Norush2

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Goed internet, maar Zoom en teams haperen met geluid bij gigabit abo: DS & US goed?

Beste experts,

 

ik heb met mijn giga net verbinding een prima snelheid (950mbs down, 50mbs up), en het hele netwerk met ubiquity UniFi apparatuur (UDM PRO en USW met wifi 6 APs) dus dat zit goed. 

 

Ondanks de snelle verbinding en prima internet, heb ik in zoom en teams geregeld wegvallend geluid (net een halve of hele seconde), lijkt een beetje of er een lag probleem is? Ik heb inmiddels alle instellingen van het netwerk getest, aangepast, etc, maar het lijkt erop dat het probleem niet in het Ubiquiti netwerk zit. 

Mijn DS en US waardes uit het modem kan ik niet heel goed inschatten, het lijkt wel ok als ik dit forum mag geloven, en ik zie ook niet heel veel timeouts maar wel een paar voor RS fouten? Is er iemand die kan meekijken of mijn coax verbinding in orde is (qua ruis en fouten)? Heb de DS en US waardes bijgevoegd, alsmede log bestand (ik heb precies rond 1830 de coax kabel vervangen vandaar die error).

 

Er is overigens onlangs een monteur geweest om de AOP en de splitter te vervangen, zie foto (en nee, helaas kan ik niet bij de groene kabel, die zit in kruipruimte waar ik niet meer bij kan, dus dit is onze 'hoofdkabel' zoals die binnenkomt).

Ik hoop dat iemand zou willen meekijken? @tobiastheebe of @Bert ik zie dat jullie veel van dit soort dingen af weten dus mogelijk als iemand kan meekijken zou super zijn! Alvast bedankt !

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Norush2
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Paul (en anderen),

 

Nou het probleem is opgelost. De audio en video haperingen die ik in zoom en MS teams had met mijn gigabox connect modem in bridge modus icm mijn ubiquity dream machine SE en switch 16POE zijn opgelost met de komst van het Ubee1318ZG modem in bridge modus. 

 

Alles lijkt nu vlekkeloos te werken en geen haperingen meer in calls. En ook de modem waardes lijken goed qua uncorrectables, staan allemaal op 0. 

 

Veel dank voor eenieder zijn hulp en Paul dank voor het meedenken en opsturen van nieuwe modem. Het oude doe ik retour op de bus. 

Bekijk in context

83 Reacties 83
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie wel wat zaken, maar die kan @tobiastheebe beter beoordelen. (log en Dcosis 3.1 kanaal)

Hij komt langs als / zodra hij online is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een aantal zaken vallen op aan de downstream. Op het OFDM-kanaal is vrij veel ruis aanwezig, de uncorrectable errors zouden 0 moeten zijn. Verder meldt de log met enige regelmaat FEC lock loss/recovery op het OFDM-kanaal, wat de ruis verder bevestigt. Met 64 MHz is het OFDM-kanaal ook smaller dan gebruikelijk (93 MHz). Om 18:29 leek sprake te zijn van kortstondige, algehele signaaluitval. Op de hogere SC-QAM-kanalen zijn de MER-waarden (signaal/ruis-verhouding) aan de lage kant. Tenslotte is de spreiding in vermogen (2~7 dBmV) vrij groot. Ik vermoed dat de buitenkabel niet 100% is, het kan ook aan de koppeling van buiten- op binnenkabel liggen.

 

Het AOP en de splitter zijn helemaal in orde, evenals de kabels.

Norush2
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Veel dank Tobias. En zou dit de audio lag in zoom en teams kunnen verklaren? Lees: zijn deze waardes 'abnormaal'? En zo ja, wat zou ik hier aan kunnen doen? moet een monteur de ruis naar de kast doormeten? 

 

of kan het aan de kabel tussen modem en splitter liggen?  de standaard ziggo coax kabel heb ik vanavond (18:30u) vervangen door een (zelfgemaakte) hirschmann kabel met hirschmann connectors (ik wil het modem in mijn serverkast erbij hebben en dus moest de kabel iets langer worden - 2,5m- en door een plank vandaar dat ik de kabel zelf moest maken). zou dit ook impact hierop kunnen hebben? en zo ja, vermoed ik dat ik de oude kabel er weer een dagje aan moet hangen en dan de waardes nogmaals uploaden ter controle? zou je dan nog een keer kunnen meekijken als ik dat doe?

 

nogmaals dank!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het OFDM-kanaal wordt primair gebruikt voor de internetverbinding. Signaalproblemen als uncorrectable errors en FEC lock loss kunnen voor packet loss zorgen, die zich vertaalt naar haperingen in de internetverbinding die zeker merkbaar zijn bij real-time applicaties als Zoom en Teams.


Als test kun je inderdaad het modem tijdelijk via de kant-en-klare IEC/F-kabel groen/rood aansluiten, eventueel direct op het AOP, zodat we meteen de binnenhuisinstallatie volledig uitsluiten. Start daarna het modem opnieuw op en plaats na enkele uren nogmaals de gegevens onder 'D3.1 Downstream kanalen'.

Norush2
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor de toelichting! Ik vergat erbij te zeggen dat de problemen er ook al waren met de oorspronkelijke kabel. Ik was meer benieuwd of de verlening vd kabel effect heeft op ruis en fouten.

 

dus, er vanuitgaande dat de fouten gelijk zijn, wat zou een oplossing kunnen zijn? Moet er een monteur langskomen om de kabel naar de wijkkast door te meten?

 

nogmaals dank!

alex 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic. Dan kan een signaalcontrole worden gedaan vanuit de CMTS (waarbij meer informatie zoals CER zichtbaar is) en eventueel een monteur worden ingepland.

Norush2
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Modem hangt sinds begin vd middag weer aan de oorspronkelijke coax kabel en is vd stroom geweest. bijgaande de D3.1 DS kanalen overzicht. Hoor graag of je verbetering ziet of dat het nog steeds niet ok is. (bij de lange lijst met RS fouten per kanaal staat nu overal na RS 0 fouten). 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie geen verbetering t.o.v. de andere kabel, de uncorrectable errors lopen nog steeds snel op. Gezien de andere bijzonderheden aan het signaal ging ik er ook niet van uit dat de zelfgemaakte kabel de oorzaak was.

 

Zojuist heb ik de moderators op de hoogte gesteld, zodat zij verder onderzoek kunnen doen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @Norush2 en een warm welkom op de Community,

 


Goed dat je d.m.v. dit topic aan de bel trekt! Ik kan mij voorstellen dat het onzettend vervelend is wanneer je last hebt van haperingen in online applicaties zoals Zoom en Teams. Zo te lezen heeft expert @tobiastheeb al het nodige met je nagelopen en uitgesloten. Ik heb zelf ook even een blik geworpen op de verbinding tussen het Giga Connectbox (Arris -CBv2) modem. Zo op het oog zie ik op dit moment geen afwijkingen die het oplopende aantal uncorrectables doen verklaren. Ik heb om die reden een nauwkeurige meting gestart om de komende paar dagen de verbinding beter te kunnen monitoren. Zie jij kans de data + tijdstippen bij te gaan houden waarop je problemen ervaart met de verbinding? Beschrijf bij elke verstoring in het kort wat er precies gebeurt (haperingen streams, verbinding weggevallen etc.).

Aan de hand van onze meting en de data plus info van jou wordt het makkelijker de oorzaak op te sporen en te bepalen welke vervolgactie hier gewenst is. 

Norush2
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hai Paul,

 

dank voor je bericht. ik zal de komende dagen als ik online meetings heb bijhouden wanneer deze hapert middels timestamps. Ik vermoed dat dit alleen vanaf nu van toepassing is toch? maw: de nauwkeurige meting is niet met terugwerkende kracht relevant? 

 

Ik kom in de loop van volgende week wel weer bij je terug, dan heb ik een aantal meetings gehad. 

 

 

jwnotorious

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Je kan even testen door de UDM Pro hier tussen uit te halen en dus weer de Modem/Router van ziggo te gebruiken.

Wellicht heb je dit in deze opzet het probleem niet, dan weet je dat je het moet zoeken in de UDM PRO

Norush2
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dank, maar het modem staat in bridge modus dus heb dan geen dhcp meer. Daarnaast had ik het probleem ervoor ook al toen de urm pro er niet tussen zat (die heb ik net een week). 

Norush2
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ha Paul, 

 

nou, ik ben pas twee dagen aan het bijhouden maar al zo veel haperingen dat ik deze vast even deel, mogelijk kun je meekijken of we iets kunnen doen aan het aantal uncorrectables.

 

27/1 (zoom via applicatie):

- 14:02: video + audio lag

- 14:04: video lag

- 14:09: audio lag
- 14:21: audio wegvallen (1 sec)

- 14:23: video lag

- 14:25 langere audio gap

- 14:37: video freeze (1 sec)

- 14:50: audio lag

- 14:56: mini lag (audio en video)

 

27/1 (Google Meet via browser):

-17:04: audio drop van 1 sec

- 17:10: audio lag

- 17:11: audio lag

- 17:12: audio + video freeze (2 sec)

- 17:13: video + audio lag (1 sec)

-17:16: video + audio lag

 

28/1 (MS teams in applicatie)

- 11:03: audio drop

- 11:06: audio drop

- 11:12: audio + video drop

 

daarna ben ik uit frustratie maar overgestapt naar mijn telefoon met 4G om de call verder te zetten.


het vervelende is dat ik voor mijn werk online sessie moet begeleiden (workshops) dus het is vrij cruciaal dat ik dit snel opgelost krijg....

 

hopelijk helpt dit en kun je meekijken of dit overeenkomst met abnomalities in je meting?

 

veel dank alvast!

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Norush2 Ontzettend vervelend dat je al zoveel haperingen & onderbrekingen hebt opgemerkt!  In de meting zie ik tot dusver geen problemen met het signaal terug die de haperingen in de streams/online applicaties doen verklaren. Vind je het goed als we het modem tijdelijk in router modus zetten? Test dan met een bekabeld aangesloten laptop/computer of het probleem zich ook voordoet. Dan kan ik gelijk een ICMP meting laten lopen op het modem ip adres. 

Norush2
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Paul 

 

ja lijkt me goed, dan kunnen we ook gelijk de ubiquiti apparatuur uitsluiten. 

hoor graag als je hem terug gezet hebt naar router status is dan zet ik de boel hier even om.

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Norush2 Top! Ik heb het modem inmiddel aangepast naar routermodus. Het kan zijn dat je het  modem zo even dient te resetten. Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen m.b.t. verbinding op het moment dat je bekabeld met een computer of laptop rechtstreeks op het modem test. 

Norush2
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Paul goedemorgen!

 

Gisteren alles opnieuw ingesteld nu het modem in router modus staat en alles werkt goed. Zojuist ook een zoom meeting gehad en deze verliep geheel vlekkeloos (voor het eerst in tijden!). Geen een drop in audio of video, zoals het hoort, top! Ik zie nog wel wat uncorrectables (zie bijlage) maar ik kan zelf niet inschatten of dit normaal is of nog steeds aan de hoge kant.  Wat zie jij?

 

Ik heb de test overigens niet gedaan door mijn iMac direct op het modem te zetten, maar juist via mijn Unifi setup om te kijken of de bridge vs router mode een verschil maakte. ik wilde eerst het zo testen en het blijkt dus te werken. Ik had ook wat zitten rondneuzen op Unifi fora, en het blijkt vaker voor te komen dat het Ziggo modem in bridge mode niet goed werkt icm de UDM. Dus mogelijk was dat het euvel?

 

Hoe ik het nu heb aangesloten:

- Ziggo modem in router mode met DHCP aan (192.168.178.x)

- DMZ in ziggo modem aangezet (verwijzend naar UDM ip adres dat ie van modem krijgt) om zo ook VPN op afstand mogelijk te maken (is dit de goede manier?)

- Unify Dream Machine daaraan gekoppeld met ook DHCP aan; alle devices krijgen daar een ip adres van (192.168.3.x range)

- Daarna zit mijn Unifi Switch waarop oa mijn iMac waarmee ik zoom en teams meetings doe (bekabeld)

 

Nu dit goed lijkt te werken nog wel een paar vragen:

- wat is het nadeel om twee 'routers' achter elkaar te hebben zitten die allebei ip adressen uitgeven? Geeft dit een langzamere latency? of merk je dat in de praktijk niet? Bijgevoegd een speedtest resultaat ook

- kan ik de DHCP server op ziggo modem ook uitzetten zodat alleen de UDM ip adressen uitgeeft? Ik had dit geprobeerd maar dan krijgt de UDM geen ip WAN adres lijkt het? wat doe ik verkeerd?

 

Dank voor je reactie weer!

 

groet

 

Alex

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Norush2 Hartelijk dank voor het delen van jouw bevindingen. Goed om te lezen dat de Zoommeeting goed verliep bij het wijzigen v.d. modemsetup. Ik heb nog eens een blik geworpen op de verbinding tussen het Arris Connectbox CBv2 modem (SmarrtWifi) maar daar zie ik eerlijk gezegd geen bijzonderheden. De connectie tussen het modem en ons netwerk ziet er prima uit 

Even inhakend op jouw vragen: 
 

Nu dit goed lijkt te werken nog wel een paar vragen:

- wat is het nadeel om twee 'routers' achter elkaar te hebben zitten die allebei ip adressen uitgeven? Geeft dit een langzamere latency? of merk je dat in de praktijk niet? Bijgevoegd een speedtest resultaat ook

Het nadeel van twee routers achter elkaar is dat de kans aanwezig is dat de 1e en 2e router dezelfde adressen uitdelen met als gevolg dat je een dubbele NAT (Network Address Translation) krijgt. Deze netwerken staan dan los van elkaar met als gevolg dat het ene netwerk verbinding heeft met het internet en het andere netwerk niet. Dit kun je oplossen door 1 v.d. routers in Accespoint modus te zetten of door een modem (met ingebouwde router) in bridged modus te gebruiken en je eigen router voor het interne netwerkverkeer te laten zorgen. 
 

- kan ik de DHCP server op ziggo modem ook uitzetten zodat alleen de UDM ip adressen uitgeeft? Ik had dit geprobeerd maar dan krijgt de UDM geen ip WAN adres lijkt het? wat doe ik verkeerd?

Je kan het  modem in bridged modus (laten) zetten zodat het modem alleen internet doorgeeft aan het eerst aangesloten apparaat. Op basis van de apparatuur die jij op je thuisnetwerk gebruikt lijkt het mij een goed idee dat je een Ubee1318ZG (non-wifi) modem ontvangt. Dit modem kun je dan in bridged modus gebruiken met je eigen router (Ubiquity). Ik verwacht dat het op die wijze beter met elkaar werkt. Ik hoor graag van je of je het ziet zitten dat wij het Connecboxt modem omruilen naar een Ubee1318ZG modem. 

Norush2
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hi Paul,

 

dank weer voor je reactie. Lijkt me een goed plan om het modem om te ruilen. Want het huidige modem in bridged modus ging toch niet goed dus.

 

Hoor graag wat ik moet doen om de modems om te wisselen.

 

dank!

Uitgelicht topic