StijnH

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Giganet modem nu instabiel internet.

Beste,

 

Afgelopen jaar is er een nieuwe kabel getrokken naar ons huis, en is de AOP en alle bijbehorende aansluitingen door Ziggo vervangen. Sindsdien hebben we een super stabiele verbinding. De connect box stond in bridge en is aangesloten op een Ubiquity USG3 modem en netwerk die met gemak een gigabit snelheid aan kunnen. Meerdere apparaten zijn hier in huis met een kabel aangesloten. 

 

Nu zijn we overgestapt op Ziggo Giga en hebben een nieuwe modem ontvangen, een Arris Connect box giga. 

De beloofde snelheid halen we, maar de stabiliteit laat zeer te wensen over. Het is niet zo zeer de instabiliteit qua snelheid, maar er lijken steeds hick-ups over de verbinding te komen. Hierdoor is het thuiswerken via Teams erg lastig geworden aangezien er erg vaak net een paar seconden van een gesprek wegvalt, zowel binnen komend als uitgaand, zowel via kabel als WIFI.

 

Opvallend is dat het voornamelijk waar te nemen is met alle voice applicaties: 

Teams / whatsapp / FaceTime / discord 

 

Wat ik al geprobeerd heb is:

  • modem reset: geen resultaat
  • modem uit bridge laten halen en rechtstreeks verbonden: geen resultaat
  • terug in bridge laten zetten: geen resultaat
  • monteur laten komen, die heeft om de modem uit te sluiten de modem verwisseld: geen resultaat

Ik heb ingelogd in de modem zelf maar de gegevens die ik daar zie, zeggen mij niet veel. Ik zie wel dat er wat foutmeldingen in staan. 

 

 

Wellicht is er hier iemand die mij een stap verder kan helpen. Mocht de verbinding niet verbeteren, is het voor mij een reden om terug te gaan naar een minder snel abonnement, zodat ik weer een andere modem krijg.

 

Ik las trouwens een erg vergelijkbaar verhaal hier, maar is wat mij betreft niet een correcte oplossing, maar meer een work around.

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Ziggo-ConnectBox-Giga-instabiele-internetverbinding/m-p/80854...

 

Met vriendelijke groeten,

Stijn   

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
StijnH
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Paul Even een follow up: ik had CB giganet toch uit bridge laten halen. Op deze manier mijn eigen UniFi USG 3p buiten spel gezet. 
Nu had ik wel een stabiele verbinding. Ook als ik 8.8.8.8 pingde had ik geen time outs meer.
Door tijdsgebrek heb ik het zo een week laten staan. Maar mijn voorkeur ging toch uit naar mijn eigen UniFi omgeving en was mijn plan om een complete factory reset te doen om evt fouten in instellingen uit te sluiten. 

Nadat ik de CB giganet weer ik bridge had laten zetten en alles weer als vanouds had aangesloten, wilde voordat ik een factory reset toch nog even checken of het probleem er nog was. 

Wat schetst mijn verbazing: geen time-outs op 8.8.8.8 meer, en de opeenvolgende dagen ook geen haperingen meer. 

Voor mij is het probleem nu opgelost, alleen geen idee wat de oorzaak was.

 

iig bedankt voor alle tips!

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19173Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

@StijnH Dankjewel voor de terugkoppeling! Ontzettend fijn dat het probleem zich niet meer voordoet.Ik zie verder ook geen afwijkingen als ik de verbinding bekijk. Het belangrijkste is dat het bij jou in iedergeval werkt. 😉
Laat je het weten als we verder nog iets voor je kunnen doen? Nog een prettige dag gewenst!

Bekijk in context

17 Reacties 17
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Er is ruis aanwezig (uncorrectable RS codewords) op het OFDM-kanaal. In de log is te zien dat het modem vandaag van 11:00 tot 14:00 consistent problemen had om de verbinding met de CMTS te behouden, gezien de T4 timeouts. De actuele upstream-gegevens laten tevens een grote hoeveelheid T3 timeouts zien. De ruis op het OFDM-kanaal is waarschijnlijk de hoofdoorzaak van de instabiliteit.

 

Zou je (voor de zekerheid) een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

StijnH
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo,

 

Hier de foto's van de AOP en de achterkant van de modem. 

Mocht je meer nodig hebben dan laat het maar weten. 

 

Tussen 11 en 14 was ik precies in een Teams call. De dag ervoor ben ik maar overgeschakeld op een hotspot op mijn telefoon ivm met de vele interrupties. 

 

Bedankt voor de snelle reactie. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat ziet er prima uit. Mijn advies is om het signaal (meer specifiek het OFDM-kanaal) door Ziggo onder de loep te laten nemen.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19173Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

Goedemiddag @StijnH en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat de internetverbinding niet werkt zoals het hoort! Ik zie dat expert @tobiastheebe al aan het analyseren geslagen is. Ook ik zie op 26 en 27 oktober 2021 ruis terug op het signaal (waaronder ook het OFDM kanaal). Hiervoor heeft tot en met vanmorgen ook een storingsticket opengestaan en inmiddels is dit storingsticket opgelost. Als ik nu opnieuw de verbinding kijk dan ziet het signaal er weer keurig uit. Kun je nog eens opnieuw de verbinidng testen om de snelheid en de stabiliteit te controleren?

StijnH
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Beste Paul,

 

Tot mijn spijt moet ik je melden dat het helaas niet is opgelost. Ik heb net nog een meeting gehad en ben via whatsapp en via Teams vaak niet te verstaan voor de partij aan de andere kant van de lijn, en er vallen aan mijn kant vaak net een paar woorden weg in een zin of blijft het beeld net haperen. Een goede meeting houden is zo niet mogelijk en moet ik overschakelen op mijn hotspot van mijn telefoon....

 

Ik zie idd in de modem dat er na gisteren avond geen foutmeldingen meer zijn, maar de onstabiliteit in de verbinding (vooral spraak) is gebleven. 

 

Ik hoor graag of je nog additionele informatie nodig hebt, of wat ik kan doen. 

 

Alvast bedankt,

 

Stijn 

StijnH
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Paul ,

 

Ik weet niet of je er wat mee kunt, maar ik heb ook eens diverse adressen gepingt.

internal gateway: geen time-outs

8.8.8.8 : regelmatig time-outs

google.com : regelmatig time-outs

 

Zie de screenshots van de 8.8.8.8 attached voor google.com dezelfde resultaten.

Op de 50 pings time out op 14,15 / 22,23 / 36,37

 

Ik hoor graag je advies.

Stijn 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19173Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

@StijnH Balen dat de verbinding nog niet lekker werkt! Ik zie op de verbinding tussen het Connectbox Giga (v2) modem en het netwerk op dit moment geen bijzonderheden terug. De connectie ziet er prima uit. Ik zie dat je het modem op dit moment in bridged modus gebruikt, en ik ga er vanuit dat je een eigen router gebruikt. Wil je eens testen hoe de verbinding werkt als je even tijdelijk 1 computer of laptop rechtstreeks d.m.v. een netwerkkabel aansluit op het Connectbox modem. Laat hierbij ten behoeve van de test de router dus even buiten beschouwing. Kun je daarna onder dit topic delen wat jouw bevindingen zijn?

StijnH
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Paul ,

 

Ik volg nu een webinar en ik zie dat de ping time-outs in lijn lopen met de interrupties in de webinar. 

 

Ik neem aan dat ik de modem uit bridge zal moeten laten halen?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19173Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

@StijnH Het is op zich niet nodig om het modem uit bridge modus te halen. Je kan tijdelijk een laptop/computer aansluiten d.m.v. een netwerkkabel rechtstreeks op het modem. Zorg ervoor dat de laptop / computer het enige apparaat is wat dan op het modem is aangesloten. Herstart dan even het modem door 40 seconden de stroom van het apparaat af te halen. Schakel het modem daarna weer in. De aangesloten computer/laptop zal nu een IP Adres uitgedeeld krijgen wat jou in staat stelt om opnieuw te testen. 

StijnH
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Paul Even een follow up: ik had CB giganet toch uit bridge laten halen. Op deze manier mijn eigen UniFi USG 3p buiten spel gezet. 
Nu had ik wel een stabiele verbinding. Ook als ik 8.8.8.8 pingde had ik geen time outs meer.
Door tijdsgebrek heb ik het zo een week laten staan. Maar mijn voorkeur ging toch uit naar mijn eigen UniFi omgeving en was mijn plan om een complete factory reset te doen om evt fouten in instellingen uit te sluiten. 

Nadat ik de CB giganet weer ik bridge had laten zetten en alles weer als vanouds had aangesloten, wilde voordat ik een factory reset toch nog even checken of het probleem er nog was. 

Wat schetst mijn verbazing: geen time-outs op 8.8.8.8 meer, en de opeenvolgende dagen ook geen haperingen meer. 

Voor mij is het probleem nu opgelost, alleen geen idee wat de oorzaak was.

 

iig bedankt voor alle tips!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19173Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

@StijnH Dankjewel voor de terugkoppeling! Ontzettend fijn dat het probleem zich niet meer voordoet.Ik zie verder ook geen afwijkingen als ik de verbinding bekijk. Het belangrijkste is dat het bij jou in iedergeval werkt. 😉
Laat je het weten als we verder nog iets voor je kunnen doen? Nog een prettige dag gewenst!

DennisenMonique

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo, Wij hebben ook heel veel problemen met het giganet modem. Er is al 2 een monteur geweest en die heeft gemeten dat het internet inderdaad instabiel is. De ene keer 980 maar de andere keer maar 60. Wij hebben daarom een nieuw modem gekregen maar het lijkt alleen maar erger. Zodra wij een opgenomen programma of videoland of netflix er meerdere keren de verbinding met het internet compleet weg valt. Na een paar seconde is de verbinding dan weer terug. Wat kunnen wij doen om dit probleem op te lossen? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@DennisenMonique Zou je onderstaande willen proberen?

 

  • Inloggen op modem via 192.168.178.1 in webbrowser. (Wachtwoord staat vermeld op label aan onderzijde modem.)
  • Instellingen toepassen:
    • (Geavanceerde instellingen) DHCP-server:
      • Leasetijd 86400 (1 dag)
    • (Geavanceerde instellingen, Beveilging) Firewall:
      • Alleen optie 'Firewall beveiliging' ingeschakeld voor zowel IPv4 als IPv6
DennisenMonique

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Tobias, de 86400 stond al zo en firewall heb ik veranderd naar wat jij zegt. We gaan nu testen of het werkt want ons internet valt echt  om het even weg hier.

 

Voor wij de giga net modem hadden was dit probleem totaal niet aanwezig maar daar wil ziggo niet aan. We hebben ook al met Ziggo gebeld dat we terug willen naar 600mb en terug naar het oude modem maar ze willen ons wel terug zetten maar dan met dit modem dus daar schieten we niets mee op. Morgen komt er wederom een monteur. 

DennisenMonique

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Tobias, 

Helaas gebeurt het nog steeds ondanks de aanpassing in de beveiligings instellingen.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@DennisenMonique balen dat de kuren nog steeds spelen. De monteur, zoals je zegt: wat was diens conclusie?

@tobiastheebe heb je nog een handige tip? 

DennisenMonique

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

De monteur is geweest en hij vertelde dat ze sinds vorige week donderdag van het probleem op de hoogte waren. Er waren heel veel klanten met hetzelfde probleem met deze modem en steeds werden modems omgewisseld maar dat loste niets op. Het bleek een software probleem en in de nacht voor hij bij ons was waren alle giganet modems voorzien van deze nieuwe software. Bij ons lijkt het probleem hier inderdaad door te zijn opgelost. Hopelijk blijft het zo want het was een jaar dikke ellende met dit modem.  

Uitgelicht topic