1
Vraag
2
Reageer en help mee
Tonnyv29

Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Gigabox modem blijft offline (rood)

Hi,

Ik heb dus mijn coax aansluiting in de woonkamer gebruikt en de modem aangesloten. Nu meerdere keren gebeld en blijkbaar moet er een monteur komen want het is niet op te lossen volgens mevrouw aan de telefoon. Nu wil ik niet stil zitten zonder internet tot maandag dus ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

de situatie:

Ik ben dus overgestapt van KPN naar Ziggo en KPN gebruikte het gigabit glasvezel kastje in mn meterkast. Ziggo werkt via Coax dus deze moet in mijn woonkamer.

Het maakt niet uit wat ik probeer, die kast blijft op offline staan en ik denk dat het een iets serieuzer probleempje is dan simpelweg verkeerd aangesloten.

In mijn meterkast heb ik een of ander vaag kastje zitten waar 2 coax kabels op aangesloten zitten. het is de ''vocom digital qamtex tv data isolator'' maar nu ben ik uiteraard erg benieuwd of dit de boosdoener is? is dit misschien gewoon op de hoofdingang van de coax geplaats? (of hoe je zoiets zou noemen) Ik snap sowieso niet hoe er een soort splitter met coax kabels in mn meterkast kunnen zitten als ik daar geen duidelijke ingang heb. Over al die kabels en die vocom heen zat een wit UPC plastic bescherm kastje.

Iemand een idee of dat de issue is? of uberhaupt een idee waarom ik nog steeds mijn modem niet online krijg?

Alvast bedankt!

13 Reacties 13
Tonnyv29
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Tonnyv29
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Hier een foto van het kastje dat in mn meterkast hangt.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4276Posts
  • 589Oplossingen
  • 1535Likes

Hey @Tonnyv29 , welkom hier op de Community!

Wat ontzettend balen dat de start van je Ziggo abonnement niet denderend van start gaat. Ik kan mij voorstellen dat je hier stevig van baalt. Ik wil graag met je meekijken of we het probleem kunnen oplossen voor de afspraak van maandag. 

In de foto zie ik dat je hoofdaansluiting in de meterkast zit. Dat is waar je groene kabel binnen komt. Daarop zou je dan ook het modem moeten installeren. De kabel die je in de foto in je hand hebt, is de coax kabel die vanuit de meterkast naar de woonkamer gaat, verwacht ik. Nu kloppen daar alleen paar dingen niet. Namelijk:

1. Je hebt geen AOP. Je hoort een AOP te hebben.
  2. De splitter die we in de foto zien, is verouderd. Deze moet vervangen worden door een nieuwe splitter.

De monteur moet dus sowieso maandag langs komen om een AOP te monteren. Daar kom je niet onderuit, helaas. Het enige wat je nog wel kan proberen is om een andere splitter aan te sluiten. Heb je bij het installatiepakket 2 verschillende splitters ontvangen? 

Tonnyv29
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

hi,

Ik denk dat de AOP (de ingang waar de splitter in moet toch?) in de woonkamer zit. daar probeerde ik ook de modem op aan te sluiten zonder succes. Ik heb ook die 2 kabels uit mn meterkast direct in mn modem gedaan omdat het paste, ik wilde kijken of het werkt maar dat deed het niet. waar die kabel heen loopt die ik in mn handen heb zou ik echt niet weten. Hij komt in ieder geval nergens uit de muur dus misschien loopt die naar de AOP in de woonkamer? KPN is inmiddels afgesloten dus ik moet het weekend zien te overbruggen met 4g, niet ideaal helaas. hopelijk kan de monteur alles direct maken voor me maandag.

Tonnyv29
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4276Posts
  • 589Oplossingen
  • 1535Likes

Het is mogelijk dat er een wandcontactdoos in de woonkamer zit, zeker. Dat is alleen niet waar je eerste aansluitpunt komt te zitten. Deze komt in de meterkast, omdat dat is waar de groene kabel eindigt. De hoofdaansluiting van Ziggo zit altijd direct op het einde van de groene kabel. Vanuit daar wordt er een coax kabel doorgetrokken naar de wandcontactdoos in de woonkamer. Het is alleen niet ideaal om daar je modem aan te sluiten, omdat je dan al te maken hebt met signaalverlies. 

Ik ben er in ieder geval zeker van dat de monteur maandag alles komt fiksen. Hartstikke fijn dat er voor dit weekend in ieder geval een tijdelijke oplossing beschikbaar is! 🙂 

ThijsV

Level 5
  • 78Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

??? Die Quamtax is toch het aop?

Dat is echt geen splitter.

Erg vreemd antwoord van Ziggo

Niet van toepassing

Er zat meer dan 1.5 jaar geleden altijd een rood/rood kabel in het installatie pakket.…

Dit doen ze helaas niet meer.

Dan was je nu in iedergeval geholpen geweest tot de monteur komt. 

ThijsV

Level 5
  • 78Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Vreemde antwoorden allemaal.

De foto laat een AOP zien waarin aan een kant de groene coax (hoofdkabel Ziggo die het huis binnenkomt) gaat.

Aan de andere kant gaat de kabel naar je modem toe.

Die kabel kan ook naar een splitter.

Dan gaat er een kant naar je modem en een andere naar bv je woonkamer naar je mediabox xl of Nextbox.

Dat je modem rood blijft heeft waarschijnlijk niet veel met je aop te maken maar goed als dat wel zo is dan moet je aop vervangen worden door een nieuwe.

Tegenwoordig krijg je daar een kabel bij die aan een kant groen is want de aansluiting op de nieuwere aop’s is anders, iets kleiner nl..

Het oude aop wat je ziet werd ten tijde van UPC gebruikt en werkt in principe nog wel maar geeft eigenlijk iets te veel signaal door wat nu erin de jaren zoveel meer aansluitingen bij zijn gekomen tot problemen kan lijden, maar volgens mij niet een modem wat niet online komt maar dit terzijde.

Een monteur wist mij overigens te melden dat het oude aop punt wat je bij jou ziet het punt is wat hij het meeste tegenkomt en in principe gewoon werkt en ook over een zgn galvanische scheiding beschikt.

Niet van toepassing

ThijsV wrote:

Vreemde antwoorden allemaal.

De foto laat een AOP zien waarin aan een kant de groene coax (hoofdkabel Ziggo die het huis binnenkomt) gaat.

Aan de andere kant gaat de kabel naar je modem toe.

Die kabel kan ook naar een splitter.

Dan gaat er een kant naar je modem en een andere naar bv je woonkamer naar je mediabox xl of Nextbox.

Dat je modem rood blijft heeft waarschijnlijk niet veel met je aop te maken maar goed als dat wel zo is dan moet je aop vervangen worden door een nieuwe.

Tegenwoordig krijg je daar een kabel bij die aan een kant groen is want de aansluiting op de nieuwere aop’s is anders, iets kleiner nl..

Het oude aop wat je ziet werd ten tijde van UPC gebruikt en werkt in principe nog wel maar geeft eigenlijk iets te veel signaal door wat nu erin de jaren zoveel meer aansluitingen bij zijn gekomen tot problemen kan lijden, maar volgens mij niet een modem wat niet online komt maar dit terzijde.

Een monteur wist mij overigens te melden dat het oude aop punt wat je bij jou ziet het punt is wat hij het meeste tegenkomt en in principe gewoon werkt en ook over een zgn galvanische scheiding beschikt.

Vreemde antwoorden?

Ziggo levert geen esx splitters meer bij een installatie pakket, alleen de poa-01-b. Dus wat heb je dan aan de groen/rood kabel?

Dit is inderdaad wel een AOP maar wel 1 die vervangen moet gaan worden. Is niet ziggo proof!

Het modem komt niet online omdat de juiste kabels er niet bijgeleverd zijn. Bij deze aansluiting heb je niks een een groen/rood modem kabel, de rood/rood kabel was voor nu beter geweest die kan je er zo op duwen.

Je kan een braun AOP niet vergelijken met deze. 

Dit oude aop werd ook in ziggo gebied  gebruikt dit was dan een tratec. 

Het oude AOP werkt wel maar is niet volgens de blauwdruk van de ziggo installaties.

ThijsV

Level 5
  • 78Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Groen komt van het aop en rood sluit je aan op de splitter.

En van de splitter ga je naar het modem.

Het klopt echt wat ik zeg en nen bang dat je sommige zaken door elkaar haalt.

Groen hoofdkabel (straat) in AOP

Kabel met groene en rode connector

Groene connector op AOP rode connector op splitter of modem.

Niet van toepassing

ThijsV wrote:

Groen komt van het aop en rood sluit je aan op de splitter.

En van de splitter ga je naar het modem.

Het klopt echt wat ik zeg en nen bang dat je sommige zaken door elkaar haalt.

Groen hoofdkabel (straat) in AOP

Kabel met groene en rode connector

Groene connector op AOP rode connector op splitter of modem.

Op dit aop van deze klant past geen groen/rood kabel. 

Wel een rood/rood kabel!!!

Waarschijnlijk weet je het verschil niet.

Zie foto's misschien begrijp je het nu wel.

Op foto 3 zie duidelijk dat de groene kant van de kabel nooit gaat passen op een snelle F aansluiting. 

Ik heb het dus niet over de groene c12 kabel die van buiten komt.

ThijsV

Level 5
  • 78Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Helaas heb je niet goed (genoeg) gelezen.

Ik zeg dat de groen/rood kabel op het nieuw(ere)! AOP past.

Op zijn huidige AOP (Quamtex=oud=UPC) past alleen de rood/rood kabel.

Wat jij laat zien is een splitter en geen AOP en nee daar past inderdaad geen groene kabel op, en waarom zou dat ook?, het heeft in principe niets met de hoofdaansluiting te maken het is gewoon een soort stekkerdoosje, van 1 naar 2.

Please lees mijn eerste antwoord iets zorgvuldiger dan zul je zien dat het toch echt klopt wat ik zeg en zitten we dit topic iets minder te “vervuilen” ,sorry voor deze term, en maken het niet nodeloos verwarrend.

Dat doet Ziggo nl zelf wel 😉

Terminologie is belangrijk, het is zoiets als wanneer mensen geen internettoegang naar buiten toe krijgen en dan vervolgens zeggen dat hun wifi het niet doet terwijl dat toch echt weinig met elkaar te maken heeft.

Het probleem is dan alleen wel dat Ziggo dan terecht zegt dat je de bekabeling binnen moet controleren terwijl je internettoegang dan nog steeds  niet tot stand komt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic