Norush2

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Goed internet, maar Zoom en teams haperen met geluid bij gigabit abo: DS & US goed?

Beste experts,

 

ik heb met mijn giga net verbinding een prima snelheid (950mbs down, 50mbs up), en het hele netwerk met ubiquity UniFi apparatuur (UDM PRO en USW met wifi 6 APs) dus dat zit goed. 

 

Ondanks de snelle verbinding en prima internet, heb ik in zoom en teams geregeld wegvallend geluid (net een halve of hele seconde), lijkt een beetje of er een lag probleem is? Ik heb inmiddels alle instellingen van het netwerk getest, aangepast, etc, maar het lijkt erop dat het probleem niet in het Ubiquiti netwerk zit. 

Mijn DS en US waardes uit het modem kan ik niet heel goed inschatten, het lijkt wel ok als ik dit forum mag geloven, en ik zie ook niet heel veel timeouts maar wel een paar voor RS fouten? Is er iemand die kan meekijken of mijn coax verbinding in orde is (qua ruis en fouten)? Heb de DS en US waardes bijgevoegd, alsmede log bestand (ik heb precies rond 1830 de coax kabel vervangen vandaar die error).

 

Er is overigens onlangs een monteur geweest om de AOP en de splitter te vervangen, zie foto (en nee, helaas kan ik niet bij de groene kabel, die zit in kruipruimte waar ik niet meer bij kan, dus dit is onze 'hoofdkabel' zoals die binnenkomt).

Ik hoop dat iemand zou willen meekijken? @tobiastheebe of @Bert ik zie dat jullie veel van dit soort dingen af weten dus mogelijk als iemand kan meekijken zou super zijn! Alvast bedankt !

83 Reacties 83
IkBenMarc

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Na de herstart van de router blijft de netwerklog tot nu toe leeg (ongeveer 20 minuten na de herstart).

Ik heb de netwerklog toegevoegd van voor de herstart.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

I.v.m. de aanwezige ruis op het OFDM-kanaal (bevestigd door FEC lock/loss recovery in de log) en het opvallend lage upstream-vermogen, heb ik de moderators gevraagd om verder onderzoek te doen.

IkBenMarc

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Oké bedankt, ik wacht af. 👍

Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes

Goedemorgen allen,

@tobiastheebe, bedankt voor het signaleren.

@IkBenMarc, bedankt voor je reacties en de informatie wat je inmiddels hebt gedeeld.

 

Ik zie op het eerste oog geen grote signaalproblemen. Ik merk wel wat signaalschommelingen op, mogelijk omdat je de splitter er tussen uit hebt gehaald etc.

Er was gisteren nog wel wat ruis in je verbinding waar te nemen, maar sinds vanochtend weer niet. 

Je modem is ook enkele uren geleden herstart. Is dit een actie van jouw zijde geweest? De topicstarter @Norush2 meldt dat hij enkel problemen had in Teams, ondanks het feit dat de verbinding zelf wel goed was. Jij geeft aan dat je ook tijdens gamen problemen lijkt te ervaren. Overeenkomst is wel dat ook jouw modem in bridge-mode staat.

 

p.s.: Het lijkt erop dat ik fouten in je modemlog uitlees op het moment dat je het modem rechtstreeks ging aansluiten. 

Heb je nadat je de coaxkabel/splitter eruit had getrokken, het modem wel herstart? Het modem kan namelijk ook om deze reden time-outs, fouten hebben geregistreerd.

 

De time-outs in teams zijn weer niet mals met een packetloss van 80-90%, zoals ik zag in één van je screenshots. Ik heb de bewuste screenshot verwijderd omdat je e-mailadres ook te zien was. 

Verder heb ik niet al teveel inzicht in je thuisnetwerk en valt mij niet gelijk iets op. Het enige wat ik zie is dat je de TP-Link Deco M4's in gebruik hebt. 

 

Ik wil je vragen hoe het vandaag gaat, nu we geen ruis zien in je netwerk, maar ik kan me voorstellen dat je niet in het weekend in Teams meetings zit ;-).


Omdat het modem vandaag ook is herstart, ben ik benieuwd of je (evt. later op de dag) nog een keer een screenshot kan delen?

"I.v.m. de aanwezige ruis op het OFDM-kanaal (bevestigd door FEC lock/loss recovery in de log) en het opvallend lage upstream-vermogen, heb ik de moderators gevraagd om verder onderzoek te doen."
@tobiastheebe, bedoel je met 'i.v.m. de aanwezige ruis', de uncorrectable pakketjes die je zag? De ruis is toch niet te zien in een modemlog? Daarom denk ik dat je een aanname doet op basis van de uncorrectable pakketjes die je zag. Of zie ik zelf iets over het hoofd? 

IkBenMarc

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Serkan, ik merk tijdens gewoon internetten eigenlijk nooit problemen maar dat kan natuurlijk komen doordat een tcp pakket dat verloren gaat gewoon opnieuw verzonden wordt. Ik merk het eigenlijk altijd tijdens teams meetings, dan vallen mijn woorden heel vaak weg of blijft ook wel eens het beeld heel even stil staan van de meeting. Ik erger me er al een tijd aan maar laatst had ik een erg belangrijke vergadering en vast het echt niet te doen. Ik moet dit probleem echt opgelost hebben want anders zit er voor mij niets anders op dan een andere provider te proberen. Nu bevalt ziggo mij verder prima dus wil ik dat liever niet maar ik kan deze problemen niet langer negeren. 
Ik heb in de afgelopen maanden al vaker de modem herstart gehad en ook de WiFi potjes herstart. Omdat ik eerst dacht dat het aan de pc lag had ik het niet eerder aangegeven maar mijn vrouw zei laatst dat zei het op haar laptop tijdens meetings ook had en dat ze ook haperingen tijdens gamen ervaarde. 

ik had de router idd herstart nadat ik de splitter er weer tussen gezet had maar niet toen ik de splitter er tussenuit Gehaald had.

 


Maandag heb ik weer een teams meeting dus dan kan ik dat pas weer testen.

 

mvg, marc 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@Serkan Ik constateerde uncorrectable errors én FEC lock loss/recovery (event type code 24) op het actieve profiel in de log. Daarentegen blijft wel de modulatie 4096-QAM voor de subcarriers intact.

Dutchie1608

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Paul,

 

Ik heb exact hetzelfde probleem - zelfde modem, zelfde opstelling. En dezelfde ervaringen, vanaf het moment dat mijn modem in bridge staat problemen met packet losses resulterend in haperende geluid bij calls, zowel inkomend als uitgaand. Mag ik dezelfde oplossing aanvragen?

 

Mvg,

Andre.

IkBenMarc

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vandaag 2 meetings gehad waarbij mijn woorden wel goed leken over te komen. De woorden en het beeld van de andere kwamen soms wat hakkerig door maar dat kan aan de andere kant liggen natuurlijk.

Ik heb de logging wederom toegevoegd. Misschien kunnen jullie dit goed vergelijken met de eerdere logs en ook zien hoe het er nu uit ziet? Alvast bedankt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@IkBenMarc De toename in (un)correctable FEC/RS errors op het OFDM-kanaal na vrijdag valt mee. De uncorrectable errors blijven een aandachtspunt. Helaas staat vrijdag nog niet in de log, daarvoor zou het modem opnieuw opgestart moeten worden.

IkBenMarc

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de router herstart en de logs toegevoegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat heeft er helaas niet voor gezorgd dat de log de nieuwste meldingen laat zien. Dit blijft een vervelende bug van het SmartWifi modem Giga. Je kunt morgen nog eens het modem opnieuw opstarten, mogelijk levert dit dan wel resultaat op.

Dutchie1608

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik had nog geen reactie gehad maar voorlopig is het restarten van het modem de oplossing sinds die gistermiddag werkt zowel voor games als ook de calls van vandaag. Fingers crossed!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@Dutchie1608 Mocht je later onverhoopt nog problemen ervaren, dan kun je het beste ook de downstream/upstream-gegevens en een of meerdere foto's plaatsen.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@IkBenMarc, Wil je nogmaals de downstream/upstream gegevens sturen?

IkBenMarc

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Op het moment ben ik niet thuis. Als ik vanavond thuis ben stuur ik hem direct.

IkBenMarc

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Maud, hierbij de gegevens.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@IkBenMarc De downstream en upstream zien er goed uit, na de laatste reset van 11-4 zie ik geen (nieuwe) problemen meer.

IkBenMarc

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt. Toevallig heb ik de afgelopen 2 dagen niet thuis gewerkt maar op het werk. Ik heb dan ook geen Teams vergaderingen gehad. Ik zal het de komende en de volgende week in de gaten houden en laat dan nog even op dit forum weten of het probleem inderdaad weg is.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1329Posts
  • 203Oplossingen
  • 669Likes

Vol spanning wachten we je update af @IkBenMarc

IkBenMarc

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb het idee dat het een stuk beter geworden is na de router herstart. Soms heb ik nog steeds haperingen in het geluid maar dat kan uiteindelijk natuurlijk ook aan de ontvanger liggen. Ik ben dan ook wel benieuwd of jullie nog iets in de nieuwste logs die ik hieronder toegevoegd heb kunnen zien?  Alvast bedankt!

Uitgelicht topic