1
Vraag
2
Reacties
ErKi

Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Gigabox modem verliest verbinding of is zeer traag

Ik heb sinds korte tijd ook het Gigabox Modem en bij mij is de snelheid niet beter geworden, maar valt de verbinding ook geregeld weg of is de performance zeer slecht. Er is al een monteur langs geweest, maar het probleem blijft. Mijn modem staat in bridge mode. Ik heb Ziggo ook al gebeld, maar omdat het modem in bridge mode staat kon de medewerker van Ziggo weinig zien. Kan iemand van Ziggo (moderator) wellicht eens in het modem kijken of er problemen zijn te vinden? Problemen doen zich zowel bedraad als draadloos voor. Achter het modem hangt een viervoudig TP-link deco M9 plus mesh wifi systeem. Ik weet zo niet hoe ik in kan loggen op het modem, nu hij in bridge mode staat.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ErKi
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Ja hoor, opgelost met een ander modem.

Bekijk in context

23 Reacties 23
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden. In bridge mode is het modem op 192.168.100.1 bereikbaar.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @ErKi, een instabiele verbinding is vreselijk storend! @tobiastheebe vraagt om essentiële informatie, zou je dit willen delen? Dan kunnen we daarna verder analyseren wat er aan de hand is. 

ErKi
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Goedemiddag. Bedankt voor jullie reacties en hulp. Bijgaand de foto’s en screenprints van up en downstream.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Van de 'D3.1 Downstream kanalen' is net de laatste regel weggevallen, zou je die nog willen plaatsen?

 

Zou je het kapje van de splitter (POA-085) willen verwijderen (instructies)? Dit zorgt soms voor problemen. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

ErKi
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
 
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Op het OFDM-kanaal is teveel ruis aanwezig. Er is een grote hoeveelheid correctable errors zichtbaar en de uncorrectable errors zouden 0 moeten zijn.

 

Mocht je na het verwijderen van het kapje van de POA-085 en opnieuw opstarten van het modem nog problemen ervaren, zou je dan de gegevens onder 'D3.1 Downstream kanalen' nogmaals willen plaatsen en tevens de gegevens onder 'Networklog' willen plaatsen?

ErKi
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je hulp, snelle analyse en reactie!

Kapje verwijderd en modem herstart. Zie nieuwe screenprint hieronder.

Mijn vrouw geeft net ook aan dat videovergaderen ook veel vertraging geeft, hopelijk is dit op te lossen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De correctable errors lopen naar mijn mening te snel op. Mijn modem toont 885 correctable errors na 3 dagen.

ErKi
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

En nog een screenprint, errors lopen wel op, nu ook van de andere waarden vreemd genoeg?

 

ErKi
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

En nog de netwerklog…

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Op het OFDM-kanaal gaat het wel heel snel met de errors. Ook voor de SC-QAM-kanalen geldt dat de uncorrectable errors ('Fouten na RS') op 0 moeten blijven staan.

 

In de log zijn op 25-11 en 19-12 signaalonderbrekingen zichtbaar.

 

Ik heb de moderators (Ziggo-medewerkers) ingelicht en gevraagd of een signaalcontrole kan worden gedaan.

ErKi
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Dankjewel Tobias. Ik heb alle bekabelde verbindingen binnen mijn netwerk even afgesloten en ook dan blijven de errors oplopen. Nu dus ook bij ed3.0 Downstream kanalen, fouten voor RS. Deze fouten zijn er soms wel en later staan de counters weer op nul. Enig idee waar de fouten door veroorzaakt kunnen worden en/of wat er aan te doen is?

ErKi
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

25-11 is een Ziggo monteur met het modem en de verbinding bezig geweest.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De fouten houden in dat zogenaamde 'codewords' beschadigd op het modem binnenkomen, meestal is dit het gevolg van ruis. Het heeft enkel betrekking op coax, apparaten toevoegen/verwijderen uit het LAN heeft hierop dus geen effect. Correctable errors ('fouten voor RS') mogen voorkomen, maar niet in te hoog tempo oplopen.

 

Als test kun je het modem direct op het AOP aansluiten, dus zonder de splitter. Hiervoor moet je kabel gebruiken die van splitter naar versterker loopt. Daarna moeten we opnieuw kijken of de errors nog steeds zo snel oplopen.

ErKi
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Dit heb ik gedaan maar nog steeds een groot aantal errors. 242000 en een minuut later al 292000 errors. Zie ook de screenprints. Waarden DB zijn nu ook aanzienlijk anders, maar dat lijkt me logisch. Zie nieuwe bijlagen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik had ook niet verwacht dat zonder de splitter de ruis weg zou zijn. Het verschil in vermogen ligt aan de demping van de splitter (4 dB). Wat mij betreft kun je de splitter weer terugplaatsen. Het is nu even wachten op de reactie van een moderator.

ErKi
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Prima, ik zal vanavond de splitter even weer terug plaatsen. Thanks!

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemiddag @ErKi, goed dat je het hier aankaart! @tobiastheebe Heeft al heel goed met je mee gekeken. Ik heb het signaal uitgelezen en ik zie wat schommelingen. Aangezien we de aansluiting al nagekeken hebben, wil ik voorstellen om een monteur in te plannen. De voorwaarden van een bezoek lees je hier. Ben je hiermee akkoord? Dan ga ik iemand voor je inplannen. 

ErKi
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Graag een monteur dan, bedankt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic