1
Vraag
2
Reageer en help mee
Mariachi

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Glasvezel vs Ziggo : upstream

In ons dorp wordt er glasvezel aangelegd, tot snelheden van 8K. Niet dat ik 8K nodig heb maar het klinkt wel goed. Glasvezel daarnaast heeft oa als voordeel dat down- en upstream gelijk zijn.

 

Ziggo adverteert (kreeg net weer een mail) over het fantastische netwerk. Het zou 97% glasvezel en 3% coax zijn. Nou geloof ik dat natuurlijk meteen, ben al jaren tevreden - maar wel behoorlijk betalende-  klant echter vanwaar is de upstream van Ziggo altijd zo laag? 

 

Wanneer wordt dat opgeschroefd naar een modernere snelheid?

15 Reacties 15
Buurman

Level 14
  • 988Posts
  • 50Oplossingen
  • 898Likes

@Mariachi schreef: Wanneer wordt dat opgeschroefd naar een modernere snelheid?

 

Ik denk zo tegen die tijd dat de onderste punt van mijn baard de grond raakt 🤣

ErnaZegers

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ziggo claimt vaak dat hun netwerk gelijkwaardig is aan glasvezel. Maar aan hun prestaties zou je het niet zeggen. Zo ook met de upload. Die zal nooit zo snel zijn als op een glasvezelnetwerk. Zodra overal de analoge radio is uitschakeld zal de upload wel iets sneller worden maar dat zal nooit zo snel zijn als bij glasvezel. Dus als upload voor jou belangrijk is zou ik voor glasvezel kiezen.

Mariachi
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dat beeld heb ik ook echter de advertenties die ze de laatste tijd op ons afsturen doet vermoeden dat ze zelf vinden dat het gelijkwaardig is. Maw op de lange termijn heeft Ziggo dus een probleem aangezien glasvezel toch wel de standaard zal worden in de toekomst.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Net als met de down stream is de noodzaak voor een hogere upstream per huishouden/aansluiting verschillend.

Wat is een moderne snelheid? Wat is echt nodig? Voor ons 2 personen voldoet 75/10 prima, ik had ooit 50/50 via glasvezel en merk totaal geen verschil.

Mariachi
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Voor mn werk is de upload die ik nu heb erg laag. Idem gamen. De snelheden die jij noemt waren voor 2010 gangbaar. We zitten in 2021, 150 is onderkant en 500 - 1000 normaal.

Buurman

Level 14
  • 988Posts
  • 50Oplossingen
  • 898Likes

@Mariachi  Met die hoge eisen die je stelt zou ik niet twijfelen en gewoon wachten tot je glas aansluiting gebruiksklaar is en dan overstappen naar glasvezel. 

Je kan ook tijdelijk overstappen naar een snellere Ziggo internet pakket, maar je kan dan het risico lopen dat je er mogelijk ? voor een jaar weer aan Ziggo vast zit, maar dat durf ik niet zeker te stellen.  

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Gangbaar is iets anders dan noodzakelijk. Voor gaming is een lage ping nodig, de bandbreedte is enkel belangrijk voor het downloaden van grote updates en dergelijke de upload is voor gaming ook niet heel spannend. 

Voor werk kan een snelle up en download inderdaad van groter belang zijn.

 

Echter trekken de meeste gebruikers de gigabit niet vol. Het is echt niet zo dat het jaar iets bepaald, dat wordt wel vaker genoemd. Het gebruik van ons huishouden rechtvaardigd geen duurder abonnement, zelfs niet voor het gamen wat ik doe.

 

Dat geschreven hebbende houd ik niemand tegen om wel hogere snelheden af te nemen. Bij Ziggo zullen we vermoedelijk tot 2022 moeten wachten op hogere upload eerst moet het werk aan het Giganet landelijk zijn afgerond.

 

Voor welke doeleinden is 1000 normaal? Niet voor dat beetje Netflix kijken een  spel update duurt bij mij dan maar iets langer.

Voor een gezin kan 200 tot 500 nuttig zijn. En ook daar zal het echt van het internet gebruik afhangen. 

 

Gelet op je reactie zal glasvezel beter voldoen dat heeft een lagere ping. Het laatste stukje coax blijft bepalend.

ErnaZegers

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@RoWi.: Je stelt dat we voor een hogere upload af moeten wachten totdat het giganet project afgerond is. Maar ik dacht dat we voor een hogere upload alleen moeten wachten totdat analoge radio overal is uitgeschakeld?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@ErnaZegers zover ik goed op de hoogte ben is het uitschakelen van FM een onderdeel van het geheel. Hoe dan ook zal dat uitschakelen tegen het eind van dit jaar zijn afgerond zover bekend is.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

kan niet wachten tot het uitschakelen van de FM eindelijk voorbij is en er meer upload komt 

 

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Zoals het nu gaat kan Ziggo maar 1 project tegelijk aan.

Anders hadden we ook al uitbreiding in het TV aanbod gehad.

Dus eerst download naar 1Gb landelijk dat halverwege 2022 klaar is.

Dan verhogen uploadsnelheid en dan wordt het TV aanbod aangepakt (of andersom) en dan zitten we in 2023 😊

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@sebas14  schreef:

Zoals het nu gaat kan Ziggo maar 1 project tegelijk aan.

Anders hadden we ook al uitbreiding in het TV aanbod gehad.

Dus eerst download naar 1Gb landelijk dat halverwege 2022 klaar is.

Dan verhogen uploadsnelheid en dan wordt het TV aanbod aangepakt (of andersom) en dan zitten we in 2023 😊


En € 5,00 per maand meer lasten gebaseerd op de huidige trend 😈

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ziggo is toch al duur dusja zeker niet slechte service heb zelf 1000/50 65 euro per maand

Mariachi
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb een tijdje 1 GB gehad maar gedownsized naar 500 MB. Wat hierboven al genoemd werd, alleen igv grote downloads merkte je verschil maar dat komt slechts af en toe voor. Zou prima kunnen leven met 500 down / 200 up. Die 500 down pijp komt echt niet vol al zitten we met 4 fanatieke gamers / streamers online. Maar down blijft van het niveau 1998. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Met meer activiteiten in de cloud is een hogere upload best welkom, dat zal ik niet tegenspreken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic