1
Vraag
2
Reageer en help mee
FrankE_23

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Goede up / down waardes?

Hoi,

Onlangs is mijn modem vervangen en alles werkt tot nu toe. Toch uit nieuwsgierigheid wil ik graag dingen beter begrijpen. Kan iemand mij m'n down en up stream waardes toelichten? Zijn ze zoals ze horen? Kan het beter?
12 Reacties 12
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Je signaalwaarden zijn goed.

Normaalwaarden downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV
Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV
Matig: -11 dBmV tot +11 dBmV
Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger

Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV to +49 dBmV.

SNR: 33 dB of hoger.

Maar ik zie wat onregelmatige errors.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
FrankE_23
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Hoi Bert, bedankt voor je snelle reactie. Hieronder de foto's. Extra context:

  • Dit is letterlijk gisterenavond rond 18.30 opgehangen door Ziggo monteur
  • Alles wat je ziet is nieuw: de modem, dat witte kastje en die splitter erop.
  • Er hangt bewust nu geen TV aan (kabel naar Next in woonkamer om uit te sluiten dat daar een eventueel probleem zit)
  • Om diezelfde reden ook nog geen andere apparaten aangesloten op Modem (ik heb Honeywell kastje, en een TimeCapsule die ik uiteindelijk wil aansluiten.)
  • Doel nu is dus om met een zo schoon mogelijke versie nieuwe setup te zien of er issues zijn met 1) de modem zelf en / of 2) de bekabeling naar buiten.
  • Dit avontuur is een maand geleden begonnen, toen ik mijn Horizonbox heb ingeruild voor deze modem en Next mediabox. Ik heb sindsdien last gehad van een modem die op willekeurige momenten (1 a 2 keer per dag) gewoon wegviel / opnieuw ging opstarten. Sinds gisteren dus nu deze totaal nieuwe verse setup.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Storingen zijn lastig te pinpointen achteraf, een oude wandcontactdoos, een oude splitter, net een kabeltje of aansluiting niet lekker vast, oude stekkers en aansluitingen kunnen allemaal net een niet goed signaal veroorzaken.

Ik zou nu als eerste het witte kapje van de splitter afhalen, soms zit het witte kapje iets te ver over de splitter en kan de splitter niet ver genoeg in de wandcontactdoos.
Mogelijk is het dan nog perfecter.

Enkele T3 errors en andere errors zijn niet relevant als je geen storingen ervaart, je hebt meerdere kanalen downstream en upstream en hebt dus meer capaciteit dan je kunt gebruiken.
Als je nog iets ervaart, laat het weten.

In ieder geval veel internet- en kijkplezier gewenst.:relaxed:
FrankE_23
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Bedankt Bert, we wachten het even af!

fr
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ik zou die post RS errors wel in de gaten houden. Die hoor je niet te hebben. Dat betekent dat er onherstelbaar beschadigde datapakketjes binnenkomen. Uitval dus. Ook al heb je 24 downstreams, als zulke errors oplopen kun je daar last van hebben. Keep an eye on it.
FrankE_23
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
sorry...

Hoi efok, thanks voor je reactie. Paar vraagjes:

  • Wat is een normale range voor zowel die Pre als Post errors?
  • Als het onherstelbaar beschadigde datapakketjes betreft, klopt het dan dat dit ligt aan de bekabeling voordat het in mijn huis binnenkomt? Gezien nu helemaal 'schoon' gisteren is aangesloten door de monteur.

Alvast dank!

fr
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Technisch verhaal, maar het modem is in staat om data-pakketjes die door ruis op de lijn beschadigd binnen komen te corrigeren, middels Reed Solomon (RS) correctie. Normaliter is de pre RS count het aantal beschadigde pakketjes en en post RS count het aantal daarvan wat het modem niet heeft kunnen fixen, middels RS. Dat pakketje is dus verloren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Reed%E2%80%93Solomon_error_correction

Lastig is dat er in een deel van de Connectboxen een bug zit, waardoor alle datapakketjes (dus ook correcte) worden meegeteld als pre RS error. Dat maakt deze teller waardeloos voor hij waarvoor bedoeld is. Namelijk fouten zien. We hebben dus alleen iets aan de post RS error count. Dat zijn ook meteen serieuze fouten, want ze zijn niet te corrigeren. Dat geeft uitval op de lijn. Als je modem door een monteur is aangesloten, hoort het domweg in orde te zijn.

ArChie.DVB heeft een mooie uitleg gechreven over de onderliggende eurodocis techniek, mocht je daarin geïnteresseerd zijn. https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/kabel-internet-capaciteit-een-zeer-uitgebre...
FandeGraaf

Level 1
  • 82Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
Interessant onderwep voor mij ik dacht dat die post RS error's best wel redelijk hoog mochten zijn. Heb hier nog nooit naar gekeken of opgelet. Zie onderstaande mijn netwerkstatuszal binnenkort wat zaken proberen die eventueel verbetering zouden kunnen geven. FrankE_23 je post RS errors zijn nog niet zo erg vind ik. merk zelf niet veel en ook mijn 3 kinderen met wifi en online gamen klagen niet.




bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes
Ik zou me niet al te druk maken om de Post RS errors. Dit zijn mijn waarden (1e 13 kanalen) na 12 dagen uptime. En ik merk geen problemen.
FrankE_23
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Thanks voor alle inzichten!

fr
FandeGraaf

Level 1
  • 82Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
bburgg ik had 13 dagen uptime volgens mij. wel leuke om te kijken of er nog iets effect op heeft maar kan nooit veel zijn inderdaad. Kun je de waarden nog resetten of moet je dan het modem resetten.
bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes
FandeGraaf wrote:
bburgg ik had 13 dagen uptime volgens mij. wel leuke om te kijken of er nog iets effect op heeft maar kan nooit veel zijn inderdaad. Kun je de waarden nog resetten of moet je dan het modem resetten.

Alleen bij een modem reset.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic