Sinds enkele maanden heb ik het giga-abo. De upload snelheid is prima en haalt meestal het maximum. De download snelheid daarentegen valt behoorlijk tegen. Ik kom (bekabeld) meestal niet verder dan 400 Mbit. Natuurlijk heb ik eerst goed gekeken wat er bij mij aan de hand zou kunnen zijn. Andere bekabeling gebruikt, andere pc (eentje helemaal nieuw) gebruikt, andere router (Fritzbox! 7590 en TPlink Archer C6) gebruikt en na het uitblijven van verbetering het Ziggo modem in bridge modus laten zetten. Ook heb ik diverse berichten op dit forum en daarbuiten gelezen of ik tot een verbetering kon komen. Ik ben onderhand ten einde raad waaraan de lagere download snelheid kan liggen. Heeft iemand na dit gelezen te hebben nog een idee?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ondanks dat beide speedtests wel van dezelfde achterliggende techniek van Ookla gebruikmaken, gebruikt speedtest.net verschillende servers en meerdere tegelijk. In ieder geval fijn om te zien dat ~900 Mbps wel haalbaar is achter het modem.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream en Upstream op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?
Staat QoS aan in je router?
Ik heb QoS aangezet. Daar moest de router lang over nadenken. Voorts heb ik twee priorities gekozen. Ik denk dat zoiets de bedoeling is? Voorts daarna op verschillende momenten gemeten op de pc met priority en kom niet boven de 300 Mbit download (via speedtests van Ziggo en Ookla).
Je kunt QoS het beste uitschakelen, dit zorgt voor een hogere CPU-belasting op de router.
Het kapje van de splitter (POA 01-UPC) zorgt soms voor problemen, kun je dit verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.
Kun je het modem ook eens tijdelijk direct op het AOP aansluiten en nogmaals een speedtest uitvoeren?
QoS weer uitgeschakeld.
Kapje van splitter verwijderd.
Modem opnieuw gestart.
Getest zowel met als zonder splitter, maar dat gaf geen verschil.
Speedtest via Ziggo blijft de download onder de 200 Mbit deze maandagmiddag
Speedtest via KPN en Ookla blijft de download onder de 500 Mbit deze maandagmiddag.
Als volgende test kun je de PC direct op het modem in bridge mode aansluiten, vervolgens het modem opnieuw opstarten en opnieuw een speedtest uitvoeren. Dan is ook de router uitgesloten als mogelijke oorzaak.
Het lukt mij niet om een internet verbinding tot stand te brengen tussen pc en het Ziggo modem. Realtek adapter blijft onbekend netwerk geven en krijgt geen IP nummer. Diverse malen adapter uitgeschakeld en ingeschakeld, maar helaas.
Het modem moet hiervoor opnieuw opgestart worden, i.v.m. het MAC-filter. Alleen het MAC-adres (van de WAN-interface) van de router blijft anders toegang houden.
Modem opnieuw gestart met UTP tussen modem en pc gaf geen verbetering.
Wat is de CPU-belasting van de PC tijdens een speedtest? Je kunt ook nog testen in Veilige modus met netwerkmogelijkheden.
Dat is wel aan de hoge kant. Er is ook weinig RAM beschikbaar.
Volgens mij heeft er Ziggo techneut meegelezen:
Is dit op dezelfde PC en niet in veilige modus? De download bouwt nog wel vrij langzaam op.
Zelfde pc, geen veilige modus. Ziggo speedtest blijft nog altijd onder de 200 Mbit aangeven, terwijl Ookla en KPN rond de 800 Mbit hangen. Bedankt voor het meedenken en adviseren.
Ondanks dat beide speedtests wel van dezelfde achterliggende techniek van Ookla gebruikmaken, gebruikt speedtest.net verschillende servers en meerdere tegelijk. In ieder geval fijn om te zien dat ~900 Mbps wel haalbaar is achter het modem.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.