 3578Likes

Met de eigen router bedoel ik de Nest Wifi. Bij bridge mode verandert het SmartWifi modem in een modem zonder router.

Een versimpeld aansluitschema zou er als volgt uit zien:

Modem (LAN 1) → (WAN/Internet) Google Nest (LAN) → Switch → PC, printer en overige apparaten

Bekijk in context

14 Reacties 14
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9847Posts
  • 580Oplossingen
  • 3578Likes

Er staan nu twee routers achter elkaar, waardoor er twee gescheiden subnets (netwerken) zijn ontstaan zonder transparantie.

Op het SmartWifi modem moet bridge mode worden ingeschakeld door Ziggo, dit kun je aanvragen met dit formulier.

Na inschakelen van bridge mode moet de eigen router direct op het modem worden aangesloten (op de LAN 1-poort) en de switch achter de eigen router worden geplaatst. Er is dan weer een enkel subnet zoals eerder en alle apparatuur binnen het LAN is weer zichtbaar en bereikbaar.

DRINK
topicstarter
Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dank voor de snelle reactie. Ik zal het formulier invullen. Voor alle duidelijkheid. 

"De eigen router moet direct op het modem worden aangesloten" betekent dat ik de Google nest in Lan 1 poort zet. Dit snap ik.

"de switch moet achter de eigen router worden geplaatst" Deze snap ik niet. Wat is de eigen router? Ik heb een connect box, een switch en een google nest kastje? Welke van de drie is de eigen router?

Alvast dank!

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9847Posts
  • 580Oplossingen
  • 3578Likes

Met de eigen router bedoel ik de Nest Wifi. Bij bridge mode verandert het SmartWifi modem in een modem zonder router.

Een versimpeld aansluitschema zou er als volgt uit zien:

Modem (LAN 1) → (WAN/Internet) Google Nest (LAN) → Switch → PC, printer en overige apparaten

DRINK
topicstarter
Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Oei, de Nest kan er niet tussen. Heeft alleen een ingang, geen uitgang. 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9847Posts
  • 580Oplossingen
  • 3578Likes

De hoofdunit (welke als router fungeert) zou twee ethernetpoorten moeten hebben.

DRINK
topicstarter
Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Je hebt gelijk! Sorry, keek niet goed. Ik heb het formulier ingevuld. Ik hou je op de hoogte als het is doorgezet. Dank voor je feedback in deze late uurtjes! 🙂

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9847Posts
  • 580Oplossingen
  • 3578Likes

Graag gedaan en ik kijk uit naar verdere updates.

DRINK
topicstarter
Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi, de connectbox, nest en switch in de aangegeven volgorde gezet. Internet en wifi werken, alleen ik kan niet meer de connectbox bereiken via het ip nummer. Is het nummer veranderd door deze setup?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9847Posts
  • 580Oplossingen
  • 3578Likes

In bridge mode is het modem via 192.168.100.1 bereikbaar.

DRINK
topicstarter
Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi, alles werkt! Dank voor de support! Laatste vraag, ik krijg nu de mediabox te zien als wifisignaal. Kan ik dat signaal gebruiken om vanaf te telefoon te streamen?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9847Posts
  • 580Oplossingen
  • 3578Likes

Fijn om te lezen dat alles naar behoren werkt.

Welk type Mediabox heb je en waar zie je dat signaal? Wat wil je precies streamen/casten? Je kunt via Ziggo GO de Mediabox bedienen en zenders/programma's starten.

Alleen de Mediabox XL kan zelf SSID's uitzenden maar deze dienen niet meer te worden gebruikt.

DRINK
topicstarter
Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi, ja een mediabox XL. Wat bedoel je met "maar deze dienen meer te worden gebruikt"

Bedoel je "niet meer?"

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9847Posts
  • 580Oplossingen
  • 3578Likes

Ik bedoelde inderdaad dat deze SSID's (HZN24 en HZN50) niet meer gebruikt dienen te worden, deze zijn nog afkomstig uit de tijd dat de Mediabox XL ook als router werd gebruikt en er geen losse modemrouter (zoals het SmartWifi modem) was. Dit was in voormalig UPC-gebied gebruikelijk.

Je kunt een PC via ethernet verbinden met de Mediabox XL en de radio's voor 2,4 en 5 GHz uitschakelen via de webinterface (192.168.192.1).

RoWi.
Expert
Expert
  • 12695Posts
  • 573Oplossingen
  • 3498Likes

@DRINK  schreef:

Hoi, ja een mediabox XL. Wat bedoel je met "maar deze dienen meer te worden gebruikt"

Bedoel je "niet meer?"

De ingebouwde modem/router/wifi functie van de mediabox XL worden niet meer actief ondersteund.

Het modem deel wordt nog gebruikt voor toegang tot het On-demand aanbod, Replay en de cloudopname's. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic