ewmeekels

Level 1
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Google Nest Wifi en Ziggo Gigabox snelheid wifi niet optimaal

Ben sinds vandaag in bezit van de Gigabox en 1000 Mbps downloadsnelheid, mijn Google Nest Router is direct met een Cat6 kabel aanesloten en de wifi is uitgeschakeld op de gigabox.

Als ik een speedtest uitvoer op mijn Iphone 11 pro kom ik niet boven de 539 download qua snelheid (en met de google google wifi app slechts 429 Mbps) .Dat ik geen 1000 mbps ga halen snap ik maar hoop toch wat meer dan de 539 te halen.

Wie heeft de gouden tip?

19 Reacties 19
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat heeft met de wifi protocollen en instellingen van je Google Nest te maken.

Met 802.11 AC en bij 5 GHz drie banden combineren 20/40/80 kan je tot 866 MB halen dat hangt ook van je cliënten af.

Zowel 2,4 ghz en 5 GHz op één band enkel 20 instellen is vriendelijker voor je buren en mogelijk snel genoeg.

Ik begrijp dat je wilt halen waar je voor betaald met een gigabit verbinding heb je wifi 6 802.11 ax nodig, dat ondersteund de gigabox zelfs niet.

 

 

ewmeekels
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Ok, hoe kan ik dan 866 mbits halen, moet ik iets doen aan de instellingen?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
ewmeekels wrote:

Ok, hoe kan ik dan 866 mbits halen, moet ik iets doen aan de instellingen?

Zoals gezegd inderdaad in de instellingen bij 5 GHz de band instellingen op 20/40/80 zetten of bij 2,4 ghz 20/40 dan gebruik je twee of drie banden wat interferentie met anderen kan opleveren.

De iPhone moet dit ook ondersteunen.

ewmeekels
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Ik wil juist gebruik maken van mijn Google Nest wifi netwerk, en de Gigabox enkel bedraad gebruiken om zo niet met 2 netwerken te hoeven werken.

ewmeekels
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

of kan het ook nog helpen als Ziggo mijn modem in Bridge modes zet? (wifi heb ik nu zelf via http://192. etc uitgezet)

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als je de nest als accespunt instelt heb je ook 1 netwerk.

In principe mag dat geen verschil maken in bridge mode heb je nog maar 1 poort beschikbaar dat weet je? 

 


Niet van toepassing

Ik zou de Google nest eerst helemaal resetten en opnieuw instellen.  

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
PeterH2020 wrote:

Ik zou de Google nest eerst helemaal resetten en opnieuw instellen.  

Dat had inderdaad standaard moeten gebeuren.

ewmeekels
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
RoWi. wrote:

Als je de nest als accespunt instelt heb je ook 1 netwerk.

In principe mag dat geen verschil maken in bridge mode heb je nog maar 1 poort beschikbaar dat weet je? 

 

Dan doen we dat nog maar even niet, heb er wel een 1000mbits switch achter hangen maar kan die extra poorten voor nu nog wel even gebruiken.

 

PeterH2020 wrote:

Ik zou de Google nest eerst helemaal resetten en opnieuw instellen.  

Heb ik ook gedaan, gehele netwerk gereset en zit nu op gemiddeld 550 Mbps wifi

 

Zoek dus nog steeds een oplossing om dit richting de 850 Mbps te krijgen….

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Grote kans dat dit het best mogelijke is.

Ik snap dat je de hoogst mogelijke snelheden wil halen ook via wifi, toch een serieuze vraag ondervind je bepaalde hinder of belemmeringen met de huidige 550Mbps?

De specificaties

Draadloos

  • AC2200 4x4 MU-MIMO wifi
  • Uitbreidbare 802.11s mesh-wifi
  • Simultane dual-band wifi (2,4 GHz/5 GHz) met ondersteuning voor IEEE 802.11a/b/g/n/ac
  • Gebruikt beamforming
  • Bluetooth® Low Energy (BLE)
  • IEEE 802.15.4-thread (2,4 GHz) (functionaliteit binnenkort beschikbaar)
  • Automatische 802.11k/v clientroaming

 

Afstand, de kleine antenne in je iphone drukte om je heen genoeg redenen om te concluderen dat je via wifi op het maximale zit.

Wifi is zo snel als de zwakste schakel, zo eenvoudig is het.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@ewmeekels 

Via de wifi haal ik de 1000 Mb/s ook niet……….Iphone 12 Pro , Modem in bridge en een mesh systeem van Asus RT-AX92 U wifi 6 geschikt. Asus heb ik er 3 van maar heb ik wel met cat 6 kabels met elkaar verbonden, dus het zijn meer access points.

Als ik zo op 3 meter van de router een test doe is dit mijn resultaat.

 

 

 

Hieronder mijn bekabelde resultaat op www.speedtest.nl 

 

 

 

Ik denk dat dit een zeer goed resultaat is , Ziggo geeft aan in de advertentie dat je TOT wel 1000 Mb/s kan halen.

Ik denk dat jou wifi resultaten zeer goed zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Hmm zowel de Iphone 11pro en 12pro ondersteunen 802.11ax

Dat zal het probleem niet zijn. Dan blijft de nest, de omgeving en andere factoren over.

 

Asus heb ik er 3 van maar heb ik wel met cat 6 kabels met elkaar verbonden, dus het zijn meer access points.

Dat is deels een misvatting en deels correct, mesh blijft mesh al zijn ze bedraad verbonden, het gaat om de onderlinge communicatie tussen de units, hoe dit plaats vind is niet van belang.

Mesh is puur de marketing naam voor dit protocol 

  • Automatische 802.11k/v clientroaming

https://support.apple.com/nl-nl/HT202628

 

Ik heb 4 wifi punten, waarvan 3 actief connectbox staat uit. Ook dat is een mesh, het enige verschil de Sitecom router ingesteld als accespoint ondersteund het 802.11 k/v/r niet

ewmeekels
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Bedraad niets te klagen

speedtest,nl

Via de wifi denk ik dan maar dat ik tevreden moet zijn met het resultaat.

 

@RoWi. denk dat je een goede vraag stelde: mis je het. Het is niet zo dat ik het mis het is meer dat ik graag het optimale uit mijn wifi zou willen halen en dus graag richting de 850 zou willen als dat technisch wel haalbaar is.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Technisch is het theoretisch haalbaar, het blijft een draadloos signaal kortom wat zie je in een wifi analyzer om je heen? Het aantal 5ghz wifi punten wat je in zo'n app zegt niet veel over de clients/apparatuur bij de buren. 

Wie zijn woning vol hangt met wifi afhankelijke apparatuur is zelf deel van het probleem, daarom is het goed als deze apparaten niet onnodig hoger gaan dan 802.11 a,b,g elk apparaat vervuild de eigen omgeving.

 

Je hebt 11 keer meer dan mijn 50/5 lijn wat voor ons 2 genoeg is. 100/10 zal mogelijk fijner zijn. Je hebt verder gelijk, waarom omdat het kan en je betaald ervoor, hoewel dat is meer de verbinding naar buiten.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
RoWi. wrote:

 

 

Je hebt 11 keer meer dan mijn 50/5 lijn wat voor ons 2 genoeg is. 100/10 zal mogelijk fijner zijn. Je hebt verder gelijk, waarom omdat het kan en je betaald ervoor, hoewel dat is meer de verbinding naar buiten.

 

Zo ver ik weet zegt Ziggo dat de snelheden bekabeld worden gegarandeerd , en wifi tot 20Mb/s en dit laatste komt omdat wifi erg afhankelijk is van allerlei omstandigheden binnen en buitenhuis.

Snelheid gebruikte wifi netwerkkaarten en nog veel meer 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die 20Mb is ergens belachelijk laag, toch logisch het is heel extreem als zelfs dat niet wordt gehaald. Zelfs met een flink download en een uhd stream trek ik de 50 Mb niet vol.

De omstandigheden hoewel niet onjuist is deels ook zichzelf indekken.

Aan de andere kant heb ik nooit in een echt drukke omgeving gewoont waar het wifi betreft.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
RoWi. wrote:

Die 20Mb is ergens belachelijk laag, toch logisch het is heel extreem als zelfs dat niet wordt gehaald. Zelfs met een flink download en een uhd stream trek ik de 50 Mb niet vol.

De omstandigheden hoewel niet onjuist is deels ook zichzelf indekken.

Aan de andere kant heb ik nooit in een echt drukke omgeving gewoont waar het wifi betreft.

 

Mee eens dat het laag is , maar als je echte oude laptop hebt of telefoon die oud is  kan het zomaar zijn dat de bottelnek is

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dan hebben we het wel over heel oud meer dan 15 jaar of ouder.

De bovenkant van het eerder geposte overzicht.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @ewmeekels en welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag m.b.t. wifisnelheid aanklopt op dit forum. Zo te zien hebben de hier aanwezige experts al een zeer uitgebreide uitleg gegeven.
Ik begrijp dat je via de bekabelde verbinding  keurig de Gigabit snelheid behaald. De maximale draadloze snelheid die je kunt behalen hangt van heel veel factoren af. 
Kijk anders eens op deze pagina om je wifi te optimaliseren. 

Uitgelicht topic