1
Vraag
2
Reacties
AnZo

Level 4
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Gigasnelheid valt behoorlijk tegen

Sinds enkele maanden heb ik het giga-abo. De upload snelheid is prima en haalt meestal het maximum. De download snelheid daarentegen valt behoorlijk tegen. Ik kom (bekabeld) meestal niet verder dan 400 Mbit. Natuurlijk heb ik eerst goed gekeken wat er bij mij aan de hand zou kunnen zijn. Andere bekabeling gebruikt, andere pc (eentje helemaal nieuw) gebruikt, andere router (Fritzbox! 7590 en TPlink Archer C6) gebruikt en na het uitblijven van verbetering het Ziggo modem in bridge modus laten zetten. Ook heb ik diverse berichten op dit forum en daarbuiten gelezen of ik tot een verbetering kon komen. Ik ben onderhand ten einde raad waaraan de lagere download snelheid kan liggen. Heeft iemand na dit gelezen te hebben nog een idee?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
AnZo
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Volgens mij heeft er Ziggo techneut meegelezen:

anzoshot.4617.jpg

 

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ondanks dat beide speedtests wel van dezelfde achterliggende techniek van Ookla gebruikmaken, gebruikt speedtest.net verschillende servers en meerdere tegelijk. In ieder geval fijn om te zien dat ~900 Mbps wel haalbaar is achter het modem.

Bekijk in context

17 Reacties 17
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream en Upstream op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Staat QoS aan in je router?

AnZo
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Mocht je nog aanvullende foto's of screenshots willen, laat het me weten.

AnZo
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb QoS aangezet. Daar moest de router lang over nadenken. Voorts heb ik twee priorities gekozen. Ik denk dat zoiets de bedoeling is? Voorts daarna op verschillende momenten gemeten op de pc met priority en kom niet boven de 300 Mbit download (via speedtests van Ziggo en Ookla).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je kunt QoS het beste uitschakelen, dit zorgt voor een hogere CPU-belasting op de router.

 

Het kapje van de splitter (POA 01-UPC) zorgt soms voor problemen, kun je dit verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

 

Kun je het modem ook eens tijdelijk direct op het AOP aansluiten en nogmaals een speedtest uitvoeren?

AnZo
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

QoS weer uitgeschakeld.

Kapje van splitter verwijderd.

Modem opnieuw gestart.

Getest zowel met als zonder splitter, maar dat gaf geen verschil.

Speedtest via Ziggo blijft de download onder de 200 Mbit deze maandagmiddag

Speedtest via KPN en Ookla blijft de download onder de 500 Mbit deze maandagmiddag.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Als volgende test kun je de PC direct op het modem in bridge mode aansluiten, vervolgens het modem opnieuw opstarten en opnieuw een speedtest uitvoeren. Dan is ook de router uitgesloten als mogelijke oorzaak.

AnZo
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Het lukt mij niet om een internet verbinding tot stand te brengen tussen pc en het Ziggo modem. Realtek adapter blijft onbekend netwerk geven en krijgt geen IP nummer. Diverse malen adapter uitgeschakeld en ingeschakeld, maar helaas.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het modem moet hiervoor opnieuw opgestart worden, i.v.m. het MAC-filter. Alleen het MAC-adres (van de WAN-interface) van de router blijft anders toegang houden.

AnZo
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Modem opnieuw gestart met UTP tussen modem en pc gaf geen verbetering.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Wat is de CPU-belasting van de PC tijdens een speedtest? Je kunt ook nog testen in Veilige modus met netwerkmogelijkheden.

AnZo
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Je kan me ook drie rondjes om de kerk laten rennen natuurlijk 😉 Onderstaande komt uit taakbeheer.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat is wel aan de hoge kant. Er is ook weinig RAM beschikbaar.

AnZo
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Volgens mij heeft er Ziggo techneut meegelezen:

anzoshot.4617.jpg

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Is dit op dezelfde PC en niet in veilige modus? De download bouwt nog wel vrij langzaam op.

AnZo
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Zelfde pc, geen veilige modus. Ziggo speedtest blijft nog altijd onder de 200 Mbit aangeven, terwijl Ookla en KPN rond de 800 Mbit hangen. Bedankt voor het meedenken en adviseren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ondanks dat beide speedtests wel van dezelfde achterliggende techniek van Ookla gebruikmaken, gebruikt speedtest.net verschillende servers en meerdere tegelijk. In ieder geval fijn om te zien dat ~900 Mbps wel haalbaar is achter het modem.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic